handdator

Visa fullständig version : Proteinpulver el Gainer


WIRN
2006-09-16, 12:00
Ska just handal nytt kosttilskott men kan inte bestämma mig om jag ska handla proteinpullver el gainer.

Snackade med en grymt stark kille som tränade i olika atlettävlingar som sa att protinpullver var bortkasstade pengar (iaf om man tog det efter träningen) och att det var gainer som gäller.

Sen pratade jag med en bodybuilder som har varit sponsrad (en grymt stor kille alltså) som sa att proteinpullver was the shit och att gainer var slöseri med pengar. Han tyckte att det var bättre att ta en frukt efter träning och proteinpullver 30 min efter.

Vad stämmer?
(min första tråd)

raZmus
2006-09-16, 12:02
Jag skulle vilja säga att inget av det stämmer.

Lite förenklat:
Proteinpulver innehåller protein.

Gainer innehåller proteinpulver och snabba kolhydrater.

Fördelen med ett rent proteinpulver är att du själv kan reglera hur mycket kolhydrater du vill tillsätta till en viss mängd protein.

WIRN
2006-09-16, 13:42
Jag skulle vilja säga att inget av det stämmer.

Lite förenklat:
Proteinpulver innehåller protein.

Gainer innehåller proteinpulver och snabba kolhydrater.

Fördelen med ett rent proteinpulver är att du själv kan reglera hur mycket kolhydrater du vill tillsätta till en viss mängd protein.

Jo, så mycket vet jag
Som jag har förstått det kör även de flesta seriösa med båda
Men om man bara ska köpa ett av dom, vilket tycker ni jag ska köpa, gainer eller proteinpullver?

Boers
2006-09-16, 13:52
Jo, så mycket vet jag
Som jag har förstått det kör även de flesta seriösa med båda
Men om man bara ska köpa ett av dom, vilket tycker ni jag ska köpa, gainer eller proteinpullver?
Om du ej har tänkt blanda ut ditt proteinpulver med Maltodextrin (snabba kolhydrater) så ska du köpa Gainern!

WIRN
2006-09-16, 14:11
Om du ej har tänkt blanda ut ditt proteinpulver med Maltodextrin (snabba kolhydrater) så ska du köpa Gainern!

Ok, kunde nästan tänka mig det
Tackar
Då kör jag på med gainer som vanligt denna gång

bluelight
2006-09-19, 19:59
En gainer ÄR proteinpulver med maltodextrin i, vad gör skillnaden mot att blanda själv? Förutom att det är billigare och du kan bestämma doseringar när du blandar själv.

Exhale_
2006-09-19, 20:15
Vafan, köp en burk vassleprotein och en burk maltodextrin plus en digital köksvåg. Sen blandar du din egen gainer.

Är överlägset att kunna bestämma mängden kolhydrater och protein från gång till gång!

Gpajpen
2006-09-19, 20:21
att ta en frukt direkt efter träningen och tro att det ger bäst resultat är min definition av dumhet.

Challenge
2006-09-20, 12:11
att ta en frukt direkt efter träningen och tro att det ger bäst resultat är min definition av dumhet.

Varför skulle det vara så dumt tillsammans med en proteindrink?

Exhale_
2006-09-20, 12:14
Varför skulle det vara så dumt tillsammans med en proteindrink?

Därför att fruktos inte är att rekommendera direkt efter ett genomfört styrketräningspass.

Challenge
2006-09-20, 12:16
Därför att fruktos inte är att rekommendera direkt efter ett genomfört styrketräningspass.
Fruktos är kolhydrat precis som maltodextrin? även om det inte är lika snabba kolhydrater. Eller varför skulle det inte vara rekomenderat?

King Grub
2006-09-20, 12:18
Därför att fruktos mättar levern, inte musklerna (frukt ger dock inte bara kolhydrat i form av fruktos - ett par bananer är helt okej för motionären, men vill man ha, säg, 80 gram kolhydrat till musklerna... blir det mycket fruktos på köpet).

Sniggel
2006-09-20, 12:29
Men om man bara ska köpa ett av dom, vilket tycker ni jag ska köpa, gainer eller proteinpullver?

Jag hade köpt proteinpulver (och maltodextrin) och blandat själv, blir mycket billigare än gainer och du kan anpassa mängderna efter ditt behov.

aliquis
2006-09-20, 12:31
Därför att fruktos inte är att rekommendera direkt efter ett genomfört styrketräningspass.Nej det är säkert mycket bättre vid alla andra tillfällen på dygnet... ;D

Saken är väl den att den egentliga skillnaden mellan frukt och högraffinerade snabba kolhydrater kanske inte är så stor, och då åt han hellre frukt.

aliquis
2006-09-20, 12:36
I övrigt hade jag också köpt kolhydrater o protein själv eftersom det blir billigare. På gymmet säljs dahlblads "loadex", 71% druvsocker, 8% fruktos, 7% maltodextrin tror jag att det är, plus kalium- och natriumklorid o c-vitamin. Priset? Bara 149kr för ett kilo...

Du får en säck (20-25kg) druvsocker för 200kr, maltodextrin för 600. Om du nu verkligen vill tillsätta salterna, även om jag tror att det går bra utan, man äter ju så mycket salt ändå, kan du ju alltid strö på lite seltin.

Så motsvarande blandning kanske skulle kosta en 12kr/burk eller så, känns så dumt när folk köper det där och inte förstår bättre.

4kg gainer kostar väl en 550kr också, kunde väl tagit 4kg protein för samma slant och sedan tillsatt en 8-10 kg säg druvsocker för motsvarande en hundring och fått 12-14kg gainer istället :/