handdator

Visa fullständig version : sjuk och hungrig?


bofinken
2006-09-14, 10:38
Tjoho!

tänkte bara höra, ligger hemma och är sjuk sen några dagar tillbaka. ligger mest och sover och har inte ork att göra någonting förrutom att äta. Vanligtvis när jag är sjuk så bruker jag få lite minskad aptit och så i och med att jag bara ligger. Men nu är jag hungrig som aldrig förr. Kökar typ dubbelt så mycket som då jag är frisk och blir ändå jättehungrig hela tiden. vad kan detta bero på?

behövs mer energi när man ligger och är sjuk än lever ett normalt aktivt liv?

King Grub
2006-09-14, 10:54
Om man jämför samma aktivitetsnivå när man är frisk, så ja, infektioner ökar viloomsättningen, i synnerhet om man har feber.

paddanboy
2006-09-14, 11:11
Kan ju bero också på att du inte har något att göra och därav hittat ett nytt intresse.*rolleyes*

Doktorn
2006-09-16, 12:00
Om man jämför samma aktivitetsnivå när man är frisk, så ja, infektioner ökar viloomsättningen, i synnerhet om man har feber.

Feber ökar inte viloomsättningen?! Krävs extra energi för kroppen att nå den högre temperaturen men efter det kostar det inte extra energi, så är kroppen i en ny steady state med samma energiomsättning som innan.

King Grub
2006-09-16, 12:25
För varje grad C kroppstemperaturen stiger ökar viloomsättningen med 13%.

Det visade DuBois redan för mer än 80 år sedan...

DuBois EF: The basal metabolism in fever. JAMA 77:352-357, 1921

Eighty years ago, DuBois found that resting energy expenditure increased by 13% for each degree centigrade above normal body temperature

Journal of Parenteral and Enteral Nutrition, Vol 26, Issue 4, 231-238

Doktorn
2006-09-16, 13:12
För varje grad C kroppstemperaturen stiger ökar viloomsättningen med 13%.

Det visade DuBois redan för mer än 80 år sedan...

DuBois EF: The basal metabolism in fever. JAMA 77:352-357, 1921



Journal of Parenteral and Enteral Nutrition, Vol 26, Issue 4, 231-238

Nu tänkte jag fel...Ja viloomsättning ökar, men värmeproduktionen ökar inte (eller jo i början tills man nått sin nya temperatur, men inte därefter).