handdator

Visa fullständig version : Viktigt att äta timme 3 efter träning?


Mr A
2006-09-15, 17:36
Förutom proteindrink m.m. så äter jag frukost 1 timme efter träning och sedan väntar jag tills 4 timmar efter träning innan jag äter igen (istället för 3 h efter som brukar rek). Är det tex bra att klämma in en proteindrink och kanske en banan 3 timmar efter träning för att sedan äta lunch som jag brukar 1 timme efter detta mål (4 h efter träning)?? Eller bör det räcka med att enbart inta lunchen och inte ett litet mål mellan timme 1 och 4 efter träning?

Tex
kl 8.00 (1 timme efter träning) Frukost

kl. 11.00 (3 timmar efter träning) Proteindrink, bananbehövs detta mål eller det räcker med lunchen?

kl. 12.00 (4 timmar efter träning) Lunch

King Grub
2006-09-15, 17:38
Kan inte säga om en timme hit eller en timme dit gör något för proteinbalansen över dygnet. Antagligen inte, förutsatt att proteinintaget totalt blir lika stort i vilket fall. Det skadar inte, särskilt inte som proteinsyntesen är akut uppreglerad, men ingen kan säga om det ger X gram mer muskelmassa över en viss tid.

Sniggel
2006-09-15, 19:15
Tex
kl 8.00 (1 timme efter träning) Frukost

kl. 11.00 (3 timmar efter träning) Proteindrink, bananbehövs detta mål eller det räcker med lunchen?

kl. 12.00 (4 timmar efter träning) Lunch

Om inte annat så verkar det långt ifrån tokigt att göra så. Du får ju ett extra intag av protein och kcal iaf. Nu förutsätter jag att du vill få muskeltillväxt dock.

Gpajpen
2006-09-15, 20:09
Självklart lägger du in den extra måltiden.
timmarna efter träningen är dom viktigaste; den tiden på dygnet du ska göra minst uppoffringar är inom 3 timmar efter träningen.
hey, varför inte lägga in ett par äggvitor också i den måltiden?