handdator

Visa fullständig version : Överskott för att bygga muskler


Skrollovicz
2006-09-13, 07:50
Hur stort kcalöverskott tycker ni man minst ska ligga på om man vill bygga? Vill gärna veta hur högt överskott ni rekommenderar. Fet vill jag inte bli.

:cool:

rhotkiw
2006-09-13, 07:51
Det är det jag håller på med nu :D känns gött har redan börjat få "synligare muskler". Har hållt på i 2 veckor...

King Grub
2006-09-13, 08:14
Finns identiska trådar om du söker.

Skrollovicz
2006-09-13, 08:17
Jag hittar då ingen.

King Grub
2006-09-13, 08:31
Du kanske skulle prova att använda ett sökord som passar ämnet... säg "överskott"?

Trådarna slutar alltid med att det inte blir något exakt svar. Antingen lägger du dig på ett rejält överskott, bygger rejält med muskler och rejält med kroppsfett. Eller så lägger du dig på ett mindre överskott, håller fettökningarna i schack, men får acceptera långsammare muskeltillväxt. Eller så försöker du bygga på energibalans eller under, och håller därmed formen, men står still i muskelutvecklingen. Upp till dig.

Bulkar du mer, får du också acceptera en längre deff utan muskelväxt, jämfört med om du tagit det lugnare med fläsktillväxten under uppbyggnadsfasen.

Melker
2006-09-13, 08:32
+500kcal

En del säger mer och andra mindre.*rolleyes*

Skrollovicz
2006-09-13, 08:34
Du kanske skulle prova att använda ett sökord som passar ämnet... säg "överskott"?

Trådarna slutar alltid med att det inte blir något exakt svar. Antingen lägger du dig på ett rejält överskott, bygger rejält med muskler och rejält med kroppsfett. Eller så lägger du dig på ett mindre överskott, håller fettökningarna i schack, men får acceptera långsammare muskeltillväxt. Eller så försöker du bygga på energibalans eller under, och håller därmed formen, men står still i muskelutvecklingen. Upp till dig.

Bulkar du mer, får du också acceptera en längre deff utan muskelväxt, jämfört med om du tagit det lugnare med fläsktillväxten under uppbyggnadsfasen.
Thanks!! :)

Skrollovicz
2006-09-13, 08:34
+500kcal

En del säger mer och andra mindre.*rolleyes*
Hur många kilo går man upp under en månad på 500 kcal+???

King Grub
2006-09-13, 08:37
Går inte att ge svar på. Ingen kan säga i förväg hur mycket som är fettvävnad och muskelvävnad av tillväxten.

Ett överskott på 700-1000 kcal per dag skulle innebära en ökning av muskelvävnaden med 0.5-1 kg per vecka, om ALL överskottenergi gick till muskeltillväxt.

Detta kommer givetvis inte att ske.

antonio
2006-09-13, 09:20
Jag kapar tråden; all överskottsenergi går inte till muskeltillväxt som du säger men finns det några studier på hur stor % det handlar om och hur mkt detta beror på vilka testosteronnivåer man har ?


/A

King Grub
2006-09-13, 09:28
För någon som aldrig varit överviktig och som har stor andel typ-I fibrer kan överätningen resultera i att 60% eller mer av energin blir fettfri massa, och då utan att styrketräning ens är med i bilden. Ju fetare man äter sig, desto mer av viktökningen kommer att bestå av fettvikt.

Nedbantade individers kroppar är däremot inställda på fettinlagring vid påbörjad överätning, till skillnad från individer som aldrig varit överviktiga, och dom kommer att främst stimulera fettökningar.

King Grub
2006-09-13, 09:32
http://pixup.xpuser.net/uploads/IMG_130906063157.gif

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/56/4/641.pdf

http://www.unu.edu/Unupress/food2/UID08E/uid08e05.htm

http://content.nejm.org/cgi/content/abstract/322/21/1477

Papi
2006-09-13, 10:01
Nedbantade individers kroppar är däremot inställda på fettinlagring vid påbörjad överätning, till skillnad från individer som aldrig varit överviktiga, och dom kommer att främst stimulera fettökningar.
Jaså, minns kroppen att den varit överviktig och har lättare för att lagra in fett efter en bantning? Vad kan detta bero på? Har man ett fast antal fettceller som ökar i storlek ju fetare man blir, eller bildas nya fettceller om man går upp i vikt? Dessa kanske då inte "försvinner" vid en bantning? Nu spekulerar jag fritt... *rolleyes*

antonio
2006-09-13, 10:09
För någon som aldrig varit överviktig och som har stor andel typ-I fibrer kan överätningen resultera i att 60% eller mer av energin blir fettfri massa, och då utan att styrketräning ens är med i bilden. Ju fetare man äter sig, desto mer av viktökningen kommer att bestå av fettvikt.

