handdator

Visa fullständig version : Bli av med aggressioner!


stora_starka_jätten
2006-09-12, 16:43
Hur blir man av med ilska?

när man är riktigt förbannad på någon och inte kan göra något åt det...
man är övertygad om att det inte skulle bli bättre utan tvärtom om man pratade med personen.. hur gör man? När man nästan går runt och hoppar av ilska!

Baan
2006-09-12, 16:44
Lätt. Sluta vara arg. Chilla.

mathor
2006-09-12, 16:44
Man biter ihop och tänker glada tankar. Att "ge utlopp" för aggressioner föder bara ett aggressivare beteende i framtiden och gör att du blir en ilsken person, vilket är hälsofarligt. Se jwzrd.

Kwon
2006-09-12, 16:46
Aggressioner menar du väl? :devil:

Daniiiel
2006-09-12, 16:46
Knyter näven och slungar iväg en djävel?

Gå därifrån eller sluta prata med personen?

It's not that hard.

PowPow
2006-09-12, 16:47
Omvandla den negativa energin till positiv. Utnyttja den för träning eller något.

Edit: Shit. Jag låter som Oprah.

jwzrd
2006-09-12, 16:48
Man biter ihop och tänker glada tankar. Att "ge utlopp" för aggressioner föder bara ett aggressivare beteende i framtiden och gör att du blir en ilsken person, vilket är hälsofarligt. Se jwzrd.

Haha, vi ska träffas någon gång så att du själv kan avgöra hur aggressiv jag är.

Ryska_raketen
2006-09-12, 16:49
Föreställ dig att du är en mästare.

mathor
2006-09-12, 16:52
Haha, vi ska träffas någon gång så att du själv kan avgöra hur aggressiv jag är.

Vad har din IRL-personlighet med någonting att göra? Dessutom är jag inte anträffbar i denna dimension, jag finns dock att nå på kontorstid någonstans vid the crest of czxhrywvadh, ett bås ifrån Lucifer.

jwzrd
2006-09-12, 16:54
Vad har din IRL-personlighet med någonting att göra? Dessutom är jag inte anträffbar i denna dimension, jag finns dock att nå på kontorstid någonstans vid the crest of czxhrywvadh, ett bås ifrån Lucifer.

Tricket är att jag är samma person(lighet) precis hela tiden.

Yankeee
2006-09-12, 16:58
Inse att du aldrig tjänar något på att tänka negativa tankar.

mini
2006-09-12, 16:59
Gör något energikrävande. Ut och spring. Sätt på musik och sjung för högt. Dra iväg en serie tunga mark. Skuggboxas. Skriv av dig. Ta ut det på döda ting medan du är arg.

RassK
2006-09-12, 17:04
Detta är vad jag gör :o

http://img131.imageshack.us/img131/1433/tassntrumwm3.jpg
http://img231.imageshack.us/img231/9756/p1020658cutlb2.jpg

*slap* osv..

Tricklev
2006-09-12, 17:07
Onanera:)

nemd
2006-09-12, 17:09
Gör som the one and only..

http://www.youtube.com/watch?v=MbrjERcDt8k

Kwon
2006-09-12, 17:11
Jag har boxboll och säck att avreagera mig på om jag skulle bli riktigt arg.

Tänk dig att chefens huvud är boxbollen tex så kan du slå av dig ilskan a la Griip med en [PROPP]

Jag har dock inte blivit riktigt arg på länge. Jag försöker ta efter Dalai Lama så godt det går! :thumbup:

Tolkia
2006-09-12, 17:13
Man biter ihop och tänker glada tankar. Att "ge utlopp" för aggressioner föder bara ett aggressivare beteende i framtiden och gör att du blir en ilsken person, vilket är hälsofarligt. Se jwzrd.
Alternativt: Att stänga inne sin ilska gör att man bygger upp ett inre tryck som antingen en dag exploderar DE LUXE eller ger hjärtinfarkt i unga år. :D

