handdator

Visa fullständig version : Muskelfästens inverkan på styrkan?


Sniggel
2006-09-16, 09:53
Inverkar muskelfästets(och ursprungets) storlek på styrkan?
Jag har följande teori:

Antag att vi har 2 lika stora muskler.

Den ena (till vänster på bilden) sitter fast via smala senor i benen. Detta gör att fibrerna får gå i en ganska kraftig båge från ursprung till fäste vilket gör att kraften som utvecklas från de yttre fibrerna är hyfsat långt ifrån vinkelrät mot benet. Kraften kan därför inte utnyttjas maximalt.
En annan nackdel med smala senor är att muskelfiberna är smala i start och ändläge och fibrillerna borde därför inte kunna utveckla lika stor kraft där som de kan i mitten av muskelfibern.

Den andra (till höger på bilden) sitter fast via tjocka starka senor i benen. Fibrerna går här nästan vinkelrät in mot senfästena in i benen och kraften som utvecklas går nästan inte alls förlorad.
Tvärtemot föregående exempel kommer dessutom muskeln i detta exempel ha tjockare start- och ändlägen och fibrillerna vid dessa lägen borde därför nästan kunna utveckla samma kraft som fibrillerna i mitten.

Exemplena på bilden är extremfall enbart för att få fram själva poängen.

Fritt fram med synpunkter på teorin!

Sniggel
2006-09-16, 11:47
51 views och ingen kommentar :Virro
bump!

Arne Persson
2006-09-16, 11:49
Inverkar muskelfästets(och ursprungets) storlek på styrkan?
Jag har följande teori:

Antag att vi har 2 lika stora muskler.

Den ena (till vänster på bilden) sitter fast via smala senor i benen. Detta gör att fibrerna får gå i en ganska kraftig båge från ursprung till fäste vilket gör att kraften som utvecklas från de yttre fibrerna är hyfsat långt ifrån vinkelrät mot benet. Kraften kan därför inte utnyttjas maximalt.
En annan nackdel med smala senor är att muskelfiberna är smala i start och ändläge och fibrillerna borde därför inte kunna utveckla lika stor kraft där som de kan i mitten av muskelfibern.

Den andra (till höger på bilden) sitter fast via tjocka starka senor i benen. Fibrerna går här nästan vinkelrät in mot senfästena in i benen och kraften som utvecklas går nästan inte alls förlorad.
Tvärtemot föregående exempel kommer dessutom muskeln i detta exempel ha tjockare start- och ändlägen och fibrillerna vid dessa lägen borde därför nästan kunna utveckla samma kraft som fibrillerna i mitten.

Exemplena på bilden är extremfall enbart för att få fram själva poängen.

Fritt fram med synpunkter på teorin!


Allt faller direkt då ökad storlek/styrka ger proportionellt förtjockade senor och urspung och fästen. Nu kan vi gå vidare.:)

BigForre
2006-09-16, 11:53
Men var fästet sitter då (hävarm)? Skiljer det sig från person till person i någon betydande grad?

Arne Persson
2006-09-16, 11:55
Men var fästet sitter då (hävarm)? Skiljer det sig betydande från person till person?

HAr enorm betydelse!

BigForre
2006-09-16, 11:59
Det är därför jag är brutal som en 14-årig flicka i bänkpress; "ofördelaktig infästning av Pectoralis Major" :D

Sniggel
2006-09-16, 12:15
Allt faller direkt då ökad storlek/styrka ger proportionellt förtjockade senor och urspung och fästen. Nu kan vi gå vidare.:)
Jo det gör det ju. Men man har ju hört att muskler växare snabbare än senor och säg att man tränar en muskel ett år och den växer jättesnabbt, då uppnår man en viss styrkenivå. Genom att fortsätta träna utan att öka vikten (som man tidigare gjorde) så fortsätter senan att växa (den är inte helt anpassad ännu) och kommer till slut ikapp och blir proportionell i storlek relativt utgångsstorlekarna på muskeln och senan.

Om man kör seriöst och växer snabbt borde det inte finnas en risk att senan släpar lite efter om man inte periodiserar eller är det försumbart?

Det finns väl dessutom speciell typ av träning som stärker senor bättre än annan typ av träning?

Yes
2006-09-16, 12:20
Allt faller direkt då ökad storlek/styrka ger proportionellt förtjockade senor och urspung och fästen. Nu kan vi gå vidare.:)
Menar du att senor, ursprung och fästen växer till sig i takt med att man blir större/starkare? Jag har fått för mig att eventuell tillväxt av senor är rätt marginell.

Arne Persson
2006-09-16, 12:22
Menar du att senor, ursprung och fästen växer till sig i takt med att man blir större/starkare? Jag har fått för mig att eventuell tillväxt av senor är rätt marginell.


Knappast.

Yes
2006-09-16, 12:26
Knappast.
Låter iof rätt bra. Då kan jag alltså bli stor och grov utan att gå sönder när jag flexar. :D

Kan senor också bli starkare utan att växa märkbart?

Guddi
2006-09-16, 12:27
Inverkar muskelfästets(och ursprungets) storlek på styrkan?
Jag har följande teori:

Antag att vi har 2 lika stora muskler.

Den ena (till vänster på bilden) sitter fast via smala senor i benen. Detta gör att fibrerna får gå i en ganska kraftig båge från ursprung till fäste vilket gör att kraften som utvecklas från de yttre fibrerna är hyfsat långt ifrån vinkelrät mot benet. Kraften kan därför inte utnyttjas maximalt.
En annan nackdel med smala senor är att muskelfiberna är smala i start och ändläge och fibrillerna borde därför inte kunna utveckla lika stor kraft där som de kan i mitten av muskelfibern.

Den andra (till höger på bilden) sitter fast via tjocka starka senor i benen. Fibrerna går här nästan vinkelrät in mot senfästena in i benen och kraften som utvecklas går nästan inte alls förlorad.
Tvärtemot föregående exempel kommer dessutom muskeln i detta exempel ha tjockare start- och ändlägen och fibrillerna vid dessa lägen borde därför nästan kunna utveckla samma kraft som fibrillerna i mitten.

Exemplena på bilden är extremfall enbart för att få fram själva poängen.

Fritt fram med synpunkter på teorin!
Musklerna med tjock buk är oftast pennanta (fjäderformade), vilket innebär att muskelfiberna ligger i en vinkel i själva fibern. Detta leder till att fiberna tappar en del av sin kraft, men samtidigt så finns det plats för fler fiber i hela muskeln. Summan av det hela blir att man får en muskel som är starkare än de som har raka fiber. Den kommer däremot att bli lite långsammare då en förkortning av fiberna inte kommer motsvara en lika stor fortkortning av själva muskeln.