Nedbantade individers kroppar är däremot inställda på fettinlagring vid påbörjad överätning, till skillnad från individer som aldrig varit överviktiga, och dom kommer att främst stimulera fettökningar.

Tack så mkt för ditt svar!
Har du något svar på min andra fråga eller känner du till någon bra websida du kan hänvisa till ? Har kollat runt lite men inte hittat något.

/A

King Grub
2006-09-13, 10:14
Jaså, minns kroppen att den varit överviktig och har lättare för att lagra in fett efter en bantning? Vad kan detta bero på? Har man ett fast antal fettceller som ökar i storlek ju fetare man blir, eller bildas nya fettceller om man går upp i vikt? Dessa kanske då inte "försvinner" vid en bantning? Nu spekulerar jag fritt... *rolleyes*

Reglering av termogenes, bl a.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=8696417

Papi
2006-09-13, 10:28
Reglering av termogenes, bl a.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=8696417
Ok, läste och förstod det mesta. Den ursprungliga fettvikten hade högst betydelse för ration fett vs muskelmassa som lagras in efter en svältperiod.
Men hur länge kan kroppen "minnas" detta? I studien handlade det om bantning i 24 veckor följt av 12 veckors ätning.
En person som bantat ned sig ordentligt och håller sin vikt i 5 år kommer ändå ha lättare för att lagra in fett, eller? Taskigt, tycker jag! :)

Och så samma fråga igen:
Har man ett fast antal fettceller som ökar i storlek ju fetare man blir, eller bildas nya fettceller om man går upp i vikt?

Roots
2006-09-13, 10:51
Nedbantade individers kroppar är däremot inställda på fettinlagring vid påbörjad överätning, till skillnad från individer som aldrig varit överviktiga, och dom kommer att främst stimulera fettökningar.

Så jag som gått från 120 till 85kg och om vi säger att jag skulle börja styrketräna så är det bara dumt att ligga på ett överskott av säg 500kcal/dag jämfört med att ligga på ett litet överskott? Tänkte eftersom ett stort överskott ändå bara kommer resultera i att jag går upp en massa i fett och inte i muskler ...

King Grub
2006-09-13, 11:50
Och så samma fråga igen:
Har man ett fast antal fettceller som ökar i storlek ju fetare man blir, eller bildas nya fettceller om man går upp i vikt?

Vanligen ökar fettcellerna i storlek, men vid kraftigt och/eller långvarigt överätande och fetma kan man bilda fler fettceller (som inte försvinner).

Slartibartfast
2006-09-13, 11:55
Nedbantade individers kroppar är däremot inställda på fettinlagring vid påbörjad överätning, till skillnad från individer som aldrig varit överviktiga, och dom kommer att främst stimulera fettökningar.

I klartext: om man en gång deffat bör man aldrig bulka igen. Man lägger bara på sig fett. ;)

Cerberus
2006-09-13, 12:00
I klartext: om man en gång deffat bör man aldrig bulka igen. Man lägger bara på sig fett. ;)

Men du skulle ju bli tokfet till julen? :D

Jag bulkar just nu...får se hur länge jag STÅR ut innan ja tvångsdeffar..känner mig redan som en julgris.

Papi
2006-09-13, 12:54
Vanligen ökar fettcellerna i storlek, men vid kraftigt och/eller långvarigt överätande och fetma kan man bilda fler fettceller (som inte försvinner).
Intressant! Tackar!
Taskigt för dem som en gång varit mycket överviktiga.

thomasR
2006-09-13, 13:01
Hur pass fet ska man ha varit för att det ska ge annat än marginella skillnader? Jag har gått från ~25% bf till runt 12. Jag bör alltså skynda långsamt i nästa uppbyggnadsfas?

