handdator

Visa fullständig version : Första tiden på gymmet


mRxBoX
2006-09-16, 00:36
Hej allihopa!

Jag är en 17 årig kille som hade tänkt börja besöka gymmet. Har tidigare tränat hemma med hantlar & lite andra redskap. Gymmet jag tänkt börja på är ett "nautilus gym" och jag undrar bara ifall nautilus metoden, alltså att man kör helkropps pass fast färre ggr i veckan, är ngt bra för en nybörjare som vill öka snabbt i muskler & vikt.

Instruktörerna där håller nämligen hårt på sin metod. Men jag tänkte fråga er här om ni tror det är smartare & dela upp träningen efter olika muskelgrupper. Tar också gärna emot lite tips på hur mkt & hur ofta man bör äta, samt om protein tillskott är ngt att satsa på =)

Piece out

pragmatist
2006-09-16, 01:01
Nautilusmetoden är en förenklad och helt maskinbaserad (tror jag) version av klassisk HIT (High Intensity Training). Jag kör HIT själv just nu och det brukar ge bra resultat men det är en metod som gör att man stagnerar relativt fort, enligt min erfarenhet. Man kan inte träna så linjärt och enformigt som Nautilusmetoden förespråkar och förvänta sig bra resultat i långa loppet. Men som inkörsport till mer avancerat gymmande duger det säkert.

Läs nybörjarguiderna i Best of...-delen om du vill ha tips om kost och sånt.

mRxBoX
2006-09-16, 01:14
Förlåt att jag verkar dum, men du menar alltså att nautilus metoden duger fint till en början och att man senare kan gå över till ett eget mer personligt upplägg ?

Skall kolla in den best of saken :) Tack för tipset.

zpliffen
2006-09-16, 01:16
För mig har det funkat rätt så bra att köra 4-5 pass om veckan och dela upp musklerna i 4split. Men kosten är nog det viktigaste om du vill öka rätt så snabbt i vikt. Jag har gått upp från att vara 184 och väga 68 till 185 och väger 84-85 detta mellan november och nu. Detta var tack vare en bra kost och regelbunden träning. Proteintillskott ska du såklart köpa om du ska börja träna rätt så seriöst. Och oroa dig inte om att du bli för fet eller nått, sålänge du sköter maten rätt och du rör på dig normalt och tränar så kommer du gå upp mest i muskler. Lycka till!

L-Sami
2006-09-16, 01:27
Satsa hellre på ett gym där det finns tillgång till både fria vikter och maskiner. Då har du möjlighet att variera din träning, lära dig hur övningar går till med fria vikter + att det är bättre för muskeltillväxten.

Nautilus metoden är bra för motionärer som vill bara hålla igång kroppen. Om du är ute efter muskeltillväxt så är inte nautilus ett ställe du ska träna i.

mRxBoX
2006-09-16, 01:28
Oj fan, det var ingen dålig viktökning på under ett år. Men funkar det och äta många fast aningen mindre mål, för jag har jättesvårt att trycka i mig massa på en gång. Tack så mkt, lycka till du också med din framtida träning =)

zpliffen
2006-09-16, 01:40
saken är såhär, när jag går mest i muskler är det när ja äter 6 ggr om dagen alltså frukost, lunch, mellanmål, middag, proteintillskott, kvällsmål och på alla mål förutom frukost och mellan mål så är det ett komplett mål. Alltså kött med ris, pasta med kyckling.. alltid mycket kolhydrater och mycket proteiner. Angående det där med att du inte kan få in dig massa mat på en gång, din magsäck blir större när du börjar äta mer än va du gjort innan. Alltså kommer du kunna äta mer på en portion efter ett tag.
Hur gammal är du förresten?

mRxBoX
2006-09-16, 01:43
Så många mål är ungefär vad jag brukar äta med. Aha så man kan liksom vänja magen vid att ta ner mer & mer mat? Jag är 17 år.

zpliffen
2006-09-16, 01:48
Japp, magsäcken blir större.
Ok, bra att du börjar träna tidigt.