De tjocka musklerna som inte är pennanta fungerar som så att de har fler korta fiber som sitter i mitten på buken. de fäster in i bindväv och drar således inte direkt i senan och kommer därför inte att få någon sned hävarm på fästet.

Så du har rätt i dina tankar om man ser rent till mekaniken, men kroppen har varit smart nog att kompensera för det :thumbup:

Du kan läsa lite mer om olika muskeluppbyggnader här.
http://muscle.ucsd.edu/More_HTML/papers/2001/pdf/corr2-01rl.pdf#search=%22skeletal%20muscle%20structure%2 0and%20function%20unipennate%22

Arne Persson
2006-09-16, 12:27
Jo det gör det ju. Men man har ju hört att muskler växare snabbare än senor och säg att man tränar en muskel ett år och den växer jättesnabbt, då uppnår man en viss styrkenivå. Genom att fortsätta träna utan att öka vikten (som man tidigare gjorde) så fortsätter senan att växa (den är inte helt anpassad ännu) och kommer till slut ikapp och blir proportionell i storlek relativt utgångsstorlekarna på muskeln och senan.

Om man kör seriöst och växer snabbt borde det inte finnas en risk att senan släpar lite efter om man inte periodiserar eller är det försumbart?

Det finns väl dessutom speciell typ av träning som stärker senor bättre än annan typ av träning?

Tränar man naturligt och kör långa rörelsebanor så är det ingen risk för senorna. Dessutom har du både muskelspolar och framförallt Gogis senorgan och skyddar mot bl.a överbelastningar. Även om deras känslighet avtar med ökad träningserfarenhet.

Det bästa sättet att stärka senor och fästen är att köra mkt set tungt med låga reps.

Sniggel
2006-09-16, 14:32
Guddi: Ok, fjäderformade musklers infästning i senan förklarar ju en del och motsäger ju min teori delvis då muskler med utpräglat stora muskelbukar, oavsett hur stora musklerna är, alltid har en vinkel in mot senan och därmed blir kraften vinklad.

"Det bästa sättet att stärka senor och fästen är att köra mkt set tungt med låga reps."

Arne: Det här har jag hört komma från dig tidigare också, vilken tur att jag övervägande tränat tungt med full ROM :D
Men hur är det med hastigheten? Kör man tungt med full rörelsebana brukar det vara svårt att köra annat än lagom fort. Jag har för mig att generellt tål senor tung belastning men är känslig mot snabba kraftförändringar.

putteb
2006-09-16, 16:38
HAr enorm betydelse!

Intressant! Skulle du kunna beskriva eller säga något om hur stora och frekventa individuella skillnader är?

Arne Persson
2006-09-16, 19:00
Jag skall sätta in lite foton jag tagit på jämförande skelettmaterial samt på en extremt stark individ.

Timme
2006-09-17, 11:38
Jag skall sätta in lite foton jag tagit på jämförande skelettmaterial samt på en extremt stark individ.


JA gör det!

Timme
2006-09-18, 11:10
När kommer bilderna Arne?

mangs
2006-09-18, 19:05
Han står ju och fotar sig själv framför badrumsspegeln nu. *flex*

Timme
2006-09-18, 21:06
Han står ju och fotar sig själv framför badrumsspegeln nu. *flex*

ahaha :D

Arne Persson
2006-09-18, 22:20
ahaha :D


JAg har inte hunnit pga av jobb samt en allvarlig händelse i familjen. Dom kommer!

Fjod0r
2006-09-19, 01:08
Jo det gör det ju. Men man har ju hört att muskler växare snabbare än senor och säg att man tränar en muskel ett år och den växer jättesnabbt, då uppnår man en viss styrkenivå. Genom att fortsätta träna utan att öka vikten (som man tidigare gjorde) så fortsätter senan att växa (den är inte helt anpassad ännu) och kommer till slut ikapp och blir proportionell i storlek relativt utgångsstorlekarna på muskeln och senan.

Om man kör seriöst och växer snabbt borde det inte finnas en risk att senan släpar lite efter om man inte periodiserar eller är det försumbart?

Det finns väl dessutom speciell typ av träning som stärker senor bättre än annan typ av träning?

Vilket osökt leder till slutsattsen att man som nybörjare bör ta det lugnt med viktökningen då muskle utvecklas så mycket fortare än senor/leder/skelett. Man ska inte vara rädd för att öka men kanske stanna upp på vissa platåer och låta resten av kroppen komma ifatt.

Fjod0r
2006-09-19, 01:09
Vad har hänt Arne? :(

Arne Persson
2006-09-19, 07:42
Vad har hänt Arne? :(


En gräslig sjukdom har drabbat en i familjen.

Svedberg
2006-09-19, 10:53
En gräslig sjukdom har drabbat en i familjen.

Gräslig? Hösnuva? :Virro

Har hört att statisk träning ska vara bra för senorna också, stämmer?

Fjod0r
2006-09-19, 12:16
En gräslig sjukdom har drabbat en i familjen.

:(

Yip_man
2006-09-19, 12:22
Gräslig? Hösnuva? :Virro

Har hört att statisk träning ska vara bra för senorna också, stämmer?

Säkert skitskoj kommentar ifall någon i familjen te.x fått någon form av cancer.

Annars skriver man inte att någon i familjen drabbats av en gräslig sjukdom. Nu får vi ju hoppas att det inte är så allvarligt.

Hoppas det löser sig Arne!

Arne Persson
2006-09-19, 17:17
Säkert skitskoj kommentar ifall någon i familjen te.x fått någon form av cancer.

Annars skriver man inte att någon i familjen drabbats av en gräslig sjukdom. Nu får vi ju hoppas att det inte är så allvarligt.

Hoppas det löser sig Arne!


En av mina styvsöner har häromdagen fått diagnosen akut leukemi, och dessutom en mycket ovanlig form av den. Mycket tråkigt, han skall fylla 21 i december. Nu väntar en lång behandling. Man håller tummarna. Han kan bli helt återställd.

BigForre
2006-09-19, 17:24
En av mina styvsöner har häromdagen fått diagnosen akut leukemi, och dessutom en mycket ovanlig form av den. Mycket tråkigt, han skall fylla 21 i december. Nu väntar en lång behandling. Man håller tummarna. Han kan bli helt återställd.

Riktigt tråkigt att höra, man vet ju inte riktigt vad man ska säga, men hoppas att allt går så bra som det bara kan.

