handdator

Visa fullständig version : Extrema svängningar i vikt?!


baldrick
2006-09-12, 22:43
Jag har dietat ett längre tag nu, och det går ganska bra. Däremot fick jag lite av en chock i helgen.

Jag var på en fest och klämde i mig 5 liter öl, en flottig whopper och en kebabtallrik. Dagen efter så började jag sköta dieten som vanligt igen.

Men jag gjorde lite checkar på vågen. Jag vägde mig precis innan jag stack ut och dagen efter på morgonen och därefter varje dag tills måndag.
Ok, skillnaden mellan före och efter var +5kg! Dagen efter tänkte jag - det är vätska, det pinkar jag ut över dagen - men nej.
Tisdag och nu är diffen +4kg istället.

Det känns lite bedrövligt, jag gör -0.5kg eller -1kg i veckan och då får jag pina mig själv ner på 1900 kcal om dagen. Sen en bra fest och pang! +5kg. Det är de senaste 5 veckornas diet som försvann.

Man undrar ju om det är möjligt att sluta dieta. Jag hade tänkt ta totalt 15 kg. nu var jag halvägs -8kg - en fest och nu är jag på -3kg. Det har tagit >10veckor att ta de 8kg.. de som nu är 3.

Helt otroligt. Någon som kan förklara detta?

martynj
2006-09-12, 23:38
Jag har dietat ett längre tag nu, och det går ganska bra. Däremot fick jag lite av en chock i helgen.

Jag var på en fest och klämde i mig 5 liter öl, en flottig whopper och en kebabtallrik. Dagen efter så började jag sköta dieten som vanligt igen.

Men jag gjorde lite checkar på vågen. Jag vägde mig precis innan jag stack ut och dagen efter på morgonen och därefter varje dag tills måndag.
Ok, skillnaden mellan före och efter var +5kg! Dagen efter tänkte jag - det är vätska, det pinkar jag ut över dagen - men nej.
Tisdag och nu är diffen +4kg istället.

Det känns lite bedrövligt, jag gör -0.5kg eller -1kg i veckan och då får jag pina mig själv ner på 1900 kcal om dagen. Sen en bra fest och pang! +5kg. Det är de senaste 5 veckornas diet som försvann.

Man undrar ju om det är möjligt att sluta dieta. Jag hade tänkt ta totalt 15 kg. nu var jag halvägs -8kg - en fest och nu är jag på -3kg. Det har tagit >10veckor att ta de 8kg.. de som nu är 3.

Helt otroligt. Någon som kan förklara detta?

Enligt egna erfarenheter vågar jag nog påstå att det mesta är glykogen + vätska.

Har du tränat sedan festen? Du måste ju förbruka glykogenet om du ska bli av med det.

L-Sami
2006-09-13, 00:31
Det är mycket vätska som du har gått upp i vikt av skulle jag påstå. Väg dig igen om ett par dag så kan du se hur du ligger till.

Danne S
2006-09-13, 01:07
Klart du har gått upp i vikt efter en grov fest och en massa skräpmat! Räkna med att det sitter kvar ett par dagar. Under min viktnedgång körde jag vägning varje fredag morgon efter att jag pissat och efter att ha ätit nästan precis som veckan innan. Jag kan ha festat fredagen eller lördagen innan och dagen efter det ätit gigantiska mängder skräpmat och då menar jag mängder! Men sen lät jag det allitd gå 4 dagar (måndag till torsdag) med perfekt kost och bra träning innan jag vägde mig. Om jag rubbade den balansen skulle jag aldirg ha vägt mig.

En ny vägning som inte görs under nästan exakt samma omständigheter som den förra är enligt mig inte värd ett dugg. Det enda den kan tillföra är deppression.

Alltså vad jag försöker säga är att du kommer garanterat att väga mindre på fredag så var lugn. Om du sköter kost/träning prefekt i veckan såklart.

Jag brukade sluska rejält 2 dagar i veckan med sprit ibland och mängder med mat och iof mådde jag inte så bra just dagen efter min ätardag men pga att jag åt bra och tränade bra resten av veckan så gick jag ändå ner ca 0.5 kg i veckan. Tappade 30 kg på detta vis.

z_bumbi
2006-09-13, 07:01
Läge glykogennivåer i musklerna och levern under diet (Muskelglykogenet går iofs att fylla på ganska bra med rätt mat men det blir aldrig riktigt "topptankat" under någon längre period.).