Yes
2006-09-16, 02:50
Nautilus metoden är bra för motionärer som vill bara hålla igång kroppen. Om du är ute efter muskeltillväxt så är inte nautilus ett ställe du ska träna i.
Nautilusgymen verkar inrikta sig på genomsnittliga motionärer, likt alla andra stora gymkedjor, men sen är det ju upp till en själv vad man gör av det. Nautilusmetoden som Arthur Jones beskrev den är knappast för vanliga motionärer, den gamle gubben kunde nog få de flesta att kasta upp sin lunch halvvägs genom ett träningspass, och jag tror inte personalen på gymet skulle protestera om blablabox försöker träna på det sättet(så länge han behåller lunchen där den hör hemma).

Så onda är inte de stora komersiella gymen. Fan, vi har några framgångsrika byggare här på det lokala SATS-gymet som verkar klara det där med muskeltillväxt alldeles utmärkt...

Man kan inte träna så linjärt och enformigt som Nautilusmetoden förespråkar och förvänta sig bra resultat i långa loppet.
På vilket sätt tycker du det är linjärt och enformigt? För min del brukar jag byta upplägg ganska ofta, för att variera övningarna, och provar gärna lite olika grader av volym. Känner jag för det kan jag alltid ändra repsantal, tempo, vila mellan seten m.m. Sen kan man alltid blanda in olika varianter av superset, dropset, 21´s/partials/stage reps... Numera brukar det också rekomenderas att köra en del pass utan fail.

Jag tycker då det finns hur mycket som helst man kan göra för att det inte skall bli enformigt, om man vill. Det är ju inte konstigare än att köra högvolym och splittade pass.

pragmatist
2006-09-16, 09:12
På vilket sätt tycker du det är linjärt och enformigt? För min del brukar jag byta upplägg ganska ofta, för att variera övningarna, och provar gärna lite olika grader av volym. Känner jag för det kan jag alltid ändra repsantal, tempo, vila mellan seten m.m. Sen kan man alltid blanda in olika varianter av superset, dropset, 21´s/partials/stage reps... Numera brukar det också rekomenderas att köra en del pass utan fail.

Jag tycker då det finns hur mycket som helst man kan göra för att det inte skall bli enformigt, om man vill. Det är ju inte konstigare än att köra högvolym och splittade pass.

Det är klart att du kan och bör variera en hel del inom ramen för ett HIT-program, men det som man brukar lära ut på Nautilusgym brukar inte vara något under av variation precis. Dessutom är min (och många andras) erfarenhet att även med variation så funkar inte HIT-konceptet mer än några månader kanske - hyfsade ökningar i början framför allt i styrka, sen tar det stopp.

Som sagt, jag tycker inte illa om HIT men det är ingen magisk kula utan ett verktyg som man kan använda då och då som ett break från mer traditionell högvolymträning.

slin1
2006-09-16, 11:01
Om du e ute för att bygga gå till ett riktigt gym ist fy fan för nautilus och sats*spy*

zpliffen
2006-09-16, 11:39
Vad är det för fel på sats? Finns allt du behöver för att träna seriöst.

Wennerberg
2006-09-16, 12:04
Håll dig ifrån maskin/motionär gym, kör med fria vikter så blir du stor

Yes
2006-09-16, 12:06
Det är klart att du kan och bör variera en hel del inom ramen för ett HIT-program, men det som man brukar lära ut på Nautilusgym brukar inte vara något under av variation precis. Dessutom är min (och många andras) erfarenhet att även med variation så funkar inte HIT-konceptet mer än några månader kanske - hyfsade ökningar i början framför allt i styrka, sen tar det stopp.

Som sagt, jag tycker inte illa om HIT men det är ingen magisk kula utan ett verktyg som man kan använda då och då som ett break från mer traditionell högvolymträning.
Okej, jag vet inte riktigt vad dom lär ut på Nautilusgymen. Om han tänkt börja träna där tycker jag han skall fördjupa sig lite i HIT och köra det mer som det är tänkt. :)

Någon magisk kula är det förstås inte, jag tycker bara att det rockar. :D
Det kan vara så att du behöver perioder med högre volym för att utvecklingen inte skall stanna. Finns faktiskt lite mer oortodoxa HIT;are som hävdar att det är nödvändigt(fast de använder inte HIT som ett "break" utan kör kortare perioder med mer volym).

Dav0d
2006-09-16, 12:07
Vad är det för fel på sats? Finns allt du behöver för att träna seriöst.

Bara folk lik Slin1 som inte kan prestera om det inte finns andrastora byggare i närheten som pressar på han. Kallas dålig diciplin om jag har rätt...:)

Man kan bygga överallt bara det finns tillräckligt stora vikter, allting har med diciplin att göra. Därav fungerar Sats och alla dessa gym helt perfekt.

Gpajpen
2006-09-16, 12:43
nautilus är en _värdelös_ metod i jämförelse med fria vikter.
finns _ingen_ anledning att köra nautilus framför fria vikter om du är ute efter att bygga maximalt med muskelmassa.

edit: menar alltså att använda nautilus maskiner.

slin1
2006-09-16, 13:58
Bara folk lik Slin1 som inte kan prestera om det inte finns andrastora byggare i närheten som pressar på han. Kallas dålig diciplin om jag har rätt...:)

Man kan bygga överallt bara det finns tillräckligt stora vikter, allting har med diciplin att göra. Därav fungerar Sats och alla dessa gym helt perfekt.

Men det är väll förbud på övningar som bygger muskler där som tex marklyft eller är det rycktet fel har alldrig tränat där själv

zpliffen
2006-09-16, 18:43
Hahahahaha, vilket jävla rykte alltså

Proeliator
2006-09-16, 21:04
Jag är rätt så övertygad om att nautilus metoden är skit. I alla fall vad jag kommer ihåg. Kan nån friska upp mitt minne? Vad går det ut på?

Jag har gymat på nautilus (bland dom fria vikterna såklart) men jag orkade aldrig kolla upp deras lilla metod eftersom jag lärde mig bättre innan. För övrigt så var det en kvinna som undrade vad det var för pulver jag höll på att blanda. Kolhydrater och protein blev svaret, sen så sa hon att hon hade tränat där i 4 år utan resultat och att pulvret förmodligen skulle ge resultat. Jag förklarade lite fort att det beror på många olika faktorer. Men hursomhelst. ;)

mRxBoX
2006-09-17, 00:43
Tack för alla svar. Anledningen till att det kanske bli nautilus är av bekvälighets skäl. Jag har långt till de andra gymmen & känner inte för att pendla. Nautilus är enda gymmet som finns där jag bor. Men när jag kommer in till "storstaden" så skall jag börja på ett annat gym. Men man kanske kan kombinera lite träning på deras gym & fria vikter hemma. Har ju iaf en del hemma & använda mig av. Sen var dte länge sen jag var på gymmet här hemma, så dem kanske har fått in några fria vikter att använda i alla fall.

L-Sami
2006-09-17, 00:55
Så onda är inte de stora komersiella gymen. Fan, vi har några framgångsrika byggare här på det lokala SATS-gymet som verkar klara det där med muskeltillväxt alldeles utmärkt...



Om det går att bygga utan fria vikter så varsågod. Dessutom har SATS just fria vikter som Nautilus inte har.

Yes
2006-09-17, 01:38
Om det går att bygga utan fria vikter så varsågod. Dessutom har SATS just fria vikter som Nautilus inte har.
Alla Nautilus och SATS-gym har inte samma utbud.

mendezzz
2006-09-17, 02:43
Om det går att bygga utan fria vikter så varsågod. Dessutom har SATS just fria vikter som Nautilus inte har.
Är det omöjligt att bygga muskler utan fria vikter?

trasan
2006-09-17, 03:00
Fungerar ypperligt att bygga muskler i maskiner. Dock sällan det finns maskiner som täcker basövningarna osv.