handdator

Visa fullständig version : Tonsik


LuThe
2006-09-15, 15:56
Äter nu 2 burkar tonfisk till lunch 4-5 dagar i veckan... Har hört ngt om att det innehåller mycket tungmetaller :confused:

är det farligt ? och isåfall vilka mängder och bieffekter ?

en annan grej oxå .. kanske bara får för mig de men de luktar verkligen tonfisk om mitt piss .... hur kmr de sig?


tack å hej *flex*

grabben i skogen
2006-09-15, 16:03
Äter nu 2 burkar tonfisk till lunch 4-5 dagar i veckan... Har hört ngt om att det innehåller mycket tungmetaller :confused:

är det farligt ? och isåfall vilka mängder och bieffekter ?

en annan grej oxå .. kanske bara får för mig de men de luktar verkligen tonfisk om mitt piss .... hur kmr de sig?


tack å hej *flex*

hehe din kost verkar bestå av tonfisk och ägg.

tonfisk ligger högt upp i näringskedjan vilket då innebär att den samlar på sig alla gifter från de nedanför.

LuThe
2006-09-15, 16:18
utveckla gärna ditt svar angående gifter ...

krilleh
2006-09-15, 16:34
sök? finns tusen trådar om detta.

Cerberus
2006-09-15, 16:36
jag äter tonfisk MAX 1-2 ggr i veckan nu. E livrädd för gifterna.

Sniggel
2006-09-15, 18:52
Äter nu 2 burkar tonfisk till lunch 4-5 dagar i veckan... Har hört ngt om att det innehåller mycket tungmetaller :confused:

är det farligt ? och isåfall vilka mängder och bieffekter ?

Det är ingen fara... just nu. Men om du fortsätter så år ut och år in föreligger risk för kvicksilverförgiftning i framtiden, något som när du väl fått, inte är kul(underdrift).

MilkmaN
2006-09-15, 19:17
utveckla gärna ditt svar angående gifter ...

Se det såhär:

Tonfisken är på plats... säg 2 i näringskedjan. Människan är 1, vi får något i denna stilen:

Människa
Tonfisk
Fisk som äts av tonfisk
Djurplankton som äts av fisken

Djurplanktonen får i sig en massa gifter ifrån havet. Förhållandet mellan djurplanktonen och fisken ovanför är 1:10. Dvs fisken äter 10kg djurplankton för att gå upp 1kg själv (konstig jämförelse, det stämmer ju inte exakt men du förstår poängen). Då får den i sig gifter motsvarande det som 10 kg djurplankton ätit. Samma sak gäller i nästa steg, 10 kg fisk för tonfisken. Så när tonfisken äter 1 kg mat så får han i sig gifter motsvarande de gifter som finns i 100 kg djurplankton, när du sedan äter tonfisken får du i dig motsvarande 1000kg djurplanktons gifter.

Hoppas du förstår min inte helt korrekta och flummiga förklaring.

Slartibartfast
2006-09-15, 19:23
Enligt livsmedelsverket är det fritt fram att käka konserverad tonfisk.

MilkmaN
2006-09-15, 19:25
Jag kanske bör nämna att jag inte vet något om giftigheten hos tonfisken utan bara förklarade gift-teorin.

Skrollovicz
2006-09-15, 21:57
Enligt livsmedelsverket är det fritt fram att käka konserverad tonfisk.
Precis. Käka på bara. Men varför inte variera lite? *popcorn*

LuThe
2006-09-16, 11:02
Precis. Käka på bara. Men varför inte variera lite? *popcorn*

då fortsätter jag att äta de:P jo visst bör jag variera mera men det är så lätt att bara öppna konserven, hälla ut vattnet å käka det .. *rolleyes*

n1tro
2006-09-16, 11:38
Enligt livsmedelsverket är det fritt fram att käka konserverad tonfisk.

ja mne precis som grub sa så är det ju skillnad på VAR fisken är fångad eller hur?.. ;)

Slartibartfast
2006-09-16, 12:09
ja mne precis som grub sa så är det ju skillnad på VAR fisken är fångad eller hur?.. ;)

kan hända, men det säger slv inget om. Och det borde dom ju göra i så fall, no?

King Grub
2006-09-16, 12:19
Dom har inte testat alla märken...

Äter du fisk fångad i Norra Ishavet kan du inte gå efter mätningar på fisk fångad i Biscayabukten.

Slartibartfast
2006-09-16, 12:42
Dom har inte testat alla märken...

Äter du fisk fångad i Norra Ishavet kan du inte gå efter mätningar på fisk fångad i Biscayabukten.

Men tycker du det inte är konstigt i så fall att de ger grönt ljus för riklig konsumtion av tonfisk? Borde de inte åtmintone påpeka det som du säger i inlägget ovan?

n1tro
2006-09-16, 14:06
Men tycker du det inte är konstigt i så fall att de ger grönt ljus för riklig konsumtion av tonfisk? Borde de inte åtmintone påpeka det som du säger i inlägget ovan?

det finns ganska mycket slv inte påpekar..inte särskilt uppdaterade är de heller

LuThe
2006-09-16, 15:11
ja käkar iaf de billigaste märkerna .. eldorado och nått annat crap som kostar runt tiokronan/burken ....

Skrollovicz
2006-09-16, 18:22
Fjärilskotlett kan jag rekommendera till dig. Om du vill variera dig alltså. :) Nästan identiskt näringsvärde, billigt och kanongott. Går snabbt att fräsa till i pannan också.

LuThe
2006-09-17, 01:15
Låter helt klart spännande! måste jag testa!

men är det någon som vet varför t.o.m urinet luktar tonfisk? känns jättemärkligt tycket jag ...

Skrollovicz
2006-09-19, 11:20
men är det någon som vet varför t.o.m urinet luktar tonfisk? känns jättemärkligt tycket jag ...
Du dricker för lite vatten. :thumbup: