handdator

Visa fullständig version : Bli sjuk av för lite kolhydrater??


ivandrago
2003-01-20, 16:08
Hej!

Kan man bli sjuk av för lite kolhydrater?

Har kört en diet på sistone med runt 100-150g kolisar per dag. Idag blev jag sjuk igen i feber. För en månad sen var jag sjuk och hade halsont och snuva, fast då körde jag inte dieten.

Vanligtvis blir jag aldrig sjuk mer än 1-2ggr per år. Käkar multivitamin under dieten och alla kolhydrater kommer från frukt och grönsaker, så vitaminbrist borde jag ju inte ha.
Har även haft diarré senaste dagarna. :(

fan detta suger!! jag vill träna!

Snälla svara någon, så jag slipper gå till läkaren och fråga, för han/hon kommer garanterat säga att jag måste äta mer varierat och blablabla..

King Grub
2003-01-20, 16:16
Du måste äta mer varierat och blablabla. :p

Nej, men allvarligt talat, det finns gott uppgifter om att ett för lågt kolhydratintag leder till ökad risk för infektioner. En av hur många artiklar som helst:

"Nutrition Defense
Nutrient deficiencies open the door for colds; therefore nutrition is our first line of defense for cold season. Preventative action starts with adequate intake of nutrients. A strong nutrition foundation to spring from includes adequate amounts of vitamin C and a balance of carbohydrate and protein. If a cold catches up with you, zinc and Echinacea may provide some relief.

Following a nutrient-packed meal plan will keep you feeling well. A common myth is that loading up on supplements will prevent you from catching that less-than-sexy, sneeze-y, runny nose. Loading up on excessive amounts of expensive supplements does not prevent a cold; however, a deficiency in nutrients can increase your chances of getting sick.

Carbohydrate from whole grains sources is also important to maintain a strong immune system. Consuming too few carbohydrates can deplete the body's energy source to fight off the creeping cold. Be sure to consume 6-11 servings of whole grains per day. This allows your muscles and brain to have enough energy to function throughout the day."

Sedan finns det naturligtvis många som kan ligga lågt på kolhydrater men ändå hålla sig friska. Men det kanske inte gäller alla.

Munter
2003-01-20, 16:17
Jag låg på 50-80 gram under ganska lång tid förra dieten och blev aldrig sjuk eller ens krasslig. Finns säkert någon som kan det här med immunförsvaret bättre, men jag tror inte kolhydraterna spelar så stor roll.

Assazel
2003-01-20, 18:01
Jag kan ju tröstande säga att jag aldrig lyckats genomföra en hel kreatinkur på ca 4 veckor.

Har försökt fyra gånger och alltid blivit sjuk.

ivandrago
2003-01-20, 19:02
tack för svaren!

fan jag blir lite ledsen om det beror på kolisarna.. Dieten funkade hur bra som helst - tappade fett, blev av med acnen, kände mig inte trött, åt god mat och blev mätt.

Men grejen är att jag är inte förkyld,.. jag har feber och en brutal diarré:(

kan inte hålla inne nån mat alls.. fan om detta fortsätter får det ändå bli läkaren, som kommer ge mig en plansch med kostcirkeln..

spinkoo
2003-01-20, 19:15
Passa på att äta som fan nu under deffen då du ändå skiter ut det...:notme:

Förlåt :em:

Lord_X
2003-01-20, 19:24
Hur är det med vätskeintaget?

ivandrago
2003-01-20, 21:12
hehe, ja just nu kan jag inte hålla inne nån fast föda överhuvudtaget.. så jag dricker en jävla massa vatten och en del apelsinjuice..

var totalt uttorkad imorse när jag vaknade, men nu är det bättre.. misstänker att jag fått nån jävla magsjukdom.. jobbade med en massa ungar igår och nån kanske bar på smittan..

fan fan fan :(

precis som man blivit frisk och kommit igång med träning och en bra diet så straffas man såhär.

febern är borta iaf tror jag. tack för ert stöd!

EiseltUK
2003-01-21, 18:25
Om du utesluter kolhydrater så bör inte immunförsvaret påverkas på längre sikt, men kanske blir det en omställning i början. Det är dock viktigt att du istället tillför kroppen mer fett och protein.

/ Henrik

ivandrago
2003-01-21, 21:11
japp, ska fortsätta med dieten.. räknade lite och märkte att jag hade lite väl lågt kcal intag, typ 1600, när jag borde ligga på drygt 2000.. ska öka det lite. Måste säga att det är svårt att få i sig tillräckligt med kcal när man skippar kolhydraterna. är dock frisk idag igen.. magen småkrånglar, men det var inget allvarligt. imorn blir det gymmet igen! Tjo!

:bpump:

King Grub
2003-01-21, 21:23
1600! :eek: Svält dig inte! ;)

mangs
2003-01-22, 16:14
Vinterkräksjukan?


tror inte att det berodde enbart på lågt kolhydratsintag. Visserligen är kroppen mer mottaglig för infektioner o dyl när man går på diet men det beror nog mer på att man inte tillför tillräckligt många kcals.

/mangs