handdator

Visa fullständig version : Har Sverige en kultur?


Trance
2006-09-12, 18:27
Finns det en svensk kultur, vi har vissa här på brädan. t.ex. allan och jwzrd som förnekar att det finns en gemensam kultur. Hur ser ni andra på frågan?

Tricklev
2006-09-12, 18:30
Snus, folköl, statoil, rödhåriga och hata invandrare.

Är den kulturen men stöter på utanför städerna iaf, i städerna skulle jag säga att det är väligt blandat.

Kwon
2006-09-12, 18:32
Om grekerna har maratonloppet så har vi vasaloppet.

Om turkarna(?) har kebab och grekerna tzatziki så har vi kombinationen köttbullar med lingonsylt o gött mos.

Om japanerna har judo och sumo har vi längdskidåkning.

Om mongolerna hade krigare som gengis khan och hunnerna hade attila, ja då hade vi vikingarna och bärsärkarna, de mest fruktade krigarna på sin tid!

Amerikanarna har Halloween med trick or treat medan vi har midsommarstången och där irländarna har riverdance har vi små grodorna!

Pudzianovski
2006-09-12, 18:33
Midsommar, kräftskiva, lucia, på spåret...

Klart vi har en gemensam kultur :thumbup:

Dumleman
2006-09-12, 18:37
Svensk kultur går inte att definiera dels eftersom den är unik för varje person och dels eftersom den för varje person ständigt förändras. De som är mest flitiga med att använda begreppet svensk kultur medger även detta men de fortsätter att använda det. Svensk kultur är imho meningslöst som begrepp eftersom det säger ingenting om världen.

130kg finsk sisu
2006-09-12, 18:37
Jag kan inte uttala mej om Sverige har en kultur. Men det jag upplever att vi i Finland har nånting man kanske kan kalla kultur,så kan jag beskriva.
-Vi firar kristna högtider (även om så gott som alla lever som största svinen, inklusive mej själv, men detta är en gemensam nämnare)
-Vi går i armén (en mycket stor majoritet)
-Vi har stor respekt för staten,landet,flaggan, presidenten You name it...
-Vi hedrar våra krigsinvalider/veteraner
-Vi högaktar de äldre i samhället

Jag kanske får mothugg av nån annan finlandssvensk här på kolo. Och visst är det sant att detta är avtagande speciellt i svenskspråkiga
delarna i Finland. Men ni vet att FINNARNA(finskspråkiga) till stor del tycker som ovannämnda.
Men givetvis är det så att ALLA tycker inte lika, men dessa punkter upplever jag som sammanlänkande för stora delar av Finlands befolkning.

Jag baserar punkterna på faktaliteratur och inte minst tidningsinsändare som jag läser mycket av...

Baan
2006-09-12, 18:38
Jag tror det vi tror är våran svenska kultur är något som delas av ganska många länder i västvärlden. Mer eller mindre.

aliquis
2006-09-12, 18:48
Mona säger nej!

Trance
2006-09-12, 18:50
Mona säger nej!


Men säger väl ja, hon tyckte ju den var mesig. ;)

Kwon
2006-09-12, 18:51
Jag tror det vi tror är våran svenska kultur är något som delas av ganska många länder i västvärlden. Mer eller mindre.

Ja, det är ju ingen större skillnad.

Vi firar ju högtider precis som andra kulturer.

Vi har speciella rätter precis som andra.

Vi har sporter som vi föredrar (pga klimatet) precis som andra.

regus
2006-09-12, 18:58
Om grekerna har maratonloppet så har vi vasaloppet.

Om turkarna(?) har kebab och grekerna tzatziki så har vi kombinationen köttbullar med lingonsylt o gött mos.

Om japanerna har judo och sumo har vi längdskidåkning.

Om mongolerna hade krigare som gengis khan och hunnerna hade attila, ja då hade vi vikingarna och bärsärkarna, de mest fruktade krigarna på sin tid!

Amerikanarna har Halloween med trick or treat medan vi har midsommarstången och där irländarna har riverdance har vi små grodorna!

+1

Alla länder har en kultur, om dom har en speciell kultur är en annan sak.

regus
2006-09-12, 19:02
Sverige har en speciell kultur,

Tyst och grå på vardagen, kung i baren på helgen.

och sen får vi inte glömma små grodorna och Kalle anka på julafton

Garnax
2006-09-12, 19:07
Självklart, alla länder har egna traditioner och egna kulturer

Diggler
2006-09-12, 19:08
Klart vi har. Flagga, historia, monarki, köttbullar, öl, svagdricka, smörgåsbord, dansband, midsommar, kräftskiva, moral, folkdräkt, korvkiosk, bärplockning, sill, seder, riter, religion.

Kurash
2006-09-12, 19:10
Bandyderby på juldan, med varm saft och kokt korv i papper.

Fartman
2006-09-12, 19:12
jajjemen, även om den kanske inte är lika lätt att direkt rabbla upp så givetvis har vi en egen kultur

Bronkitkorv
2006-09-12, 19:43
Det är bara rena idioter som säger att vi inte har en kultur, vad är mer svenskt och härligt än sill, kräftor, små grodor, snaps, fallossymboler och annat trams och detta bara på sommaren..

På vintern ser vår kultur annorlunda ut, då sitter vi inne och är depprimerade för det mesta och så har vi julen då många blir osams, kör ihjäl sej på vägen till sin släkt, blir fulla klockan 14:00 på eftermiddagen, begår självmord efter dom misslyckats med att köpa sig lyckliga.
Nyårsafton däremot... då är de flesta glada och och skålar i champagne med löften om en ljusare och bättre framtid.

Trance
2006-09-12, 19:44
Lade till en poll.

Wennerberg
2006-09-12, 19:45
Om grekerna har maratonloppet så har vi vasaloppet.

Om turkarna(?) har kebab och grekerna tzatziki så har vi kombinationen köttbullar med lingonsylt o gött mos.

Om japanerna har judo och sumo har vi längdskidåkning.

Om mongolerna hade krigare som gengis khan och hunnerna hade attila, ja då hade vi vikingarna och bärsärkarna, de mest fruktade krigarna på sin tid!

Amerikanarna har Halloween med trick or treat medan vi har midsommarstången och där irländarna har riverdance har vi små grodorna!
:bow: :bow: :bow::thumbup:

Metal_boy_
2006-09-12, 19:54
Klart vi har. Flagga, historia, monarki, köttbullar, öl, svagdricka, smörgåsbord, dansband, midsommar, kräftskiva, moral, folkdräkt, korvkiosk, bärplockning, sill, seder, riter, religion.


Precis :thumbup: och mer finns det. Sen gör ju inte alla allt, men det finns mycket som vi alla gör. Typiska svenska traditioner osv.

Nilsjohan
2006-09-12, 19:55
kolozzeum är finkultur

paddanboy
2006-09-12, 20:03
Jag tror det handlar om avundsjuka, de har en identitet, en kultur... vad har vi? Midsommar och sådana där töntiga saker...

Näe, vi har nog ingen...:(

Fatalist
2006-09-12, 20:05
Snus, folköl, statoil, rödhåriga och hata invandrare.

Är den kulturen men stöter på utanför städerna iaf, i städerna skulle jag säga att det är väligt blandat.

Nej.


Snus, folköl, statoil och hata svenskar

All gammal svensk kultur är tabu, det är rasistisk och diskriminerande.

Metal_boy_
2006-09-12, 20:07
Glöm inte Bingolotto!!

:D

pragmatist
2006-09-12, 20:12
Sverige har en ovanligt stark och homogen kultur, fråga bara invandrare som försöker integrera sig i den vad de tycker.

Att förneka att Sverige har en kultur är för övrigt ett uttryck för svensk kultur. Det finns inget svenskare än att förneka den svenska kulturen (utom möjligen negativa aspekter av den). :D

Rataxes
2006-09-12, 20:31
Ja, nej, alltså jag tror det är vanskligt att snacka om enskilda kulturella företeelser som man skulle stämpla som svenska, vad är kriterierna? Är det de normer och värderingar som är starkast representerad bland svenskarna? Är det de företeelser som flest av oss associerar till som typiskt svenska utan att för den skull flest sällar sig till? Är det företeelser som har sitt ursprung i Sverige?

Problemet med de två första kriterierna är att man måste göra en ganska godtycklig gränsdragning mellan de företeelser som är tillräckligt välrepresenterade för att klassas som svenska, och de som inte är det, och det sista kriteriet är väl inte i sig speciellt meningsfullt i de sammanhang (invandring, värderingskonflikter) vi oftast brukar prata om kultur idag.

Jag tycker inte att det så mycket är en unik uppsättning absolut Svenska kulturella företeelser och idéer som är vår kultur, utan snarare att den svenska kulturen är en specifik spridning av dels kulturella företeelser och idéer i sig, dels av bekantheten med dem, som är helt unik för den gegrafiska avgränsningen Sverige. Och visst kan man säga att vissa företeelser har större spridning än andra inom Sverige, men när, och varför, ska man beteckna dessa som svenska? Vill man som SD snacka om kulturbevarande vore det mindre förvirrande att syfta på specifika delar av kulturen, som en värdering t ex, som man vill befrämja, och sen gärna lägga fram någon annan motivering för varför den ska befrämjas än att den är 'svensk'.

Tolkia
2006-09-12, 20:40
Jag skulle säga "ja". Det innebär dock inte att jag tror att det finns en uppsättning värderingar och beteenden som delas av SAMTLIGA svenskar, eller som man inte skulle vara svensk om man inte delade. Snarare skulle jag se det som ett antal värderingar, beteenden, traditioner osv. som delas av (vad det betyder kan man också diskutera; jag skulle nog räkna det som allt från att man känner till dem till att man "har"/utövar dem) flertalet svenskar eller något ditåt. Rataxes uttrycker det som vanligt mycket bra.

Scratch89
2006-09-12, 21:08
Dansband?

hultman
2006-09-12, 21:27
Klart vi har. Flagga, historia, monarki, köttbullar, öl, svagdricka, smörgåsbord, dansband, midsommar, kräftskiva, moral, folkdräkt, korvkiosk, bärplockning, sill, seder, riter, religion.

Du glömde Coca-Cola. Så fort man nämnar Coca-Cola utomlands så frågar ständigt de man pratar med om man kommer från Sverige. Spendrups is the shit!

=D=D=D

Metal_boy_
2006-09-12, 21:30
Om sverige inte har en kultur så har ingen det.

Mental
2006-09-12, 21:45
Själv tror jag det är lätt att bli hemmablid, vadå kultur? man uppfattar nog inte det som en speciell kultur om man lever mitt upp i det hela tiden.

Skulle vara kul att fråga några utländska kulturförståsigpåare om de kan peka ut någon specifik svensk kultur. Jag tror det.

Diggler
2006-09-12, 21:49
...Förmåga att stå i kö, hjälpsamhet, kollektivism, radhuslängor, skolavslutning, lumpen, passa tider, jordgubbsodlingar, grannsämja, skogaholmslimpa, falukorv, tolerans, landsväg, lusthus, allemansrätt, kanotpaddling, socialdemokraterna, träskor, omsorg om äldre, arbetsmoral, adel, jämnställdhet...

