handdator

Visa fullständig version : Att vara småföretagare i Sverige


Jet
2006-09-13, 20:35
Har undan för undan insett att vara företagare i Sverige är mer eller mindre att kasta sig för en bergsravin och hoppas på det bästa. Några exempel:

För varje 100kr jag har i vinst, ryker 63% bort i skatt och egenavgifter(kan trollas ner mot 50%), dvs 40-50kr kvar.

Tar jag in en anställd, och den anställde ska ha 90:- innan skatt, kostar det mig ca 180:- som arbetsgivare.

Som enskild näringsidkare får man inte längre få hjälp av NÅGON överhuvudtaget, detta anser Skattemyndigheten vara fel och kan omedelbart inleda utredning om sköntaxering.

A-kassan blir katastrofal

etc etc.... Är det konstigt att det florerar så ofantligt med svarta pengar inom företagssektorn, och att det trixas med bolag till höger och vänster?

Genesis
2006-09-13, 20:50
Det finns fördelar. :)

Dessutom, har du bara en anställd så är arbetsgivaravgiften 5%.

rQx
2006-09-13, 20:59
Har du kapital kanske du kan starta Aktiebolag där har man väl revisorer och saker? :)

Genesis
2006-09-13, 21:03
Har du kapital kanske du kan starta Aktiebolag där har man väl revisorer och saker? :)
Småföretag har vanligen en revisor. :thumbup:

rQx
2006-09-13, 21:13
Hehe, okej, ja, jag bara chansade! :D

Jazzman
2006-09-13, 21:13
Har undan för undan insett att vara företagare i Sverige är mer eller mindre att kasta sig för en bergsravin och hoppas på det bästa. Några exempel:

För varje 100kr jag har i vinst, ryker 63% bort i skatt och egenavgifter(kan trollas ner mot 50%), dvs 40-50kr kvar.

Tar jag in en anställd, och den anställde ska ha 90:- innan skatt, kostar det mig ca 180:- som arbetsgivare.

Som enskild näringsidkare får man inte längre få hjälp av NÅGON överhuvudtaget, detta anser Skattemyndigheten vara fel och kan omedelbart inleda utredning om sköntaxering.

A-kassan blir katastrofal

etc etc.... Är det konstigt att det florerar så ofantligt med svarta pengar inom företagssektorn, och att det trixas med bolag till höger och vänster?


Kan bara hålla med! Det ska tydligen inte gå att driva ett företag i Sverige utan att fiffla med allehanda saker. Kanske hade det varit bättre att sänka arbetsgivaravgifter, skatter osv så att man har råd att betala det man ska? Men vad vet jag....
Förresten om du har msn eller ICQ så skicka ett PM med kontaktinfo om du har tråkigt någon gång.
/Jazz

Angus
2006-09-13, 21:20
Det finns fördelar. :)

Dessutom, har du bara en anställd så är arbetsgivaravgiften 5%.

jaså, utveckla det påståendet:confused:

paddanboy
2006-09-13, 21:27
Låt gnällverkstan starta...

Scratch89
2006-09-13, 21:43
Kan bara hålla med! Det ska tydligen inte gå att driva ett företag i Sverige utan att fiffla med allehanda saker. Kanske hade det varit bättre att sänka arbetsgivaravgifter, skatter osv så att man har råd att betala det man ska? Men vad vet jag....
Förresten om du har msn eller ICQ så skicka ett PM med kontaktinfo om du har tråkigt någon gång.
/Jazz
Tror inte att dagen(s) politik är utformad för att småföretag ska kunna startas och växa. De har ju själva uttalat sig flera gånger om hur elakt det är med privata företag och bolag.

Jet
2006-09-14, 07:27
Det finns fördelar. :)

Dessutom, har du bara en anställd så är arbetsgivaravgiften 5%.

Källa? (Och en ding ding värld är inte ekonomisk facklitteratur)

raZmus
2006-09-14, 07:47
Kan inte annat än att hålla med.

Nina L
2006-09-14, 07:47
Ja, det tror jag är en sak som driver folk från vänster till höger. Allt fler startar eget eftersom företagen inte vågar/kan/vill anställa och då upptäcks det hur skruvat det är.

Pepparkakssmurfen
2006-09-14, 08:19
Det finns fördelar. :)

Dessutom, har du bara en anställd så är arbetsgivaravgiften 5%.


Källa? (på det sistnämnda påståendet,alltså:) )
Du tänker inte på 10,21%(pensionsavgiften) man får ha på sin första anställda under 12 mån?

Lasse Kongo
2006-09-14, 08:26
Varför funderar du ens på att starta ett företag när du har en sådan negativ syn på egenföretagande.

Men du kanske har viljan och kraften att lyckas ändå, vilket jag hoppas.

