handdator

Visa fullständig version : Mytomaner på TV?


bubbe
2006-09-15, 15:57
Hade precis Discovery channel på tvn igång, dom visade något om det gamla flygplanet mustang. När en expert uttalar sig om
-När Hermann Göring såg mustangerna komma flygandes tillsammans med bombflygplanen, förstod han att kriget var över.

Hur kan dom ha koll på vad personer tänkte på för 60 år sen, eller är det bara påhitt för att sas spetsa programmen. Det är ju ofta man ser på historiska program en massa experter som vet exakt vad andra tänkte på den tiden. Eller har dom läst dagböcker, självbiografier mm.

Baan
2006-09-15, 15:58
Då kan jag rekommendera dig att inte se programmen om falklandskriget, eller andra konflikter där britterna varit näravarande med sina skillz och teknologi :)

grabben i skogen
2006-09-15, 15:59
tyskarna hade iaf klart mest klass på sina uniformer. jävligt snygga.

bubbe
2006-09-15, 15:59
Då kan jag rekommendera dig att inte se programmen om falklandskriget, eller andra konflikter där britterna varit näravarande med sina skillz och teknologi :)

Det är lite kompisens kompis som sköt ett mynt på 1kms avstånd med en krokig bössa?

Baan
2006-09-15, 16:00
Det är lite kompisens kompis som sköt ett mynt på 1kms avstånd med en krokig bössa?

Absolut. Britterna är djävligt stolta, visst jänkarna är också stolta när dom får göra program om konflikter, militär teknik osv, men ja, jänkarna har ju muskler. Britterna har förvisso lite muskler med, men inte riktigt samma skal på det hela :) Dom är forttfarande lite i kolonitänket där dom är en supermakt, fast ja, så ser ju inte läget ut..

bubbe
2006-09-15, 16:04
Funderade just på hur mycket av experternas inslag som är fiktion, man vill ju att ett program som skall visa en historisk bild inte förvrängs genom romantiska överdrifter. Men det är väl lite av discovery channels svaghet.

jwzrd
2006-09-15, 16:05
Funderade just på hur mycket av experternas inslag som är fiktion, man vill ju att ett program som skall visa en historisk bild inte förvrängs genom romantiska överdrifter. Men det är väl lite av discovery channels svaghet.

Ja. Det är mycket irriterande.

blekfet2
2006-09-15, 16:22
tyskarna hade iaf klart mest klass på sina uniformer. jävligt snygga.

högre befäl ja, men som soldat är juh amerikas uniform skönast :thumbup:

Baan
2006-09-15, 17:11
Går ju inte jämföra den tidens uniformer med moderna, på så sätt att dom var fruktansvärt fula på den gamla goda tiden. Ligger kanske viss skönhet i maximal fulhet? Jag vet inte.

backflash
2006-09-15, 17:17
hur arbetar historiker?

heltzonicka
2006-09-15, 18:13
Att vi har folk som ljuger i tv är väl ganska klart?
Har du aldrig sett en valdebatt?

bubbe
2006-09-15, 18:25
Att vi har folk som ljuger i tv är väl ganska klart?
Har du aldrig sett en valdebatt?

Jag tänkte just på dokumentär/historieberättande program, varför försköna något som är intressant ändå?

kimonque
2006-09-15, 18:35
Jag tänkte just på dokumentär/historieberättande program, varför försköna något som är intressant ändå?
För att göra det ännu mer intressant? Jag tycker det är ganska roligt när de spetsar till det, man får ju själv filtrera..

bubbe
2006-09-15, 18:38
För att göra det ännu mer intressant? Jag tycker det är ganska roligt när de spetsar till det, man får ju själv filtrera..

Ja det kanske är så enkelt, de flesta tycker att programmen blir bättre med lite finurlig spets inlagt, även om det inte direkt följer fakta längre.

Baan
2006-09-15, 18:43
Jag tänkte just på dokumentär/historieberättande program, varför försköna något som är intressant ändå?

Ibland kan det ju vara kul med hjälteberättelser eller liknande, som t ex legenden om Michael Wittmann (med legend menar jag att man förmodligen överdrev hans förmåga och framgångar) eller liknande fall... men självklart ska det inte vara någon historiker som säger att tyskarna kissade på sig när dom hörde T-34:orna eller något sånt.

LAR
2006-09-15, 18:44
hur arbetar historiker?

vetenskapligt om det ska kallas historieforskning.

LAR
2006-09-15, 18:48
-När Hermann Göring såg mustangerna komma flygandes tillsammans med bombflygplanen, förstod han att kriget var över.

det tyska flygaresset adolf galland skriver i sin memoar att mustangen var överlägset de tyska planen. samtidigt fanns det andra tyska flygare som inte ansåg de allierade planen vara överlägsna. hermann göring kan mycket väl tänkas ha sagt som han gjorde. de flesta tyska högre befälen visste att kriget var kört för deras del när USA kom med i kriget. för tysklands del handlade de bara om att hålla sovjet i schack på östfronten för att slippa den brutalitet som utövades på de tyska civila i ostpreussen och andra ställen som ryssarna körde över med ångvält.

bubbe
2006-09-15, 18:51
det tyska flygaresset adolf galland skriver i sin memoar att mustangen var överlägset de tyska planen. samtidigt fanns det andra tyska flygare som inte ansåg de allierade planen vara överlägsna. hermann göring kan mycket väl tänkas ha sagt som han gjorde. de flesta tyska högre befälen visste att kriget var kört för deras del när USA kom med i kriget. för tysklands del handlade de bara om att hålla sovjet i schack på östfronten för att slippa den brutalitet som utövades på de tyska civila i ostpreussen och andra ställen som ryssarna körde över med ångvält.