Baan
2006-09-12, 21:52
...Förmåga att stå i kö, hjälpsamhet, kollektivism, radhuslängor, skolavslutning, lumpen, passa tider, jordgubbsodlingar, grannsämja, skogaholmslimpa, falukorv, tolerans, landsväg, lusthus, allemansrätt, kanotpaddling, socialdemokraterna, träskor, omsorg om äldre, arbetsmoral, adel, jämnställdhet...

jag fetmarkerade dom som jag anser ingår i för många kulturer för att det ska vara något utlrasvenskt över det ;)

sen adel? he he

Tricklev
2006-09-12, 22:00
jag fetmarkerade dom som jag anser ingår i för många kulturer för att det ska vara något utlrasvenskt över det ;)

sen adel? he he

Det är väll ett ytterst fåtal länder som har en sådan kultur att den inte existerar i länder utanför, ens i granländer?

Dumleman
2006-09-12, 22:03
Lagboken och SAOB, räknas de som kultur? Innehållet i dessa är ivf unikt för just Sverige.

pragmatist
2006-09-12, 22:06
jag fetmarkerade dom som jag anser ingår i för många kulturer för att det ska vara något utlrasvenskt över det ;)

sen adel? he he

Det behöver ju inte vara unika enskilda särdrag för att utgöra viktiga element i en svensk kultur. Däremot kan ju konstellationen av särdrag vara unik. Ungefär som en personlighet, vi tycker ju inte att någon måste ha unika egenskaper för att ha en personlighet. Det är ju snarare kombinationer av ganska vanligt förekommande egenskaper som ger människor en viss personlighet.

jwzrd
2006-09-12, 22:07
Rataxes skrev ett utmärkt inlägg (som vanligt). Det summerar min syn på svenskt kultur helt perfekt. Särskillt avslutningen.

Vad, i allt Diggler räknar upp t ex, hotas just nu? Måste diggler sluta hoppa groda? Får han inte äta sill?

Baan
2006-09-12, 22:08
Det behöver ju inte vara unika enskilda särdrag för att utgöra viktiga element i en svensk kultur. Däremot kan ju konstellationen av särdrag vara unik. Ungefär som en personlighet, vi tycker ju inte att någon måste ha unika egenskaper för att ha en personlighet. Det är ju snarare kombinationer av ganska vanligt förekommande egenskaper som ger människor en viss personlighet.

Jag tycker inte ens summan av kulturen behöver vara unik. Det är ändå en svensk kultur. Att sen norrmännen har en väldigt lik kultur (inget påstående utan tänk om scenario), så kan man ändå kalla det en svensk kultur. Jag ogillar mer synen att det finns något heligt och speciellt i vår kultur.

jwzrd
2006-09-12, 22:10
Det behöver ju inte vara unika enskilda särdrag för att utgöra viktiga element i en svensk kultur. Däremot kan ju konstellationen av särdrag vara unik. Ungefär som en personlighet, vi tycker ju inte att någon måste ha unika egenskaper för att ha en personlighet. Det är ju snarare kombinationer av ganska vanligt förekommande egenskaper som ger människor en viss personlighet.

Ah, men se: tricket är att du och jag, trots att vi båda är både människor och svenskar, är ganska olika till sätt, intressen, historia och smak. Det intressanta ligger i om det är så att du och jag har något mer gemensamt än du eller jag har med vänner utanför sverige.

mini
2006-09-12, 22:22
Visst finns det någon form av svenskhet baserad på exempelvis språk och historia, men det finns naturligtvis inte en svensk kultur. De som talar om svensk kultur är ofta de som vill använda den som ett slagträ alternativt de som bor utomlands.
Saker som självdör är inte värda att bevara om man får vara lite social-darwinistisk.

adis
2006-09-12, 22:43
Absolut :)
Köttbullar och potatis
Sill
Midsommar (en dag som systembolaget hittat på bara för att sälja mer sprit :] )

Deceiver85
2006-09-12, 22:55
Klart Sverige har kultur, men är det inte lite väl förnedrande att försöka komprimera in flera hundra års utveckling och samhällsbygge i några få ord? Men om jag ändå ska ge några exempel på svensk kultur...

* Den svenska modellen
* Svensk matkultur med köttbullar, falukorv, sill och potatis osv
* Vår välfärdsstat
* Jantelagen (sorry Nina)

Diggler
2006-09-12, 23:48
Jag kan rapa upp lite till...sundhet, vasalopp, melodifestival, riksbögar, brukssamhället, systembolaget, motionsspår, blåbärsoppa, nyponsoppa, midnattssol, norrsken, midsommarstång, midvinterblot, julbord, dialekter, stenafärja, kommunalarbetare, fackförbund, stugbyar, åselemarknaden, naturskyddsområden, kanalslussar, flourtant, hem och skolaföreningen, pensionärsföreningar, lucia på äldreboendet, Ikea, Ullared, älgjakt, stormaktstiden, vintermössor med namn på, fjällrävenryggsäckar, skärmmössa, utedass, Arne Weise, ölshopping i Danmark, spelmän med fiol, tyska turister på campingsemester, påskbrasa...

mini
2006-09-12, 23:51
Jag kan rapa upp lite till... *burp*
Men vad är det med de sakerna som gör dem till Svensk Kultur? För att de har existerat i Sverige? För att de inte existerar någon annanstans (vilket de naturligtvis gör)?

Diggler
2006-09-12, 23:59
Men vad är det med de sakerna som gör dem till Svensk Kultur? För att de har existerat i Sverige? För att de inte existerar någon annanstans (vilket de naturligtvis gör)?

...näe jag rapar hellre...nyårsfylla, sitta på morkullepass, knäckebröd, nationalsången, småstadsmentalitet, postkontor, apoteket, sopsortering, trädgårdskompost, kronans droghandel, grännas polkagrisar, glasblåsning, tv-licens, bondepartiet, Gösta Bohman, overheadapparat i klassrummet, cider, maskrosvin, 4h-gårdar...

Spinkot
2006-09-13, 00:21
Betvivlar att Sverige någonsin haft en gemensam kultur för alla någongång. Kanske på tiden innan förenandet att man hade samma kultur inom de olika områdena mer eller mindre men över hela det som idag kallas Sverige betvivlar jag.

Bolio
2006-09-13, 00:48
Vilken keff diskussion.

Vilka två personer har samma kultur? Sverige har en kultur på samma sätt som skogar existerar. I en skog finns det fler objekt än träd, och det finns träd även utanför skogen, men skogen finns fortfarande. Inga två träd är exakt likadana, inga två skogar är exakt likadana, inga två kvadratcentimeter av samma skog är exakt likadana, men likväl kan man med gott samvete hävda att man vandrar i skogen, och att skogen därmed finns. På samma sätt är inga två svenskars kultur exakt likadana och inga två kulturelement hos en och samma svensk exakt likadana, men likväl kan man tala om att i Sverige är kulturen svensk och i Tyskland är kulturen tysk - men nu kommer det coola: i Tyskland finns även utrymme för diverse subkulturer och andra kulturer än den tyska, t.ex. hiphopkulturen eller arabisk kultur.

Varje begrepp uppstår genom likställande av olikheter. Lika säkert som det är att en människas kultur aldrig är helt lik en annans, lika säkert har begreppet kultur bildats genom att man godtyckligt låtit dessa individuella olikheter falla, glömt bort det skiljande, och väcker nu föreställningen, att det i den mänskliga civilisationen finns någonting utom de specifika kulturerna som vore deras urform, efter vilken alla individers kulturer vore uppbyggda, införlivade, evolverande, levande, döda etc., men av oskickliga händer, så att ingens kultur matchar någon annans till hundra procent. Först nu kan man tala om de konstruerade och transcendenta kategorierna "svensk kultur", "träd", "bil" etc., och glömma bort att de i själva verket är grova generaliseringar, metaforer, antropomorfismer, osv.

Allan
2006-09-13, 04:08
Jag kan hålla med om att det finns en västerländsk kulturtradition, men att det skulle finnas en specifik kultur som är svensk har jag svårt att hålla med om om man drar det till sin förlängning. Unika kulturer kan enbart frodas i länder som är stängda för utifrån kommande påverkan - och inte ens där frångår man traditionella mänskliga värderingar och beteenden som att leva i grupp, leva i monogama förhållanden, skilja på rätt och fel på likartat vis etc.
I ett land som dessutom under ett par hundra år roat sig med att ockupera och ha stridande trupp på främmande mark, och dessutom haft en omfattande invandring under dessa hundratals år, är det nog omöjligt att hävda en kulturell särart; det lär vara oerhört få företeelser som faktiskt skapats här som är väsentliga för nationens överlevand, om man så säger.

allan

Sofia4_4
2006-09-13, 06:53
Klart att det finns det -
Julbord, Midsommar, påskfirandet, torsdags ärtsoppa med pannkakor, kräftskiva, smörgås, snapps + snapps visor, sommarstugandet (nyuppfunnen ord), surströmming, svampplockning, fjälvandring. osv.

Grahn
2006-09-13, 08:11
Det verkar vara mer att ni är oense om vilka kriterier en kultur måste uppfylla för att anses vara en sådan.

Baan
2006-09-13, 08:14
Det verkar vara mer att ni är oense om vilka kriterier en kultur måste uppfylla för att anses vara en sådan.

Det tror jag inte egentligen någon är. Sen att skriva upp slumpmässigt utvalda ord som man kan och kalla dom kultur är väl kanske inte riktgit poängen ;)

Jag tror endast på att det som folk tror är något speciellt för Sverige är bs, ofta hör man ju "den svenska modellen" och "välfärdsstaten" som något vi i Sverige uppfunnit. Ofta från SD folk alltså. Jag tror om man hade satt sig in i andra västländer så hade man snabbt upptäckt att dom minsann också har en väldigt lik modell som den svenska och också har haft en gansak stark välfärdsstat...

Tolkia
2006-09-13, 08:39
Är det inte läge att skilja på att anse att det finns något man kan kalla en "svensk" kultur och på att anse att den "svenska kulturen" är über-bäst och till för svenskar endast, typ? Jag tror inte att åsikten att det finns en "svensk" kultur med nödvändighet innebär att man är rasist, röstar på främlingsfientliga partier etc. som impliceras på sina ställen i tråden.

z_bumbi
2006-09-13, 09:14
I ett land som dessutom under ett par hundra år roat sig med att ockupera och ha stridande trupp på främmande mark, och dessutom haft en omfattande invandring under dessa hundratals år, är det nog omöjligt att hävda en kulturell särart; det lär vara oerhört få företeelser som faktiskt skapats här som är väsentliga för nationens överlevand, om man så säger.

allan

Är det inte det som skapar en kultur?

jwzrd
2006-09-13, 09:19
Vilken keff diskussion.

Vilka två personer har samma kultur? Sverige har en kultur på samma sätt som skogar existerar. I en skog finns det fler objekt än träd, och det finns träd även utanför skogen, men skogen finns fortfarande. Inga två träd är exakt likadana, inga två skogar är exakt likadana, inga två kvadratcentimeter av samma skog är exakt likadana, men likväl kan man med gott samvete hävda att man vandrar i skogen, och att skogen därmed finns. På samma sätt är inga två svenskars kultur exakt likadana och inga två kulturelement hos en och samma svensk exakt likadana, men likväl kan man tala om att i Sverige är kulturen svensk och i Tyskland är kulturen tysk - men nu kommer det coola: i Tyskland finns även utrymme för diverse subkulturer och andra kulturer än den tyska, t.ex. hiphopkulturen eller arabisk kultur.