Arne Persson
2006-09-19, 17:33
Riktigt tråkigt att höra, man vet ju inte riktigt vad man ska säga, men hoppas att allt går så bra som det bara kan.

TAck mina vänner! Alla som drabbats av sådant här vet att det är omtumlande.

Yip_man
2006-09-19, 17:34
Mycket tråkigt att höra, nu väntar med andra ord en tuff tid med transplansioner och övrig behandling. Jag har själv tagit mig igenom cancer träsket (inte leukemi tack och lov) och det är tufft att ta sig igenom.

Tror jag träffa grabben på din kurs om det var han så verka han trevlig, frisk och kry. Men som sagt det är ju en elak sjukdom som inte kan visa sig tidigt nog.

hoppas verkligen han klarar sig!

Arne Persson
2006-09-19, 17:38
Mycket tråkigt att höra, nu väntar med andra ord en tuff tid med transplansioner och övrig behandling. Jag har själv tagit mig igenom cancer träsket (inte leukemi tack och lov) och det är tufft att ta sig igenom.

Tror jag träffa grabben på din kurs om det var han så verka han trevlig, frisk och kry. Men som sagt det är ju en elak sjukdom som inte kan visa sig tidigt nog.

hoppas verkligen han klarar sig!


Tack! Skönt att du klarade det! Japp, du såg säkert honom där.

Jorgen
2006-09-19, 17:58
Hemskt tråkigt att höra Arne. :(
Hoppas verkligen att han kommer att bli helt återställd.

Amazonic
2006-09-19, 18:01
Ja väldigt tråkigt att höra,håller själv på o går igenom det just nu så jag vet hur det känns.

hoppas att allt går bra,och att han blir frisk.

MVH

tinus
2006-09-19, 18:02
Jag beklagar Arne! Hoppas verkligen allt går bra och att han snart är återställd!

Timme
2006-09-19, 21:05
Oj det var så det låg till. :( Jag hoppas innerligt att han klarar sig. Be honom att kämpa! Han får aldrig ge upp!

Sällen
2006-09-19, 21:15
Arne, det var verkligen inte kul att höra:(

Vi på kolo håller tummarna för att det ska gå bra

Arne Persson
2006-09-19, 21:34
Ja väldigt tråkigt att höra,håller själv på o går igenom det just nu så jag vet hur det känns.

hoppas att allt går bra,och att han blir frisk.

MVH


Tack! Hoppas jag för din del också! Vad har du för typ?

Arne Persson
2006-09-19, 21:36
Tack så mycket allesammans! Skall försöka sätta in lite bilder i kväll. Får plåta av dom då skannern inte funkar längre.

Arne Persson
2006-09-19, 22:27
Här en klassisk bild där jag har jämfört 4 st bicepsfästen (tuberositas radii) på strålbenet (radius). Det framgår nog ganska tydligt vilka som hade lite krut i armböjarna och de som körde BodyPump;) Notera hur det två högra en utvidgning av fästpunkten pga av ökad styrka och tjocklek på bicepssenan.

Arne Persson
2006-09-19, 22:50
Här ser man 2 st radiushuvuden (caput radii). Det vänstra är av normal storlek men det högra har tillhört en oerhört kraftfull medeltida individ. Han måste ha varit mer än brutalt stark.

Deceiver85
2006-09-19, 23:17
Tråkigt att höra om din styvson Arne, hoppas han tillfrisknar.

Lite om dina bilder dock: du säger ang. bild 2 att det högra radiushuvudet (medeltida) måste tillhört en brutalt stark individ, hur vet man det? Killen kan ju bara ha varit fet med kraftig benstomme och inte alls stark.

Arne Persson
2006-09-19, 23:27
Tråkigt att höra om din styvson Arne, hoppas han tillfrisknar.

Lite om dina bilder dock: du säger ang. bild 2 att det högra radiushuvudet (medeltida) måste tillhört en brutalt stark individ, hur vet man det? Killen kan ju bara ha varit fet med kraftig benstomme och inte alls stark.


HAr man den abnorma storleken på ledhuvudet, samt att jag har undersökt och fotat det mesta av han skelett, så är det ingen som helst tvekan om saken! Sk "kraftig benstomme" har inget med fetma att göra.

Deceiver85
2006-09-19, 23:33
Jag tänkte mer på att mannens skelett kanske var en svag person med kraftig benstomme, eller är kraftiga ben automatiskt ett tecken på att personen har varit stark?

Arne Persson
2006-09-19, 23:41
Jag tänkte mer på att mannens skelett kanske var en svag person med kraftig benstomme, eller är kraftiga ben automatiskt ett tecken på att personen har varit stark?


Kraftiga ben, leder och muskelavtryck är säkra och självklara indikationer. Titta tex på den bilden ovan på det 4 bicepsfästena

Deceiver85
2006-09-19, 23:45
Så när Ronnie Coleman trillar av pinn och hamnar på obducentbordet så kommer man med största sannorlikhet hitta kraftiga ben hos honom, right? (förutsatt att vi tycker Coleman är stark)

Arne Persson
2006-09-19, 23:47
Så när Ronnie Coleman trillar av pinn och hamnar på obducentbordet så kommer man med största sannorlikhet hitta kraftiga ben hos honom, right? (förutsatt att vi tycker Coleman är stark)


Troligtvis har han det. Tyvärr så är det i det fallet andra faktorer med i bilden.

Liten Men Fet
2006-09-19, 23:51
Mycket intressanta bilder, har du någon uppfattning om hur mycket en människas infästningar och skelettdelar kan utvecklas av säg 10 års styrketräning?


Offtopic: Tråkigt med din styvson, en jobbig diagnos minst sagt. Jag har en kompis som för 7 år sedan fick leukemi och som varit nära att stryka med, han blev "frisk" men fick ett återfall för något år sedan och har kämpat hårt men det har alltid slutat bra. Såg honom för några dagar sen och han pigg, glad och frisk nu. Så det kan alltid sluta lyckligt även om det ibland ser väldigt mörkt ut.

Arne Persson
2006-09-20, 00:00
Mycket intressanta bilder, har du någon uppfattning om hur mycket en människas infästningar och skelettdelar kan utvecklas av säg 10 års styrketräning?


Offtopic: Tråkigt med din styvson, en jobbig diagnos minst sagt. Jag har en kompis som för 7 år sedan fick leukemi och som varit nära att stryka med, han blev "frisk" men fick ett återfall för något år sedan och har kämpat hårt men det har alltid slutat bra. Såg honom för några dagar sen och han pigg, glad och frisk nu. Så det kan alltid sluta lyckligt även om det ibland ser väldigt mörkt ut.


