handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig!!!


Dallan
2006-09-15, 16:26
Tjena, Dallan här... ny på forumet...
Mitt problem är att jag har gymmat i ca. ett år 3 gånger i vecka.
Jag har blivigt något starkare, men det syns inte nått:) Vet inte var jag gör för fel... kan nån hjälpa mig?

major Pectoralis
2006-09-15, 16:28
Tjena, Dallan här... ny på forumet...
Mitt problem är att jag har gymmat i ca. ett år 3 gånger i vecka.
Jag har blivigt något starkare, men det syns inte nått:) Vet inte var jag gör för fel... kan nån hjälpa mig?

Hur har du gymmat? Vilka övningar, set, reps etc?

pragmatist
2006-09-15, 16:38
Du äter för lite.

_luleå_
2006-09-15, 16:48
Du äter för lite.

skulle nog säga att det stämmer, eller kör föt lätt.

delta_mats
2006-09-15, 17:14
Styrketräning stimulerar muskeltillväxt. Men för att det ska kunna ske måste din kropp ha ett överskott av energi. Med all sannolikhet äter du för lite. Ät mer protein och kolhydrater.

Dallan
2006-09-15, 17:36
Hur har du gymmat? Vilka övningar, set, reps etc?

Jag körde efter en gammal bok som legat hemma. Mest Bröst. axlar, triceps mage.
Övningar: 4x10 i reps
Bänkpress, Pec-dec flyes, Press bakom nacken, Drag till hakan(stående)
triceps från pannan, triceps i dragmaskin, chrunches, knäböj, bensträck,lårcurl, stående vadpress, ryggdrag till bröstet, sittande kabeldrag, liggande bicepscurl, stående bicepscurl ....

Jag äter ca. en timme efter varje gympass.

Noodles
2006-09-15, 17:47
Hur mycket väger du? Skriv upp vad du äter under en dag.

major Pectoralis
2006-09-15, 17:52
hm, här kommer några "klassiska punkter".

1. Ät ordenligt och ofta. "All energi är bra energi", även pizza, hamburgare etc. Se till att få i dig tillräckligt med protein, minst 1g per kg kroppsvikt och dag. Ordentlig frukost kan vara guld värt.

2. Börja passet med de övningar där du "lyfter mest" - aktivera mycket muskelmassa. Grunda med skivstångsövningar som bänkpress, marklyft, knäböj etc.

3. Prova att köra tyngre än 10 reps.

4. Kör RM och ibland bortom, med "blod, svett och tårar" skall vikten upp 2-3 ggr mer. Prova sk. "cheating", "extra reps med hjälp" etc.

5. Variera rörelsetempo. Generellt: accelerera vikten upp och bromsa på vägen tillbaks.

6. Kör inte för många muskelgrupper per pass.

7. Se till att återhämta dig ordentligt

8. Sist och kanske viktigast: träna INTE högintensiv konditionsträning!

Gpajpen
2006-09-15, 18:10
" Ät ordenligt och ofta. "All energi är bra energi", även pizza, hamburgare etc... "

dvs om du vill bli fet på kuppen.
dessutom för stora mängder mättade fetter med sig en rad hälsonackdelar.

ät mer bra mat. större portioner. höj ditt proteinintag.
sen skulle jag aldrig i mitt liv träna på 10reps. finns ingen anledning om du är ute efter maximal muskeltillväxt.

Dav0d
2006-09-15, 18:19
För att leka Allan. Problemet är just för du "gymmar" och inte styrketränar. Nej men seriöst, bygger du inte tränar du för mesigt eller äter för dåligt. Oftast en bra kombination.

Själv har jag ökat nästan 10 kg muskelmassa på 4 år. Tränar 7 pass i veckan samt äter i snitt 7 gånger per dag.
Du måste börja äta med hjärnan istället för magen. Alltså du ska inte lyssna på kroppen utan själv veta när du måste stoppa i dig mer mat.

Dallan
2006-09-15, 18:23
" Ät ordenligt och ofta. "All energi är bra energi", även pizza, hamburgare etc... "

dvs om du vill bli fet på kuppen.
dessutom för stora mängder mättade fetter med sig en rad hälsonackdelar.

ät mer bra mat. större portioner. höj ditt proteinintag.
sen skulle jag aldrig i mitt liv träna på 10reps. finns ingen anledning om du är ute efter maximal muskeltillväxt.
väger 67 kg å e ca. 180
vad för reps hur många ??

BigForre
2006-09-15, 20:35
väger 67 kg å e ca. 180
vad för reps hur många ??

Och när du började styrketräna vägde du?

Dallan
2006-09-15, 21:09
Och när du började styrketräna vägde du?


ca 63 kilo ungefär. men muskelmassan har inte höjt sig så mycket..

Dallan
2006-09-15, 21:11
För att leka Allan. Problemet är just för du "gymmar" och inte styrketränar. Nej men seriöst, bygger du inte tränar du för mesigt eller äter för dåligt. Oftast en bra kombination.

Själv har jag ökat nästan 10 kg muskelmassa på 4 år. Tränar 7 pass i veckan samt äter i snitt 7 gånger per dag.
Du måste börja äta med hjärnan istället för magen. Alltså du ska inte lyssna på kroppen utan själv veta när du måste stoppa i dig mer mat.


va är skillnaden mellan gymma å styrketräna det e la samma sak ?? äter ca 4-6 gånger per dag..

pragmatist
2006-09-15, 21:20
väger 67 kg å e ca. 180

Du äter för lite.

Wider
2006-09-15, 22:05
hm, här kommer några "klassiska punkter".
8. Sist och kanske viktigast: träna INTE högintensiv konditionsträning!

Är det verkligen så viktigt att inte träna högintensiv konditionsträning? Det ökar ju ändå testosteronnivåerna (enligt King Grub).

BigForre
2006-09-15, 23:02
Du äter för lite.

+1

seebe
2006-09-20, 14:04
Är det verkligen så viktigt att inte träna högintensiv konditionsträning? Det ökar ju ändå testosteronnivåerna (enligt King Grub).

Undrar också över det... :)

major Pectoralis
2006-09-20, 21:02
Är det verkligen så viktigt att inte träna högintensiv konditionsträning? Det ökar ju ändå testosteronnivåerna (enligt King Grub).

Att träna högintensiv kondition och att träna för muskelvolym går inte ihop.

Det beror på att med konditionsträning vill muskelcellen minska avståndet mellan mitokondrie och kapillärer. Vid muskelvolymsträning vill kroppen det motsatta. Alltså dessa träningformer drar åt olika håll, vilket leder till att kroppen väljer att förbättra konditionen.

Dessutom drar konditionsträning mycket energi.

Utsöndringen av Testosteron, GH, kortisol med flera hormoner ökar vid "metalbol träning" eller s.k. "pumpträning" då man får mycket blod i musklerna. Även konditionsträning ger mycket blod i musklerna, vilket således även det leder till utsöndring av både anabola och katabola hormoner.
Man har även sett ökningar av Testosteronutsöndring vid tung träning, t.ex. 5 x 5 med "lång" vila.

Jorgen
2006-09-20, 21:06
Tja, du tränar inte hela kroppen.

Och det viktigaste (som redan är påpekat några gånger) du äter för lite.

Dallan
2006-09-22, 19:40
Hur mycket väger du? Skriv upp vad du äter under en dag.

Väger 67 kilo gått upp lite nu det senaste

Frukost = havregrynsgröt en gröv smörgås ett glas mjölk ett glas juice en frukt äpple eller banan..

Lunch= tex pasta eller ngt me kött


Mellanmål = banan eller äpple + proteindrink efter gymmet

middag= kyckling.Ris. Grönsaker


Kvällsmat 2-3 grova mackor. 1 knäckemacka pålägg= kaviar skinka leverpastej

RoBBBaN
2006-09-22, 22:21
va är skillnaden mellan gymma å styrketräna det e la samma sak ?? äter ca 4-6 gånger per dag..

Skillnaden mellan att "gymma" och styrketräna är markant.
Jag kan bara dra slutsatser utifrån egen erfarenhet av folk som säger att dom gymmar.
De som gymmar har i regel inget strukturerat träningsschema att följa, de utför övningarna utan känsla, hoppar mellan olika muskelgrupper (!oj, roddmaskinen var visst upptagen...jag kör push-downs istället), har ingen aning om att man bör få i sig lite energi efter träning och har bänkpressen som förstaövning i varje styrketräningspass.

