handdator

Visa fullständig version : Låter det här oki? diet hjälp.


vwfanatiker
2006-09-13, 22:33
Tja!

Ja håller på nu att minska i vikt då jag känner att det är lite väll mycket som sitter runt midjan.

Jag äter ca 4 gånger om dagen fördelat på relativt små portioner. samt att jag äter lite frukt(varierar oftast mellan äpple,banan,apelsin osv) eller nötter som mellan mål.
Tex kan en dag se ut så här:

frukost: 2 knäckebröd(wasa sport) med lite mini lätta smör samt två skivor skinka, och till det ett glas mjölk.

lunch: fulkorns spaghetti med köttfärsås. samt gurka,tomat, sallad.

middag: potatis med lite brunsås och till det crisp fiskpinnar(inte dom där smalla utan dom där lite fyrkantiga fiskpinnarna) och sen då sallad,gurka,tomat.

kvälls mat: 3 skivor wasa sport med makrill.

Låter detta som ett bra dags intag?
sen varvar jag ofta mellan fullkorns ris,potatis, fullkorns pasta, kyckling torsk flié, olika typer av kött, så jag äter en ganska varierande kost till middag samt lunch men frukost samt kvälls mat är ofta rätt lika men kan variera med pålägg.

Då jag jobbar natt så äter jag frukost vid 14:00, lunch vid 17,30, middag runt 21-22. och kvälls mat vid 03.00 där i mellan äter jag frukt då och då...

Sen undrar jag i fall mitt cola light drickande kan ställa till det med nått? jag såg ett program på tv här omdagen där det va en tjej som sa att kolsyran i dricka hindrar magen från att smälta mat ordentligt? är det så eller är det nått dom hitta på?

Väger ca 88kilo nu och tänkte gå ner till ca 80 kilo innan jag börjar tränna lite på gymet igen, just nu ca cyklar jag på motions cyckel(har en sån där man kan ställa in program osv på) ca 4 gånger i veckan mellan 30-40 minuter samt gör armhävningar och situps.

Det är vad jag kan komma på nu som jag tänkte skriva hur ser ni på det är är det nått jag bör lägga till, tabort eller ändra på?


Mvh

L-Sami
2006-09-13, 23:22
Har du läst det här? om inte så gör det...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

vwfanatiker
2006-09-14, 06:01
Japp har läst det förut, låste det igen lite mer grundligt nu bara.

Verkar som att jag inte är helt fel ute i alla fall.

Vilken bf% är normal för en kille i 25års åldern?

Mvh

maxz
2006-09-14, 06:27
äter ca 4 gånger om dagen fördelat på relativt små portioner. samt att jag äter lite frukt(varierar oftast mellan äpple,banan,apelsin osv) eller nötter som mellan mål.


bara så du vet så har nötter ganska mycket kalorier ~~

datamg
2006-09-15, 09:00
Tja!

Ja håller på nu att minska i vikt då jag känner att det är lite väll mycket som sitter runt midjan.

Jag äter ca 4 gånger om dagen fördelat på relativt små portioner. samt att jag äter lite frukt(varierar oftast mellan äpple,banan,apelsin osv) eller nötter som mellan mål.
Tex kan en dag se ut så här:

frukost: 2 knäckebröd(wasa sport) med lite mini lätta smör samt två skivor skinka, och till det ett glas mjölk.




Var är din frukost? Med en sådan frukost kommer du att bli hungrig inom en halvtimme.

Din frukost bör bestå av cirka en-två dl råa havregryn (eller kokta som havregrynsgröt), solrosfrön, linfrön, russin som du blandar i tillsammans med lättyoghurt. Frukosten är nog det viktigaste målet under dagen.

Äter själv en sådan frukost och jag har tappat 13 kilo på knappt 8 månader. Från 90 till 77.

Med en bra frukost slipper du bli hungring och gå och småäta. Sedan är det bara att tänka små portioner men se till att du får i dig bra med protein, naturliga fetter och lagom med kolhydrater.

//Micke

vwfanatiker
2006-09-15, 13:21
Var är din frukost? Med en sådan frukost kommer du att bli hungrig inom en halvtimme.

Din frukost bör bestå av cirka en-två dl råa havregryn (eller kokta som havregrynsgröt), solrosfrön, linfrön, russin som du blandar i tillsammans med lättyoghurt. Frukosten är nog det viktigaste målet under dagen.

Äter själv en sådan frukost och jag har tappat 13 kilo på knappt 8 månader. Från 90 till 77.

Med en bra frukost slipper du bli hungring och gå och småäta. Sedan är det bara att tänka små portioner men se till att du får i dig bra med protein, naturliga fetter och lagom med kolhydrater.

//Micke

Tack för svaret!

Japp jag håller med dig att det inte är mycket till frukost men jag har lite svårt att äta så där jätte mycket precis när jag har gått upp på "morgonen", ska se i fall jag kan ändra lite på det men i alla fall så är jag inte hungrig efter nån halv timma.

Har ätit så här i ca 2-3 veckor nu och det har gått bra, och jag har tappat ca 2kilo.

Mvh

datamg
2006-09-15, 13:51
Tack för svaret!

Japp jag håller med dig att det inte är mycket till frukost men jag har lite svårt att äta så där jätte mycket precis när jag har gått upp på "morgonen", ska se i fall jag kan ändra lite på det men i alla fall så är jag inte hungrig efter nån halv timma.

Har ätit så här i ca 2-3 veckor nu och det har gått bra, och jag har tappat ca 2kilo.

Mvh


Bra att det går bra med din viktminskning. Men att äta på morgonen hade jag också svårt för i början. Det är bara mentalt, efter några morgnar kommer du att vara hungrig och vilja äta frukost. :)

Käkade tidigare bara frukost på helger och då blev det två smörgåsar med the.

Men det är inte speciellt mycket mängd frukost jag föreslog. Dina två knäckebrödssmörgåsar har mer volym än en eller två dl råa havregryn. Några matskedar solros/lin-frön och russin är mest topping. Det som blir mer är väl isåfall yoghurten. Men gör gröt och ta lite mjölk till istället. Du kommer att få en helt annan energi av en bra frukost och den är värd mycket.

Och som sagt tänk på att äta ofta (nyttiga saker då), små måltider och ät dig aldrig mätt. Förakta inte heller fleromättade fetter. De behövs för fettförbränningen.


Lycka till!

//Micke

King Grub
2006-09-15, 13:53
"Ät dig aldrig mätt?"

Huh?

datamg
2006-09-15, 14:46
"Ät dig aldrig mätt?"

Huh?

Stor magsäck = Får plats med mycket mat. Äter man sig inte mätt och håller sig till små portioner kommer man att vänja sig vid det mindre matintaget och magsäcken "krymper" så småningom. Då behövs det mindre mat för att uppnå mättnadskänsla.

Jag åt enorma portioner förut innan jag blev mätt och jag kunde äta mer ändå. Nu har jag vant mig vid små portioner och jag upplever nu en snabbare mättnadskänsla. Dessutom känner jag mig inte så däst och uppblåst som tidigare.

//Micke

King Grub
2006-09-15, 15:01
Att ständigt gå hungrig är också ett fördärv för ett dietupplägg på sikt, något som ett vettigt upplägg inte tvingar den deffande/bantande till.

datamg
2006-09-15, 15:19
Att ständigt gå hungrig är också ett fördärv för ett dietupplägg på sikt, något som ett vettigt upplägg inte tvingar den deffande/bantande till.


Så sant,håller defintivt med att man inte ska svälta under en diet men det var inte heller vad jag menade. Men att gå hungrig motverkas väl i viss mån av de täta måltiderna och ett bra val av livsmedel? Att äta fem till sex gånger om dagen och proppa i sig mat ger motsatt effekt än en viktnedgång.

I början är det nog svårt att inte vara riktigt mätt för de små måltiderna fyller ju inte magen på samma sätt. Det tror jag är svårt att göra något åt men det går fort över när man har vant sig vid de mindre måltiderna.


//Micke

King Grub
2006-09-15, 15:24
Jo, man får nog välja det man trivs bäst med när det gäller att fördela energiintaget över dygnet. Det finns inga fördelar med att dela upp energiintaget på flera små måltider i stället för färre stora måltider, och skall jag jämföra, får jag säga att jag presterar bättre och står mig längre på, säg, 2000 kcal uppdelat på 3 större mål än 6 ynkliga. Att måltiderna är regelbundna är en fördel, men om energiintaget är fördelat på si eller så många mål är rätt ointressant i sammanhanget.

datamg
2006-09-15, 15:34
Jo, man får nog välja det man trivs bäst med när det gäller att fördela energiintaget över dygnet. Det finns inga fördelar med att dela upp energiintaget på flera små måltider i stället för färre stora måltider, och skall jag jämföra, får jag säga att jag presterar bättre och står mig längre på, säg, 2000 kcal uppdelat på 3 större mål än 6 ynkliga. Att måltiderna är regelbundna är en fördel, men om energiintaget är fördelat på si eller så många mål är rätt ointressant i sammanhanget.

Exakt, det får man nog kanske prova sig fram. För mig är det en psykologisk faktor också att undvika de större måltiderna. Det påminner mig om moffandet förut och det hör inte direkt hemma i mitt ämbete numera. Precis som vissa förespråkar "ätardagar" under en diet. För mig är det att gå tillbaka lite till det gamla vanliga och det blir egentligen ingen skillnad i vägvalet.
Blev lite off topic nu, sorry.


//Micke

Fredrik_S
2006-09-15, 15:40
Har du väldigt svårt att äta tillräckligt med frukost är nog havregrynsgröt inget vidare då det kan vara svårt att få i sig tillräckligt mycket av, dock är det väldigt nyttigt. Inget fel i att basera frukosten på nyttigt rågbröd som du gör med pålägg och lite mjölk.

Jag tycker du ska försöka äta lite riktiga grönsaker också, inte bara tomat sallad och gurka då det är bland dom näringsfattigaste grönsaker man kan hitta.
Sikta på att variera med morötter paprika broccoli spenat mangold och så svidare...

vwfanatiker
2006-09-15, 18:06
Tack för svaren grabbar.