Helt omöjligt att säga. Beror på hur man tränar. Kör man mycket och tungt så har det helt klart gynnsam effekt på skelettet.

Tack! Man bara önska och hoppas. Skönt att det har gått bra för din kompis!

Arne Persson
2006-09-20, 22:44
Våra kusiner neandertalarna (Homo sapiens neandertalensis) hade helt otroligt kraftfulla ben och muskelavtryck. Inte alls förvånande att dom ibörjan nästsan förväxlades med björnben.

Grisen
2006-09-20, 22:51
Verkligen tråkigt att höra Arne, jag hoppas det går bra.

BigForre
2006-09-20, 22:54
Riktigt intressanta bilder. Är det bara jag eller kan man inte se det fenomen jag undrade över i början av tråden (betydelsen av gynnsam hävarm och om variationer av betydelse förekom), då framförallt mellan ben 3 och 4, de två med mest välutvecklade muskelfästen.

Arne Persson
2006-09-20, 22:57
Riktigt intressanta bilder. Är det bara jag eller kan man inte se det fenomen jag undrade över i början av tråden (betydelsen av gynnsam hävarm och om variationer av betydelse förekom), då framförallt mellan ben 3 och 4, de två med mest välutvecklade muskelfästen.


Tittar du noggrant så ser du att nr 3 har sk längre inre momentarm än nr 4 och troligen den bästa biceps"curl"förutsättningen.

BigForre
2006-09-20, 23:02
Tittar du noggrant så ser du att nr 3 har sk längre inre momentarm än nr 4 och troligen den bästa biceps"curl"förutsättningen.

Ja det var det jag tyckte borde vara fallet, om man antar att benen är ungefär lika långa (avkapade i nederkant). Det ser endå ut att kunna vara relativt stora skillnader och då är dessa bitar inte speciellt utvalda för att visa dessa skillnader, utan för att påvisa skillnader i muskelfästens storlek.

Arne Persson
2006-09-20, 23:05
Ja det var det jag tyckte borde vara fallet, om man antar att benen är ungefär lika långa (avkapade i nederkant). Det ser endå ut att kunna vara relativt stora skillnader och då är dessa bitar inte speciellt utvalda för att visa dessa skillnader, utan för att påvisa skillnader i muskelfästens storlek.


Samtliga radiusar hade ungefär samma totallängd. Det är bara bilden som jag klippt.

Jense
2006-09-20, 23:53
Tråkigt att höra Arne, jag hoppas han blir helt bra!

Arne Persson
2006-09-22, 22:46
Tråkigt att höra Arne, jag hoppas han blir helt bra!

Tack! Hittills har det gått mycket bra! Håller tummarna.

Baan
2006-09-23, 10:53
Vilket osökt leder till slutsattsen att man som nybörjare bör ta det lugnt med viktökningen då muskle utvecklas så mycket fortare än senor/leder/skelett. Man ska inte vara rädd för att öka men kanske stanna upp på vissa platåer och låta resten av kroppen komma ifatt.

Det finns kanske individer som lyckas öka så mycket så leder inte hänger med, men jag tror att för dom flesta som lägger sig på en viss nivå (som inte är att sikta in sig på tävling, steroidbruk osv), är det inget som man behöver tänka på. Det är relativt få som ökar från 50kg bänpress till 200kg på några månader. Tror det du säger är mer intressant om man gör någon storsatsning och då vi har steroider i spelet med.

Arne Persson
2006-09-23, 10:59
Det finns kanske individer som lyckas öka så mycket så leder inte hänger med, men jag tror att för dom flesta som lägger sig på en viss nivå (som inte är att sikta in sig på tävling, steroidbruk osv), är det inget som man behöver tänka på. Det är relativt få som ökar från 50kg bänpress till 200kg på några månader. Tror det du säger är mer intressant om man gör någon storsatsning och då vi har steroider i spelet med.


Allt sådant löser sig om man tränar naturligt!

Lizard
2006-09-23, 11:50
Intressant tråd; tack till frågeställaren som skapade den och framför allt tack till Arne som bemödar sig med att svara. Jag har känt till de här omständigheterna, men aldrig fått de pedagogiserade tidigare med skelettbilder.

Mitt deltagande till Arne för omständigherna i hans familj. Jag kan endast svag föreställa mig hur det känns för dig, din familj och framför allt din styvson. Ni har uppenbarligen en svår väg framför er och mycket tyder på att de med starkast vilja är de som klarar sig bäst under sådana här svårigheter.

Med stor risk att vräka ur mig en uppenbar plattityd så har jag har ett citat som jag brukar fälla i yrket när uppgifter synes omöjliga och alla är på väg att ge upp:

"Historien kommer aldrig erkänna svårigheter som en ursäkt."
-John Fitzgerald Kennedy


Kanske kan det bidra, kanske jag ska hålla käft.

Lizard

Arne Persson
2006-09-23, 13:31
Intressant tråd; tack till frågeställaren som skapade den och framför allt tack till Arne som bemödar sig med att svara. Jag har känt till de här omständigheterna, men aldrig fått de pedagogiserade tidigare med skelettbilder.

Mitt deltagande till Arne för omständigherna i hans familj. Jag kan endast svag föreställa mig hur det känns för dig, din familj och framför allt din styvson. Ni har uppenbarligen en svår väg framför er och mycket tyder på att de med starkast vilja är de som klarar sig bäst under sådana här svårigheter.

Med stor risk att vräka ur mig en uppenbar plattityd så har jag har ett citat som jag brukar fälla i yrket när uppgifter synes omöjliga och alla är på väg att ge upp:

"Historien kommer aldrig erkänna svårigheter som en ursäkt."
-John Fitzgerald Kennedy


Kanske kan det bidra, kanske jag ska hålla käft.

Lizard

Tack min vän!

Mans behandling har gått så bra att han fått komma hem över helgen vilket är oerhört glädjande.

JAg har ett par intressanta bilder där den extremt kraftige individens fibula (vadben) helt har omformats för att bilda plats för hans vadmuskler.

Arne Persson
2006-10-30, 16:56
Här en en bild som tyvärr inte blev alltför bra eftersom det vare svårt att få till ett vettigt ljus som visar benets omformning pga av musklens tillväxt. Man se tydligt hur benet har ändrat form (notera mitten) på det undre vadbenet (en extremt starka individen).

Herkulez
2006-10-30, 17:45
tack för dina inlägg i den här tråden arne, oerhört intressasnt :thumbup:



beklagar det andra =/

Arne Persson
2006-10-30, 17:52
tack för dina inlägg i den här tråden arne, oerhört intressasnt :thumbup:



beklagar det andra =/

Tack min vän!

gasoliner
2006-10-30, 18:10
Kul att se bilderna Arne! sånt har man ju undrat en del över.

