handdator

Visa fullständig version : 3 frågor


gnagaren
2006-09-14, 21:11
Hejsan alla kolozzeumare, efter en "lång" tid av bara läsning på detta forum har jag äntligen bestämt mig för att skaffa ett riktigt account och slänga mig in i skrivandets och diskussionernas värld.
Jag har tränat i lite mer än ett år nu och jag har fått en väldigt bra uppfattning om träningen, dvs om maten, utförande, set, reps och vila osv osv.
Dock så har jag tre ganska så "dumma" frågor (finns inga dumma frågor bara dumma svar, jag vet) och här kommer dem:

Om det är maximal muskeltillväxt man söker i vaderna är det då dumt att har ett cardio pass dagen efter?

Blir det för mkt för baksida lår och rumpan om man tränar Knäböj, Benpress, liggande bencurl, och raka marklyft på bendagen?
Jag tänker då framförallt på rumpan, för jag vill inte att den ska bli sådär "fult" stor. :D

Hur gör man/ni för att uppnå maximal vikt vid "maxning" av bänken?
Om vi säger att man senast man provade att maxa så klarade man
80kg, vilken vikt ska jag börja maxningen på då? Ska jag börja med stång och sedan slänga på 10kg i taget tills jag känner att det blir för mkt och jag borde slänga på typ 5 i taget? Sedan vilan, hur länge ska jag vila mellan varje set för att ta inte ta mig för snabbt?
Jag är ingen discotränare utan jag vill bara att ni ska dela med er av era erfarenheter, för dem få gångerna jag provat att maxa så har det känts som att jag klarar mer, men jag har tagit ut mig för snabbt så energin är helt slut, om ni förstår hur jag menar.
Det skulle bara vara kul att se hur mkt jag verkligen klarar av, på riktigt någon gång.

Jag vet att det blev ett långt inlägg nu, men om någon orkar och har tid så kan ni ju besvara någon fråga
Tack på förhand och :hbang: on.

regus
2006-09-14, 22:29
Om det är maximal muskeltillväxt man söker i vaderna är det då dumt att har ett cardio pass dagen efter?

Enligt någon studie som jag tror Grub postade så är det sämre att köra ex. löpning efter benpasset på grund av hämmad muskeltillväxt, sen om det gör någon stor skillnad vet jag dock inte


Blir det för mkt för baksida lår och rumpan om man tränar Knäböj, Benpress, liggande bencurl, och raka marklyft på bendagen?
Jag tänker då framförallt på rumpan, för jag vill inte att den ska bli sådär "fult" stor. :D

Muskler växer tyvär inte snabbt, du märker om den blir större/för stor, om den skulle bli för stor. sluta träna rumpa.


Hur gör man/ni för att uppnå maximal vikt vid "maxning" av bänken?
Om vi säger att man senast man provade att maxa så klarade man
80kg, vilken vikt ska jag börja maxningen på då? Ska jag börja med stång och sedan slänga på 10kg i taget tills jag känner att det blir för mkt och jag borde slänga på typ 5 i taget? Sedan vilan, hur länge ska jag vila mellan varje set för att ta inte ta mig för snabbt?
Hur gör man/ni för att uppnå maximal vikt vid "maxning" av bänken?


Du klarade 80 kilo förra gången.. kör några uppvärmningse ex 4-5 rep på 50. kör på 80, klarar du det höj 5 kg, eller 10 kg om du skulle kasta upp stången i taket.

Vila tills du känner dig någorlunda fräsh/pigg

Bronkitkorv
2006-09-15, 06:34
Hur gör man/ni för att uppnå maximal vikt vid "maxning" av bänken?
Om vi säger att man senast man provade att maxa så klarade man
80kg, vilken vikt ska jag börja maxningen på då?

När jag maxar så värmer jag upp med två set på ex. 40 kg sen 5 reps på 50kg sen 1reps på 65 för att känna på tyngden, sen vila 3 minuter typ. Går det för lätt så höjer jag inte utan väntar till nästa gång jag ska maxa vilket dröjer minst 3 veckor.. Detta exempel skulle jag köra om jag visste att jag kanske maxa 80kg..

mangs
2006-09-15, 10:14
Sedan beror det ju på lite hur länge sedan du maxade senast och vad du tror dig kunna ta. Om du maxat 80 kilo för 1 år sedan men sedan dess gått framåt mycket kanske målet är 90-100?

Om vi utgår från en trolig maxning på 100 kilo skulle jag värma upp så här:

10 reps 40kg
1 min vila
6-8 reps 60kg
1 min vila
3 reps 75-80kg
1.5 min vila
1 reps 90kg bara för att förbereda dig på tyngre vikter
2 min vila
1 reps 100 kg

Innan sista maxningen skall du se till att du har rätt känsla i kroppen och att du "ligger" i perfekt ställning på bänken, allting skall känans rätt, se till att greppet runt stången är bra och intala dig mentalt att det är lätt att lyfta. Fokusera på dig själv och vikten och visualisera hur du klarar det. Andas några djupa andetag innan och håll andan på nedvägen, när du vänder och är över i positiv fas kan du sippra ut lite av luften sakta men tänk på att ha luft i lungorna och en spänd kropp i den negativa fasen.

Lycka till!

gnagaren
2006-09-15, 17:56
[B]Muskler växer tyvär inte snabbt, du märker om den blir större/för stor, om den skulle bli för stor. sluta träna rumpa.

Bara att vänta och se da :booty:

Tack för all respons, ska ha era tips i åtanke vid nästa maxningstillfälle *flex*