handdator

Visa fullständig version : Vad bildar regering om vänstern vinner valet?


jenny
2006-09-15, 15:52
Valet närmar sig med stormsteg och även om jag har hjärtat till höger så är jag ändå lite nyfiken på hur regeringen kommer se ut om vänstern vinner. Som jag förstår det så går miljöpartiet ut hårt om att de skall sitta i regeringen. Om de får en ministerpost som vill vänstern ha det och hotar med att rösta emot en miljö-sosse regering och HSB vill inte ha vänstern med i regeringen.
Så, hur tror ni att det blir? Vem kommer regera?

En annan fråga, hur mycket tror ni saker kommer att ändras om vi får en ny regering? Blir det jordens undergång, paradiset på jorden eller ingen skillnad?

Deceiver85
2006-09-15, 15:55
Vinner sossarna så kommer de nästan vara tvungna att ta med sig vänstern och miljöpartiet, annars kommer dem utlysa omval (tror jag).

Vinner borgarna kommer det bli bättre, kanske inte i början men med lite tur...

jenny
2006-09-15, 15:58
Såg att vem visst blev vad i rubriken. Det var inte meningen. Men det öppnar ju för nya möjligheter...

Baan
2006-09-15, 15:59
Vänstern kommer att ge makten till SD. Det är givet.

jenny
2006-09-15, 16:02
Mitt stalltips är att sossarna regerar själva. De andra har ju inget alternativ än att liera sig med sossarna om de vill ha inflytande och om det blir ett jämnt val så vågar de nog inte riskera ett nyval. Sossarna är ju experter på att regera i minoritet. Vilket jag å andra sidan tycker är rätt fult. Har man inte mandat så har man inte. Tänk om bara moderaterna skulle sitta i regeringen om borgarna vann. Det skulle ju ingen acceptera.

hum
2006-09-15, 16:05
Eftersom Peter Eriksson gett sina väljare löftet om en ministerpost så får vi väl hoppas att han håller det. Annars jävlar, Peter! *slap*

skaparn
2006-09-15, 16:50
Mitt stalltips är att sossarna regerar själva. De andra har ju inget alternativ än att liera sig med sossarna om de vill ha inflytande och om det blir ett jämnt val så vågar de nog inte riskera ett nyval. Sossarna är ju experter på att regera i minoritet. Vilket jag å andra sidan tycker är rätt fult. Har man inte mandat så har man inte. Tänk om bara moderaterna skulle sitta i regeringen om borgarna vann. Det skulle ju ingen acceptera.

Skulle MP vika sig en andra gång skulle vi nog få en debatt om svek i klass med den efter Billströms trafikskattslöfte.

Liten Men Fet
2006-09-15, 17:04
Mitt stalltips är att sossarna regerar själva. De andra har ju inget alternativ än att liera sig med sossarna om de vill ha inflytande och om det blir ett jämnt val så vågar de nog inte riskera ett nyval. Sossarna är ju experter på att regera i minoritet. Vilket jag å andra sidan tycker är rätt fult. Har man inte mandat så har man inte. Tänk om bara moderaterna skulle sitta i regeringen om borgarna vann. Det skulle ju ingen acceptera.

Finns inte en chans att dom kommer få regera ensamma, vinner vänster blir det med ganska liten marginal och då kan ju inte vänstern eller miljöpartiet stå utanför för då blir det högra blocket större.
Antigen blir det högerkoalition eller så får vi samma röd/gröna röra som vi haft ett bra tag.

Liten Men Fet
2006-09-15, 17:06
Tänk om bara moderaterna skulle sitta i regeringen om borgarna vann. Det skulle ju ingen acceptera.

Va? Det är väl klart moderaterna kommer sitta i regeringen om borgarna vinner, tillsammans med fp, kd, centern..

Baan
2006-09-15, 17:08
Va? Det är väl klart moderaterna kommer sitta i regeringen om borgarna vinner, tillsammans med fp, kd, centern..

Nyckelordet är bara.