Skrollovicz
2006-09-17, 09:34
Imorgon ska jag börja bygga igen.
Om jag lägger mig på +500 kcal, går jag upp 2 kg under 4 veckor då? På ett ungefär bara...:confused:

King Grub
2006-09-17, 09:37
Om överätningen enbart resulterar i fettökningar, så, ja.

Skrollovicz
2006-09-17, 09:55
Om överätningen enbart resulterar i fettökningar, så, ja.
Men om den resulterar även i ökad muskelvävnad.. så blir viktökningen större än 2 kg?? För muskler väger väl mer än fett...

King Grub
2006-09-17, 10:16
Ett kilo muskler väger inte mer än ett kilo fett...

Om X gram av dom där två kilonas viktökning består av muskelmassa, ökar du inte i två kilo fett också.

Hades
2006-09-17, 10:54
Ett kilo muskler väger inte mer än ett kilo fett...

Om X gram av dom där två kilonas viktökning består av muskelmassa, ökar du inte i två kilo fett också.
Men går det åt mer energi att bygga ett kilo muskler än ett kilo fett?

Skrollovicz
2006-09-17, 11:13
Om X gram av dom där två kilonas viktökning består av muskelmassa, ökar du inte i två kilo fett också.
Okej...

Då har jag bara en dum fråga till som jag vill ha svar på.

Om jag vill hålla ett kaloriplus på 500 kcal under 4 veckors tid... Ska jag då höja mitt energiintag med 500 kcal för varje vecka, d.v.s totalt 4 gånger. Eller ska jag enbart höja med 500 kcal en gång och sedan ligga på det energiintaget i 4 veckors tid?

Tacksam för svar.

maRRtin
2006-09-17, 11:34
Okej...

Då har jag bara en dum fråga till som jag vill ha svar på.

Om jag vill hålla ett kaloriplus på 500 kcal under 4 veckors tid... Ska jag då höja mitt energiintag med 500 kcal för varje vecka, d.v.s totalt 4 gånger. Eller ska jag enbart höja med 500 kcal en gång och sedan ligga på det energiintaget i 4 veckors tid?

Tacksam för svar.
Nej, du ska ligga på 500+ under 4 veckors tid.
Annars ligger du ju till slut på 2000+

King Grub
2006-09-17, 12:07
Bra om du satsar på sumo, annars inte.

MUGEN
2006-09-17, 12:16
intressant det med nybildning av fetceller, gäller det enbart extremfall och i marginell utsträckning även där, för annars ligger ju överviktiga i en minst sagt knivig situation när(om) dom vill rätta till kurvan?

Ulf A Big
2006-09-17, 16:26
intressant det med nybildning av fetceller, gäller det enbart extremfall och i marginell utsträckning även där, för annars ligger ju överviktiga i en minst sagt knivig situation när(om) dom vill rätta till kurvan?

Egentligen ett problem som drabbar kvinnor i första hand och inte alls lika vanligt bland män. När sker det? Jojobantning är den vanligaste orsaken till nybildning av fettceller. Menar då att man bantar ned sig snabbt och ligger på väldigt lågt energiintag under en begränsad tid och personen ger sedan upp och bokstavligen vräker i sig mat. För att inte behöva svälta som den gjorde i ett tidigare skede anpassar sig kroppen genom att bilda fler fettceller dvs klarar av att lagra mer energi. Efter ett antal jojobantningar har kroppen skapat fler fettceller som suger åt sig energi snabbt och effektivt och fetare och fetare blir man.

King Grub
2006-09-17, 16:47
Menar då att man bantar ned sig snabbt och ligger på väldigt lågt energiintag under en begränsad tid och personen ger sedan upp och bokstavligen vräker i sig mat. För att inte behöva svälta som den gjorde i ett tidigare skede anpassar sig kroppen genom att bilda fler fettceller dvs klarar av att lagra mer energi. Efter ett antal jojobantningar har kroppen skapat fler fettceller som suger åt sig energi snabbt och effektivt och fetare och fetare blir man.

Det vill vi ha en källa på.

Ulf A Big
2006-09-17, 17:04
Jag ser att man har tagit tillbaks den teorin och nu handlar det om ett överdrivet intag av energi över tid lika för man och kvinna.

Max
2006-09-17, 21:30
Kan en person med fler fettceller tillgodogöra sig (lagra in) ett stor fettintag effektivare än en person med få fettceller? En naturligt smal person med få fettceller som äter en stor pizza VS en fet person med många fettceller som äter pizza.