Varje begrepp uppstår genom likställande av olikheter. Lika säkert som det är att en människas kultur aldrig är helt lik en annans, lika säkert har begreppet kultur bildats genom att man godtyckligt låtit dessa individuella olikheter falla, glömt bort det skiljande, och väcker nu föreställningen, att det i den mänskliga civilisationen finns någonting utom de specifika kulturerna som vore deras urform, efter vilken alla individers kulturer vore uppbyggda, införlivade, evolverande, levande, döda etc., men av oskickliga händer, så att ingens kultur matchar någon annans till hundra procent. Först nu kan man tala om de konstruerade och transcendenta kategorierna "svensk kultur", "träd", "bil" etc., och glömma bort att de i själva verket är grova generaliseringar, metaforer, antropomorfismer, osv.

Det du visar är att begreppet kultur existerar. Det du inte visar är att min kultur är mer lik Allans än Chris' i London - om den är det.

Tenzu
2006-09-13, 10:08
Dumheter, naturligtvis finns det en kultur i Sverige - som i samverkan med andra subkulturer må det vara din quakeklan, föräldraförening eller arbetsplats definierar din alldeles egen verklighet. Kan man sätta etikett på företeelser och stämpla de som Svenska? Nej ofta inte men sammantaget av de värderingar och beteenden som bärs och utövas av innevånarna kring dig skapar tillsammans en del av den kontext som du lever i. Detta innebär på intet sätt att jag inte kan ha mer gemensamt med en Grekisk vän än med /random Svensk.

Vilken keff diskussion.
typ

Snafu
2006-09-13, 10:43
Ett väldigt enkelt exempel på svensk kultur; bor du utomlands och träffar andra svenskar klickar man på ett helt annat sätt jämfört med andra nationaliteter (såtillvida du inte bor utomlands just för att komma ifrån svenskar vilket dock brukar gå över efter en längre tid). Vad beror det på? Jag tror det beror på att man kommer från samma kultur.

Jag tror dock man kan skilja på upplevd kulturell tillhörighet (eller förväntad kulturell tillhörighet?) samt reell kulturell tillhörighet som sedan säkerligen kan delas in i olika subgrupper - lokal, regionell och nationell kultur och andra dylika attribut som påverkas av ålder, intressen osv osv.

Snafu
2006-09-13, 10:43
Dumheter, naturligtvis finns det en kultur i Sverige - som i samverkan med andra subkulturer må det vara din quakeklan, föräldraförening eller arbetsplats definierar din alldeles egen verklighet. Kan man sätta etikett på företeelser och stämpla de som Svenska? Nej ofta inte men sammantaget av de värderingar och beteenden som bärs och utövas av innevånarna kring dig skapar tillsammans en del av den kontext som du lever i. Detta innebär på intet sätt att jag inte kan ha mer gemensamt med en Grekisk vän än med /random Svensk.

typ

Håller fullständigt med.

Bolio
2006-09-13, 12:44
Det du visar är att begreppet kultur existerar. Det du inte visar är att min kultur är mer lik Allans än Chris' i London - om den är det.

Det jag visar är att delar av din kultur är mer lik Allans än Chris' i London. Du utövar flera kulturer: svensk kultur, västerländsk kultur, träningskultur, metalkultur, jwzrdkultur, osv.

jwzrd
2006-09-13, 12:45
Det jag visar är att delar av din kultur är mer lik Allans än Chris' i London. Du utövar flera kulturer: svensk kultur, västerländsk kultur, träningskultur, metalkultur, jwzrdkultur, osv.

Var visar du det?

Bolio
2006-09-13, 12:46
Var visar du det?

I det jag skrev förhoppningsvis. Jag kanske var otydlig dock. :/

På samma sätt är inga två svenskars kultur exakt likadana och inga två kulturelement hos en och samma svensk exakt likadana, men likväl kan man tala om att i Sverige är kulturen svensk och i Tyskland är kulturen tysk - men nu kommer det coola: i Tyskland finns även utrymme för diverse subkulturer och andra kulturer än den tyska, t.ex. hiphopkulturen eller arabisk kultur.

Trance
2006-09-13, 12:47
Språket är väl en fin kulturell grej annars..?

Bolio
2006-09-13, 12:48
Språket är väl en fin kulturell grej annars..?

Mycket riktigt. Språk är värderingar, tradition och kultur. Kanske mer än något annat dessutom.

jwzrd
2006-09-13, 12:57
I det jag skrev förhoppningsvis. Jag kanske var otydlig dock. :/

Jag håller inte med dig. Din analog där du pratar om skogen är intressant. Du definierar hur du tycker att vi ska förhålla oss till vad kultur är/innebär som jag tycker är rimlig. Både jag och Chris "har" en skog, MEN, sub-kulturerna är det som utgör själva skogen - det är inte fråga om saker som inte i sig har en existens utan själva skogen. Dvs träden/dungarna/kärren/sjöarna kan finnas för sig själva likväl som del av en skog. Om det är så att jag och Chris har vårt tycke för kärr och sjöar gemensamt, förutom skogen, men att Trance gillar skog som innehåller mycket mer av drängfylla, nationalsång, en förkärlek för att snällt köa och annat som Diggler rapade upp så betyder ju det att mitt skogsval har mer gemensamt med en britt än med en Sven-Olof.

Vad mer är så är detta inte intressant på något vis egentligen. Skitsamma att vi har ett gäng trädkramare som tar till lipen om dom inte får känna sig ultra-svenska då och då. Problemet uppstår när/om Trance och Diggler bestämmer att just deras syn på Riktig Svensk Kultur(tm) är mer värd än min och Chris' i så motto att den just är mer svensk. När dom ställer sig på den plattformen av menar att kärr, omsatt i verkligheten kan vi kalla det för att äta Sushi med välbehag, inte är svenskt och att dess blotta existens är ett hot mot den svenska kulturen och alla som gillar densamma är historielösa vänstergossar.

Nu är Sushi väldigt lindrigt, till och med Trance går nog med på att det är en Bra Sak. Men välj något som inte omedelbart är tydligt som en Bra Sak, t ex att många muslimer vill Ha slöja. Vad händer då fröken Trance? Är vi inne på en typ av kultur som är uppenbart negativ då?

Trance
2006-09-13, 13:11
Nu tycker allt fröken Trance att jwzrd är elak. Jag har aldrig varit en flaggviftare själv och tror inte heller att våran midsommarstång är hotad direkt. Om jag kritiserar invandringspolitiken så är det knappast där problemet ligger, det är ingen som kommer att förhindra mig att dansa vilt i framtiden. Sedan så tar vi in så mycekt från USA och andra länder hela tiden nu så att försöka bevara något svenskt är bara löjligt. Enda kritiken jag skulle ha vore isåfall att regeringen slösar pengar på att pusha mångkulturen. Kulturen klarar att förändra sig själv alldeles utmärkt.

Detta hade inte någon med invandring att göra dock eller att jag vill kalla mig mer svensk än någon annan. Inte en aning om hur länge min släkt har varit svensk och har inget behov att hävda det heller.

Klar man skall få ha slöja på sig, jag tycker det är ett symptom på något jag inte gillar men man skall få uttrycka sig. Dock skall vi ju inte ändra på lagar för det, krävs det att man måste visa ena örat på ett passfoto så måste man det. Oberoende av vad man har för ideér om klädsel.

Men det var inte detta det handlade om. Jag bara undrade om vi hade en svensk kultur. pragmatist skriver väldigt bra(han gör ofta det faktiskt) och tar upp hur svårt andra kan ha att ta in den. Du kanske inte har så mycket gemensamt med person y, men du förstår hans beteende, du vet om sättet etc. Du vet varför personen agerar som den gör även om du inte är intresserad eller gillar det. Samt ni talar samma språk.

Detta måste väl ändå visa på en viss kulturell gemenskap?

jwzrd
2006-09-13, 13:16
Men det var inte detta det handlade om. Jag bara undrade om vi hade en svensk kultur. pragmatist skriver väldigt bra(han gör ofta det faktiskt) och tar upp hur svårt andra kan ha att ta in den. Du kanske inte har så mycket gemensamt med person y, men du förstår hans beteende, du vet om sättet etc. Du vet varför personen agerar som den gör även om du inte är intresserad eller gillar det. Samt ni talar samma språk.

Detta måste väl ändå visa på en viss kulturell gemenskap?

Men nej igen Trance. Jag förstår inte dig automatiskt bättre för att du är svensk (bortsett från språket). Jag umgås och snackar med människor jag förstår och som förstår mig (på något givande plan) men visst finns det många andra som kanske inte fungerar så. Skillnaden är antaligen att vissa känner ett stort behov av boskap (se: supporters, etc), andra klarar sig själv/skapar själv.

Tolkia
2006-09-13, 13:23
För att haka på analogin med skog och träd:
Skogen (kulturen) kan inrymma många mindre biotoper (subkulturer) som mossar, kärr, buskvegetation, nedfallna träd koloniserade av insekter, diken, åar etc. MEN (och det är här jag tycker att Jwzrd förenklar så att hans resonemang börjar halta) hur dessa småbiotoper ser ut är till viss del beroende av vilken skog de finns i. En lövskog ser inte likadan ut som en barrskog (det gäller alltså inte bara vilken sorts träd som växer där), en björkskog ser inte likadan ut som en bokskog osv. osv. D.v.s. samma typ av småbiotop kan återfinnas i flera skogar, men kommer där att se lite olika ut, eftersom de präglas av de övriga biotoper som finns runt dem. En engelsk punkare är inte = en svensk punkare, eftersom det finns så mycket annat kulturgods som påverkar än just förkärleken för punk. Vilket inte betyder att en engelsk punkare inte kan känna sig ha mer gemensamt med en svensk punkare än en engelsk hårdrockare oavsett hur mycket kulturgods han delar med hårdrockaren - hur man värderar olika gemensamma kulturella drag varierar ju från person till person.

Och f.ö. anser jag fortfarande att det är en fet skillnad mellan att anse att det finns "nationella" kulturer och att anse att en kultur är "mer värd" än en annan, modell nationalism med rasistiska övertoner.

Trance
2006-09-13, 13:28
Men nej igen Trance. Jag förstår inte dig automatiskt bättre för att du är svensk (bortsett från språket). Jag umgås och snackar med människor jag förstår och som förstår mig (på något givande plan) men visst finns det många andra som kanske inte fungerar så. Skillnaden är antaligen att vissa känner ett stort behov av boskap (se: supporters, etc), andra klarar sig själv/skapar själv.

Jag håller inte alls med dig, men oddsen att du skall se ljuset och se sanningen är nog rätt små.

Om man skulle slänga ner dig i låt oss säga Göteborg med en ny flickvän och ge dig i uppdrag att gå i affärer och handla kläder för ett bröllop, köra bil och parkera, äta lunch, småsnacka lite med polis som du möter, gå ut på krogen lite och äta middag med flickvännens föräldrar som du aldrig träffats. Så kan jag nog säga att dessa interaktioner med främmande människor samt hur du beter dig överallt går tusen gånger lättare och du skulle känna dig mer bekväm(förutom språket) än om du skulle försöka dig på samma sak i teheran, tokyo eller mexico city.

Tolkia
2006-09-13, 13:28
Men nej igen Trance. Jag förstår inte dig automatiskt bättre för att du är svensk (bortsett från språket). Jag umgås och snackar med människor jag förstår och som förstår mig (på något givande plan) men visst finns det många andra som kanske inte fungerar så. Skillnaden är antaligen att vissa känner ett stort behov av boskap (se: supporters, etc), andra klarar sig själv/skapar själv.
Det beror ju på hur du själv väljer att definiera begreppet "förstå". Om du menar "komma överens med, gilla, anse vara vettig etc." tycker jag att ditt resonemang håller, men om du vill förneka att du har gemensamma referensramar med svenskar på ett sätt som du inte har med folk på gatan om du åker till Kina tycker jag att du är ute och cyklar. F.ö. har språket en viktigare roll i det här än man kan tro, eftersom man genom språket definierar både sig själv, sin omvärld och i viss mån sina tankar (en vanlig fråga när man håller på med språkvetenskap är "kan man tänka sådant man inte har ord för?"). Det blir väldigt tydligt när man vistas utomlands en längre tid; det kan vara oerhört påfrestande att ligga 1 cm utanför "ramen" hela tiden.

Snafu
2006-09-13, 15:18
Det blir väldigt tydligt när man vistas utomlands en längre tid; det kan vara oerhört påfrestande att ligga 1 cm utanför "ramen" hela tiden.

Word.

jwzrd
2006-09-13, 15:20
Jag håller inte alls med dig, men oddsen att du skall se ljuset och se sanningen är nog rätt små.

Om man skulle slänga ner dig i låt oss säga Göteborg med en ny flickvän och ge dig i uppdrag att gå i affärer och handla kläder för ett bröllop, köra bil och parkera, äta lunch, småsnacka lite med polis som du möter, gå ut på krogen lite och äta middag med flickvännens föräldrar som du aldrig träffats. Så kan jag nog säga att dessa interaktioner med främmande människor samt hur du beter dig överallt går tusen gånger lättare och du skulle känna dig mer bekväm(förutom språket) än om du skulle försöka dig på samma sak i teheran, tokyo eller mexico city.

Ja, men vad sägs om att jämföra med västerländska länder istället? Vi kan ta USA, kanada, storbritanien eller kanske norge. Tro fan att det är skillnad mellan mig som fet västerlänning och en japan.

I övrigt ser jag inte vad du väntar dig av att ta mig som är socialt inkompetent och sätter i olika situationer.

jwzrd
2006-09-13, 15:21
Det beror ju på hur du själv väljer att definiera begreppet "förstå". Om du menar "komma överens med, gilla, anse vara vettig etc." tycker jag att ditt resonemang håller, men om du vill förneka att du har gemensamma referensramar med svenskar på ett sätt som du inte har med folk på gatan om du åker till Kina tycker jag att du är ute och cyklar. F.ö. har språket en viktigare roll i det här än man kan tro, eftersom man genom språket definierar både sig själv, sin omvärld och i viss mån sina tankar (en vanlig fråga när man håller på med språkvetenskap är "kan man tänka sådant man inte har ord för?"). Det blir väldigt tydligt när man vistas utomlands en längre tid; det kan vara oerhört påfrestande att ligga 1 cm utanför "ramen" hela tiden.

Jag pratar om västerländsk kultur.

Trance
2006-09-13, 15:30
Ja, men vad sägs om att jämföra med västerländska länder istället? Vi kan ta USA, kanada, storbritanien eller kanske norge. Tro fan att det är skillnad mellan mig som fet västerlänning och en japan.

I övrigt ser jag inte vad du väntar dig av att ta mig som är socialt inkompetent och sätter i olika situationer.

Vad är det som skiljer japansk kultur med vänsterländsk, definera västerländs kultur? Kan inte jag och en japan ha mer gemensamt än vad du och jag har? etc etc etc.

Grahn
2006-09-13, 16:29
Om inte annat importerar vi ju ganska friskt av USAs kultur! :D

jwzrd
2006-09-13, 16:30
Vad är det som skiljer japansk kultur med vänsterländsk, definera västerländs kultur? Kan inte jag och en japan ha mer gemensamt än vad du och jag har? etc etc etc.

Klart ni kan men sannolikheten är större att du hittar gemensamma nämnare närmare ditt hem. Men du LÄR hitta många gemensamma nämnare med unga människor i Japan också.

Trance
2006-09-13, 16:39
Klart ni kan men sannolikheten är större att du hittar gemensamma nämnare närmare ditt hem. Men du LÄR hitta många gemensamma nämnare med unga människor i Japan också.

Ja, men detta borde ju visa att det inte finns någon specifik västerländsk kultur. Eller hur? Så varför pratar du om en då?

jwzrd
2006-09-13, 16:41
Ja, men detta borde ju visa att det inte finns någon specifik västerländsk kultur. Eller hur? Så varför pratar du om en då?

Nej, men däremot visar Detta inlägg från dig att du inte läser inläggen utan bara reflex-svarar.

Trance
2006-09-13, 16:44
Bra jobbat med att undvika att svara... Om vi försöker igen.

Finns en specifik svensk kultur?
Finns specifik västerländsk kultur?

Deceiver85
2006-09-13, 19:03
Det finns dansk, engelsk, amerikansk, norsk, finsk, tysk, rysk, turkisk, kurdisk, swahilisk, argentinsk, kinesisk, japansk, tjeckisk, indisk, egyptisk, spansk, italiensk (och många fler) kultur, så varför inte svensk?

Ett till inslag i svensk kultur: självförnekelse

Allan
2006-09-13, 19:10
Klart det finns en svensk kultur, men det är en transparent företeelse som förändras varje dag. Att suga åt sig influenser är en väsentlig del av vårt arv. Jag vet ju varför frågan kommer upp, och jag är faktiskt fortfarande lika nyfiken på att veta exakt vad det är som är hotat av t ex invandring (och som tydligen inte alls är lika hotat av Cocacolaimperialismen)?

allan

Trance
2006-09-13, 19:40
Klart det finns en svensk kultur, men det är en transparent företeelse som förändras varje dag. Att suga åt sig influenser är en väsentlig del av vårt arv. Jag vet ju varför frågan kommer upp, och jag är faktiskt fortfarande lika nyfiken på att veta exakt vad det är som är hotat av t ex invandring (och som tydligen inte alls är lika hotat av Cocacolaimperialismen)?

allan

Nej, det var inte därför jag tog upp den. Jag blev bara förvånad av det kategoriska nekande av att den svenska kulturen existerade från erat håll. För mig har det alltid varit uppenbart att den finns och blev förvånad när du förnekade att den fanns.

Sedan att du försöker använda den som slagträ i någon rasistdebatt är väl lite tråkigt.

Allan
2006-09-13, 19:58
Nej, det var inte därför jag tog upp den. Jag blev bara förvånad av det kategoriska nekande av att den svenska kulturen existerade från erat håll. För mig har det alltid varit uppenbart att den finns och blev förvånad när du förnekade att den fanns.

Sedan att du försöker använda den som slagträ i någon rasistdebatt är väl lite tråkigt.

Så vad är svensk kultur då? Eftersom den finns? Vad jag vänder mig mot är att det skulle finnas nån slags blåögd-blond-flaggviftare som har något särskilt (ett härbre vid en myrjävel där man kan dansa schottis och spela folkmusik; inte vet jag) som bara är speciellt för honom.
Och att denna typiska svenska kultur bara skulle kunna förvaltas och älskas av folk som är avlade här av renblodiga förfäder. Det tror jag nämligen inte.

allan

Trance
2006-09-13, 20:05
Du först, du har sagt att det finns en svensk kultur nu. Definiera den?

Nej, men allvarligt så tror jag självklart inte att kulturen är statisk. Den ändras och detta är oundvikligt, men det är fortfarande något som ändras, något som existerar.

Grahn
2006-09-13, 20:37
Alltså en svensk kultur är kulturen typisk för de som bor i sverige, den kan inte inte finnas. Däremot kan den vara väldigt svag och sakna klara identifierande egenskaper.

Klart är dock att med den ökande komunikationen, internet, resande, film, böcker etc etc så minskar kultuernas särart och beroende av geografin.

Tolkia
2006-09-13, 21:12
Alltså en svensk kultur är kulturen typisk för de som bor i sverige, den kan inte inte finnas. Däremot kan den vara väldigt svag och sakna klara identifierande egenskaper.
Nu är jag väldigt grinig här, men hur kan något vara och ha egenskaper om det inte finns?

Grahn
2006-09-13, 21:14
Nu är jag väldigt grinig här, men hur kan något vara och ha egenskaper om det inte finns?

Nu sa jag iofs att den inte kan undvika att finnas.

Trance
2006-09-13, 21:14
Nu är jag väldigt grinig här, men hur kan något vara och ha egenskaper om det inte finns?

Det var inte så att han lurade dig där med en dubbel negation?

Tolkia
2006-09-13, 21:17
Det var inte så att han lurade dig där med en dubbel negation?
Snarare var det nog så att jag lurade mig själv (det är bra att kunna läsa fort, men man skall inte läsa så fort att man missar hela ord, helst ...). Begåvat värre.

(Utan att smöra alltför mycket kan jag också avslöja att jag tyckte att det var ett väldigt konstigt inlägg för att komma från Grahn, som jag läste det först)

Tenzu
2006-09-13, 21:19
Känns verkligen som folk diskuterar både över och om sidan av varandra, vem är det nu som inte håller med om vad alla i tråden redan sagt?
någon?
nej ok.

Grahn
2006-09-13, 21:21
Tolkia som en slarvläsare själv sympatiserar jag :)

Helen@
2006-09-14, 09:00
Så vad är svensk kultur då? allan

Falu rödfärg :D

Diggler
2006-09-14, 09:55
Ok, folk som inte anser att det finns någon Svensk kultur, finns det enligt er någon somalisk kultur, arabisk kultur eller grekisk kultur?

jwzrd
2006-09-14, 10:24
Bra jobbat med att undvika att svara... Om vi försöker igen.

Finns en specifik svensk kultur?
Finns specifik västerländsk kultur?

Nej det finns inte EN svensk kultur. Det finns inte EN västerländsk kultur. Det finns en JÄVLA massa olika sätt att vara på som folk ÄR på i det man traditionellt kallade "väst". I samma fina traditionellt betingade Väst ryms allt jag tycker om och som definierar mig, just jag råkar bo i sverige så på så vis kan vi kalla min kultur för en svensk(s) kultur.

Problemet uppstår direkt när DU, bara genom att vara född i samma land som jag, påstår att du har samma svenska kultur som jag har. Jag vet väldigt lite om vad du gillar och inte gillar eller hur dina erfarenheter ser ut MEN vad jag vet är att din uppväxt i samma land i väst som min bestämmer inte att vi delar kultur. Bara att titta på Yussuf-Ahmed som är född i malmö, Perkelez i Boden eller Paddangay i yttre Idiotmåla för att få det svart på vitt. Och...

... det är det som är grejen. Jag fattar väl att det finns fullt av svenska traditioner och fullt av saker som är gemensamma för svenskar och andra som knyter nävarna i fickorna. Det betyder inte att jag gör det, att jag gillar det eller att du gör det. Däremot verkar det som om Paddangay och andra 18-åriga antaget homo-/kostymerotiskt lagda tankefrihetsutmanade oskylder tycker att DERAS traditionsromatiska syn på vad som är sverige och svenskt är Den Svenska Kulturen(tm). En pantad idealistiskt bild som hämtad ur en dålig Pripps Blå-reklam komplett med Tomas Ledin eller någon annan urlakad luftförorening.

shut teh face
2006-09-14, 10:28
Kultur är relativt. Vill jag ha janssons frestelse som min svenska kultur så har jag det. Utifrån hur människor lever skapas en gemensam kultur, antingen i släktband eller i vänkretsarna. Jag anser att Whisky + cigarr är en kultur, men inte en svensk sådan. Men lever jag i sverige och röker cigarr med en whisky så tillhör jag per automatik en annan kultur? Eller liksom whattah mate?

Kultur tar man sig dit man kommer, för mig finns det dock en svensk kultur för att folk lever efter den.

Trance
2006-09-14, 12:29
jwzrd, jag tror problemet lite är att av någon anledning så ser du kultur som något unikt för en person. Kultur är ju hur flera människor i ett samhälle lever. Det är en generaliserad bild. Det är denna generaliserade bilden som jag säger existerar och påverkar de som bor i landet. Det betyder inte att alla blir påverkade lika eller att alla skulle vara lika. Desto större "kultur" desto vagare måste definitionen bli, svensk är svag, västerländsk är ännu vagare etc. Medans små kulturyttringar som emo kan definieras hårdare.

jwzrd
2006-09-14, 12:44
jwzrd, jag tror problemet lite är att av någon anledning så ser du kultur som något unikt för en person. Kultur är ju hur flera människor i ett samhälle lever. Det är en generaliserad bild. Det är denna generaliserade bilden som jag säger existerar och påverkar de som bor i landet. Det betyder inte att alla blir påverkade lika eller att alla skulle vara lika. Desto större "kultur" desto vagare måste definitionen bli, svensk är svag, västerländsk är ännu vagare etc. Medans små kulturyttringar som emo kan definieras hårdare.

Du säger att kulturen begränsas av landsgränsen. Jag säger att den inte gör det.

Trance
2006-09-14, 13:05
Du säger att kulturen begränsas av landsgränsen. Jag säger att den inte gör det.

Nej det behöver den inte göra, men då landsgränser är hyfsat stängda och vi pratar samma språk så kommer det naturligt bli att vi skapar en egen kultur, dock baserad på omvärlden och influenser. Därför har vi många saker gemensamt med t.ex. tyskarna men fortfarande distinkta skillnader. Annars är ju ordet helt värdelöst, då kan man ju säga att hela jorden har en kultur.

jwzrd
2006-09-14, 13:08
Nej det behöver den inte göra, men då landsgränser är hyfsat stängda och vi pratar samma språk så kommer det naturligt bli att vi skapar en egen kultur, dock baserad på omvärlden och influenser. Därför har vi många saker gemensamt med t.ex. tyskarna men fortfarande distinkta skillnader. Annars är ju ordet helt värdelöst, då kan man ju säga att hela jorden har en kultur.

Är landsgränserna hyffsats tängda Trance? Internet då? Telefoner? Tidningar? Böcker? Filmer? Alla stoppas på gränsen in till sverige så vår kultur smutsas inte ner med något utanför?

Trance
2006-09-14, 13:17
Är landsgränserna hyffsats tängda Trance? Internet då? Telefoner? Tidningar? Böcker? Filmer? Alla stoppas på gränsen in till sverige så vår kultur smutsas inte ner med något utanför?

Spelar du martyr nu eller verkar jag verkligen vara en sådan som hatar all annan kultur? Jag har inte ens nämnt mitt idealsamhälle utan jag försöker bara beskriva hur jag anser att det är nu. Våra gränser relativt stängda, det är alla länders. Jag kan inte bara dra till tyskland och bo där utan att fylla i papper och få tillstånd.

Men jag vet inte om du inte förstår eller bara griper efter halmstrån för att vinna en diskussion, eftersom du kör på personangrepp så hårt så antar jag det senare.

jwzrd
2006-09-14, 13:20
Spelar du martyr nu eller verkar jag verkligen vara en sådan som hatar all annan kultur? Jag har inte ens nämnt mitt idealsamhälle utan jag försöker bara beskriva hur jag anser att det är nu. Våra gränser relativt stängda, det är alla länders. Jag kan inte bara dra till tyskland och bo där utan att fylla i papper och få tillstånd.

Men jag vet inte om du inte förstår eller bara griper efter halmstrån för att vinna en diskussion, eftersom du kör på personangrepp så hårt så antar jag det senare.

Jag ser inte hur det jag skrev på något vis kan tolkas som att jag spelar martyr. Våra gränser stänger inte ute någon form av kultur eftersom... gränserna inte har något med kulturen att göra öht i länder som inte heter t ex Nordkorea, Turkiet eller t ex Irak.

Trance
2006-09-14, 13:21
Jag ser inte hur det jag skrev på något vis kan tolkas som att jag spelar martyr. Våra gränser stänger inte ute någon form av kultur eftersom... gränserna inte har något med kulturen att göra öht i länder som inte heter t ex Nordkorea, Turkiet eller t ex Irak.

Ok, så det är bara slumpen att nästan varje land har ett språk som är överlägset dominant?

jwzrd
2006-09-14, 13:27
Ok, så det är bara slumpen att nästan varje land har ett språk som är överlägset dominant?

Varför ställer du en helt irrelevant fråga?

Och förutom det: du klarar dig på svenska i helsingfors i finland, danmark, norge, kanske island och eventuellt på färöarna. Varför är det så Trance?

Trance
2006-09-14, 13:33
Varför ställer du en helt irrelevant fråga?

Och förutom det: du klarar dig på svenska i helsingfors i finland, danmark, norge, kanske island och eventuellt på färöarna. Varför är det så Trance?

Den är relevant, om inte språket tillhör kulturen så får du nog definiera kultur för mig.

För att man påverkar sin omgivning över landsgränserna, det har jag aldrig förnekat. Ta bara england och senare usa som exempel på hur mycket man kan sprida sin kultur. Detta säger dock inte emot mig det minsta utan förstärker min åsikt enligt mig, i detta fallet är det hur länderna har agerat som stärkt spridandet av deras kultur och språk.

Landsgränserna är en naturlig "gräns" som kommer att begränsa inflytande och spridning. Inte stoppa.

jwzrd
2006-09-14, 13:35
Den är relevant, om inte språket tillhör kulturen så får du nog definiera kultur för mig.

För att man påverkar sin omgivning över landsgränserna, det har jag aldrig förnekat. Ta bara england och senare usa som exempel på hur mycket man kan sprida sin kultur. Detta säger dock inte emot mig det minsta utan förstärker min åsikt enligt mig, i detta fallet är det hur länderna har agerat som stärkt spridandet av deras kultur och språk.

Landsgränserna är en naturlig "gräns" som kommer att begränsa inflytande och spridning. Inte stoppa.

Men hur sprider sig sånt när gränserna är relativt stängda Trance?

Trance
2006-09-14, 13:41
Men hur sprider sig sånt när gränserna är relativt stängda Trance?

Förr i tiden framför allt genom att folk flyttade sig, företag som handlade eller länder som krigade. Sådan spridning har ju historiskt skett runt omkring egna landet. Numera sker mycket genom elekronisk kommunikation och då spridningen bättre och snabbare såklart, se bara hur snabbt vi importerat renlighetsfenomenet från USA och hur det helt plötsligt skall rakas överallt och dushas väldigt ofta.

Detta säger fortfarande inte emot vad jag säger, utan stödjer det snarare. För du menar väl inte att vi har och har haft helt öppna gränser och att andra länder också har haft det?

jwzrd
2006-09-14, 13:53
Förr i tiden framför allt genom att folk flyttade sig, företag som handlade eller länder som krigade. Sådan spridning har ju historiskt skett runt omkring egna landet. Numera sker mycket genom elekronisk kommunikation och då spridningen bättre och snabbare såklart, se bara hur snabbt vi importerat renlighetsfenomenet från USA och hur det helt plötsligt skall rakas överallt och dushas väldigt ofta.

Detta säger fortfarande inte emot vad jag säger, utan stödjer det snarare. För du menar väl inte att vi har och har haft helt öppna gränser och att andra länder också har haft det?

Du ger blandade besked Trance. Först är gränserna stängda, sen är dom öppna och alla kommunicerar fritt. Elektronisk kommunikation har snabbat upp spridningen ännu mer till och med. Är det så att du byter ståndpunkt för varje inlägg du gör eller tror du att argument som talar emot din sak hjälper dig ändå på något omvänt sätt? Kör du reverse psychology på mitt arsle fröken?

Trance
2006-09-14, 14:02
Du ger blandade besked Trance.


Gör jag?


Först är gränserna stängda,


"Relativt stängda" är inte samma sak som stängda. Jag såg dock inte dig svara på om de var öppna eller inte? Alla länder har relativt stängda gränser, även om de öppnas upp mer mot t.ex. andra eu-länder och mot nordiska länder. Men det är fortfarande en klar markering när du är i Sverige och när du är i ett annat land.


sen är dom öppna och alla kommunicerar fritt. Elektronisk kommunikation har snabbat upp spridningen ännu mer till och med.


Ja, detta gör ju att kulturen i många fall likriktas. Men det vore väl löjligt att säga att 10 år av Internet-användande har helt likriktat alla länders kultur?


Är det så att du byter ståndpunkt för varje inlägg du gör eller tror du att argument som talar emot din sak hjälper dig ändå på något omvänt sätt? Kör du reverse psychology på mitt arsle fröken?

Inte alls, men du har fortfarande inte svarat på mina frågor. Kan upprepa några:

Är språket en del av ett lands kultur?
Kan ett land ha en kultur?
Är våra gränser helt öppna?
Har kommunikationen alltid varit lika bra som den är idag?
Kan ett lands eventuella kultur försvinna på 10 år?
Kan man generalisera och säga att en grupp tillhör en viss kultur fast alla inte är exakt lika?

Där har du några ledande frågor att bita i.

jwzrd
2006-09-14, 14:11
Gör jag?



"Relativt stängda" är inte samma sak som stängda. Jag såg dock inte dig svara på om de var öppna eller inte? Alla länder har relativt stängda gränser, även om de öppnas upp mer mot t.ex. andra eu-länder och mot nordiska länder. Men det är fortfarande en klar markering när du är i Sverige och när du är i ett annat land.



Ja, detta gör ju att kulturen i många fall likriktas. Men det vore väl löjligt att säga att 10 år av Internet-användande har helt likriktat alla länders kultur?



Inte alls, men du har fortfarande inte svarat på mina frågor. Kan upprepa några:

Är språket en del av ett lands kultur?
Kan ett land ha en kultur?
Är våra gränser helt öppna?
Har kommunikationen alltid varit lika bra som den är idag?
Kan ett lands eventuella kultur försvinna på 10 år?
Kan man generalisera och säga att en grupp tillhör en viss kultur fast alla inte är exakt lika?

Där har du några ledande frågor att bita i.

Landet är ju ingenting i sig, det är ett namn och ett givet geografiskt område. Därför är det inte intressant att prata om någont människoburet, t ex kultur, på något annat vis än att antingen diskutera traditioner, historia och kanske litteratur ELLER landets invånares liv. Och vilket man än väljer av alterantiven så kommer man att se att respektive domän är större/överbryggar landsgränser.

Varför hänger du upp dig på ett exakt citat kring gränsernas tillstånd? Det enda som är intressant är om de är stängda som i fallet med exempelvis nordkorea och det skulle du väl inte vilja påstå är fallet för sveriges gränser Trance?

Du har sen många fina frågor som inte är intressanta i det här fallet.

Lasse Kongo
2006-09-14, 14:17
klart som fan vi har en kultur, det har väl alla länder?

dum fråga.

Trance
2006-09-14, 14:19
Landet är ju ingenting i sig, det är ett namn och ett givet geografiskt område. Därför är det inte intressant att prata om någont människoburet, t ex kultur, på något annat vis än att antingen diskutera traditioner, historia och kanske litteratur ELLER landets invånares liv. Och vilket man än väljer av alterantiven så kommer man att se att respektive domän är större/överbryggar landsgränser.

Varför hänger du upp dig på ett exakt citat kring gränsernas tillstånd? Det enda som är intressant är om de är stängda som i fallet med exempelvis nordkorea och det skulle du väl inte vilja påstå är fallet för sveriges gränser Trance?

Du har sen många fina frågor som inte är intressanta i det här fallet.

Ok, jag ser landet som något mer. Typ....lagar, regeringsmakt, armé, alla statliga institutioner, alla svenska landslag, språket, svenska traditioner, svenska filmer och tv-program osv.

Nordkorea har inte stängda gränser, det går utmärkt att turista där. Sedan var mina frågor relevanta, minst lika relevanta som nordkorea som garanterat har blivit påverkat av länder utanifrån. Annars vore det ju lite lustigt att de blev kommunister och så...

Jag har även fler frågor. Nämn ett kulturellt fenomen och vad definierar fenomenet.

jwzrd
2006-09-14, 14:26
Ok, jag ser landet som något mer. Typ....lagar, regeringsmakt, armé, alla statliga institutioner, alla svenska landslag, språket, svenska traditioner, svenska filmer och tv-program osv.

Nordkorea har inte stängda gränser, det går utmärkt att turista där. Sedan var mina frågor relevanta, minst lika relevanta som nordkorea som garanterat har blivit påverkat av länder utanifrån. Annars vore det ju lite lustigt att de blev kommunister och så...

Jag har även fler frågor. Nämn ett kulturellt fenomen och vad definierar fenomenet.

Trance, kom tillbaka till jorden och anknyt det du säger till grundtesen om att kulturen antingen är ett dött ting som existarar inom ett lands gränser oberoende av invånarnas existens EXKLUSIVT ELLER uppbärs av människor som påverkas av precis alla intryck - från svenska saker och utländska. I det senare fallet ser jag inte varför du hugger emot och säger: Nej jwzrd, det är omöjligt för dig att ha kulturella värderingar som är närmare någon utanför sveriges gränser än någon innanför.

Om du inte tycker att det är omöjligt så förväntar jag mig en ursäkt av dig.

Trance
2006-09-14, 14:29
Trance, kom tillbaka till jorden och anknyt det du säger till grundtesen om att kulturen antingen är ett dött ting som existarar inom ett lands gränser oberoende av invånarnas existens EXKLUSIVT ELLER uppbärs av människor som påverkas av precis alla intryck - från svenska saker och utländska. I det senare fallet ser jag inte varför du hugger emot och säger: Nej jwzrd, det är omöjligt för dig att ha kulturella värderingar som är närmare någon utanför sveriges gränser än någon innanför.

Om du inte tycker att det är omöjligt så förväntar jag mig en ursäkt av dig.

När har jag sagt att kulturen är ett dött ting, har jag inte hela tiden sagt att den ändras och påverkas av människor? Jag har aldrig heller sagt att du inte kan vara "närmare" en som inte är svensk.

Däremot har jag sagt att det finns en svensk kultur.

Dock undrar jag en sak, du nämner kulturella värderingar. Vad menar du med detta och nämn några exempel. Eller varför frågar jag, du svarar ju inte på mina frågor utan försöker vika undan för att vinna en diskussion genom att ändra "grundtesen".

jwzrd
2006-09-14, 14:34
När har jag sagt att kulturen är ett dött ting, har jag inte hela tiden sagt att den ändras och påverkas av människor? Jag har aldrig heller sagt att du inte kan vara "närmare" en som inte är svensk.

Däremot har jag sagt att det finns en svensk kultur.

Dock undrar jag en sak, du nämner kulturella värderingar. Vad menar du med detta och nämn några exempel. Eller varför frågar jag, du svarar ju inte på mina frågor utan försöker vika undan för att vinna en diskussion genom att ändra "grundtesen".

Så du ser, du gillade inte den första alternativa förklaringen på vad kultur innbär utan är överrens om att den andra är den giltiga och applicerbara.

På vad sätt ändrar jag grundtesen? Du inser väl att om du ens ska kunna resonera kring en eventuell existens av något så får du lov att definiera vad det är som eventuellt existerar? Jag är snäll mot dig som låter dig slippa undan den persen och vi talar istället om det som något implicit och flyktigt - något som inte är tangerbart men som vi verkar överrens om existerar ändå.

Trance
2006-09-14, 14:46
Så du ser, du gillade inte den första alternativa förklaringen på vad kultur innbär utan är överrens om att den andra är den giltiga och applicerbara.

På vad sätt ändrar jag grundtesen? Du inser väl att om du ens ska kunna resonera kring en eventuell existens av något så får du lov att definiera vad det är som eventuellt existerar? Jag är snäll mot dig som låter dig slippa undan den persen och vi talar istället om det som något implicit och flyktigt - något som inte är tangerbart men som vi verkar överrens om existerar ändå.

Ok, vi säger båda att det existerar. Nämn några kulturer nu.. Jag säger att alla länder har en egen kultur(kanske finns undantag). En del folkslag har en egen kultur, typ samer(även fast de bor i Sverige). Jag tycker det finns sub-kulturer som t.ex. emo och candy ravers.

Jag ställer dock inget krav på att grupperna skall vara helt homogena. Detta verkar du göra dock, så därför är jag nyfiken på vad du skall ge för exempel på kulturer.

Tolkia
2006-09-14, 15:10
Du har sen många fina frågor som inte är intressanta i det här fallet.
Förklara gärna varför frågor som:

- Är språket en del av ett lands kultur?
- Kan ett land ha en kultur?
- Kan ett lands eventuella kultur försvinna på 10 år?
- Kan man generalisera och säga att en grupp tillhör en viss kultur fast alla inte är exakt lika?

inte är intressanta när man diskuterar huruvida det finns en "svensk" kultur (eller någon annan kultur), om kulturer överhuvudtaget finns (jag får ibland nästan intrycket att du förnekar detta totalt, alternativt vill hävda att kulturen är en individspecifik företeelse)?

Ang. länders kulturer så är det visserligen sant att länder är geografiska enheter, men de är också "samhälleliga" enheter (jag söker ett bättre ord; hjälp mig gärna), d.v.s. de konstitueras inte bara av den yta de täcker utan av sådant som lagar, statsskick, näringsväsen etc. Och inte minst är de demografiska enheter, de konstitueras av folket som bor där. Och som regel är folk ganska obenägna att flytta alltför mycket på sig, så flödet av nya människor med andra kulturer in/ut är ganska litet. Så jag tycker att det är att göra det väldigt enkelt för sig att säga att ett land bara är en area; det är faktiskt att förenkla så mycket att det man säger blir fel.

jwzrd
2006-09-14, 15:12
Ok, vi säger båda att det existerar. Nämn några kulturer nu.. Jag säger att alla länder har en egen kultur(kanske finns undantag). En del folkslag har en egen kultur, typ samer(även fast de bor i Sverige). Jag tycker det finns sub-kulturer som t.ex. emo och candy ravers.

Jag ställer dock inget krav på att grupperna skall vara helt homogena. Detta verkar du göra dock, så därför är jag nyfiken på vad du skall ge för exempel på kulturer.

Några kulturer? Inte fan vet jag? Jag känner inte till några särskillda kulturer, kanske någon isolerat under en epok där folket var mer eller mindre isolerat. Jag kan inte räkna upp någon kultur.

Diggler
2006-09-14, 15:20
Ok, folk som inte anser att det finns någon Svensk kultur, finns det enligt er någon somalisk kultur, arabisk kultur eller grekisk kultur?

En gång till...

Tolkia
2006-09-14, 15:21
Några kulturer? Inte fan vet jag? Jag känner inte till några särskillda kulturer, kanske någon isolerat under en epok där folket var mer eller mindre isolerat. Jag kan inte räkna upp någon kultur.
Jag tror att du har löst frågan genom att använda en definition av kultur som är så snäv att den i stort sett inte inte är applicerbar någonsin. I och för sig också en lösning.

jwzrd
2006-09-14, 15:46
Förklara gärna varför frågor som:

- Är språket en del av ett lands kultur?
- Kan ett land ha en kultur?
- Kan ett lands eventuella kultur försvinna på 10 år?
- Kan man generalisera och säga att en grupp tillhör en viss kultur fast alla inte är exakt lika?

inte är intressanta när man diskuterar huruvida det finns en "svensk" kultur (eller någon annan kultur), om kulturer överhuvudtaget finns (jag får ibland nästan intrycket att du förnekar detta totalt, alternativt vill hävda att kulturen är en individspecifik företeelse)?

Ang. länders kulturer så är det visserligen sant att länder är geografiska enheter, men de är också "samhälleliga" enheter (jag söker ett bättre ord; hjälp mig gärna), d.v.s. de konstitueras inte bara av den yta de täcker utan av sådant som lagar, statsskick, näringsväsen etc. Och inte minst är de demografiska enheter, de konstitueras av folket som bor där. Och som regel är folk ganska obenägna att flytta alltför mycket på sig, så flödet av nya människor med andra kulturer in/ut är ganska litet. Så jag tycker att det är att göra det väldigt enkelt för sig att säga att ett land bara är en area; det är faktiskt att förenkla så mycket att det man säger blir fel.

Jag trodde vi redan klarat av vilka saker som fanns tillgängliga för någon att "prenumerera" på här i sverige. Nu är det svårt för mig att påstå att jag inte behärskar svenska och att det givetvis är något som hör den svenska kulturen till samt att det språket hör svenskarna mer till än danskarna. Men bortsett från just det kulturella värdet(?) och på ett individuellt plan blir det inte längre intressant att prata om någons samling värden som givet svenskt bara för att ägaren till dem bor här.

jwzrd
2006-09-14, 15:47
Jag tror att du har löst frågan genom att använda en definition av kultur som är så snäv att den i stort sett inte inte är applicerbar någonsin. I och för sig också en lösning.

Räkna upp ett par kulturer så ska vi se vad du kan åstakomma. Säger: svensk, norsk och engelsk så kommer protesten som ett par blöta strumpor i en i övrigt vädertålig dräkt i en höststorm. :)

backflash
2006-09-14, 15:50
Räkna upp ett par kulturer så ska vi se vad du kan åstakomma. Säger: svensk, norsk och engelsk så kommer protesten som ett par blöta strumpor i en i övrigt vädertålig dräkt i en höststorm. :)


svensk, norsk, engelsk

Finns det inte redan en tråd om sånt här förresten; en tråd som vi 2 diskuterade i några ggr?

jwzrd
2006-09-14, 15:51
svensk, norsk, engelsk

Finns det inte redan en tråd om sånt här förresten; en tråd som vi 2 diskuterade i några ggr?

Grattis, du får förklara vad svensk, norsk och engelsk kultur är samt på vilka punkter de skiljer sig.

backflash
2006-09-14, 15:55
Grattis, du får förklara vad svensk, norsk och engelsk kultur är samt på vilka punkter de skiljer sig.


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1597571&postcount=215

jwzrd
2006-09-14, 16:01
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1597571&postcount=215

Du räknade upp tre länder när jag bad dig om kulturer.

Tolkia
2006-09-14, 16:06
Räkna upp ett par kulturer så ska vi se vad du kan åstakomma. Säger: svensk, norsk och engelsk så kommer protesten som ett par blöta strumpor i en i övrigt vädertålig dräkt i en höststorm. :)
För att inte vara så tråkiga kan vi ta lite mer obskyra exempel, såsom Kolozzeum-kultur, vid universiteten t.ex. humanistkultur vs. tekniskultur eller en av dess undergrupper civilarkultur, Kyrkans Ungdoms-kultur, emo-kultur och hardcore-kultur. Du kan givetvis har åsikten att det inte finns något som förenar dessa grupper så mycket att de kan kallas grupper, eller för den delen att det bara är deras geografiska lokalisation som gör att de existerar (jämför länder).
Jag trodde vi redan klarat av vilka saker som fanns tillgängliga för någon att "prenumerera" på här i sverige.
Jag antar att det där var ett skämt? För att vara seriös tror jag inte att någon här kan räkna upp alla saker som tillsammans konstituerar begreppet "svensk kultur", eller för den delen avgöra vilka av dem som måste finnas, och i hur hög grad, för att man skall klassa något eller någon som tillhörig den "svenska kulturen" (det finns garanterat ingen som har/äger/osv. samtliga).
Men bortsett från just det kulturella värdet(?) och på ett individuellt plan blir det inte längre intressant att prata om någons samling värden som givet svenskt bara för att ägaren till dem bor här.

Det "kulturella värdet" finns väl inte, eller hur skulle du ha det? Jag ångrar redan att jag ger mig in i den här diskussionen, men jag måste nog be dig förtydliga.

F.ö. tycker jag att det är skillnad på att anse att det finns olika kulturer och på att värdera olika kulturella företeelser på basis av vilken kultur de tillhör/inom vilken kultur de förekommer. Värdet hos beteenden/regler/företeelser/etc. avgörs, som jag ser det, av hur de är i sig själva, inte av om de är mer "svenska", "tyska", "stureplans-brat-iga", "metal" eller något annat.

backflash
2006-09-14, 16:07
Du räknade upp tre länder när jag bad dig om kulturer.

Därmed passade det att det stod att det var som i andra kulturer (länder), dvs vad som utgör 'kultur'. Dock ska väl sägas att alla inte uppfattar allt som kan tänkas passa under de beskrivningarna heller, vilket gör att begreppet 'kultur' inte direkt behöver vara samma sak från person till person (jämför: mångkultur är jetebja för vi fåj kebab å piza).

jwzrd
2006-09-14, 16:19
För att inte vara så tråkiga kan vi ta lite mer obskyra exempel, såsom Kolozzeum-kultur, vid universiteten t.ex. humanistkultur vs. tekniskultur eller en av dess undergrupper civilarkultur, Kyrkans Ungdoms-kultur, emo-kultur och hardcore-kultur. Du kan givetvis har åsikten att det inte finns något som förenar dessa grupper så mycket att de kan kallas grupper, eller för den delen att det bara är deras geografiska lokalisation som gör att de existerar (jämför länder).

Jag antar att det där var ett skämt? För att vara seriös tror jag inte att någon här kan räkna upp alla saker som tillsammans konstituerar begreppet "svensk kultur", eller för den delen avgöra vilka av dem som måste finnas, och i hur hög grad, för att man skall klassa något eller någon som tillhörig den "svenska kulturen" (det finns garanterat ingen som har/äger/osv. samtliga).

Det "kulturella värdet" finns väl inte, eller hur skulle du ha det? Jag ångrar redan att jag ger mig in i den här diskussionen, men jag måste nog be dig förtydliga.

F.ö. tycker jag att det är skillnad på att anse att det finns olika kulturer och på att värdera olika kulturella företeelser på basis av vilken kultur de tillhör/inom vilken kultur de förekommer. Värdet hos beteenden/regler/företeelser/etc. avgörs, som jag ser det, av hur de är i sig själva, inte av om de är mer "svenska", "tyska", "stureplans-brat-iga", "metal" eller något annat.

De första sakerna du räknade upp, de små sub-kulturerna är det jag tycker är kultur. Ville du eller någon annan t ex påstå att emo-kultur är svenskt?

Jag är säker på att det finns miljoner liknande sub-kulturer i sverige och överallt. Min syn på det hela är att varje given individ har sin uppsättning sub-kulturer som han eller hon "prenumerar" på och av alla sub-kulturer kan jag komma på språk som en som mer än andra begränsas geografiskt på så vis att svenska är mer svenskt än norskt.

OCH, som alla verkar missa, min syn på kulturbegreppet handlar fortfarande om att kultur inte är en tangerbar sak som existerar inom ett lands gränser som om gränserna vore en bur och att man måste skydda den här saken mot främmande objekt. Det är dock så kultur används av t ex sverigedemokrater. I min värld finns ingen sådan bur, kultur är inget tangerbar, det går inte att definiera för... det finns inte i den betydelsen öht. Svensk kultur är det som råkar vara och finnas just här men SAMTIDIGT är det så att ingen "innehåller"/delar alla ingående komponenter i densamma utan är snarare del av ett invecklat grenverk av influenser från överallt - tids-, geografi- och definitionsmässigt.

Någon som låter sig definieras av t ex enbart hambo från hälsingland är knappast mer svensk kulturellt sätt jämfört med mig.

jwzrd
2006-09-14, 16:19
Därmed passade det att det stod att det var som i andra kulturer (länder), dvs vad som utgör 'kultur'. Dock ska väl sägas att alla inte uppfattar allt som kan tänkas passa under de beskrivningarna heller, vilket gör att begreppet 'kultur' inte direkt behöver vara samma sak från person till person (jämför: mångkultur är jetebja för vi fåj kebab å piza).

Jag förstår inte vad det är du försöker säga.

Trance
2006-09-14, 16:21
De första sakerna du räknade upp, de små sub-kulturerna är det jag tycker är kultur. Ville du eller någon annan t ex påstå att emo-kultur är svenskt?


Varför skulle det finnas en emo kultur men inte en svensk kultur? Hur skulle man kunna definera emo?

jwzrd
2006-09-14, 16:33
Varför skulle det finnas en emo kultur men inte en svensk kultur? Hur skulle man kunna definera emo?

Det finns inte _en_ svensk kultur, det finns väldigt väldigt många saker som görs i sverige som kallas kultur.

Trance
2006-09-14, 16:34
Det finns inte _en_ svensk kultur, det finns väldigt väldigt många saker som görs i sverige som kallas kultur.

Men det finns en emo-kultur?

backflash
2006-09-14, 16:37
Jag förstår inte vad det är du försöker säga.

Tänk på det som en leksak där ett barn ska passa in massvis med klossar i för ändamålet formskurna hål. Symboler är ett hål, hjältar(nationalditon numer) ett, prosa ett, ritualer ett annat osv. De här länderna har fått var sin sån leksak. De kommer sen utifrån det här använda sina klossar och föra dem genom hålen. Alla kommer inte att använda samma klossar. Och även om det kommer förekomma en stor variation även inom länderna så kommer antagligen en engelsman eller norrman inte att välja en svensk flagga före andra och även om de gör det så finns där antagligen tillräckligt många andra som gör det. Liksom en svensk kanske inte väljer Guy Fawkes (å andra sidan kanske inte många engelsmän gör det heller) och en norrman inte väljer något annat före vad fan de nu lyssnar på där. Sen kanske alla sätter ptja, giftermål i topp som ritual även om alla inom det inte gör det men resultatet blir att ritualerna liknar varandra tvärs över länderna/kulturerna. Likadant kan du kanske använda denna leksak till e.g. folk som lyssnar på bm eller tuggummipop?

jwzrd
2006-09-14, 16:38
Men det finns en emo-kultur?

Det tycker jag man kan säga eftersom det finns en stor grupp människor som klär sig och sminkar sig lika, verkar lyssna på samma urval musik och resonera snarlikt. Det utesluter inte att någon som deltar (är det verbet?) i den kulturen inte också deltar i flera andra.

Rataxes
2006-09-14, 16:40
Som jag sa, det är jättelätt att för ett ögonblick i tiden karakterisera ett lands kultur genom att se på hur spridningen/fördelningen av olika kulturella företeelser/idéer och bekantheten med dessa ser ut inom landet. Det är jättesvårt (alltså, i något mer än vardaglig mening), meningslöst och skapligt flummigt att försöka karakterisera ett lands kultur genom att med ett antal godtyckliga kriterier sortera ut t ex "svenska" från "osvenska" företeelser och sätta ihop de svenska företeelserna till en absolut Svensk kultur.

jwzrd
2006-09-14, 16:42
Tänk på det som en leksak där ett barn ska passa in massvis med klossar i för ändamålet formskurna hål. Symboler är ett hål, hjältar(nationalditon numer) ett, prosa ett, ritualer ett annat osv. De här länderna har fått var sin sån leksak. De kommer sen utifrån det här använda sina klossar och föra dem genom hålen. Alla kommer inte att använda samma klossar. Och även om det kommer förekomma en stor variation även inom länderna så kommer antagligen en engelsman eller norrman inte att välja en svensk flagga före andra och även om de gör det så finns där antagligen tillräckligt många andra som gör det. Liksom en svensk kanske inte väljer Guy Fawkes (å andra sidan kanske inte många engelsmän gör det heller) och en norrman inte väljer något annat före vad fan de nu lyssnar på där. Sen kanske alla sätter ptja, giftermål i topp som ritual även om alla inom det inte gör det men resultatet blir att ritualerna liknar varandra tvärs över länderna/kulturerna. Likadant kan du kanske använda denna leksak till e.g. folk som lyssnar på bm eller tuggummipop?

Men du tycker inte att jag får säga: Aha, alla vi människor sitter och leker med just den här leksaken, titta där på den samlingen människor där borta i frankrike, just den samlingen verkar föredra cirklar före rektanglar. Precis som jag här i sverige. Darn, if only... fan också - mitt sätt att ta en cirkel och stoppa i hålet i den här lådan är svenskt, hans är franskt. Fan, jag som trodde jag träffat någons om tyckte som jag.

Trance
2006-09-14, 16:45
Det tycker jag man kan säga eftersom det finns en stor grupp människor som klär sig och sminkar sig lika, verkar lyssna på samma urval musik och resonera snarlikt. Det utesluter inte att någon som deltar (är det verbet?) i den kulturen inte också deltar i flera andra.

Det kan säkert se ut så utifrån ja, på samma sätt som det kan se ut att att japaner har liknande kultur. Men emo är ju dels en musikstil, dels en klädesstil och dels lite förolämpande om människor som tycker synd om sig/skär sig etc. Dessutom själva klädstilen skiljer sig rätt rejält, det är inte bara cheap monday och converse utan en del klär sig inte alls så. Även musiken har ändrats de senaste åren.

Så vad definierar egentligen emo. Måste man uppfylla alla dessa krav. Vad händer om jag bara lyssnar på "oldschool" emo och klär mig i cheap monday men inte i converse eller sminkar mig och dessutom skulle vara en glad kille. Tillhör jag fortfarande emo-kulturen.

backflash
2006-09-14, 16:52
Men du tycker inte att jag får säga: Aha, alla vi människor sitter och leker med just den här leksaken, titta där på den samlingen människor där borta i frankrike, just den samlingen verkar föredra cirklar före rektanglar. Precis som jag här i sverige. Darn, if only... fan också - mitt sätt att ta en cirkel och stoppa i hålet i den här lådan är svenskt, hans är franskt. Fan, jag som trodde jag träffat någons om tyckte som jag.

va?

jwzrd
2006-09-14, 16:52
Det kan säkert se ut så utifrån ja, på samma sätt som det kan se ut att att japaner har liknande kultur. Men emo är ju dels en musikstil, dels en klädesstil och dels lite förolämpande om människor som tycker synd om sig/skär sig etc. Dessutom själva klädstilen skiljer sig rätt rejält, det är inte bara cheap monday och converse utan en del klär sig inte alls så. Även musiken har ändrats de senaste åren.

Så vad definierar egentligen emo. Måste man uppfylla alla dessa krav. Vad händer om jag bara lyssnar på "oldschool" emo och klär mig i cheap monday men inte i converse eller sminkar mig och dessutom skulle vara en glad kille. Tillhör jag fortfarande emo-kulturen.

Om du klär dig emo, lyssnar emo och är emo så .. är du emo. Är det svårt nu Trance?

Grahn
2006-09-14, 16:54
Jwzrd, kan hålla med dig om att de geografiskt betingade kulturerna blir svagare medans subkulturerna blir starkare. Fast jag tycker steget till att vi helt saknar en svensk kultur är lite väl stort, även om det säkerligen i förlängningen blir sant.

Känns iofs som om debatten lämnat det konstruktiva utforskande stadiet och mer nått stadiet då det är en envishetstävling mot att vinna. ;)

Groggen
2006-09-14, 16:55
Hur går det för dig Jwzrd? Kör du på i det gamla vanliga spåret :)

jwzrd
2006-09-14, 16:56
Jwzrd, kan hålla med dig om att de geografiskt betingade kulturerna blir svagare medans subkulturerna blir starkare. Fast jag tycker steget till att vi helt saknar en svensk kultur är lite väl stort, även om det säkerligen i förlängningen blir sant.

Känns iofs som om debatten lämnat det konstruktiva utforskande stadiet och mer nått stadiet då det är en envishetstävling mot att vinna. ;)

Det hela är mycket enkelt. Har du, jag, Trance och Tolkia samma kultur?

jwzrd
2006-09-14, 16:56
Hur går det för dig Jwzrd? Kör du på i det gamla vanliga spåret :)

Ja, var med och lek vettja :)

Trance
2006-09-14, 16:58
Om du klär dig emo, lyssnar emo och är emo så .. är du emo. Är det svårt nu Trance?

Enda problemet är ju att det går inte att klä sig emo, det finns inte "en" stil som är emo. Emo är även en bred musikstil, finns säkert de som anser den nyare indie-emon inte är riktig emo. Sedan har historiskt sett den gnälligheten inte direkt haft med det att göra, emo är ju emotional hardcore. Att ordet emo har blivit populärt på grund av det används som förolämpning på internet har ju inte så mycket med just den ursprungliga kulturen att göra. Tänk t.ex. om en som spelar i ett emo-band och klär sig emo inte är...emo? Är han fortfarande med i kulturen.

Du ser hur svårt det är att säga att vissa saker tillhör absolut en kultur om man kräver att den skall vara homogen, för det är ingen. Annars skulle jag bara kunna svara:

Om du klär dig som en svensk, pratar svenska och är svensk....är du svensk. Är det svårt nu jwzrd?

jwzrd
2006-09-14, 17:02
Enda problemet är ju att det går inte att klä sig emo, det finns inte "en" stil som är emo. Emo är även en bred musikstil, finns säkert de som anser den nyare indie-emon inte är riktig emo. Sedan har historiskt sett den gnälligheten inte direkt haft med det att göra, emo är ju emotional hardcore. Att ordet emo har blivit populärt på grund av det används som förolämpning på internet har ju inte så mycket med just den ursprungliga kulturen att göra. Tänk t.ex. om en som spelar i ett emo-band och klär sig emo inte är...emo? Är han fortfarande med i kulturen.

Du ser hur svårt det är att säga att vissa saker tillhör absolut en kultur om man kräver att den skall vara homogen, för det är ingen. Annars skulle jag bara kunna svara:

Om du klär dig som en svensk, pratar svenska och är svensk....är du svensk. Är det svårt nu jwzrd?

Jeans och t-shirt är en unikt svenskt företeelse? Svenska pratar man även i finland, svensk är även Yussef i Malmö - han har uppehållstillstånd men pratar helst arabiska.

Trance
2006-09-14, 17:05
Jeans och t-shirt är en unikt svenskt företeelse? Svenska pratar man även i finland, svensk är även Yussef i Malmö - han har uppehållstillstånd men pratar helst arabiska.

Converse och cheap monday är en unik emo-företelse? Lyssna på hardcore punk unikt för emo. Kan inte jag få lyssna på det utan att tillhöra subkulturen? Att vara ledsen och tycka synd om sig unikt för emo?

jwzrd
2006-09-14, 17:09
Converse och cheap monday är en unik emo-företelse? Lyssna på hardcore punk unikt för emo. Kan inte jag få lyssna på det utan att tillhöra subkulturen? Att vara ledsen och tycka synd om sig unikt för emo?

Haha men stopp nu, Converse och cheap monday var det DU som introducerade i debatten, det kan väl ändå inte ens du vända mot någon annan. Jo, vänta det kunde du :) Inser du inte hur töntigt det är?

Skillnaden här är att du tror att du kan sluta vara en svart man för att du inte vill vara det. Du tror att du kan sluta vara emo och ändå uppbära alla tydliga tecken. Du tror att JAG inte vill associeras som svensk/uppbärare av svensk kultur kännetecknen till trots. Men det jag berättar för dig är att allt det som andra kan se hos mig är på inget vis i världen unikt för sverige eller svensk kultur. (Om inte du är här för att hjälpa mig förstå att det förhåller sig på något annat vis).

Grahn
2006-09-14, 17:12
Det hela är mycket enkelt. Har du, jag, Trance och Tolkia samma kultur?

Exakt samma? Nej troligen inte.
Fast det är väl lite svart/vitt tänkande? Tycker du verkligen att det blir så enkelt?

Vi har ju (troligen) vissa gemensama drag som kan härledas till en svensk kultur, även om vår individuella kultur troligen är rätt olika.

Trance
2006-09-14, 17:22
Undrade hur du skulle slingra dig. Men eftersom jag aldrig ger mig så väljer jag att fortsätta på detta spåret.

Du skrev "Om du klär dig emo...", detta kopplas väl starkast samman med converse t.ex. Men du får gärna peka ut vilka kläder som emo klär sig i och som är unika för emo-kulturen.

Nu skall jag vandra ut lite och bli lite filosofisk för att du skall förstå hur rätt jag har.

Problemet är att du i fallet Sverige vill lyssna på emo-musiken(det centrala, språket, lagar etc), du klär dig i converse som ja är populärt bland emo men också bland många andra(västerländska syner, typ demokrati, liberal syn som vuxit fram ur kristen värdegrund etc(även om du kanske förnekar kristendomen),lite socialdemokrati) men du tycker emo som i gnälligheten är helt värdelös(midsommarstång, svenska sånger, flaggviftande, allsång på skansen etc).

Eftersom du hatar det sista så förnekar du att allt existerar. Men allt det tillsammans har vuxit fram och påverkat varandra och allt det tillsammans är den svenska kulturen.

Ok, det blev hyffsat förvirrat och konstigt skrivit.

Potatiskillen
2010-09-06, 13:22
Serietidningarna som vi har i Sverige räknas väl in som kultur.

Kan inte vara många länder i Europa som producerar tidningar som Uti vår Hage/Åsa-Nisse/Hälge/91:an och många fler.

Jag har själv vittnat och fann det varken i Tyskland,Finland,Ryssland,Polen,Spanien,Portugal.

130kg finsk sisu
2010-09-06, 13:34
I Finland läser vi 91an,Åsa-Nisse m.fl iaf.

Grahn
2010-09-06, 13:35
Skön bump på tråd anno 2006.....

Nitrometan
2010-09-06, 13:36
Skön bump på tråd anno 2006.....

Ja. :hbang: Fyra år senare dyker potatiskillen in i debatten och styr upp den. :D

Osten80
2010-09-06, 13:53
Jag gillar att grova trådbumpar tas emot positivt här på kolo, och även jag gillar fenomenet starkt.
På en del andra forum blir man kallad bög och annat kul när man lyfter en tråd äldre än en vecka.
Varför är somliga negativa till trådbumpar bara för att tråden råkar vara gammal?

mini
2010-09-06, 14:00
Jag gillar att grova trådbumpar tas emot positivt här på kolo, och även jag gillar fenomenet starkt.
På en del andra forum blir man kallad bög och annat kul när man lyfter en tråd äldre än en vecka.
Varför är somliga negativa till trådbumpar bara för att tråden råkar vara gammal?

Typiskt svenskt.

130kg finsk sisu
2010-09-06, 14:03
En sak som jag skulle vilja se här på kolo som har lite att göra med detta ämne är; En omröstning/poll om vem som är "alla tiders svensk". Jag har inte det historiska kunnandet men om någon skulle få ihop 15-20 kandidater och göra en poll så skulle jag vara tacksam. Liknande omröstningar har gjort officiellt i Finland,USA,England och Frankrike och det skulle vara intressant att se vad kolofolket anser...

Nitrometan
2010-09-06, 14:03
Varför är somliga negativa till trådbumpar bara för att tråden råkar vara gammal?
En bra bump är alltid rolig.


Om en fråga är intressant, eller man bara undrar, och det finns en tråd så tycker jag att det ofta är bättre att bumpa den än att skapa en ny.

http://i51.tinypic.com/r1zuhv.jpg

Potatiskillen
2010-09-06, 15:27
Ja. :hbang: Fyra år senare dyker potatiskillen in i debatten och styr upp den. :D

Jamen då slipper jag göra en ny tråd, man får ju skit hur man än gör :)

ceejay
2010-09-06, 15:30
neeej mona sahlin har sagt att vi inte har någon!

ha:cl
2010-09-06, 15:44
neeej mona sahlin har sagt att vi inte har någon!

Bedrövligt.

Ganymedes
2010-09-06, 16:55
På Gotland har de kultur och skäms inte över att vara stolta över den heller. På något magiskt vis har ingen lyckats rasiststämpla hela ön än, men det kommer väl... I övrigt tycker jag vi har mer att tjäna på att importera kultur än att bevara den vi tydligen skulle ha. Mona Sahlin är ett pucko rakt av, men hon har nästan rätt i att vi inte har någon vidare kultur i landet.