handdator

Visa fullständig version : Brukar du sprita saker?


Angel
2006-09-12, 18:25
Brukar ni desinficiera saker?

Ja brukar göra det på tangentbordet, mobilen och skärbrädan.

Samt händerna på jobbet...

Trance
2006-09-12, 18:28
Om du med sprita menar olla när man är full, så ja.

hum
2006-09-12, 18:30
På jobbet spritas det minst var tionde minut, inte konstigt att man har torra händer.
Hemma, nej. Har ingen sprit.

Var får man tag sådan sprit för hemmabruk?

cam
2006-09-12, 18:30
Jag spritar händerna när det går magsjuka. På jobbet tycker de jag är konstig, de tror att det hjälper att käka vitpeppar och annat hokus-pokus. När jag säger att det är nog bättre att undvika smitta så tycker de att jag är en besserwisser *screwy*

Dumleman
2006-09-12, 18:30
Brukar bara sprita det som jag har slipat och ska till att måla.

Osten80
2006-09-12, 18:31
Aldrig gjort.

King Grub
2006-09-12, 18:31
Aldrig gjort. Bakterieskräck är kontraproduktivt.

Magnus
2006-09-12, 18:33
Japp. Jobbar inom vården.

Papi
2006-09-12, 18:37
Spritar munnen ibland. Gärna med whisky.

Me_Myself
2006-09-12, 18:42
Har desinficieras ingenting.
Bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete.. eller något liknande ;)

roge
2006-09-12, 18:43
Aldrig gjort. Bakterieskräck är kontraproduktivt.
Han har talat!

Baan
2006-09-12, 18:43
Nej, jag är normal.

bluelight
2006-09-12, 18:48
Nej? Varför?

aliquis
2006-09-12, 18:49

aliquis
2006-09-12, 18:49
Jag spritar händerna när det går magsjuka. På jobbet tycker de jag är konstig, de tror att det hjälper att käka vitpeppar och annat hokus-pokus. När jag säger att det är nog bättre att undvika smitta så tycker de att jag är en besserwisser *screwy*Räcker det inte att tvätta händerna? Lär ju dra ner antalet?

SWETiger
2006-09-12, 18:52
Spritar sår.

Tricklev
2006-09-12, 18:54
Vissa damer ibland:)

Scratch89
2006-09-12, 18:57
Wepp. Det är väl p.g.a all den här spritningen och tvättningen osv som gjort att folk faktiskt är sjukare idag än vad de var för 100 år sedan osv. Jag menar, förr i tiden så var det väldigt ovanligt med pollenallgeri... (Om jag har fattat det rätt)

dynamo
2006-09-12, 19:06
Spritar munnen ibland. Gärna med whisky.

Det vore det då. Annars är jag ren.

Herkulez
2006-09-12, 19:11
På jobbet spritas det minst var tionde minut, inte konstigt att man har torra händer.
Hemma, nej. Har ingen sprit.

Var får man tag sådan sprit för hemmabruk?
på jobbet

babbett
2006-09-12, 19:14
Alcogel på jobbet som OV...inte annars.
Och varför sprita skärbredan när det finns Klorin? Inte för att jag klorinifiserar heller då men.. *screwy*

Angel
2006-09-12, 19:16
På jobbet spritas det minst var tionde minut, inte konstigt att man har torra händer.
Hemma, nej. Har ingen sprit.

Var får man tag sådan sprit för hemmabruk?


Apoteket min vän!

jakke
2006-09-12, 19:17
På jobbet, för min och mina vårdtagares skull...
Hemma aldrig.

z_bumbi
2006-09-12, 19:17
Och varför sprita skärbredan när det finns Klorin? Inte för att jag klorinifiserar heller då men.. *screwy*

Autoklav FTW! :hbang:

Nej jag torkar inte av saker i hemmer med sprit, jag ser ingen anledning.

Garnax
2006-09-12, 19:18
Såg någon rapport om att våran egenhet att hålla allt så rent som
möjligt är en Stor anledning till att allergier är så utbrett.

Vårat immunförsvar blir inte utsatt nog när vi i princip försöker
leva i en miljö helt utan fientliga bakterier. Det är vi inte gjorda
för, vårt immunförsvar måste underhållas för att fungera väl...

Bronkitkorv
2006-09-12, 19:20
Wepp. Det är väl p.g.a all den här spritningen och tvättningen osv som gjort att folk faktiskt är sjukare idag än vad de var för 100 år sedan osv. Jag menar, förr i tiden så var det väldigt ovanligt med pollenallgeri... (Om jag har fattat det rätt)
Förr så dog dom iofs av polio och lunginflamation så lite bättre har det väl blivit. Jag spritar bara munnen ibland.

Fartman
2006-09-12, 19:23
Aldrig, att vara överdrivet renlig av sig leder ju bara till att när man väl kommer i kontakt med något så blir man sjuk direkt.

cam
2006-09-12, 19:28
Räcker det inte att tvätta händerna? Lär ju dra ner antalet?
Japp, men ibland vill man vara på den säkra sidan. En gång gick chefen till jobbet fast han fortfarande hade magsjukesmitta t ex. Och alla på mitt jobb har kids som är sjuka för jämnan.

Ja, jag är paranoid kanske, men jag har en timmes buss/tåg hem från jobbet om jag får kräksjukan där *cam målar upp skräckscenario**spy*

babbett
2006-09-12, 19:31
...men jag har en timmes buss/tåg hem från jobbet om jag får kräksjukan där *cam målar upp skräckscenario**spy*

Spritar du händerna efter buss/tågresan?

shadowfire
2006-09-12, 19:44
Aldrig, bakteriefloran ska härdas, kroppen ska utsättas för lite skit då och då så klarar man sig fint. Inte haft en enda riktig förkylning ens på 4-5 år nu så det verkar fonka iaf.

shadowfire
2006-09-12, 19:45
Vissa damer ibland:)
Behöver du desinficera dina damer?
Var hittar du de ruggugglorna någonstans?

Wennerberg
2006-09-12, 19:51
ögonen och munnen när jag varit elak, dock inte jag, utan pappa som gör det

cam
2006-09-12, 20:02
Spritar du händerna efter buss/tågresan?

Eh, jag menar alltså att om jag börjar spy på jobbet så måste jag ta mig hem och åka buss el tåg i en timme och det vore inte så mysigt. Därför vill jag inte bli smittad.

Hur som helst har jag inte varit magsjuk sen jag var ca 10, men iaf...

Angel
2006-09-12, 20:18
Wepp. Det är väl p.g.a all den här spritningen och tvättningen osv som gjort att folk faktiskt är sjukare idag än vad de var för 100 år sedan osv. Jag menar, förr i tiden så var det väldigt ovanligt med pollenallgeri... (Om jag har fattat det rätt)


Beror på att vi levde helt olika då mot nu.


Det finns flera teorier om varför allergier ökat så mycket. Några saker man brukar tala om är:


Vi äter en helt annan mat i dag än vi gjorde tidigare.


Vi har inte samma infektioner som förr.


Vi bor mer i staden än på landet.


Våra bostäder är helt annorlunda i dag jämfört med tidigare.


Vi utsätter oss hela tiden för en massa kemiska ämnen som inte fanns förr.

coxie
2006-09-12, 20:22
"Spritade" ett sår jag drog på mig i söndags på bockstensturen. Men det var mest för att jag åkt 6 mil med ett stort sår som såg förjävligt ut efter de resterande milen i skog och lera.

Normalt sett sker det otroligt sällan, enbart vid rengöring av "äckliga" sår.

Scratch89
2006-09-12, 20:27
Beror på att vi levde helt olika då mot nu.
Åh fan, andra faktorer jag inte tänkt på, förutom att man bor i städer nu. Jag menar, förr i tiden luktade alla häst. Nu så är ju stadsborna rädda för de vilda blommorna vid vägkanten. *screwy*

Angel
2006-09-12, 20:30
Åh fan, andra faktorer jag inte tänkt på, förutom att man bor i städer nu. Jag menar, förr i tiden luktade alla häst. Nu så är ju stadsborna rädda för de vilda blommorna vid vägkanten. *screwy*


kommer aldrig glömma första gången jag såg svarta lungor på en död person....svartblåa...han va inte rökare, han hade bara bott i storstad i hela sitt liv.

Empe
2006-09-12, 20:33
munnen, strupen och magsäcken desinficeras med ojämna mellanrum

mathor
2006-09-12, 20:38
Nej, det gör en varken friskare eller ondare/mer frostbiten. Bakterier i måttlig mängd (tillräckligt få för att inte infektera) stimulerar immunförsvaret.

petersson
2006-09-12, 20:47
sprita ärtor har jag gjort hemma ett par gånger

babbett
2006-09-13, 21:47
Eh, jag menar alltså att om jag börjar spy på jobbet så måste jag ta mig hem och åka buss el tåg i en timme och det vore inte så mysigt. Därför vill jag inte bli smittad.

Hur som helst har jag inte varit magsjuk sen jag var ca 10, men iaf...

Du borde sprita handtagen på tåg och buss...där finns det nog mycket gött!

Sparrisen
2006-09-13, 22:03
Brukar ni desinficiera saker?


Ja, i skolan händer det ofta. Hemma har jag aldrig gjort det.

Sparrisen
2006-09-13, 22:07
Autoklav FTW! :hbang:


Uppvärmning under tryck... t.o.m steriliserar.

wintzell
2006-09-14, 00:45
Om du med sprita menar olla när man är full, så ja.
LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL

T-train
2006-09-14, 06:43
Brukar ni desinficiera saker?

Ja brukar göra det på tangentbordet, mobilen och skärbrädan.

Samt händerna på jobbet...

Jo, toaletten spritas(Dax ytdesinfektion)..har alltid sådan i sprayflaska inne på muggen så att man kan snabbt rengöra toaletten. Är man fem personer på en o samma mugg så är det en nödvändighet. Det händer att jag spritar av anant också, men det är inte så nödvändigt iom att samtliga familjemedlemmar tvättar händerna när de kommer in.

T-train
2006-09-14, 06:47
Såg någon rapport om att våran egenhet att hålla allt så rent som
möjligt är en Stor anledning till att allergier är så utbrett.

Vårat immunförsvar blir inte utsatt nog när vi i princip försöker
leva i en miljö helt utan fientliga bakterier. Det är vi inte gjorda
för, vårt immunförsvar måste underhållas för att fungera väl...

Men ungarna utsätts tillräckligt på överbefolkade förskolor..sedan drar de hem skiten. Vinterkrälsjuka, mask*spy* , snuvor etc. Det kan vara ganska så smart att minimera smittspridningen i familjen. Det ska inte vara kliniskt rent, det är inte nyttigt för någon, men toalett, o vissa handtag (tex handfatets kranhandtag) kan vara smart att ge en extra omgång.

Nina L
2006-09-14, 06:52
Spritar toaletten om någon har maginfluensa, thats pretty much it. Till tangentbordet och musen har jag speciella våtservetter.

Noodles
2006-09-14, 07:05
Jo, toaletten spritas(Dax ytdesinfektion)..har alltid sådan i sprayflaska inne på muggen så att man kan snabbt rengöra toaletten. Är man fem personer på en o samma mugg så är det en nödvändighet. Det händer att jag spritar av anant också, men det är inte så nödvändigt iom att samtliga familjemedlemmar tvättar händerna när de kommer in.

Jag hörde någon gång att man inom en familj vänjer sig vid varandras bakterier på toaletten. Är det bara en skröna? :Virro

Nu gillar jag iofs ändå att hålla badrummet ordentligt rent men det är bara för att det känns fräschare. Desinfektion har jag aldrig gjort.