Tråkigt med det andra, och hoppas att det löser sig till det bättre.

Arne Persson
2006-10-30, 18:18
Kul att se bilderna Arne! sånt har man ju undrat en del över.

Tråkigt med det andra, och hoppas att det löser sig till det bättre.


Tack! Skall kolla vad jag har mer för trevliga foton.
Än så länge har hans behandling gått mycket bra. När cellgiftbehandlingen är färdig så väntar en mindre trevlig stamcelltransplantation med ett par veckors isolering.

jwzrd
2006-10-30, 18:20
Tack! Skall kolla vad jag har mer för trevliga foton.
Än så länge har hans behandling gått mycket bra. När cellgiftbehandlingen är färdig så väntar en mindre trevlig stamcelltransplantation med ett par veckors isolering.

Jag skulle kunna ta reda på informationen på andra ställen men jag frågar dig här ändå; varför isolering efter en stamcellstransplantation?

Arne Persson
2006-10-30, 18:33
Jag skulle kunna ta reda på informationen på andra ställen men jag frågar dig här ändå; varför isolering efter en stamcellstransplantation?


Eftersom imunförsvaret är helt utslaget och kroppen har inte satt igång att tillverka friska vita blodkroppar igen så har man totalt utsatt för minsta lilla infektion som kan få fatala följder. Det är just stamcellstransplantationen som skall få kroppen att själv börja tillverka dom friska blodkropparna igen.

Fjod0r
2006-10-30, 19:39
Men var fästet sitter då (hävarm)? Skiljer det sig från person till person i någon betydande grad?

Varför tror du annars vissa bänkar 100+ första gången? varför tror du jag bänka 50- första gången?

Fjod0r
2006-10-30, 19:45
Det finns kanske individer som lyckas öka så mycket så leder inte hänger med, men jag tror att för dom flesta som lägger sig på en viss nivå (som inte är att sikta in sig på tävling, steroidbruk osv), är det inget som man behöver tänka på. Det är relativt få som ökar från 50kg bänpress till 200kg på några månader. Tror det du säger är mer intressant om man gör någon storsatsning och då vi har steroider i spelet med.

Detta var visst gammalt som fan, men i alla fall.

är man nybörjare. Nu förutsätter vi att man är riktigt nybörjare, dvs man har inte fuskat och tränat ibland, ett par gånger i månaden. Så är det inte orealistiskt att man gör sådana styrke och teknikövningar så att risken för skada markant ökar. Ponera att du börjar träna, tränar regelbundet i två år. Utan att under den tiden stanna upp och "platåträna" så kan du säkert ha ökat 100-150% i vissa moment. Utan steroider.

Timme
2006-10-30, 19:55
Tack min vän!

Mans behandling har gått så bra att han fått komma hem över helgen vilket är oerhört glädjande.

JAg har ett par intressanta bilder där den extremt kraftige individens fibula (vadben) helt har omformats för att bilda plats för hans vadmuskler.

Mycket härligt att höra! Glädje sprids :D

och jag är väldigt nyfiken på vadbenet!

Mycket intressanta bilder Arne!

Timme
2006-10-30, 19:57
Detta var visst gammalt som fan, men i alla fall.

är man nybörjare. Nu förutsätter vi att man är riktigt nybörjare, dvs man har inte fuskat och tränat ibland, ett par gånger i månaden. Så är det inte orealistiskt att man gör sådana styrke och teknikövningar så att risken för skada markant ökar. Ponera att du börjar träna, tränar regelbundet i två år. Utan att under den tiden stanna upp och "platåträna" så kan du säkert ha ökat 100-150% i vissa moment. Utan steroider.

2år är inte samma sak som 2månader :)

Förmodligen så har fästen hunnit att utvecklas i takt under 2år.

Arne Persson
2006-10-30, 20:02
Mycket härligt att höra! Glädje sprids :D

och jag är väldigt nyfiken på vadbenet!

Mycket intressanta bilder Arne!

Japp! Jag vågar dock inte ropa hej än....

Som sagt Det visar ju att stora muskler inte är något hinder, skelettet anpassar dig.

Timme
2006-10-30, 20:07
Japp! Jag vågar dock inte ropa hej än....

Som sagt Det visar ju att stora muskler inte är något hinder, skelettet anpassar dig.

Det där hade jag absolut ingen aning om. Att skelettet kunde ändra storlek pga stora muskler. Mycket häftigt!

Nej, visst ska man inte ropa hej än men han är ju klart på bättringsvägen!

BigForre
2006-10-30, 20:17
Varför tror du annars vissa bänkar 100+ första gången? varför tror du jag bänka 50- första gången?

Helt sjukt av mig att tro att det skulle kunna bero på att själva muskeln hos olika individer klarar av att utveckla helt olika stora krafter, hurvida hävarmen skiljer sig mellan olika individer skiljer sig var inget jag hade kännedom om. Sedan ett bra tag vet jag detta, men tur att du kommer in och reder ut det hela...

BigForre
2006-10-30, 20:26
Arne, hade faktiskt en skum tanke angående det här, nu blir det mycket svammel så hoppas att du förstår vad jag menar.

En gynnsam hävarm borde vara av yttersta vikt för en människa vars mål är att lyfta tungt. Dock borde det inte spela någon större roll för en som vill bygga stora muskler, eftersom bara stressen som muskeln utsätts för borde spela roll. Således kommer en som har gynnsam hävarm träna med tyngre vikter och en med mindre gynnsam hävarm träna med lättare vikt men få samma stress på muskulaturen. Om man överför det här på en vardag så borde personen med icke gynnsam hävarm ha större muskel, eftersom han behöver kompensera detta för att klara av vardagen (bortsätt från alla andra förbannade faktorer som spelar in på muskelvolym).

Någon som förstår mina virriga tankar?

Fjod0r
2006-10-30, 21:09
2år är inte samma sak som 2månader :)

Förmodligen så har fästen hunnit att utvecklas i takt under 2år.

Om man tränar i två och ökar stadig i styrka i en takt av (låt oss ta något roligt exempel så du hajjar vad jag menar) 100km/h. Muskelfästen/senor/skelett ökar under samma tid i ca 30-40km/h. Hur kan det då kommit ifatt efter två år om inte musklerna stannar och väntar på resten?

