handdator

Visa fullständig version : Skadeståndspengar!


Fatalist
2006-09-15, 14:20
Är det någon som har blivit tilldömd skadestånd från någon/några här på kolo?

Isf, hur mycket och för vad?

dice
2006-09-15, 14:31
6500 för misshandel.

nim
2006-09-15, 14:38
Haru klappat någon på käften? Du skrev att du försökte kontakta din advokat i nån annan tråd ;)

En polare fick betala 20000 men då slog han en kille med knogjärn och möblerade om ansiktet ganska duktigt.

Blir väl inte så många tusen annars...

Hades
2006-09-15, 14:39
Är det någon som har blivit tilldömd skadestånd från någon/några här på kolo?
Va? Du undrar om någon på kolozzeum fått skadestånd av någon annan på kolozzeum?

jwzrd
2006-09-15, 14:39
Va? Du undrar om någon på kolozzeum fått skadestånd av någon annan på kolozzeum?

Det är så han skriver. Låter otroligt tycker jag.

dice
2006-09-15, 14:40
Ska det nog vara.

Krokodil
2006-09-15, 15:58
Jag fick 30000 när företaget jag jobbade på kränkte min fria föreningsrätt.

Fatalist
2006-09-15, 16:13
Haha, fan vilket syftningsfel!

Jag menade ju om någon här på kolo har blivit tilldömd skadestånd pga något. Alla verkade förstå förutom ryttarna i glänsande rustning.

Backe
2006-09-15, 16:56
Om du är intresserad av skadeståndsfrågor vid brott kan jag tipsa dig om Brottsoffermyndighetens referatsamling som även finns på nätet. Där kan du ganska enkelt se vilket skadestånd en viss gärning normalt resulterar i. Klicka här.. (http://www.brottsoffermyndigheten.se/default.asp?id=2177).

_luleå_
2006-09-15, 16:58
det alla är inntresserade av: Vad har hänt?

HellCat
2006-09-15, 17:02
jag fick 18000. han blev dömd för olaga hot, utpressning, övergrepp i rättsak.

Baan
2006-09-15, 17:20
nej, varken slagit någon eller blivit slagen, dock pratar med en del som upplevt något i den här stilen.

en kompis som anser att han är ganska insatt påstod att alla skadestånd, iaf det han visste om, misshandel osv, fick man som offer driva in själv från den som slagit en, så att ofta blev det inga pengar i praktiken stämmer detta, om inte, vilket jag misstänker, så hur sköts "indrivningen" in egentligen?

eleni
2006-09-15, 17:55
Min bror fick 40 000 efter att ha cyklat omkull vid ett vägarbetsområde och rivit upp halva ansiktet mot marken. Man kan säga att byggföretaget hade slarvat med avspärrningarna en aning. *slap*

tossefar
2006-09-15, 18:04
Min bror fick 40 000 efter att ha cyklat omkull vid ett vägarbetsområde och rivit upp halva ansiktet mot marken. Man kan säga att byggföretaget hade slarvat med avspärrningarna en aning. *slap*
Han måste väl ha sett att marken var ojämn/svår att cykla på? *screwy*

eleni
2006-09-15, 18:09
Han måste väl ha sett att marken var ojämn/svår att cykla på? *screwy*

De hade dirigerat om en cykelväg och tagit bort all gatubelysning, den nya cykelvägen svängde av till vänster men där fanns ingen markering ATT den gjorde det. Så min kära broder fortsatte cykla rakt fram och flög av cykeln framlänges pga höjdskillnaden som var 60 cm.

tossefar
2006-09-15, 18:09
De hade dirigerat om en cykelväg och tagit bort all gatubelysning, den nya cykelvägen svängde av till vänster men där fanns ingen markering ATT den gjorde det. Så min kära broder fortsatte cykla rakt fram och flög av cykeln framlänges pga höjdskillnaden som var 60 cm.
Det låter inte alls bekvämt, klantiga byggare :(

Backe
2006-09-15, 18:19
en kompis som anser att han är ganska insatt påstod att alla skadestånd, iaf det han visste om, misshandel osv, fick man som offer driva in själv från den som slagit en, så att ofta blev det inga pengar i praktiken stämmer detta, om inte, vilket jag misstänker, så hur sköts "indrivningen" in egentligen?

Från domstolen får du en dom där det står att du har rätt till skadestånd, kronofogden frågar därefter om du vill ha hjälp att driva in denna fordran. Betalar inte gärningsmannen frivilligt så gör kronofogden utmätning hos honom. Det är dock inte ovanligt att kriminella saknar värdefull egendom och du därigenom inte kan få betalt från gärningsmannen.

Om du inte på något sätt kan få betalt av gärningsmannen så kan du istället få ditt skadestånd utbetalt från Brottsoffermyndigheten. Brottsoffermyndigheten försöker i sin tur att kräva tillbaka pengarna från den dömnda gärningsmannen.

