handdator

Visa fullständig version : Bänkpress eller hantelpress för att bygga bröst!


Mickaz
2006-09-14, 18:13
Denna frågan kommer alltid på tal om bänkpress är det rätta? Eller hantelpress. Vad jag har hört så är hantelpress den bästa för att bygga muskler och bänkpress bara när man ska köra lägrebröst, alltså hänget på brösten. Vad säger ni? Och att bänkpress är mer för styrka, de som tävlar.

King Grub
2006-09-14, 18:14
Och att bänkpress är mer för styrka

Blir du starkare, kan du även använda tyngre hantlar i hantelpress.

Cykelmannen
2006-09-14, 19:21
Variation av båda. Varannan gång hantelpress, varannan gång bänkpress.

Gpajpen
2006-09-14, 19:23
vad menar du? att du bara kör antingen bänk på ditt bröstpass eller bara kör hantelpress? alla dina set på bänken låter lite dumt. kör båda?

z_bumbi
2006-09-14, 19:36
Denna frågan kommer alltid på tal om bänkpress är det rätta? Eller hantelpress. Vad jag har hört så är hantelpress den bästa för att bygga muskler och bänkpress bara när man ska köra lägrebröst, alltså hänget på brösten. Vad säger ni? Och att bänkpress är mer för styrka, de som tävlar.

Bänkpress är mer en övning för hela överkroppen än vad hantelpress är, vill man öka styrkan i hela överkroppen så är bänk en bra övning att ha med.

I hantelpress kan man få en längre rörelse och kan på sätt stressa bröstmusklerna något mer.

I ett komplett bröstprogram så skulle jag köra båda kombinerat med en flyesövning (Nu pratar jag byggning.).

Ryska_raketen
2006-09-14, 19:37
Snebänk/hantlar/snehantlar FTP!

Mickaz
2006-09-14, 19:39
Alltså typ:

rak bänk 3 gånger - Hantel ras bänk 3 gånger (hela bröstet)
halv bänk övre bröst 3 gånger - halv bänk övre bröst hantlar 3 gånger
Nedre bänk nedre bröst - hantel 3 gånger på båda

Sen avsluta med Flyes 3 x 6 - 12

Flyes är verkligen en jävla övning att pumpa på alltså, sjukt! :D den ger verkligen en känsla. Man ska typ puta upp med rumpan så att man ligger som ett L på en bänk med böjda knä så man ligger lite mer på bara övre rygg så ska ni jävlar i den få se vad flyes ger. :D Är det så ni menar? är det ett bra bröst pass?

JailBait
2006-09-14, 23:26
variation är bra. stagnerar man i bänken så kan det vara bra att varva med hantelpress.. tunga perioder och lätta perioder på båda. kroppen är lättlurad haha :) ett bra bröstpass är om du når dina uppsatta mål oavsett vilka dom är. trial and error dude!

Jensa82
2006-09-14, 23:36
Har under dom senaste 7 åren nästan alltid kört både bänkpress och hantelpress under samma bröstpass med mycket goda resultat. Så jag förespråkar båda två plus en övning till typ flyes*flex*

mangs
2006-09-15, 10:16
Det spelar inte så stor roll, bara du tränar och tar i så kommer det ge resultat. Bänkpress har den fördelen att du kan hantera mer vikt och då belasta musklerna lite mer. hantelpress ger bättre stretch i bottenläget och är lite skonsammare mot lederna.

Personligen föredrar jag bänkpress med stång och kör dips och Flyes för att stretcha ut.

Cerberus
2006-09-15, 11:43
Både och säger jag.

Hejjza
2006-09-17, 05:12
Har under dom senaste 7 åren nästan alltid kört både bänkpress och hantelpress under samma bröstpass med mycket goda resultat. Så jag förespråkar båda två plus en övning till typ flyes*flex*


har du tränat i 7 år ?
har du tränat för storlekens skull eller styrkan?
hur mkt bänkar du 1 rep altså max `?