handdator

Visa fullständig version : Puls under styrkepass.


Slartibartfast
2006-09-15, 18:05
Hade pulsmätare med på passet idag och den visade att jag hade en medelpuls på 150 under de 46 minuter som passet räckte. Ska man sträva efter låg puls under styrkepass? Jag tänker på aerobt och anaerobt arbete och sånt.

King Grub
2006-09-15, 18:10
Skall du sträva efter låg puls kan du knappast ta i under setten heller, särskilt inte i övningar som involverar stora eller fler muskelgrupper, och då lär resultaten bli därefter också.

MilkmaN
2006-09-15, 18:38
Skall du sträva efter låg puls kan du knappast ta i under setten heller, särskilt inte i övningar som involverar stora eller fler muskelgrupper, och då lär resultaten bli därefter också.

Min puls efter en tung 10:a i böj är då inte att leka med. Även om jag är svag.

knazcandy
2006-09-15, 19:25
Hade pulsmätare med på passet idag och den visade att jag hade en medelpuls på 150 under de 46 minuter som passet räckte. Ska man sträva efter låg puls under styrkepass? Jag tänker på aerobt och anaerobt arbete och sånt.

Jag har en grymt hög puls under mina pass speciellt vid de övningar jag "supersettar" och svettpärlorna tränger fram i pannan och mellan tuttarna:P.
Väldigt stor skillnad mot när man började med styrketräning och tyckte det var trist för att det inte kändes som om man ansträngde sig haha..
*flex*

Guddi
2006-09-15, 22:55
Hade pulsmätare med på passet idag och den visade att jag hade en medelpuls på 150 under de 46 minuter som passet räckte. Ska man sträva efter låg puls under styrkepass? Jag tänker på aerobt och anaerobt arbete och sånt.
Förutsatt att du inte har otroligt korta pauser mellan dina set och övningar så skulle jag snarare säga att du skulle sträva efter att ställa dig lite mer på löpbandet. 150slag/min är en mycket hög medelpuls för ett styrketräningspass.

Slartibartfast
2006-09-16, 09:06
Förutsatt att du inte har otroligt korta pauser mellan dina set och övningar så skulle jag snarare säga att du skulle sträva efter att ställa dig lite mer på löpbandet. 150slag/min är en mycket hög medelpuls för ett styrketräningspass.

Jag vilar 30-60 sekunder mellan seten beroende på övning.

King Grub
2006-09-16, 09:08
Jag med, och min puls är inte i närheten av 150 som medel, trots att jag tar ut max. Håller med Guddi; det är en rätt otrevligt hög medelpuls.

Slartibartfast
2006-09-16, 09:15
Jag med, och min puls är inte i närheten av 150 som medel, trots att jag tar ut max. Håller med Guddi; det är en rätt otrevligt hög medelpuls.

VAd är det som är otrevligt med den? Jag har en vilopuls på 70-80. Vissa har hög naturlig puls, vissa har lägre. Har ofta inget med konditionen att göra.

Dessutom bygger jag. Kan inte försöka höja konditionen samtidigt.

Sniggel
2006-09-16, 09:57
Vet du din maxpuls? Min kusin har tydligen något över 230 i maxpuls och för henne är 150 en ganska låg puls.

Osten80
2006-09-16, 10:16
Dessutom bygger jag. Kan inte försöka höja konditionen samtidigt.


:D

obesogen
2006-09-16, 10:47
Vet du din maxpuls? Min kusin har tydligen något över 230 i maxpuls och för henne är 150 en ganska låg puls.

230 är en extremt hög maxpuls. Vid submaximala tester brukar man räkna 220 minus åldern och det brukar stämma på de flesta sånär på några slag

delta_mats
2006-09-16, 10:53
230 är en extremt hög maxpuls. Vid submaximala tester brukar man räkna 220 minus åldern och det brukar stämma på de flesta sånär på några slag


Ja det är så man brukar räkna, men det finns undantag. Jag har också lite högre maxpuls än "normalt" Mätte 210 för ett par år sedan, 25 år gammal. Vet att min farsa också hade en hög maxpuls så det kanske går i släkten.

obesogen
2006-09-16, 11:03
Ja det är så man brukar räkna, men det finns undantag. Jag har också lite högre maxpuls än "normalt" Mätte 210 för ett par år sedan, 25 år gammal. Vet att min farsa också hade en hög maxpuls så det kanske går i släkten.


Ja jag hade 211 vid 23 års ålder. Såklart det finns undantag, det är därför jag tycker slarti borde göra ett maxpulstest :) Sen är 78-80 slag ingen vidare vilopuls, speciellt inte för en tränande individ.

Guddi
2006-09-16, 11:07
VAd är det som är otrevligt med den? Jag har en vilopuls på 70-80. Vissa har hög naturlig puls, vissa har lägre. Har ofta inget med konditionen att göra.

Dessutom bygger jag. Kan inte försöka höja konditionen samtidigt.
En person som är hyffsat tränad aerobt brukar sänka sin puls med mellan 40-50slag på en minut. Så om du har en medelpuls på 150 så innebär det, om du har hyffsad kondition, att du ligger på typ 180-190 slag/min under dina set. Det är HÖGT! Jag skulle snarare tro att det är så att du ligger på typ 160 slag/min och att du inte hinner återhämta dig mellan övningarna.