Så har någon blivit misshandlad så kommer denna person få skadestånd oavsett om gärningsmannen är miljonär eller uteliggare...

egge
2006-09-15, 18:35
En polare fick betala 20000 men då slog han en kille med knogjärn och möblerade om ansiktet ganska duktigt.

Blir väl inte så många tusen annars...

Tycker att 20 000 låter djävulskt lite för att möblera om någons ansikte med ett knogjärn. Hade jag varit offret hade jag krävt betydligt mycket mer. (Nu vet jag iofs inget om omständigheterna så jag kanske är helt ute och cyklar.)

Edit: Fegt och slåss med knogjärn hursomhelst.

Baan
2006-09-15, 18:51
Från domstolen får du en dom där det står att du har rätt till skadestånd, kronofogden frågar därefter om du vill ha hjälp att driva in denna fordran. Betalar inte gärningsmannen frivilligt så gör kronofogden utmätning hos honom. Det är dock inte ovanligt att kriminella saknar värdefull egendom och du därigenom inte kan få betalt från gärningsmannen.

Om du inte på något sätt kan få betalt av gärningsmannen så kan du istället få ditt skadestånd utbetalt från Brottsoffermyndigheten. Brottsoffermyndigheten försöker i sin tur att kräva tillbaka pengarna från den dömnda gärningsmannen.

Så har någon blivit misshandlad så kommer denna person få skadestånd oavsett om gärningsmannen är miljonär eller uteliggare...

Bra att höra att det funkar, känndes lite hårt med att driva in saker och ting själv. Bara en fråga om kronofogdens befogenheter, har dom alltså laglig rätt att ta pengara direkt från en eventuell lön eller tillgånger på banken? Självklart utan gärningmannens tillåtelse.

Mantus
2006-09-15, 19:27
Bra att höra att det funkar, känndes lite hårt med att driva in saker och ting själv. Bara en fråga om kronofogdens befogenheter, har dom alltså laglig rätt att ta pengara direkt från en eventuell lön eller tillgånger på banken? Självklart utan gärningmannens tillåtelse.


Ja det har dem, dock så är det ju ett visst förfarande innan de gör det, i fall de inte har några tillgångar på banken så åkerkronofogden hem och mäter ut tillgångar i hemet.

Allan
2006-09-15, 19:44
Ja det har dem, dock så är det ju ett visst förfarande innan de gör det, i fall de inte har några tillgångar på banken så åkerkronofogden hem och mäter ut tillgångar i hemet.


Och är man straffmyndig dvs fyllda femton, men under arton, så kan de tydligen ge sig på familjens tillgångar.


allan

Gandalf
2006-09-15, 19:57
Domstolen dömde nyss en nazist att betala mig och 150 andra 10 000 kronor till var och en för att dom haft oss på en dödslista med namn och adress.
Det känns härligt att nassen får betala mig 10 000 men tyvär så blir det väl svårt att få ut några pengar men man vet ju aldrig, ramlar det in 10 000 så är ju den dagen räddad.:)

Krokodil
2006-09-15, 20:05
Och är man straffmyndig dvs fyllda femton, men under arton, så kan de tydligen ge sig på familjens tillgångar.


allan
Japp, vi hade några grannar som förlorade sin sommarstuga pga klottrande tonårig son.

ante
2006-09-15, 20:08
Japp, vi hade några grannar som förlorade sin sommarstuga pga klottrande tonårig son.

Sheisse, han måste ha ett gott samvete nu!

Själv har jag fått runt 10 000 för att jag blev rånad och "misshandlad". Var dock rätt ung vid tillfället så det tog rätt hårt.

Björn S
2006-09-15, 20:27
Jag fick några smällar på käften av en gubbe som ägde en golfbana.. I rätten fick jag en klapp på axlen och fick höra att jag inte skulle vara på gräsmattor där jag inte kunde läsa alla skyltar i förväg *slap*

Golfgubben var ju rik som en jävla idiot bara satt där och flinade hela tiden.

sgtbarnes
2006-09-15, 21:35
Jag fick några smällar på käften av en gubbe som ägde en golfbana.. I rätten fick jag en klapp på axlen och fick höra att jag inte skulle vara på gräsmattor där jag inte kunde läsa alla skyltar i förväg *slap*

Golfgubben var ju rik som en jävla idiot bara satt där och flinade hela tiden.

