handdator

Visa fullständig version : Frågor kring kosttillskott


Sami
2006-09-16, 11:38
Jag har tänkt köpa kosttillskott, men behöver först få svar på några frågor. Jag har sökt i forumet angående hur mycket och när man ska inta protein, kolhydrater och kreatin. Detta kom jag fram till:

”En gainer i samband med träningen för att förbättra återhämtningen, antingen en färdigblandad eller så blandar du en egen. ca 0,3-0,4 g protein och 0,8 g kolhydrater per kilo kroppsvikt kan vara lagom.”
– Z_Bumbi

”Efter träningen är det bästa: vassleprotein (0.5 g per kilo kroppsvikt) och druvsocker (1 gram per kilo kroppsvikt), blandat i vatten direkt efter passet. Någon timme senare: ett kolhydrat- och proteinrikt mål, baserat på lättsmälta livsmedel, t ex ris, kyckling och grönsaker”
– King_Grub

”30min innan passet: protein (0.5g/kg kroppsvikt)”
– Longshot

”Efter en eventuell uppladdning (ca. 20g/dag de första 3-5 dagarna) så kan du börja rätt lågt (5-6g/dag) och köra några veckor. Testa sedan att höja lite varje vecka tills du når 10-15g.”
– Cupofcoffee

Åsikterna varierar kring detta ämne, men tror på att ett hopkok av allting skulle vara ett bra alternativ för mig. Jag hade tänkt mig att blanda på följande sätt:

Protein (Vassleprotein): 0,5 g/kg kroppsvikt,
Kolhydrater (Maltodextrin): 1 g/kg kroppsvikt
Kreatin (Monohydrate): 5 g

Denna blandning funderar jag på att ta före och efter styrketräningspasset, är detta en bra idé? Är det dumt att ha med kreatin i drinken? Är druvsocker eller maltodextrin att föredra?
Och hur mycket vatten, på ett ungefär, skall man tillsätta?

Eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av kosttillskott överhuvudtaget, övergår jag nu till mina andra frågor. Hur ska jag på bästa sätt kunna mäta upp så lite som, exempelvis, 5 g kreatin eller 43 g vassleprotein (bådadera i pulverform)? Är det listigast att blanda sin träningsdrink i en shaker, och var får jag i så fall tag på en schyst sådan?

Jag har läst också mycket om långsamma proteiner, såsom kasein, och vet att detta är bra att få i sig. Om jag äter keso till frukost, mellanmål och kvällsmål (sammanlagt 55 g protein från keso) tillsammans med kolhydratrik müsli och knäckebröd, tror Ni att det räcker för att eliminera mitt behov av långsamma proteiner?

För att sammanställa mina frågor:

1. Är min träningsdrinks idé bra?

2. Hur ska jag på bästa sätt kunna mäta upp så lite som, exempelvis, 5 g kreatin eller 43 g vassleprotein (bådadera i pulverform)?

3. Är det dumt att ha med kreatin i drinken?

4. Är druvsocker eller maltodextrin att föredra?

5. Är det listigast att blanda sin träningsdrink i en shaker, och var får jag i så fall tag på en schyst sådan?

6. Om jag äter keso till frukost, mellanmål och kvällsmål (sammanlagt 55 g protein från keso) tillsammans med kolhydratrik müsli och knäckebröd, tror Ni att det räcker för att eliminera mitt behov av långsamma proteiner?

Jag hoppas att Ni har överseende med mina skrattretande frågor, tack på förhand.

delta_mats
2006-09-16, 11:55
1. Är min träningsdrinks idé bra?

2. Hur ska jag på bästa sätt kunna mäta upp så lite som, exempelvis, 5 g kreatin eller 43 g vassleprotein (bådadera i pulverform)?

3. Är det dumt att ha med kreatin i drinken?

4. Är druvsocker eller maltodextrin att föredra?

5. Är det listigast att blanda sin träningsdrink i en shaker, och var får jag i så fall tag på en schyst sådan?

6. Om jag äter keso till frukost, mellanmål och kvällsmål (sammanlagt 55 g protein från keso) tillsammans med kolhydratrik müsli och knäckebröd, tror Ni att det räcker för att eliminera mitt behov av långsamma proteiner?

Jag hoppas att Ni har överseende med mina skrattretande frågor, tack på förhand.


1: Jag hade hoppat över kolhydraterna. Förhoppningsvis har du laddat med mat innan så det ska räcka över passet. Ta kolisarna efter träningen istället.

2: En matvåg. Annars står det ofta på förpackningen vad 5 gram kreatin motsvarar, 1-1/2 tesked ungefär.

3: Nej kreatin ska man ju ta före träningen. Ibland rekomenderas det även efter träningen.

4: Maltodextrin ska väl vara det bästa.

5: Ja det funkar. På en kosttillskottsaffär kan du köpa en sån.

6: Tänk även på att du får i dig fullvärdigt protein från kött, fågel och fisk. Antar att du äter något av det till lunch och middag.