handdator

Visa fullständig version : Skölja pasta?


PowPow
2006-09-14, 21:31
Har sett massa folk i mitt kök som sköljer av pastan/riset innan de tillagar det. Whats the crack?

Vad är den man sköljer bort? Det är ju något, för vattnet blir alldeles grumligt.

Helena B
2006-09-14, 21:37
Har sett massa folk i mitt kök som sköljer av pastan/riset innan de tillagar det. Whats the crack?

Vad är den man sköljer bort? Det är ju något, för vattnet blir alldeles grumligt.

Det är inte Quinua då?

PowPow
2006-09-14, 21:40
Det är inte Quinua då?

Nej.. pasta och ris. Har sett flera göra det på olika produkter. Men framför allt ris och pasta.

Helena B
2006-09-14, 21:45
Nej.. pasta och ris. Har sett flera göra det på olika produkter. Men framför allt ris och pasta.

Okej. Efter att ha googlat så har jag fått reda på att man sköljer riset för att få bort det vita talket på riset som ger bismak.

Pasta kan jag tyvärr inte svara på. Testa att fråga :)

PowPow
2006-09-14, 21:49
Okej. Efter att ha googlat så har jag fått reda på att man sköljer riset för att få bort det vita talket på riset som ger bismak.

Pasta kan jag tyvärr inte svara på. Testa att fråga :)

Fråga? Det kan jag ju inte göra. Det är ju afrikaner :D
Nej, men ja. Får fråga. Min första tanke är typ konserveringsmedel dock. Det borde väl finnas på pasta. Kanske..

PowPow
2006-09-14, 21:51
Man (eller jag) brukar ju skölja pastan i kallt vatten efter tillagning när man ska göra pastasallad som ska vara kall. inte bara för att kyla ner pastan utan även för att den klibbar mindre då. Vet inte vart jag vill komma dock..

Helena B
2006-09-14, 21:59
Fråga? Det kan jag ju inte göra. Det är ju afrikaner :D
Nej, men ja. Får fråga. Min första tanke är typ konserveringsmedel dock. Det borde väl finnas på pasta. Kanske..

Är dina afrikanpolare vegetarianer eller veganer? Fick upp många sådana sidor när jag googlade på det.

Tycker du ska fråga för jag blev själv nyfiken.

regus
2006-09-14, 21:59
Fråga? Det kan jag ju inte göra. Det är ju afrikaner :D
Nej, men ja. Får fråga. Min första tanke är typ konserveringsmedel dock. Det borde väl finnas på pasta. Kanske..

Tror inte det finns konserveringsmedel i pastan (du kan ju alltid kolla innehållsförteckningen) och du skulle nog inte kunna skölja bort konserveringsmedelet.


Ris sköljer man, jasminris speciellt eftersom det kan finnas rester kvar från poleringen. jag kanske missminner mig, men är ganska säker.

PowPow
2006-09-14, 22:00
Är dina afrikanpolare vegetarianer eller veganer? Fick upp många sådana sidor när jag googlade på det.

Tycker du ska fråga för jag blev själv nyfiken.

Nej, inte mig veterligen. Men jag är. Har jag missat något!? :D

Ska fråga nästa gång jag ser någon göra det, och återkommer med svar (förutsatt att de har något)!

PowPow
2006-09-14, 22:05
Testade googla vidare gällande att skölja pasta.. anledningen till att det var så många veggiesidor var väl att pastasallad är en populär vegetarisk måltid. Alla träffarna jag kollade behandlade ju kalla pastasallader. Och anledningen till att man sköljer det vid pastasallad har ju nämnts av en förnäm herre en bit upp.

Helena B
2006-09-14, 22:05
Nej, inte mig veterligen. Men jag är. Har jag missat något!? :D

Ska fråga nästa gång jag ser någon göra det, och återkommer med svar (förutsatt att de har något)!

U tell me, kanske bara en tillfällighet.

Dom kanske har sett sin mamma göra det och gör så själva. Ris kan jag väl förstå, men pasta. Är det vanlig vit pasta eller någon hokuspokus pasta som man måste genomgå en hel procedur för att äta?

Helena B
2006-09-14, 22:07
Testade googla vidare gällande att skölja pasta.. anledningen till att det var så många veggiesidor var väl att pastasallad är en populär vegetarisk måltid. Alla träffarna jag kollade behandlade ju kalla pastasallader. Och anledningen till att man sköljer det vid pastasallad har ju nämnts av en förnäm herre en bit upp.

Efter ja, men du sa att dom sköljer pastan innan tillagningen. Det låter lite konstigt.

PowPow
2006-09-14, 22:30
Ja, alltså de sköljer pastan innan. Jag syftade på alla veggierecepten där man skulle skölja pastan.. då var det ju efter.

Har inte kollat jättenoga, men tyckte det såg ut som vanlig pasta. Ska göra lite research imorgon. Kanske kä ut mig till kastrull och häcka på diskbänken.

LarsK
2006-09-15, 03:54
Ris vet jag varför de tvättar. Det är pga att riset som plockas inte tvättas innan paketering, eftersom ris suger till sig vatten. Därför tvättar man det där hemma, precis innan kokning.
Men pasta, det tror jag inte behöver tvättas. Dock kan man skölja bort stärkelsen efter man kokat det, om man vill.

Noodles
2006-09-15, 06:10
Jag vet någon TV-kock som tipsade om att skölja pastan för att "få bort en del av kolhydraterna". De kanske helt enkelt vill få bort alla farliga kolhydrater som man blir tjock av. :D

Mental
2006-09-15, 08:04
Jag vet någon TV-kock som tipsade om att skölja pastan för att "få bort en del av kolhydraterna". De kanske helt enkelt vill få bort alla farliga kolhydrater som man blir tjock av. :D

Då pratade man om att skölja pastan efteråt. och då var det stärkelse man sköljde bort, så pastan inte ska klippa så förbannat

z_bumbi
2006-09-15, 08:08
Pasta kanske transporteras i vanliga säckar i andra delar av världen och inte i plastförpacknnigar?

PowPow
2006-09-15, 09:16
Pasta kanske transporteras i vanliga säckar i andra delar av världen och inte i plastförpacknnigar?

En teori med reson.
*håller utkik efter en afrikan att fråga*

LarsK
2006-09-15, 10:19
Visa blåklockan du kommer få efter du frågat i denna tråden. :)

PowPow
2006-09-15, 10:43
Visa blåklockan du kommer få efter du frågat i denna tråden. :)

Nu hänger jag inte med (?)