:confused:

Det var väl ungefär lika hårt motstånd på båda sidor om tyskland, eller menar du att nazisterna prioriterade östfronten och lät väst falla ihop?

bubbe
2006-09-15, 18:55
Nåja du behöver inte svara på det, var bara ett antagande jag hade.

Vad jag menade var hur experten så säkert kunde uttala sig om hur en viss nyckelperson tänkte vid åsynen av planen. Hur mycket kan man lita på att experterna i div dokumentärer följer vetenskapliga fakta?

LAR
2006-09-15, 18:58
:confused:

Det var väl ungefär lika hårt motstånd på båda sidor om tyskland, eller menar du att nazisterna prioriterade östfronten och lät väst falla ihop?
Nej det var långt ifrån lika hårt motstånd på båda fronterna. Den brutalitet som utspelades mellan tyskland och sovjet går inte att jämföra med västfronten.
tyskarna visste också vad som väntade hela tyska befolkningen om de lät ryssarna tränga in i tyskland och en majoritet av deras förband sattes in i öst. de flesta divisioner som slogs mot de allierade i väst, innan de gått över Rhen, var reserv och volksturm. Undermåliga förband som trots det lyckades hålla de allierade under press. Tyskarna slogs för sitt land och sina familjer. de allierade, i synnerhet amerikanerna, ville bara komma hem med livet i behåll och vara ett äventyr rikare. hårt draget. antagonisterna tyskland och sovjet var totalitära makter där hotet kom från både fienden och de egna leden. de var ett totalt krig som slogs till siste man, något västfronten långtifrån var.

LAR
2006-09-15, 19:02
Nåja du behöver inte svara på det, var bara ett antagande jag hade.

Vad jag menade var hur experten så säkert kunde uttala sig om hur en viss nyckelperson tänkte vid åsynen av planen. Hur mycket kan man lita på att experterna i div dokumentärer följer vetenskapliga fakta?
experter brukar vara pålitliga och uppvisar källor till sina påståenden. det är väll knappast konstigt att veta saker hermann göring har sagt. han uttalade sig i radio, intervjuver, tal, tidningar världen över under lång tid. han var konstant omgiven av folk som kan referera till saker han sagt. vi vet massor av vad kända historiska personer har sagt. hermann göring skrev även memoarer.

grabben i skogen
2006-09-15, 19:30
Går ju inte jämföra den tidens uniformer med moderna, på så sätt att dom var fruktansvärt fula på den gamla goda tiden. Ligger kanske viss skönhet i maximal fulhet? Jag vet inte.

meen, tyska officersuniformer från 2a världskriget slår dagens med hästlängder. Sån klass som de hade är ju rent skrämmande! Dessutom sitter de ju otroligt bra om man ser gamla filmer. Britternas å amrisarnas uniformer däremot ser ju hemska ut.

Gandalf
2006-09-15, 20:08
Läste att historie forskare världen över inte gillar dessa kanaler som visar dokumentärer som i många fall spetsar till historiska händelser så att TV-tittarna ska sitta kvar och bli överaskade.
Speciellt amerikanska såkallade dokumentärprogram ska vara fulla med fel och direkta historieförfalskningar så lita inte på vad ni ser när ni titta på dessa kanaler.
Så var kritiska och svälj inte allt.

LAR
2006-09-15, 21:29
det gick någon programserie förut på discovery tror jag det var, om hur livet skulle kunna se ut på andra planeter. 3D programmerarna hade fria händer om man säger så. "6 tentakler ser roligare ut än 5, det kör vi på!". de skulle lika gärna kunnat komma med idéer på hur "gud" ser ut.

Linnet
2006-09-15, 22:03
Om han sagt det eller inte vet jag inte, men som faktum borde det stämma då mustangerna först syntes en masse under eskortuppdrag för bombare över Tyskland då kriget alltså började närma sig tyskarna hemfront.

En anekdot som används ofta och också är sann är att besättningar i shermanstanksen ofta flydde de samma då de mötte ett förband med tigertanks då dessa inte bara kunde penetrera shermanen utan också skuta igenom den på stort avstånd.

När det gäller flygvapnens styrka hade tyskarna förutom sina jetplan ett propellerplan som var bättre än mustangen, nämligen Focker Wulf, som dock inte konstruerades i några större kvantiteter. Oturligen för tyskarna satte Hitler P för flera projekt då han gav ett dekret som nerprioriterade alla projekt som inte kunde ge utdelning inom ett år. Detta gjorde att Messerscmitt bf 109 utgjorde majoriteten av tyskarnas flygvapen ett plan som var underlägsen mustangen.

Linnet
2006-09-15, 22:05
Läste att historie forskare världen över inte gillar dessa kanaler som visar dokumentärer som i många fall spetsar till historiska händelser så att TV-tittarna ska sitta kvar och bli överaskade.
Speciellt amerikanska såkallade dokumentärprogram ska vara fulla med fel och direkta historieförfalskningar så lita inte på vad ni ser när ni titta på dessa kanaler.
Så var kritiska och svälj inte allt.

"riktiga historiker" gillar inte mycket som går på TV..