handdator

Visa fullständig version : Anders Erikssons dopingforskning presenterad


Nitrometan
2006-09-13, 07:39
Effekten av doping finns kvar i många år. Anders Eriksson på Umeå Universitet presenterar sin forskning på muskler/muskelceller.

http://sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&artikel=936895
Doping fungerar och effekterna håller i sig långt efter att man slutat dopa sig. Det visar ny forskning från Umeå universitet.

Anders Eriksson har jämfört musklerna hos styreklyftare på elitnivå med muskler från personer som tagit anabola steroider, och skillnaden var markant.

- De som varit dopade hade 50-60 procent större muskelfiberareor, vilket naturligtvis bidrar till att ge dem större och starkare muskler, säger han.

I studien tog han också muskelprover från personer som slutat med anabola steroider för så mycket som sju åtta år sedan - och det visade sig att effekten satt kvar:

- Där fanns det kvar vissa likheter med dopade muskler. De hade bland annat mycket cellkärnor som kan producera proteiner, alltså som bygger upp muskulaturen. Ännu efter många år hade de mer sådana än dem som inte dopat sig.

Den 6:e oktober lägger han fram sin doktorsavhandling i anatomi.

mystic[-_-]
2006-09-13, 07:47
Har hört om detta tidigare. Var det bara spekulationer då och är bevisat nu?

Trance
2006-09-13, 07:49
coolt, måste dopa mig snart.

Börje H
2006-09-13, 07:51
']Har hört om detta tidigare. Var det bara spekulationer då och är bevisat nu?
Anders och Lars-Eric Thornell´s material har under flera år visat på detta.

mystic[-_-]
2006-09-13, 07:54
Anders och Lars-Eric Thornell´s material har under flera år visat på detta.

Ok! Nu återstår det att börja köra biopsier som dopingtester för att få bort fuskarna? :D

OggeP
2006-09-13, 07:55
Intressant. Tesen en gång dopad, alltid dopad verkar stämma.

Nitrometan
2006-09-13, 08:08
Intressant. Tesen en gång dopad, alltid dopad verkar stämma.
Jao.

Nu har han äntligen blivit färdig med jobbet så att han kan doktorera.

tano
2006-09-13, 08:14
vilket HYCKLERI att avstägning bara resulterar i TVÅ års bortavaro.

-AG-
2006-09-13, 08:20
Jag blev lite paff när jag hörde Anders på radion igår. Man skulle kanske ta och hälsa på honom och se hur stressad han är inför disputationen :) Kul att deras arbete har fått uppmärksamhet, hoppas bara att det har inverkningar på straffsatserna för dopingbrott också.

A.Pahkamaa
2006-09-13, 12:55
Det är ju inte försvarbart att fortsätta med två års avstängningar då man vet detta. Livstidsavstängningar kanske blir aktuella redan första gången någon åker dit nu?

Fatalist
2006-09-13, 13:03
Jepp, mycket bra! Har man dopat sig nån gång så har man fått en skjuts frammåt, det är inte mer än rätt att man då inte ska tävla, oavsett hur lång tid frammåt i tiden den tänkta tävlingen ligger.

kroy
2006-09-13, 13:36
Jepp, mycket bra! Har man dopat sig nån gång så har man fått en skjuts frammåt, det är inte mer än rätt att man då inte ska tävla, oavsett hur lång tid frammåt i tiden den tänkta tävlingen ligger.

Säg att en friidrottare åker fast för att nyttjat kokain eller cannabis då? Är det lika rätt att stänga av även dem på livstid? Detta har ju hänt tidigare att personer åkt fast för detta (t.ex. Sotomayor om jag inte minns fel).

Noodles
2006-09-13, 14:03
Säg att en friidrottare åker fast för att nyttjat kokain eller cannabis då? Är det lika rätt att stänga av även dem på livstid? Detta har ju hänt tidigare att personer åkt fast för detta (t.ex. Sotomayor om jag inte minns fel).

Även om kokainet (antagligen) inte har någon prestationshöjande effekt så är det ett dopningsklassat preparat. Min åsikt är att de ändå kan bli avstängda på livstid. I Sotomayors fall förkortades ju hans avstängning magiskt och sedan lyckades han åka fast igen. Dock efter en medalj i OS 2000. Andra gången var det för nandrolon, vilket är prestationshöjande. Sotomayor bevisade uppenbarligen sin moraliska nivå kring idrott och regler redan vid det första dopningsfallet.

Jag tycker att de som idrottar på elitnivå kan klaga bäst de vill vad gäller hårda regler kring dopning. Ingen tvingar dem att utöva sin idrott och de har gått med på att göra det under vissa premisser. Gör man valet att inte följa reglerna har man inte där att göra.

Timme
2006-09-13, 14:42
Även om kokainet (antagligen) inte har någon prestationshöjande effekt så är det ett dopningsklassat preparat. Min åsikt är att de ändå kan bli avstängda på livstid. I Sotomayors fall förkortades ju hans avstängning magiskt och sedan lyckades han åka fast igen. Dock efter en medalj i OS 2000. Andra gången var det för nandrolon, vilket är prestationshöjande. Sotomayor bevisade uppenbarligen sin moraliska nivå kring idrott och regler redan vid det första dopningsfallet.

Jag tycker att de som idrottar på elitnivå kan klaga bäst de vill vad gäller hårda regler kring dopning. Ingen tvingar dem att utöva sin idrott och de har gått med på att göra det under vissa premisser. Gör man valet att inte följa reglerna har man inte där att göra.

:bow:

Där sa du något mycket bra!

Klo
2006-09-13, 15:11
Intressant. Tesen en gång dopad, alltid dopad verkar stämma.


Jag tycker att de som idrottar på elitnivå kan klaga bäst de vill vad gäller hårda regler kring dopning. Ingen tvingar dem att utöva sin idrott och de har gått med på att göra det under vissa premisser. Gör man valet att inte följa reglerna har man inte där att göra.

Kan bara instämma, bra skrivet :thumbup:

Fartman
2006-09-13, 15:20
Då verkar ju verkligen livstidsavstängning som det enda rätta alternativet för folk som testar positivt för AAS.

King Grub
2006-09-26, 20:28
Fullängdsstudien:

Strenght training and anabolic steroids: a comparative study of the trapezius, a shoulder muscle and the vastus lateralis, a thigh muscle, of strength trained athletes. Umeå University medical dissertations, ISSN 0346-6612 ; 1032 (http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_umu_diva-869-2__fulltext.pdf)

Pudzianovski
2006-12-10, 21:24
Enligt Sportnytt idag (söndag) skall han vara med imorgon och diskutera kring detta.

(Det avhandlades lite SL idag på sportnytt http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=84670)