Baan
2006-09-15, 17:09
Skulle MP vika sig en andra gång skulle vi nog få en debatt om svek i klass med den efter Billströms trafikskattslöfte.

Möjligt att det blir en bro för mycket där, men å andra sidan undrar jag om väljarna blir så glada om MP skulle vara det som sätter käppar i hjulet för en vänsterallians, så att högeralliansen istället för en öppning. Förmodligen kommer väljarna vänta sig att man inte bryter "vallöftet" om ministerposter som du säger...

Liten Men Fet
2006-09-15, 17:14
Nyckelordet är bara.

Ah, läsa fort är bra ibland men inte nyss. :em:

jenny
2006-09-15, 17:29
Finns inte en chans att dom kommer få regera ensamma, vinner vänster blir det med ganska liten marginal och då kan ju inte vänstern eller miljöpartiet stå utanför för då blir det högra blocket större.
Antigen blir det högerkoalition eller så får vi samma röd/gröna röra som vi haft ett bra tag.

Men det är ju det de gör nu? Sossarna har ju ingen egen majoritet? Men regera menar jag ju att bara sossar sitter i regeringen. Sedan att vänster och miljöpartiet stöder sossarna är ju inte samma sak som att någon annan än sossarna regerar.

Noodles
2006-09-15, 17:35
Är det inte så att regeringen måste fällas i en misstroendeomröstning för att tvingas till avgång? I så fall måste både Mp och V göra ett aktivt val att fälla S och det tvivlar jag på. Med valet 2002 i färskt minne tror jag S kan sitta kvar och Mp kommer prata om att de ska ha ministerposter 2010. Förresten är det bara hypotetiskt eftersom jag tror att borgerliga alliansen vinner.

pragmatist
2006-09-15, 17:35
Mitt tips: mp viker sig vad gäller ministerposter i utbyte mot långtgående miljöreformer, alternativt kortare arbetstid. Sedan kan de säga till sina väljare att de fick något som var bättre än plats i regeringen, och alla blir nöjda.

Antingen det eller nyval. Persson kommer inte släppa in dem i regeringen.

pragmatist
2006-09-15, 17:38
Är det inte så att regeringen måste fällas i en misstroendeomröstning för att tvingas till avgång? I så fall måste både Mp och V göra ett aktivt val att fälla S och det tvivlar jag på. Med valet 2002 i färskt minne tror jag S kan sitta kvar och Mp kommer prata om att de ska ha ministerposter 2010. Förresten är det bara hypotetiskt eftersom jag tror att borgerliga alliansen vinner.

Jo, vi har s.k. negativ parlamentarism i Sverige d.v.s. det räcker att en majoritet inte röstar mot ett regeringsalternativ. Men i detta fall kommer antagligen borgarna rösta emot och då måste mp och v rösta aktivt för.

Noodles
2006-09-15, 17:41
Jo, vi har s.k. negativ parlamentarism i Sverige d.v.s. det räcker att en majoritet inte röstar mot ett regeringsalternativ. Men i detta fall kommer antagligen borgarna rösta emot och då måste mp och v rösta aktivt för.

Då mindes jag rätt.

Det är just att aktivt fälla en S-regering som jag tvivlar på att Mp och V gör. Om Mp har 4%-spärren flåsande i nacken tror jag inte de vill riskera ett nyval. Det känns som ett dödläge eftersom Mp och V kan hota bäst de vill när de vet att alternativet är en borgerlig regering.

Den stora frågan är vad som skulle hända om SD kom in i riksdagen och fick en vågmästarroll.

jenny
2006-09-15, 17:42
Mitt tips: mp viker sig vad gäller ministerposter i utbyte mot långtgående miljöreformer, alternativt kortare arbetstid. Sedan kan de säga till sina väljare att de fick något som var bättre än plats i regeringen, och alla blir nöjda.

Antingen det eller nyval. Persson kommer inte släppa in dem i regeringen.

Det är ett troligt scenario. Vilka eftergifter som kommer att göras skulle man vilja veta innan valet.