Man äter överskott av energi och kolhydrater.

Kroppen lagrar kolhydraterna i form av glykogen då den äntligen får överskott av energi.

Varje gram glykogen binder en viss mängd vatten.

Lägg sen till salt (Binder vätska) och alkohol (Sabbar vätskeregleringen.) så är det inte så konstigt att kroppen har bundit rejält med vätska.

Med normal träning och kost bör det ha försvunnit innan helgen.

Karl_alfred
2006-09-13, 10:56
Skit i de jäkla ätardagarna? Du behöver ju knappast supa heller!

baldrick
2006-09-14, 23:17
Skit i de jäkla ätardagarna? Du behöver ju knappast supa heller!

Men du moral-micke, det var inte jag frågade!

Under normala förutsättningar är jag väldigt restriktiv med att både dricka alkohol och äta ute/dåligt. Däremot kom jag aldrig att dra det så långt att jag inte kan hänga med ut och äta och dricka några öl för att jag är helt såld på att få tvättbräda - då får det vara med tvättbrädan. ;-)

Jag är jäkligt glad att jag var ute - tror det var 3-4 månader sen sist.
(Ja, jag vet.. det är ruggigt vilket partydjur man är...)

baldrick
2006-09-14, 23:20
Läge glykogennivåer i musklerna och levern under diet (Muskelglykogenet går iofs att fylla på ganska bra med rätt mat men det blir aldrig riktigt "topptankat" under någon längre period.).

Man äter överskott av energi och kolhydrater.

Kroppen lagrar kolhydraterna i form av glykogen då den äntligen får överskott av energi.

Varje gram glykogen binder en viss mängd vatten.

Lägg sen till salt (Binder vätska) och alkohol (Sabbar vätskeregleringen.) så är det inte så konstigt att kroppen har bundit rejält med vätska.

Med normal träning och kost bör det ha försvunnit innan helgen.

Ah, jo det har redan försvunnit det mesta. Jag har läst innan på här på forumet och på andra stället om glykogen och hur det binder vatten - men jag har hört lägre siffror. 5kg kändes som väldigt mycket.

baldrick
2006-09-14, 23:24
Klart du har gått upp i vikt efter en grov fest och en massa skräpmat! Räkna med att det sitter kvar ett par dagar. Under min viktnedgång körde jag vägning varje fredag morgon efter att jag pissat och efter att ha ätit nästan precis som veckan innan. Jag kan ha festat fredagen eller lördagen innan och dagen efter det ätit gigantiska mängder skräpmat och då menar jag mängder! Men sen lät jag det allitd gå 4 dagar (måndag till torsdag) med perfekt kost och bra träning innan jag vägde mig. Om jag rubbade den balansen skulle jag aldirg ha vägt mig.

En ny vägning som inte görs under nästan exakt samma omständigheter som den förra är enligt mig inte värd ett dugg. Det enda den kan tillföra är deppression.

Alltså vad jag försöker säga är att du kommer garanterat att väga mindre på fredag så var lugn. Om du sköter kost/träning prefekt i veckan såklart.

Jag brukade sluska rejält 2 dagar i veckan med sprit ibland och mängder med mat och iof mådde jag inte så bra just dagen efter min ätardag men pga att jag åt bra och tränade bra resten av veckan så gick jag ändå ner ca 0.5 kg i veckan. Tappade 30 kg på detta vis.


Mmm, jag tror du har helt rätt. Jag var lite tveksam till att gå ut, just pga att dieten gick bra, ville inte halka av tåget. Så det var väl därför jag vägde mig både innan och efter. Jag tror jag skall göra precis som du - och lägga vägningen på fredagen. Precis som du säger slipper man tampas med psyk-grejer då. Iofs så är jag inte ute så ofta, så det spelar väl ingen roll. Men ibland så blir det ju lite extra mat på helgen - det kan man ju också slippa se på vågen... även om det nu inte är samma mängd kilon.