Håller med mini: Spring, !"gymma", slå på saker, skrik etc. - banka på sånt som det inte gör ont på istället för på den du vill banka på eller någon annan stackare som råkar komma i vägen. Alternativt skriv av dig, eller klaga järnet för någon medlidsam kompis (dock inte någon som hånskrattar och tycker att du är överemotionell, det gör dig bara arg ... erfarenheten talar).

mathor
2006-09-12, 17:15
Alternativt: Att stänga inne sin ilska gör att man bygger upp ett inre tryck som antingen en dag exploderar DE LUXE eller ger hjärtinfarkt i unga år. :D

Jag utgår ifrån att din smiley indikerar bättre vetande.

Bolio
2006-09-12, 17:17
Onanera till våldsam porr. :)

flenders
2006-09-12, 17:19
Eller bara hoppa det du är påverkad av. Känns lite omänskligt att bli så sur att man hoppar omkring som ett luddigt djur (av antagligen något inte värt att bli sur över).

Kwon
2006-09-12, 17:21
Är ju faktiskt en bra idé!

Om du blir så ilsken/arg att du nästan måste hoppa, gör det!

Hoppa runt som en vilde tills du tröttnar! :thumbup:

L-Sami
2006-09-12, 17:22
Man kan ge sig själv en bestämd tid hur länge man får vara arg. T ex under 10 minuter ska man vara så arg som möjligt och släppa ut all sin ilska. Efter 10 minuter kan man börja tänka om man är lika arg fortfarande, om man är det så provar man nästa 10 minuter och sen känner efter hur det känns osv.

Yankeee
2006-09-12, 17:28
Alternativt: Att stänga inne sin ilska gör att man bygger upp ett inre tryck som antingen en dag exploderar DE LUXE eller ger hjärtinfarkt i unga år. :D


http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=531&a=484887

Fö idioti att leva ut sin ilska. Det är bättre att lära sig handskas med den.

Tolkia
2006-09-12, 17:41
Fö idioti att leva ut sin ilska. Det är bättre att lära sig handskas med den.
För att vara seriös skulle jag säga att det är som med så mycket annat att "för mycket och för lite skämmer allt".

Yankeee
2006-09-12, 17:53
För att vara seriös skulle jag säga att det är som med så mycket annat att "för mycket och för lite skämmer allt".

Vad är positivt med att leva ut sin ilska?

Bolio
2006-09-12, 17:53
Vad är positivt med att leva ut sin ilska?

Det är skönt och förnämt. :)

Yankeee
2006-09-12, 17:55
Det är skönt och förnämt. :)

För stunden möjligtvis, knappast ett vettigt agerande att leva med :)

Bolio
2006-09-12, 17:57
För stunden möjligtvis, knappast ett vettigt agerande att leva med :)

Snarare tvärtom. Att hålla saker inom sig är otroligt ohälsosamt, ja snudd på dödligt. Agera ut sin ilska behöver dock naturligtvis inte nödvändigtvis betyda att man slår ihjäl folk.

mathor
2006-09-12, 18:00
Snarare tvärtom. Att hålla saker inom sig är otroligt ohälsosamt, ja snudd på dödligt.

Nej, och du har inga belägg för att det skulle vara på det viset heller.

Bolio
2006-09-12, 18:01
Nej, och du har inga belägg för att det skulle vara på det viset heller.

Jag är inte säker på om vi har förstått varandra. Lite snabbt: för att vad skulle vara på vilket sätt?

Yankeee
2006-09-12, 18:04
Snarare tvärtom. Att hålla saker inom sig är otroligt ohälsosamt, ja snudd på dödligt. Agera ut sin ilska behöver dock naturligtvis inte nödvändigtvis betyda att man slår ihjäl folk.

Vad sägs om att läsa artikeln jag postade ett par inlägg upp? Vill gärna se belägg för det du påstår också.