Vad blir det du ska syssla med då?

Edde_1
2006-09-14, 09:06
Det finns fördelar. :)

Dessutom, har du bara en anställd så är arbetsgivaravgiften 5%.
Nej.
Man får däremot sänka arbetsgivaravgiften med 5% av avgiftsunderlaget men med max hela otroliga 3090kr

Edde_1
2006-09-14, 09:12
Förövrigt är det väldigt enkelt och okomplicerat att driva företag rent tekniskt. Bara att sköta sin bokföring och skatta och momsa.
Men det är väldigt dyrt. Och den svenska lagstiftningen är väldigt omfattande och håller tillbaka företagande.

Jet
2006-09-14, 13:43
Varför funderar du ens på att starta ett företag när du har en sådan negativ syn på egenföretagande.

Men du kanske har viljan och kraften att lyckas ändå, vilket jag hoppas.

Vad blir det du ska syssla med då?

Har ingen negativ syn på egenföretagande, utan på skattesystemet. Överlever gör jag definitivt.

Hemligt, kom ner hit så ska jag visa dig.

aitamaa
2006-09-14, 13:57
Har man en bra idé och orken, så nog fan går det att driva företag i Sverige.

Men klart att det kunde varit lättare. Allt kan alltid bli bättre.

gosh
2006-09-14, 14:53
Har undan för undan insett att vara företagare i Sverige är mer eller mindre att kasta sig för en bergsravin och hoppas på det bästa. Några exempel:

För varje 100kr jag har i vinst, ryker 63% bort i skatt och egenavgifter(kan trollas ner mot 50%), dvs 40-50kr kvar.

Tar jag in en anställd, och den anställde ska ha 90:- innan skatt, kostar det mig ca 180:- som arbetsgivare.

Som enskild näringsidkare får man inte längre få hjälp av NÅGON överhuvudtaget, detta anser Skattemyndigheten vara fel och kan omedelbart inleda utredning om sköntaxering.

Tänk även på att de flesta som startar företag inte tar ut någon lön de första åren, om de tar ut någon lön så brukar den vara väldigt liten. Detta gör att man tappar sina bidrag om det går åt helvete (vilket det gör för många).
Att starta företag i sverige kan för många innebära ekonomisk ruin.

De som startar och driver företag är sveriges svar på "robin hood", utan dessa så hade samhället ballat ur. de kämpar och kämpar trots att folk bara skäller på dem.

Genesis
2006-09-14, 15:09
Källa? (Och en ding ding värld är inte ekonomisk facklitteratur)
Jag håller helt klart med om att skatter och avgifter är höga. Nu vet jag inte vad du ska syssla men, men det går ju helt klart att tjäna sig en hacka.

Fördelarna jag tänkte på var mer att det för med sig en del friheter och att du (förhoppningsvis) får hålla på med något du tycker om och brinner för.

Tycker du inte det är värt det utan att miljonerna trillar in skulle jag söka mig till något annat. Att avgifterna är tilltagna är inget nytt som du vet. Du får se till att ha det i åtanke när du traskar till vallokalen på söndag.

Genesis
2006-09-14, 15:12
Nej.
Man får däremot sänka arbetsgivaravgiften med 5% av avgiftsunderlaget men med max hela otroliga 3090kr
Jag hade visst inte full koll där.

Hur stor blir sänkningen?

För den först anställde ska ditt företag bara betala ålderspensionsavgiften. Den är 10,21 procent. Detta gäller för löner och ersättningar som du betalar ut efter den 1 juni 2006. Övriga arbetsgivaravgifter, allmän löneavgift och särskild löneskatt på förvärvsinkomst, behöver du alltså inte betala. Det betyder att arbetsgivaravgifterna blir ca 17 procentenheter lägre

gosh
2006-09-14, 15:15
Nu vet jag inte vad du ska syssla men, men det går ju helt klart att tjäna sig en hacka.
Om ens mål är att bli rik så lär man inte bli långvarig som företagare. Förmodligen sämsta valet man kan göra om man vill bli rik, då finns det andra vägar som mycket bättre.

Fördelarna jag tänkte på var mer att det för med sig en del friheter och att du (förhoppningsvis) får hålla på med något du tycker om och brinner för.
Förmodligen en av de största anledningar till att någon startar eget. Med tanke på att det är en typ av jobb som personer trivs med så borde staten göra mer för att fler skulla kunna få möjlighet till det (om man vill göra så medborgarna mår bra)


Tror att de flesta företagare som fått välja mellan och tjäna dubbelt så mycket som anställd jämfört med att vara egen, ändå hade valt och vara egen.

Jet
2006-09-14, 17:18
Om ens mål är att bli rik så lär man inte bli långvarig som företagare. Förmodligen sämsta valet man kan göra om man vill bli rik, då finns det andra vägar som mycket bättre.