Gröt är inte min grej lite träligt att gå upp och tvinga i sig frukost man inte tycker om.

Har vart och handlat lite så nu blir lite ändring på frukosten.

Tänkte testa att köra contura fil naturell med allbran flakes plus med nån matsked linfrön samt en matsked solros frön, och till det en knäcke macka med må gott leverpastej eller skinka.

Hur låter det? för mycket kolhydrater direkt på morgonen?

Mvh

vwfanatiker
2006-09-15, 18:09
Har du väldigt svårt att äta tillräckligt med frukost är nog havregrynsgröt inget vidare då det kan vara svårt att få i sig tillräckligt mycket av, dock är det väldigt nyttigt. Inget fel i att basera frukosten på nyttigt rågbröd som du gör med pålägg och lite mjölk.

Jag tycker du ska försöka äta lite riktiga grönsaker också, inte bara tomat sallad och gurka då det är bland dom näringsfattigaste grönsaker man kan hitta.
Sikta på att variera med morötter paprika broccoli spenat mangold och så svidare...

Köpte lite nya grönsaker idag precis dom du skrev, det var en påse infrysta som man tar och steker till eller wokar. käkade det idag med fullkorns ris och lite stekt lax mmm :eating:

Mvh

datamg
2006-09-15, 20:08
Tack för svaren grabbar.

Gröt är inte min grej lite träligt att gå upp och tvinga i sig frukost man inte tycker om.

Har vart och handlat lite så nu blir lite ändring på frukosten.

Tänkte testa att köra contura fil naturell med allbran flakes plus med nån matsked linfrön samt en matsked solros frön, och till det en knäcke macka med må gott leverpastej eller skinka.

Hur låter det? för mycket kolhydrater direkt på morgonen?

Mvh

Tycker det låter helt utmärkt! Läste någonstans att frukosten bör uppta 25% av det totala energiintaget under dagen. Tror inte du behöver oroa dig för mängden kolhydrater direkt på morgonen. Du måste ha energi för att orka och med en bra frukost kommer du långt.
Det innebär också att du måste få i dig kolhydrater - för lite och risken finns att du inte orkar något.

Själv har jag ätit så mycket gröt så det är därför jag kör dem råa istället för musli eller som i ditt fall allbran flakes.

Kör hårt och lycka till!!!


//Micke

vwfanatiker
2006-09-21, 13:23
Tycker det låter helt utmärkt! Läste någonstans att frukosten bör uppta 25% av det totala energiintaget under dagen. Tror inte du behöver oroa dig för mängden kolhydrater direkt på morgonen. Du måste ha energi för att orka och med en bra frukost kommer du långt.
Det innebär också att du måste få i dig kolhydrater - för lite och risken finns att du inte orkar något.

Själv har jag ätit så mycket gröt så det är därför jag kör dem råa istället för musli eller som i ditt fall allbran flakes.

Kör hårt och lycka till!!!


//Micke


Hmm 25% säger du... tog mig i kragen och räkna ut vad min frukost ligger på och det vart 342 kcal.

Mgd Prot Fett Kolh Kcal
304g 21 10 42 342

för lite kcal på det ska va runt 25%... bör jag äta mer?

Ska räkna ut idag ungefär vad jag får i mig för jag tror det är för lite.
Enligt datorn på cykeln så bränner man ungefär 700kalorier på 40min cykling (intervall)

tror nog att jag säkert bara kommer upp till en ca 1800 - 2000 kalorier och sen förbränner jag 700 av dom på cykling då är jag nere på typ 1100-1300 kalorier och det kan väll ändå inte va bra?
Men nu vet jag inte säkert förens i slutet på dagen.

Mvh

King Grub
2006-09-21, 15:20
Hur du fördelar energin över målen spelar ingen roll. Placera måltiderna så trivs med när du äter dom och deras storlek.

vwfanatiker
2006-09-21, 15:25
Hur du fördelar energin över målen spelar ingen roll. Placera måltiderna så trivs med när du äter dom och deras storlek.

oki tack king grub, men vad tror du om min motions cykel kan man verkligen bränna 700kcal på 40min? den kollar ju inte puls eller nått sånt utan går endast på vilket program man väljer samt hastighet antar jag.
Några program som jag skrivit in 40 min cykling i så står det oftast att man bränner runt 300 kcal på 40 min intensiv cykling...?
Tänkte bara så jag inte litar allt för mycket på den där cyckel datorn...


Mvh

King Grub
2006-09-21, 15:27
Det går att förbruka 700 kcal på 40 minuter, men konditionsmaskiner anger ofta glädjesiffror.

vwfanatiker
2006-09-21, 15:32
Det går att förbruka 700 kcal på 40 minuter, men konditionsmaskiner anger ofta glädjesiffror.


oki precis som jag anade då, jag bör väll komma upp i minst 2000kcal efter att jag trännat dvs runt 2300 kcal minus cyklingen? eller bör jag äta mer än 2300?


Mvh