Det är dessutom _stor_ skillnad på att hålla saker i allmänhet inom sig och att hålla inne ilska.

shadowfire
2006-09-12, 18:04
Man biter ihop och tänker glada tankar. Att "ge utlopp" för aggressioner föder bara ett aggressivare beteende i framtiden och gör att du blir en ilsken person, vilket är hälsofarligt. Se jwzrd.
hahah.... jwzrd nämns alltid i dessa sammanhang av någon anledning :)

Yankeee
2006-09-12, 18:05
Jag är fortfarande intresserad av att höra varför det är positivt att bli arg.

Bolio
2006-09-12, 18:08
Vad sägs om att läsa artikeln jag postade ett par inlägg upp? Vill gärna se belägg för det du påstår också.

Det är dessutom _stor_ skillnad på att hålla saker i allmänhet inom sig och att hålla inne ilska.

Oj. I artikeln står det:

Att leva ut sin ilska är nyttigt och bra, har många fått lära sig. På så sätt blir man av med sina aggressioner och mår bättre. Men enligt forskningen verkar det vara precis tvärtom: Ju mer vi lever ut vreden, ältar den, skäller och bråkar, desto argare blir vi.

Jag inser nu att vi inte riktigt pratar om samma sak. Jag pratar inte om vad "folk" borde göra, utan om vad förnäma människor bör göra - och gör. Napoleon gjorde t.ex. helt rätt i att leva ut sin ilska. Att Gunbritt inte borde göra det utan snarare gilla läget är en helt annan sak. Det vet jag inte så mycket om faktiskt. Forskningen handlar nog mer om Gunbritt än om Napoleon. :)

Bolio
2006-09-12, 18:09
Jag är fortfarande intresserad av att höra varför det är positivt att bli arg.

Man får som man vill. Aggression är en bra sak förutsatt att det finns fog för och stake bakom aggressionen. :)

mangemani
2006-09-12, 18:11
sluta bry dej.
nu menar jag inte bara när det gäller denna situation,utan om ALLT.
bryr du dej inte så kan du inte störa dej och kan du inte störa dej så kan du inte bli arg.

jag har fått lära mej att "inte bry sej" är en väldigt bra metod.
bryr mej om min familj och resten som betyder nått,resten skiter jag i,det blir typ som en "sköld" runtom en,en sköld som iggnonerar allt och alla,alltså stänger ute alla idioter,fjortisar,retards osv...väldigt effektiv.

så det kanske kan vara nått.

Yankeee
2006-09-12, 18:15
Man får som man vill. Aggression är en bra sak förutsatt att det finns fog för och stake bakom aggressionen. :)

Får som man vill om man hotar sig flickvän med våld möjligtvis. Är du bland människor med hyfsad hjärnkapacitet kommer du enbart att göra dig till åtlöje. Ilska är idiotens sätt att hävda sig, oavsett om det är befogat eller inte.

Arf Pingvin
2006-09-12, 18:54
Börja lyssna på hårdrock 24/7. När jag var liten var jag arg och trotsig. Nu är jag i det närmaste apatisk. Måste vara hårdrockens fel.

Bolio
2006-09-12, 19:47
Får som man vill om man hotar sig flickvän med våld möjligtvis. Är du bland människor med hyfsad hjärnkapacitet kommer du enbart att göra dig till åtlöje. Ilska är idiotens sätt att hävda sig, oavsett om det är befogat eller inte.

Mina livserfarenheter säger något helt annat. Det du säger stämmer för de allra flesta, men några få människor får som de vill genom att vara aggressiva.

Überbiffen
2006-09-12, 20:13
Mycket intressant med olika åsikter men jag har aldrig förstått hur det skulle fungera med att "omvandla till positiv energi" eller "dra mark, skriva av sig" osv.

Om jag ser på mig själv. Aggression = ilska, våld, förbannad, upprörd.
Helt omöjligt att bli av med genom att göra någonting som inte alls har med saken att göra. Att tex ge sig ut och springa när man har ett ultra deluxe rage inom sig skulle vara för mig som att ställa mig och skala en apelsin när jag är vrålkåt. Hjälper absolut ingenting.

Men nu pratar jag bara om mig själv då..