Timme
2006-10-30, 21:16
Om man tränar i två och ökar stadig i styrka i en takt av (låt oss ta något roligt exempel så du hajjar vad jag menar) 100km/h. Muskelfästen/senor/skelett ökar under samma tid i ca 30-40km/h. Hur kan det då kommit ifatt efter två år om inte musklerna stannar och väntar på resten?

Fast jag tror inte att musklernas styrka ökar så fort om man är ren att fästen, senor inte hinner med. Jag tror att sådant tänkande endast hindrar ens utveckling.

Timme
2006-10-30, 21:16
Arne, hade faktiskt en skum tanke angående det här, nu blir det mycket svammel så hoppas att du förstår vad jag menar.

En gynnsam hävarm borde vara av yttersta vikt för en människa vars mål är att lyfta tungt. Dock borde det inte spela någon större roll för en som vill bygga stora muskler, eftersom bara stressen som muskeln utsätts för borde spela roll. Således kommer en som har gynnsam hävarm träna med tyngre vikter och en med mindre gynnsam hävarm träna med lättare vikt men få samma stress på muskulaturen. Om man överför det här på en vardag så borde personen med icke gynnsam hävarm ha större muskel, eftersom han behöver kompensera detta för att klara av vardagen (bortsätt från alla andra förbannade faktorer som spelar in på muskelvolym).

Någon som förstår mina virriga tankar?

Mycket bra tanke tycker jag! Det låter mycket troligt att det är så.

Fjod0r
2006-10-30, 21:34
Fast jag tror inte att musklernas styrka ökar så fort om man är ren att fästen, senor inte hinner med. Jag tror att sådant tänkande endast hindrar ens utveckling.

Jag har inte sagt "du kommer öka så mycket så snart ryker något"
Jag ville klargöra att det är smart att våga stanna upp. Våga ligga kvar på samma vikter under en period. Därför att du som nybörjare kommer ha ökat mer än vad en kille som tränat fem år gör. Du kommer ha ökat såpass mycket att skaderisken ökat. Chansen/risken/sanolikheten att du skadar dig är större än tex killen som vart där i fem år. Det är ju förövrigt alldrig en dum ide att periodisera sin träning. Det finns ju massor med exempel på erfarna tränande som ryckt av muskler,senor mm. Det är självklart att risken för den typen av skador ökar hos en person som ökar mer och som har klenare muskelfästen/senor.

Vad är det du försöker säga? varför dillar du om AAS?

Fjod0r
2006-10-30, 21:37
Arne, hade faktiskt en skum tanke angående det här, nu blir det mycket svammel så hoppas att du förstår vad jag menar.

En gynnsam hävarm borde vara av yttersta vikt för en människa vars mål är att lyfta tungt. Dock borde det inte spela någon större roll för en som vill bygga stora muskler, eftersom bara stressen som muskeln utsätts för borde spela roll. Således kommer en som har gynnsam hävarm träna med tyngre vikter och en med mindre gynnsam hävarm träna med lättare vikt men få samma stress på muskulaturen. Om man överför det här på en vardag så borde personen med icke gynnsam hävarm ha större muskel, eftersom han behöver kompensera detta för att klara av vardagen (bortsätt från alla andra förbannade faktorer som spelar in på muskelvolym).

Någon som förstår mina virriga tankar?

Om de har samma muskelsamansättning (fiber typer) olika hävarmar och tränar på exakt samma sätt borde de ju få procentuellt identiska ökningar. Skillnaden borde bara vara att personen med de bästa "fästena" började på en tyngre vikt samt slutade på en tyngre vikt. Ökningarna borde ju vara lika procentuellt.

Timme
2006-10-30, 23:20
Jag har inte sagt "du kommer öka så mycket så snart ryker något"
Jag ville klargöra att det är smart att våga stanna upp. Våga ligga kvar på samma vikter under en period. Därför att du som nybörjare kommer ha ökat mer än vad en kille som tränat fem år gör. Du kommer ha ökat såpass mycket att skaderisken ökat. Chansen/risken/sanolikheten att du skadar dig är större än tex killen som vart där i fem år. Det är ju förövrigt alldrig en dum ide att periodisera sin träning. Det finns ju massor med exempel på erfarna tränande som ryckt av muskler,senor mm. Det är självklart att risken för den typen av skador ökar hos en person som ökar mer och som har klenare muskelfästen/senor.

Vad är det du försöker säga? varför dillar du om AAS?

Går man på aas så ökar styrkan ruskigt fort och kanske kan musklernas styrka öka för fort så att senor mm inte hinner med. Somsagt, jag tror inte att naturliga ökningar kan vara så stora att skaderisken på senor mm ökar. Möjligvis något större risk som nybörjare men det är ju ungefär som att säga att man inte får kör bil när man precis tagit körkort för att risken är lite större att man krockar då eftersom man inte kört bil i 5år.

BigForre
2006-10-30, 23:31
Om de har samma muskelsamansättning (fiber typer) olika hävarmar och tränar på exakt samma sätt borde de ju få procentuellt identiska ökningar. Skillnaden borde bara vara att personen med de bästa "fästena" började på en tyngre vikt samt slutade på en tyngre vikt. Ökningarna borde ju vara lika procentuellt.

Ja, och det var i princip det jag konstaterade som inledning och påståendet var att i en identisk vardag så skulle dessa personers muskler stressas olika hårt och den med mindre gynnsam hävarm borde utveckla större muskelmassa för att kompensera för detta.

Fjod0r
2006-10-31, 09:23
Ja, och det var i princip det jag konstaterade som inledning och påståendet var att i en identisk vardag så skulle dessa personers muskler stressas olika hårt och den med mindre gynnsam hävarm borde utveckla större muskelmassa för att kompensera för detta.

Varför då? Skulle ni lyfta samma vikt så skulle din muskel vara tvungen att vara starkare än hans pga hans mekaniska övertag. Skulle ni träna på samma sätt så skulle du inte växa mer?

Arne Persson
2006-10-31, 09:25
För att era resonemang skulle bli kontrollerbara så skulle det nog få handla om enäggstvilligar med samma genentik men med olika fästpunkter på musklerna. ;) :)

Fjod0r
2006-10-31, 09:31
Går man på aas så ökar styrkan ruskigt fort och kanske kan musklernas styrka öka för fort så att senor mm inte hinner med. Somsagt, jag tror inte att naturliga ökningar kan vara så stora att skaderisken på senor mm ökar. Möjligvis något större risk som nybörjare men det är ju ungefär som att säga att man inte får kör bil när man precis tagit körkort för att risken är lite större att man krockar då eftersom man inte kört bil i 5år.


Ska du fortsätta och envisas med "jag tror" så är det ganska jävla omöjligt att komma någon vart.

