handdator

Visa fullständig version : Vad gör man med en trasig kyl?


Tolkia
2006-09-13, 21:10
Min kyl har pajat - det är inte säkringen, eftersom underdelen till skåpet (frysen) fortfarande går, utan jag tror att det är själva kylanordningen som har givit upp. Frågan är nu vad som är vettigast - att laga den (om det går) eller att köpa ett nytt åbäke. Jag vet inte hur gammalt skåpet är, men det fanns på plats när jag flyttade in år 2000, så jag gissar på 90-tal (har inte hittat någon uppgift om tillverkningsår vare sig inne i skåpet eller i bruksanvisningen). Märke AEG, f.ö.

Någon som känner för att göra en gissning (vi har ju folk med de mest udda kunskaper här, så varför inte testa)?

Irriterande att vara utan kylskåp, f.ö., jag vet att de fixade det på stenåldern, men man är ju liksom bortskämd.

MasterChief
2006-09-13, 21:14
Förmodligen kompressorn som rykt. Bättre att köpa nu modern. Prisskillnaden lär inte vara stor.

Lillgrabben
2006-09-13, 21:21
Förmodligen kompressorn som rykt. Bättre att köpa nu modern. Prisskillnaden lär inte vara stor.

Jag har för mig att en del något äldre skåp med såväl frysdel som kylskåpsdel, delade kompressor. Dvs det behöver inte vara fel på kompressorn om halva skåpet är kallt.

Om Tolkias skåp är av den modellen är ju svårt att säga, men det är inte omöjligt. I sådana fall kan det kanske vara ngt annat som är fel på, ex. termostat el. dylikt.

MasterChief
2006-09-13, 21:33
Jag har för mig att en del något äldre skåp med såväl frysdel som kylskåpsdel, delade kompressor. Dvs det behöver inte vara fel på kompressorn om halva skåpet är kallt.

Om Tolkias skåp är av den modellen är ju svårt att säga, men det är inte omöjligt. I sådana fall kan det kanske vara ngt annat som är fel på, ex. termostat el. dylikt.

Du har en poäng. Blir klart billigare att byta en sådan. Bara att ringa någon vitvarufirma och reka.

tossefar
2006-09-13, 21:50
Köpa nytt är kul! Ta en fräsig röd eller något!

Baha
2006-09-13, 22:09
Du skulle kunna använda den som nån sorts strongman utrustning.

typ baxa upp o ned kylen på diskbänken som ngn brutal atlassten.

tossefar
2006-09-13, 22:15
Eller som flermanspulka!

Baha
2006-09-13, 22:15
den som ändå hade en trasig kyl o leka med

Nordenator
2006-09-13, 22:19
den som ändå hade en trasig kyl o leka med

Verkligen, jag hade gått Office Space på den.

hahavaffan
2006-09-13, 22:37
Min kyls kompressor sket ner sig när jag var i Cypern... jag köpte en ny på Electrolux Home, och när de levererade den nya kylen tog de även med sig den gamla skiten.

Krokodil
2006-09-13, 23:01
En ny kyl är inte svindyr (nåja), och dessutom är de oftast mycket energisnålare och därmed billigare i drift.

PowPow
2006-09-14, 01:09
Du skulle kunna använda den som nån sorts strongman utrustning.

typ baxa upp o ned kylen på diskbänken som ngn brutal atlassten.

Baxa betyder "ha sex med" på skånska. Det gör mitt liv så mycket roligare :D

Cilia
2006-09-14, 07:14
Bor du i bostadsrätt eller hyresrätt?

jag skulle köpa nytt om det var mitt skåp.
Då har du en energisnålare variant också

Tolkia
2006-09-14, 07:23
Bor du i bostadsrätt eller hyresrätt?

jag skulle köpa nytt om det var mitt skåp.
Då har du en energisnålare variant också
Bostadsrätt, så det är min grej att fixa tyvärr; går inte på reparationsfonden heller har jag för mig.

Det där med att de tar med sig den gamal kylenb när de levererar en ny lät väldigt nice med tanke på att jag inte har någon bil´och har VISSA problem med att hantera skåpet på egen hand ...

Bronkitkorv
2006-09-14, 07:33
Det borde rimligen gå på reparationsfonden. kolla upp det först annars är det nog bara att köpa en ny...

Melker
2006-09-14, 08:02
Bostadsrätt, så det är min grej att fixa tyvärr; går inte på reparationsfonden heller har jag för mig.

Det där med att de tar med sig den gamal kylenb när de levererar en ny lät väldigt nice med tanke på att jag inte har någon bil´och har VISSA problem med att hantera skåpet på egen hand ...

Visst kan du ta ut från reparationsfonden för en ny kyl! Det är ju dina pengar som finns i rep.fonden och det går till att höja värdet på lägenheten. Hör med föreningen för säkerhets skull. Din förening kan ju ha avtal med ngn leverantör som kan fixa detta smidigt åt dig annars så brukar en del vitvaruåterförsäljare kunna ordna med transporter.

Piranha
2006-09-14, 08:21
Eftersom du misstänker skåpet är närmare 15 år gammalt så varför ens tänka på att laga upp det.

Sverker på plus sa iaf när man köper nytt skåp så skall dem ha dubbla kompressorer en för kyl och en för frys, du kan nog surfa in på +plus webbsida å kolla.

Iaf ut me eländet tycker jag.

Och rostfritt är fortfarande snyggt.

Cilia
2006-09-14, 08:24
Bostadsrätt, så det är min grej att fixa tyvärr; går inte på reparationsfonden heller har jag för mig.

Det där med att de tar med sig den gamal kylenb när de levererar en ny lät väldigt nice med tanke på att jag inte har någon bil´och har VISSA problem med att hantera skåpet på egen hand ...
se det positivt.
Du "får" ett nytt fint kylskåp. Nya saker är alltid kul


/Shopoholic #1