Förmodligen en av de största anledningar till att någon startar eget. Med tanke på att det är en typ av jobb som personer trivs med så borde staten göra mer för att fler skulla kunna få möjlighet till det (om man vill göra så medborgarna mår bra)


Tror att de flesta företagare som fått välja mellan och tjäna dubbelt så mycket som anställd jämfört med att vara egen, ändå hade valt och vara egen.

Just precis, att vara sin egen och inte ha en dryg chef. Och jag strävar ej heller efter att bli miljonär, jag vet vad som krävs, vad det ger etc... Är ingen naiv 20-åring. Och är/var fullt medveten om egenavgifter etc, dock så stör det en än mer när man sitter i det, självvalt förvisso, att du inte kan ha en person som hoppar in då och då utan att det ska kosta skjortan.

Gandalf
2006-09-14, 17:51
Bönder och Egenföretagare är dom mest gnälliga pessimisterna i hela Sverige.
Undrar varför det finns bönder o egenföretagare kvar i Sverige då allt bara är ett elände?

Genesis
2006-09-14, 17:54
Det finns gnälliga stackare överallt. På många jobb jag haft har man endast suttit och jämrat sig vid fikabordet. :sleep:

Allan
2006-09-14, 18:28
Bönder och Egenföretagare är dom mest gnälliga pessimisterna i hela Sverige.
Undrar varför det finns bönder o egenföretagare kvar i Sverige då allt bara är ett elände?

Det är faktriskt inte så. De flesta är glada positiva människor som trivs med sitt jobb. Däremot har de ofta inihelvete gnälliga företrädare - som paradoxalt nog ytterst sällan är vare sig bönder eller egenföretagare.
De som däremot misslyckas med sina entreprenader har däremot en otrevlig vana att skylla sina tillkortakommanden på precis allt annat än sin egen bristande kompetens - det är skatter, regler, avtal, ohederlig konkurrens, EU osv.
Jag håller med Edde1 om att det finns ett onödigt lappverk av regler som är mer eller mindre omfattande beroende på vilken bransch man befinner sig i. Men Sverige har inte en lägre andel egenföretagare än jämförbara länder, inte heller vare sig fler konkurser eller högre skuldsättning. Under ett antal år har det t o m funnits olika former av etableringsstöd för egenföretagare.

allan

Gandalf
2006-09-14, 18:58
Håller helt med dig Allan då dom flesta är nöjda och det är ju därför det finns egenföretagare och bönder, men det är dom som gnäller mest som syns och hörs i media.
Det finns alltför många som tror att det är en lätt match att driva ett företag med vinst och när dom inte lyckats så skyller dom allt på staten då dom själva är skulden till att dom inte lyckades.
Känner till en egen som jobbade ca 12 timmar varje jävla dag för att pizzan skulle gå runt och en anna egen som fick stöd att starta en hamburgervagn men som fick hoppa av efter ett år då stödet skulle dras in och då det inte gick att få det att gå ihop.

gosh
2006-09-14, 21:09
Det är faktriskt inte så. De flesta är glada positiva människor som trivs med sitt jobb. Däremot har de ofta inihelvete gnälliga företrädare - som paradoxalt nog ytterst sällan är vare sig bönder eller egenföretagare.
Företagare som lyckas med sin ide är extremt lyckliga människor. Den dagen jag skrev min första faktura var helt klart en av min lyckligaste dag i livet.


De som däremot misslyckas med sina entreprenader har däremot en otrevlig vana att skylla sina tillkortakommanden på precis allt annat än sin egen bristande kompetens - det är skatter, regler, avtal, ohederlig konkurrens, EU osv.
FEL! Gnället går oftast ut på så mycket idiotregler som bara krånglar till utan att man förstår logiken. Och de som förlorar på detta är vanliga anställda eftersom företagaren går på säkerhet istället för att våga satsa (anställa fler personer).

Det finns massor av företagare som skiter i och anställa utan istället försöker dra in så mycket kosing de kan, detta på grund av att man uppfattar att det är extremt mycket extra jobb för att anställa en person och det ger inte alls tillbaka det man lägger ner i tid och kraft för att få igång personen.

Har företag börjat anställa och fått upp en del anställda så är just detta inte samma "problem".

Detta leder till att den typen av jobb som skapas ofta är skitjobb. Små företag som håller på med avancerad teknik måste i princip få tag i någon som är villig och bidra med riskkapatal för att det skall gå. Men dessa avancerade företag är just de som man borde underlätta för.

ugly_kid
2006-09-15, 21:21
Hur mycket betalar jag i skatt som egenföretagare?
jag är massör och funderar på att starta eget företag. Om jag tar 400 för en timmes behandling, hur mycket av det får jag behålla då?