Det jag fått lära mig på teorilektioner, med vetenskapligt material som grund är

1. Muskler växer snabbare än Muskelfästen/senor.
2. Muskler Växer upp mellan 2-4 gånger snabbare än muskelfästen/senor.
3. Skaderisken ökar alltid när man ökar belastning
4. Skaderisken är större som nybörjare.

Alltså nu ska vi se om du fattar. Du bänkar 50kg. Du gör en ökning på 30kg på en 6månaders period. (inte helt otänkbart för en nybörjare). Dina muskelfästen har under samma tid bara ökat 10kg i styrka. (väldigt illustrerande nu för att du ska fatta). Hur kan då skaderisken INTE ökat?

Fjod0r
2006-10-31, 09:31
För att era resonemang skulle bli kontrollerbara så skulle det nog få handla om enäggstvilligar med samma genentik men med olika fästpunkter på musklerna. ;) :)

:)

Arne Persson
2006-10-31, 09:37
Ska du fortsätta och envisas med "jag tror" så är det ganska jävla omöjligt att komma någon vart.

Det jag fått lära mig på teorilektioner, med vetenskapligt material som grund är

1. Muskler växer snabbare än Muskelfästen/senor.
2. Muskler Växer upp mellan 2-4 gånger snabbare än muskelfästen/senor.
3. Skaderisken ökar alltid när man ökar belastning
4. Skaderisken är större som nybörjare.

Alltså nu ska vi se om du fattar. Du bänkar 50kg. Du gör en ökning på 30kg på en 6månaders period. (inte helt otänkbart för en nybörjare). Dina muskelfästen har under samma tid bara ökat 10kg i styrka. (väldigt illustrerande nu för att du ska fatta). Hur kan då skaderisken INTE ökat?

Du glömmer att nybörjarna har speciellt aktiva säkerhetsorgan inbyggda i muskler och senor såsom golgis senorgan och muskelspolar som skyddar muskler och senor. Så man behöver knappast vara rädd för "skräckpropagandan" så länge man tränar ren och i långa rörelsebanor.

Fjod0r
2006-10-31, 09:46
Du glömmer att nybörjarna har speciellt aktiva säkerhetsorgan inbyggda i muskler och senor såsom golgis senorgan och muskelspolar som skyddar muskler och senor. Så man behöver knappast vara rädd för "skräckpropagandan" så länge man tränar ren och i långa rörelsebanor.

Men vafan. Det är ju inte skräckpropaganda. Jag skriver att man kanske ska vara medveten om att risken ökar något samt att det finns en ide att periodisera sin träning. Jag har inte sagt "dina musklelfästen kommer att gå av"

Fjod0r
2006-10-31, 09:48
Du glömmer att nybörjarna har speciellt aktiva säkerhetsorgan inbyggda i muskler och senor såsom golgis senorgan och muskelspolar som skyddar muskler och senor. Så man behöver knappast vara rädd för "skräckpropagandan" så länge man tränar ren och i långa rörelsebanor.

Alla har väll golgis och muskelspolar, inte bara nybörjare. Nej det har jag inte glömt. Men människor lyckas ju skada sig trots kroppens säkerhetsfunktioner.

Arne Persson
2006-10-31, 09:52
Men vafan. Det är ju inte skräckpropaganda. Jag skriver att man kanske ska vara medveten om att risken ökar något samt att det finns en ide att periodisera sin träning. Jag har inte sagt "dina musklelfästen kommer att gå av"


JAg hörde en "galen" sjukgymnastprofessor svamla om hur farlig styrketräningen var eftersom musklerna ökade snabbare än senorna i styrka. Hon hatade mig eftersom jag gapskrattade åt det.

Arne Persson
2006-10-31, 09:55
Alla har väll golgis och muskelspolar, inte bara nybörjare. Nej det har jag inte glömt. Men människor lyckas ju skada sig trots kroppens säkerhetsfunktioner.

Självklart! Men jag skrev att dom är hyperaktiva i början men minskar i aktivitet ju längre man tränar. Det är bl.a en orsakerna till att man ökar snabbt i styrka i början.

Jo men inte slita av senor. Det är extremt ovanligt bland nybörjare.

Fjod0r
2006-10-31, 10:19
JAg hörde en "galen" sjukgymnastprofessor svamla om hur farlig styrketräningen var eftersom musklerna ökade snabbare än senorna i styrka. Hon hatade mig eftersom jag gapskrattade åt det.

sätter du mig i samma fack som henne eller var det bara en rolig ankedot? (som jag fö tror jag sett i en annan tråd)
Att det är farligt håller jag inte heller med om.

Sniggel
2006-10-31, 10:20
Arne, hade faktiskt en skum tanke angående det här, nu blir det mycket svammel så hoppas att du förstår vad jag menar.

En gynnsam hävarm borde vara av yttersta vikt för en människa vars mål är att lyfta tungt. Dock borde det inte spela någon större roll för en som vill bygga stora muskler, eftersom bara stressen som muskeln utsätts för borde spela roll. Således kommer en som har gynnsam hävarm träna med tyngre vikter och en med mindre gynnsam hävarm träna med lättare vikt men få samma stress på muskulaturen. Om man överför det här på en vardag så borde personen med icke gynnsam hävarm ha större muskel, eftersom han behöver kompensera detta för att klara av vardagen (bortsätt från alla andra förbannade faktorer som spelar in på muskelvolym).

Någon som förstår mina virriga tankar?
Håller med.
Dessutom borde en person med ogynnsam hävarm för att lyfta tungt, ha en gynnsam hävarm för att göra snabba rörelser (kamsport t ex). Varje mm förkortning av exempelvis pectoralis major borde ge stort utslag på flexion i humerus.

Fjod0r
2006-10-31, 10:21
Om vi går från att "slita av" (kanske luddigt av mig)
Till skador. Man kan ju som bekant ha problem med något utan att det är av.

Fjod0r
2006-10-31, 10:23
Håller med.
Dessutom borde en person med ogynnsam hävarm för att lyfta tungt, ha en gynnsam hävarm för att göra snabba rörelser (kamsport t ex).

Stressen borde ju vara större om de lyfter samma vikt. Om de lyfter lika mycket procentuellt i fårhållande till sin egen maxstyrka borde stressen vara samma. Varför skulle en person med sämre hävarm slå snabbare?

Sniggel
2006-10-31, 10:54
Stressen borde ju vara större om de lyfter samma vikt. Om de lyfter lika mycket procentuellt i fårhållande till sin egen maxstyrka borde stressen vara samma. Varför skulle en person med sämre hävarm slå snabbare?