Så ta å byt ut den termen mot styrketräning, då kanske dina problem löser sig med automatik:)

Pez
2006-09-22, 22:35
Skillnaden mellan att "gymma" och styrketräna är markant.
Jag kan bara dra slutsatser utifrån egen erfarenhet av folk som säger att dom gymmar.
De som gymmar har i regel inget strukturerat träningsschema att följa, de utför övningarna utan känsla, hoppar mellan olika muskelgrupper (!oj, roddmaskinen var visst upptagen...jag kör push-downs istället), har ingen aning om att man bör få i sig lite energi efter träning och har bänkpressen som förstaövning i varje styrketräningspass.

Så ta å byt ut den termen mot styrketräning, då kanske dina problem löser sig med automatik:)
Äh.. jag gymmar. Har från "säkra källor" hört att Piranha gymmar han med. Och Krampus - där har du en kille som gymmar så det står härliga till.

1 år är ingenting. Ge det tid och försök lära dig mer om träning och kost allt eftersom. Att läsa en del här på Kollo är en bra start.

RoBBBaN
2006-09-23, 09:55
Äh.. jag gymmar. Har från "säkra källor" hört att Piranha gymmar han med. Och Krampus - där har du en kille som gymmar så det står härliga till.

1 år är ingenting. Ge det tid och försök lära dig mer om träning och kost allt eftersom. Att läsa en del här på Kollo är en bra start.

Jag drog som sagt slutsatser av egna erfarenheter, och var absolut beredd på att någon skulle opponera sig mot mitt uttalande.
Det kanske är en fråga om vart i landet man bor, hur man väljer att uttrycka sig?
Så gymma på du.

Jontez
2006-09-23, 10:06
Hmm, jag är inte värsta experten, verkligen inte. Jag har gymmat i 6 veckor nu, 4 gånger i veckan och har märkt rätt stor skillnad. Utifrån hur jag upplevt de skulle jag säga som många redan har sagt: ÄT MER. Jag har ätit... ah massor. Oftast 2 middagar, stora. Och frukost, lunch såklart och även mellanmål mellan alla måltider

Baan
2006-09-23, 11:05
Det klassiska är ju bara att äta mer, ge kroppen energi och proteinöverflöd så händer det något ska du se.

Brukar annars inte hända så mycket efter ett år, visst finns det fall där folk får väldigt bra resultat snabbt, men det är inte medelfallet tycker jag. Sen beror det mycket på hur kritisk man är, vissa nöjer sig med väldigt lite och är nöjda, andrad förväntar sig en kroppsbyggarlook snabbt. Annars kan det ta väldigt många år innan du har en markant skillnad i mått på olika kroppsdelar, kanske fem år t o m. Det går inte så djävla fort mao.

seebe
2006-09-24, 21:52
Väger 67 kilo gått upp lite nu det senaste

Frukost = havregrynsgröt en gröv smörgås ett glas mjölk ett glas juice en frukt äpple eller banan..

Lunch= tex pasta eller ngt me kött


Mellanmål = banan eller äpple + proteindrink efter gymmet

middag= kyckling.Ris. Grönsaker


Kvällsmat 2-3 grova mackor. 1 knäckemacka pålägg= kaviar skinka leverpastej


fan va gött att du börjat äta ordentligt nu då dallan:)

Dallan
2006-10-10, 16:49
Hmm, jag är inte värsta experten, verkligen inte. Jag har gymmat i 6 veckor nu, 4 gånger i veckan och har märkt rätt stor skillnad. Utifrån hur jag upplevt de skulle jag säga som många redan har sagt: ÄT MER. Jag har ätit... ah massor. Oftast 2 middagar, stora. Och frukost, lunch såklart och även mellanmål mellan alla måltider


Äter mkt ca 4-6 gånger per dag och äter stora portioner :D

Dallan
2006-10-10, 16:50
fan va gött att du börjat äta ordentligt nu då dallan:)
japp skit gött

Dallan
2006-10-10, 16:52
Äh.. jag gymmar. Har från "säkra källor" hört att Piranha gymmar han med. Och Krampus - där har du en kille som gymmar så det står härliga till.

1 år är ingenting. Ge det tid och försök lära dig mer om träning och kost allt eftersom. Att läsa en del här på Kollo är en bra start.


okok