Fy fan! Jäklar anamma. Frustrerande.

shadowfire
2006-09-15, 21:41
Bra att höra att det funkar, känndes lite hårt med att driva in saker och ting själv. Bara en fråga om kronofogdens befogenheter, har dom alltså laglig rätt att ta pengara direkt från en eventuell lön eller tillgånger på banken? Självklart utan gärningmannens tillåtelse.
Du har redan fått svar på detta, men för att förtydliga så ja, Kronofogden är en myndighet. En utmätning går till som så att de värderar tillgångar och gods, oftast sådant som är lättast att sälja (teknik, läs: tv, stereo, dator etc). Först och främst står dock kapital i form av besparingar, bankkonto etc.

shadowfire
2006-09-15, 21:41
Jag fick några smällar på käften av en gubbe som ägde en golfbana.. I rätten fick jag en klapp på axlen och fick höra att jag inte skulle vara på gräsmattor där jag inte kunde läsa alla skyltar i förväg *slap*

Golfgubben var ju rik som en jävla idiot bara satt där och flinade hela tiden.
Vad hade du o göra på golfbanan om du inte spelade golf?

shadowfire
2006-09-15, 21:42
Domstolen dömde nyss en nazist att betala mig och 150 andra 10 000 kronor till var och en för att dom haft oss på en dödslista med namn och adress.
Det känns härligt att nassen får betala mig 10 000 men tyvär så blir det väl svårt att få ut några pengar men man vet ju aldrig, ramlar det in 10 000 så är ju den dagen räddad.:)
jag hade mer varit glad om den dödslistan hade försvunnit iofs, 10 laxar är inte så mkt om du vilar 6 fot under backen till nyår.

Björn S
2006-09-15, 22:05
Vad hade du o göra på golfbanan om du inte spelade golf?

Det var ett nybygge på andra sidan där min polare jobbade om dagarna, då jag inte hade bil var jag tvungen att gå via golfbanan för att slippa 5km omväg. Kan tilläggas att golfgubben var berusad, hade sin polska arbetare med sig (som inte kunde svenska) och en hund. I rätten pratade den polska arbetaren om att det var flera människor med mig och att vi hade pinnar i händerna..... Hans historia var rena sciencefiction jämfört med alla andras när han började prata om bilen som kom från kullen på golfbanan med helljus :D

Ändå fick jag skiten! Men jag är lika glad ändå!

Mantus
2006-09-15, 22:24
Och är man straffmyndig dvs fyllda femton, men under arton, så kan de tydligen ge sig på familjens tillgångar.


allan

Intressant, måste plocka fram min gamla lärobok och läsa lite om det, ska se vad som står. Själv hade jag för mig att skulderna låg där tills man skaffat sig inkomst, men jag ska kolla upp det.

Mantus
2006-09-15, 22:29
Ok nu har jag kollat lite i lagboken och i Hellners "Skadeståndsrätt" men jag hittar inget om att man kan ta av föräldrars tillgångar, möjligen då om man är ett barn och föräldrarna brustit i sin vaksamhet över barnet, men inte straffmyndiga barn som begått ett brott tex klotter eller mordbrand. det skulle vara intressant att veta hur det ligger till, någon som har ett rättsfall eller ett lagrum att stödja sig på? Annars funderar jag över möjligheten att föräldrarna betalar sitt barns skulder för att på något sätt göra han fri från skuld. Om ingen vet svaret här får jag helt enkelt ringa min förra lärare och fråga för den här frågan var rätt intressant.

Baan
2006-09-16, 10:05
Du har redan fått svar på detta, men för att förtydliga så ja, Kronofogden är en myndighet. En utmätning går till som så att de värderar tillgångar och gods, oftast sådant som är lättast att sälja (teknik, läs: tv, stereo, dator etc). Först och främst står dock kapital i form av besparingar, bankkonto etc.

Jo, jag hänger med nu :) Fan nu kan man slå folk på käften längre *grr27*

Bara en sak, jag har för mig att jag för ganska länge sedan läste att kronofogden inte fick ta sådant som räknades som livsnödvändigt, utan bara extra lyx sas. Kommer inte ihåg om bara TV:n räknades som nödvändigt eller om det vara både TV+dator...

Mantus
2006-09-16, 10:22
Jo, jag hänger med nu :) Fan nu kan man slå folk på käften längre *grr27*

Bara en sak, jag har för mig att jag för ganska länge sedan läste att kronofogden inte fick ta sådant som räknades som livsnödvändigt, utan bara extra lyx sas. Kommer inte ihåg om bara TV:n räknades som nödvändigt eller om det vara både TV+dator...


Det kallas "Beneficium", kronofogden tar inte vissa saker, behöver du bil för att ta dig till jobbet eller dylikt så tar han inte bilen. Har du en dyr bil så tar han bilen säljer den och ger dig lite pengar så du kan köpa ett substitut tex en liten mazda. En vanlig tv får du ofta behålla, särskilt om du har barn i tv tittande ålder däremot så tar de storbildstvn(om du har en sådan), säljer och ger dig ett par hundra spänn att köpa en lite mindre flashig tv.

Fartman
2006-09-16, 11:33
Jag fick några smällar på käften av en gubbe som ägde en golfbana.. I rätten fick jag en klapp på axlen och fick höra att jag inte skulle vara på gräsmattor där jag inte kunde läsa alla skyltar i förväg *slap*

Golfgubben var ju rik som en jävla idiot bara satt där och flinade hela tiden.
Men dude, då är det ju bara att hälsa på med valfritt fordon på greenen :devil: