handdator

Visa fullständig version : Deff? Bara dra ner på maten?


PooX
2006-09-16, 17:44
Hej!

Nu har jag någon fråga här! :)

Jag kommer börja deffa om någon månad, men jag har lite funderingar.
Kan jag bara dra ner på maten, skippa smör och alla onödiga fetter och äta mycket sallad.
Och så tänker jag Cykla på motionscykel några gånger i på veckorna, ca 4st.

Skulle det göra nå tror ni?

Jag äter lite frukost, tar en Proteindrink kring 9/10 tinden sen äter jag lite skollunch + sallad kring 12 sen en drink kring 13/14 tiden sen middag kring 18 tiden och sen nå kvällsfika.

Vad tror ni om det?
Kommer dessutom kanske lägga in någon morgonpromenad på en 30 min.
Jag kör Styrketräning 4 dagar i veckan. Mån/tis Tors/fre. Kör efter bartolls schema.

// PooX

regus
2006-09-16, 17:52
ja, det eller öka förbränningen.

Viktnedgång handlar om att göra av med mer energi än du får i dig.

MrBulk
2006-09-16, 17:55
Jag minskade bara ner totala energiintaget, åt samma fast mindre mängd och ökade protein intaget lite.

mangemani
2006-09-16, 17:55
tja,så länge du äter tillräckligt med mat för din aktivitets nivå och inte hamnar på allt för låga kcal siffror när du väl drar ner på maten,så visst,då kommer det att funka väldigt bra.

testa dej fram vetja,pröva först att köra all den motionen och träningen som du nu skrev,går du ner i vikt utav den motionen/träningen,tja,då är det ingen ide att minska på maten...men om du inte går ner så kan du långsamt och försiktigt börja att dra ner på maten tills du ser att du går ner i vikt.

det är mitt råd iaf:)

PooX
2006-09-16, 18:10
Jag minskade bara ner totala energiintaget, åt samma fast mindre mängd och ökade protein intaget lite.

Det är så jag tänkte göra. Bara äta en mindre mängd och äta mer protein.
Hur länge gjorde du det? Vad gick du ner i veckan? Och totalt?

mangemani: Jo, det kan man ju också testa faktisk! :thumbup:

MrBulk
2006-09-17, 17:30
Det är så jag tänkte göra. Bara äta en mindre mängd och äta mer protein.
Hur länge gjorde du det? Vad gick du ner i veckan? Och totalt?


Alltså jag räknade ut hur mycket energi min kropp behöver sen tog jag det minus 500kcal.
Sen räknade jag ut vad jag åt om dagarna (jag äter i stort sett samma sak varje dag, ganska enkelt då) och minskade ner kolhydraterna (bla halvera pastamängden i matlådan) ökade fett- och proteinhalten lite.

Och sen körde jag på känn vissa dagar när jag åt saker utanför mitt vanliga matchema (bla på helger när det blev Donk och wok med mera).
Jag har ingen våg så det ända jag såg var ju att jeansen börja sitta som skit så jag fick köpa nya jeans i mindre storlek, ådror kom fram på magen, kinderna såg insjunkna etc.
Jag började i April och jag tror att jag tappa totalt 5-7kg, var inte särskilt slät innan jag börja deffa utan hade redan rutor.
Sen träffade jag en tjej (som visade sig vara slynornas slyna) och fick ett brustet hjärta och då rasa jag i vikt pga att aptiten försvann.
Jag kan tillägga att jag tappade mycket muskler på benen under sommaren och det är tråkigt, (från 190kg till 140kg i en benpressmaskin *cry* , har nu lyckats klättra upp till 170kg igen).

Med andra ord så hade jag inget slutdatum eller nån särskild vikt jag ville nå utan jag försökte ät -500kcal/dag än vad jag förbruka och se vad det blev för resultat och det funkade mycket bättre än mina tidigare deffperioder när jag gick morgonpromenader och åt efter en sträng GI-metod.

Men ska du ner typ 10kg är det ju bara att äta -500kcal i 20 veckor sen är du ripped, svårare än så är det inte.

MrBulk
2006-09-17, 17:45
Nu sen en månad har jag ökat mitt energiintag med +500-700kcal.

Så här ser mitt schema ut nästan dagligen (jag blir inte dåligt trackad på jobbet) med undantag att jag äter lite frukt på jobbet 1-2 äpplen och en banan och kanske lite pistagenötter på kvällen om jag är sugen så jag kan lätt hamna på över 3000kcal nån dag.
Men detta är nu mitt bulkschema men deffen såg likadan ut fast mindre mängder.

Diet 2758kcal

7:00 Frukost
Banan 100g
CP3 30g
MCT 15g
Omega3 2g
8:00 TRÄNING
9:00 Gainer
Vitargo 70g
Rapid 30g
MCT 15
9:30 Jobbfrukost
Havregryn 60g
Havrekli 20g
Linfrön 2g
Kesella 250g
12:30
Kesella 250g
15:00 Lunch
Pasta 140g
Tonfisk 150g
ärtor 20g
Olja 15g
Pesto 25g
20:00 "Middag"
Banan 100g
CP3 30g
Omega 2g
23:00 Sova
Sloow protein 30g