Det är ju lätt för dig att kolla. Ta med dig klockan igen och kontrollera din puls efter ett set och sen precis innan du ska påbörja nästa.

Visst kan du höja konditionen. Du får ju också tänka på att din dåliga kondition försämrar återhämtningen under ditt styrkepass och det borde således dra ner din prestation.

delta_mats
2006-09-16, 11:36
Ja jag hade 211 vid 23 års ålder. Såklart det finns undantag, det är därför jag tycker slarti borde göra ett maxpulstest :) Sen är 78-80 slag ingen vidare vilopuls, speciellt inte för en tränande individ.


Vad jag förstod så tränar han ej konditionsträning och då är vilopulsen i mina ögon inte alls speciellt hög.

Yes
2006-09-16, 11:36
Vad jag förstått är de där siffrorna inget ovanligt för HIT(och det är väl nått sånt Slarti tränar?).

King Grub
2006-09-16, 12:44
Vad jag förstod så tränar han ej konditionsträning och då är vilopulsen i mina ögon inte alls speciellt hög.

http://hyper.ahajournals.org/cgi/content/full/33/2/622/T1

Slartibartfast
2006-09-16, 12:52
Snackade med min svärfar som är läkare och marathonlöpare. Han sa att min vilopuls inte var onormal och att folk naturligt har olika utgångsläge. Jag frågade vad som var bästa sättet att sänka vilopulsen och han sa att det inte var nödvändigt. Även om jag är någorlunda vältränad så är vilopulsen ändå hög. Maxpuls har jag inte testat.

Yes
2006-09-16, 13:16
Tränar du regelbundet med en så hög snittpuls lär din kondition i varje fall inte vara dålig. :)

Slartibartfast
2006-09-16, 13:30
Tränar du regelbundet med en så hög snittpuls lär din kondition i varje fall inte vara dålig. :)

Detdär jag iofs det tyngsta passet jag kör, men pulsen ligger nog däromkring under de flesta pass.

Yes
2006-09-16, 13:39
Jag vet inte vad min puls ligger på(vore kul att testa med en pulsklocka nångång) men snittpulsen är säkert lägre då jag har svårt att byta övning tillräckligt fort för att hålla den uppe hela tiden. Jag vill ändå påstå att kondisen är det absolut inget fel på. Knappast Gunde-kondis, men jag vet att jag kan hålla jämna steg med kompisar som regelbundet kör konditionsträning(i varje fall när det kommer till innebandyspelande, långdistanslöpning är inget för mig). Så, tja, av den anledningen tror jag inte dålig kondis är något du behöver oroa dig för. :)

Slartibartfast
2006-09-16, 14:02
Så, tja, av den anledningen tror jag inte dålig kondis är något du behöver oroa dig för. :)

Nej, dålig kondis har jag inte. Som sagt har kondisen inte så mycket med pulsen att göra som folk vill tro.

Empe
2006-09-16, 14:15
Nej, dålig kondis har jag inte. Som sagt har kondisen inte så mycket med pulsen att göra som folk vill tro.

Det man kan förbättra genom konditionsträning är arbetspulsen. Maxpulsen förblir oförändrad.

King Grub
2006-09-16, 15:03
Som sagt har kondisen inte så mycket med pulsen att göra som folk vill tro.

Jo, det har en mycket stor effekt. Konditionsträning sänker pulsen med 12-15 slag per minut under submaximalt arbete jämfört med en icke-tränande kontrollgrupp. Påverkan på vilopulsen är mycket mindre, men det är ju arbetspulsen tråden handlar om.

Fjod0r
2006-09-16, 15:36
Jag med, och min puls är inte i närheten av 150 som medel, trots att jag tar ut max. Håller med Guddi; det är en rätt otrevligt hög medelpuls.

Puls är väll högst individuellt. Har en flickvän som snittar 165-180 (217max uppmätt för i sommras med hjälp av en mycket seriös tränare, han fystränar bla handbollslag i elitserien) på löp pass hon kör (hon är MYCKET vältränad) enligt 5 olika pulsur. Hon har varit hos idrottsläkare etc etc. Inget fel på henne. Hon upplever heller inte det som besvärande. Bara konstigt. Hon har så länge hon mätt ALLTID haft hög puls vid arbeta. Vilopuls på runt 42-44 i totall vila (precis när hon vaknar) Så man kanske inte ska dra för stora växlar av just puls

King Grub
2006-09-16, 15:40
Löppass, ja, inte som snittpuls under styrketräning.

Jag vet att maxpuls och procent av den är individuell (jag skulle ha 220-33=187 som maxpuls, men jag kommer upp över 200 lika "lätt" nu som när jag var 23), men 150 som medel under styrketräning är högt, oavsett individualitet.

Cerberus
2006-09-16, 16:06
blää, jag har nog också väldigt hög puls under styrkepassen. Skyller på för lite vila mellan seten, för dålig luft(källare utan ventilation) och för att jag inte vill köra mer än 1-2 konditionspass i veckan pga att jag vill bygga :D