handdator

Visa fullständig version : Tips på mellanmål som inte kräver kyla?


mastermungo
2006-09-13, 20:08
Det är såhär att jag har ett arbete där jag inte har tillgång till vare sig kyl eller micro förutom på lunchrasten.
Då jag arbetar i rätt långa pass på 4-5 timmar så blir jag ofta hungrig emellanåt. Problemet är vad jag skall ta med mig och äta.

Har kört på frukt rätt mycket men det känns inte riktigt som att det räcker och framförallt inte nu när jag har börjat satsa lite seriösare på träningen.

Hade med mig en macka med ost en gång fast den blev väldigt seg och konstig efter tag och det kändes inte som att ost trivdes så speciellt bra i några timmar i 20 gradig värme.

Antar att macka är ett bra alternativ men vad rekommenderas isåfall för pålägg som tål rumstemperatur ett längre tag?
Andra förslag är också välkommna!

// Niklas

King Grub
2006-09-13, 20:09
En tub mjukost. Finns i en mängd olika fetthalter och smaker.

mastermungo
2006-09-13, 20:15
En tub mjukost. Finns i en mängd olika fetthalter och smaker.

Tackar för ett kalassnabbt svar.
Men brukar inte de ligga i kyldiskarna i affärerna?

Enligt Kavli (som va den första mjukosttillverkaren jag kom på) så skall öppnad förpackning dock förvaras i kyla.
Har inte direkt råd att köpa en ny tub varje dag....

Fredrik_
2006-09-13, 20:23
Det är såhär att jag har ett arbete där jag inte har tillgång till vare sig kyl eller micro förutom på lunchrasten.
Då jag arbetar i rätt långa pass på 4-5 timmar så blir jag ofta hungrig emellanåt. Problemet är vad jag skall ta med mig och äta.


Drastiskt förslag: köp en liten kylväska och ta med så kan du ha vilket käk du vill.

Ulf A Big
2006-09-13, 20:24
Om det inte är väldigt varmt så funkar det att ha med sig mat också 8-10 timmar i normal rumstemperatur skämmer inte tillagad mat.

o.z.z
2006-09-13, 20:40
hemmagjorda bars

L-Sami
2006-09-13, 21:40
Bröd och en burk tonfisk eller makrill. Proteinpulver i en shaker som du kan hälla vatten i också som dricka.

Fredrik_S
2006-09-13, 21:51
Om det inte är väldigt varmt så funkar det att ha med sig mat också 8-10 timmar i normal rumstemperatur skämmer inte tillagad mat.

Tillägas ska väl göras att det inte gäller om maten är varm pga tillagning när du bär med dig den. Du måste alltså kyla av maten snabbt om du lagar den på morgonen.

mastermungo
2006-09-13, 22:55
Bröd och en burk tonfisk eller makrill. Proteinpulver i en shaker som du kan hälla vatten i också som dricka.

Har fått för mig att vassle inte är så bra att ta som mellanmål utan uteslutande skall tas i samband med träning eller på morgonen.
De kaseinpulver som finns känns lite väl dyra för mig. Däremot ska jag nog satsa på nåt fint bröd å testa mig framt ill nåt schysst pålägg... Har testat knäckebröd med ost men det blev helt segt å konstigt efter bara nån timme.

Sverker
2006-09-14, 06:09
Tackar för ett kalassnabbt svar.
Men brukar inte de ligga i kyldiskarna i affärerna?

Enligt Kavli (som va den första mjukosttillverkaren jag kom på) så skall öppnad förpackning dock förvaras i kyla.
Har inte direkt råd att köpa en ny tub varje dag....

Det som kan hända är den biten som sitter vid hatten kan mögla. Det gäller alltså att hela tiden ta av tuben, dvs äta upp den på en eller två veckor.


Mjukost är säker mat. Hela koceptet med kokt ost i aluminiumtub gör att bakterier inte trivs. Att mjukost smakar bäst vid 12 - 14 grader C är en annan sak:eating:

Pata
2006-09-14, 07:14
Andra förslag är också välkommna!

// Niklas

Det är populärt bland folk som bränner mycket energi att ha med sig tuber med risgrynsgröt (dom där vita korvarna i kyldisken). Dom håller ganska bra i sin förpackning och man kan enkelt bita hål i ena toppen och bara "squeeza" i sig snabba kolhydrater! Perfekt när man bränner massor med energi i kroppsarbete. (nu vet jag inte vad/ hur du jobbar med)

Liten plats, billig, ingen tillagning, inga bestick behövs .... gröt ftw!!

:eating:
http://www.netxtra.se/images/ProductImage.aspx?img=/images/products/14135.jpg&w=72&h=72

AFanatic
2006-09-14, 09:35
Torrostade jordnötter. :hbang:

Avokado, såpass fet (bra fett) att man blir ju mätt på en enda.

Melker
2006-09-14, 09:49
Whey 80 + 1 skiva wasa sport utan pålägg.

Det har jag alltid liggande vid burken på jobbet.

mastermungo
2006-09-14, 10:07
Det som kan hända är den biten som sitter vid hatten kan mögla. Det gäller alltså att hela tiden ta av tuben, dvs äta upp den på en eller två veckor.


Mjukost är säker mat. Hela koceptet med kokt ost i aluminiumtub gör att bakterier inte trivs. Att mjukost smakar bäst vid 12 - 14 grader C är en annan sak:eating:

Kalas! Eftersom jag är något av en rutinmänniska kommer jag nog börja äta en tub mjukost i veckan framöver. Troligtvis med knäckebröd eller nåt annat grovt bröd.

Tackar för alla svar!!!!!

Bronkitkorv
2006-09-14, 12:53
Gör pasta/tonfisk sallad kvällen innan och låt det stå kylskåp hela natten och sen skaffar du en liten kylväska så står det sej hela dagen.

Ola Wallengren
2006-09-14, 19:37
Prova rostade sojabönor.