Om fästet sitter nära leden som böjs så blir en liten förkortning av muskeln en större flexion i leden än om fästet sitter längre ut.
Vet inte om detta är någon bra jämförelse men:
Tänk dig ett basebollträ, om du håller det halvvägs ut så får du inte så mycket fart på yttersta delen som om du håller basebollträet längst ner.

Arne Persson
2006-10-31, 11:11
sätter du mig i samma fack som henne eller var det bara en rolig ankedot? (som jag fö tror jag sett i en annan tråd)
Att det är farligt håller jag inte heller med om.

Nej! Absolut inte! Det är bara det att ofta så har tydligen "forskningens frontfigurer" förutfattade meningar om den primitiva styrketräningen.

Fjod0r
2006-10-31, 13:12
Nej! Absolut inte! Det är bara det att ofta så har tydligen "forskningens frontfigurer" förutfattade meningar om den primitiva styrketräningen.

Jävligt sorgligt. Lite svårt att veta vad man ska tro. Forskare säger en sak, någon som utfört momentet forskarna förkastar säger att det gett bra resultat under 10år. En annan tränande håller med forskaren och grundar det på SIN erfarenhet, som är 15år. En jävla kunskapsdjungel faktiskt.

Fjod0r
2006-10-31, 13:33
Om fästet sitter nära leden som böjs så blir en liten förkortning av muskeln en större flexion i leden än om fästet sitter längre ut.
Vet inte om detta är någon bra jämförelse men:
Tänk dig ett basebollträ, om du håller det halvvägs ut så får du inte så mycket fart på yttersta delen som om du håller basebollträet längst ner.

Du har helt rätt (kontroll läste i en bok om anatomi och rörelselära :) )
person A är starkare och har ett "hårdare" slag. Person B slår snabbare.

bertbert
2006-10-31, 15:33
Men vafan forskningsrapporter hit och dit.

Att styrketräning är uppbyggande och kan ha mycket goda hälsoeffekter är det väl ingen som egentligen tvivlar på? Blir ibland lite trött på allt ojandes om att det är så farligt att träna, man kan minsann inte träna mer än 4-5 minuter per vecka annars kommer man att bli allt från övertränad till nu tydligen slita av alla sina muskelfästen.

Vad har hänt med lite vanligt sunt bondförnuft? Ta det lugnt, prova sig fram, lyssna på kroppen! Svårare än så är det inte.

I övrigt (muskelfästen) mkt intressant tråd!

/BB

bertbert
2006-10-31, 15:37
Åter till ämnet:
Är "gynnsamma", för styrkan alltså, muskelfästen en förklaring till att vissa har svårt att utveckla vissa muskelgrupper? Vi bortser nu från att de helt enkelt tränas för lite eller fel.

Exempel. Individ A klarar 180kg x 8 reps i nordics vadpressmaskin. Vadmått 39 cm. Individ B klarar bara 130kg x 8 reps i samma maskin. Vadmått 45 cm.

Hänger detta samman med muskelfästenas beskaffenhet, placering, längd etc?

/BB

Fjod0r
2006-10-31, 15:59
Men vafan forskningsrapporter hit och dit.

Att styrketräning är uppbyggande och kan ha mycket goda hälsoeffekter är det väl ingen som egentligen tvivlar på? Blir ibland lite trött på allt ojandes om att det är så farligt att träna, man kan minsann inte träna mer än 4-5 minuter per vecka annars kommer man att bli allt från övertränad till nu tydligen slita av alla sina muskelfästen.

Vad har hänt med lite vanligt sunt bondförnuft? Ta det lugnt, prova sig fram, lyssna på kroppen! Svårare än så är det inte.

I övrigt (muskelfästen) mkt intressant tråd!

/BB

Tyvär lämnar många (speciellt oskadade nybörjare) bondförnuftet hemma. Precis som det sagts tidigare är väll ett av de stora problemen inom gymträning nybörjarna/svenssons oförmåga att göra skillnad på sig själva och elitsattsande BB:s/styrkelyftares träning.

Sniggel
2006-10-31, 16:00
edit: läste fel...

Fjod0r
2006-10-31, 16:04
Åter till ämnet:
Är "gynnsamma", för styrkan alltså, muskelfästen en förklaring till att vissa har svårt att utveckla vissa muskelgrupper? Vi bortser nu från att de helt enkelt tränas för lite eller fel.

Exempel. Individ A klarar 180kg x 8 reps i nordics vadpressmaskin. Vadmått 39 cm. Individ B klarar bara 130kg x 8 reps i samma maskin. Vadmått 45 cm.

Hänger detta samman med muskelfästenas beskaffenhet, placering, längd etc?

/BB

Det skulle jag tro.

Första punkten vet jag inte. Rent spontant skulle jag säga nej (av skällen vi skulle bortse ifrån), de flesta som har släpande muskelgrupper har det pga att de prioriterat det som är roligt. Dvs det som de är bra på. Därav missat det som släpar. bara spekulation dock.

bertbert
2006-10-31, 16:05
Tyvär lämnar många (speciellt oskadade nybörjare) bondförnuftet hemma. Precis som det sagts tidigare är väll ett av de stora problemen inom gymträning nybörjarna/svenssons oförmåga att göra skillnad på sig själva och elitsattsande BB:s/styrkelyftares träning.

Håller eg inte med om att nybörjare försöker tränar som elit-BB, de flesta nybörjare jag ser (och det är många) tränar ganska förnuftigt. Men visst, det händer att vissa kör ett splittat program och massa onödiga övningar.

Helt klart kan man få en skev bild av att läsa body dock, men frågan är om ens framgångsrika tävlande BBs kör som det skrivs i body ibland.

Att det är ont om förnuft håller jag helt med om däremot - det är ju det jag säger! :thumbup:

/BB

bertbert
2006-10-31, 16:08
de flesta som har släpande muskelgrupper har det pga att de prioriterat det som är roligt. Dvs det som de är bra på. Därav missat det som släpar. bara spekulation dock.

Helt klart. Gäller även mig. *popcorn*

Frågan gäller dock fysiska förutsättningar, dvs vi får bortse från att man inte tränar sådant som inte är roligt (som vader) :D

katzeklo
2006-11-07, 23:49
asså svenska tack!! :n00b
alla kan inte såntdär pector harialis språk ;)
asså, korta bicepsfästen med hög peak är de bättre än långa om du vill vara explosiv i bbicepscurl eller viseversa ?

marmot
2007-03-20, 16:46
Arne kan du inte jämföra den extermt kraftfulla individen med ett björnskellet