:)

Edit: nej jag slår inte folk på käften, men tycker det är extremt viktigt att verbalt göra väldigt klart och tydligt hur man känner.. så snart som möjligt.

Wennerberg
2006-09-12, 20:38
Ta en mototrsåg och kör in den i ansiktet på den du är arg på, det gör jag med min fjälla, se bara till att gröta runt ordentligt, vi vill ju inte ha några missar

Tolkia
2006-09-12, 20:50
Jag är fortfarande intresserad av att höra varför det är positivt att bli arg.
Kan man dissa känslan "arg" totalt utan hänsyn till situation? Jag är inte så säker på att jag håller med om det.

Exempel:
Person A beter sig svinaktigt mot person B, som av någon anledning inte är i stånd att försvara sig ordentligt (låt oss säga att person A mobbar person B på arbetsplatsen). Person C observerar detta och blir förbannad på A eftersom A beter sig som ett svin. Person C agerar ut sin ilska genom att vidta åtgärder, t.ex. ta ett allvarligt snack med A om vad man får göra och inte, kontakta facket, tala med lämplig överordnad eller vad som kan tänkas vara lämpligt i situationen.

Är det ett "dåligt" sätt att agera ut sin ilska och det hade varit bättre om person C "behärskat sig" och låtit det hela fortgå?

Snake
2006-09-12, 20:51
Inse att du aldrig tjänar något på att tänka negativa tankar.

:thumbup:

Pepparkakssmurfen
2006-09-12, 21:55
Hur blir man av med ilska?
..

Du moste knula,jettemycke! Det hjelper! På riktigt. :thumbup:

Tricklev
2006-09-12, 21:59
Du moste knula,jettemycke! Det hjelper! På riktigt. :thumbup:

Att knola när man är riktigt förbannad låter farligt.:MrT:

Tolkia
2006-09-12, 22:08
Att knola när man är riktigt förbannad låter farligt.:MrT:
Inte så kul för motparten heller, kanske? :confused:

Pepparkakssmurfen
2006-09-12, 22:11
T&T: Det är känslan efteråt jag menar,man blir av med alla "aggretioner"

Tricklev
2006-09-12, 22:22
Inte så kul för motparten heller, kanske? :confused:

Haha jo, var ungefär det jag syftade på, gör det icke!:banned

garm
2006-09-12, 23:44
Onanera till våldsam porr. :)

Haha, det gör vi nog alla ska du se. *rolleyes*

Yankeee
2006-09-13, 03:40
Kan man dissa känslan "arg" totalt utan hänsyn till situation? Jag är inte så säker på att jag håller med om det.

Exempel:
Person A beter sig svinaktigt mot person B, som av någon anledning inte är i stånd att försvara sig ordentligt (låt oss säga att person A mobbar person B på arbetsplatsen). Person C observerar detta och blir förbannad på A eftersom A beter sig som ett svin. Person C agerar ut sin ilska genom att vidta åtgärder, t.ex. ta ett allvarligt snack med A om vad man får göra och inte, kontakta facket, tala med lämplig överordnad eller vad som kan tänkas vara lämpligt i situationen.

Är det ett "dåligt" sätt att agera ut sin ilska och det hade varit bättre om person C "behärskat sig" och låtit det hela fortgå?

Vad har ilska med persons C agerande öht att göra? Menar du att människor är oförmögna att se en situation och agera rationellt om man inte är förbannad? Det är inte positivt för person C att bli arg, person C kan utan några problem lösa situationen utan att bli arg.

Ditt resonemang är rätt dumt. Skulle man låta bli att agera för att man inte blir arg?

Nina L
2006-09-13, 06:43
Man biter ihop och tänker glada tankar. Att "ge utlopp" för aggressioner föder bara ett aggressivare beteende i framtiden och gör att du blir en ilsken person, vilket är hälsofarligt. Se jwzrd.+1 Jag hatar när folk har för ovana att ge utlopp för sin ilska genom att sparka på saker, gorma och skrika eller vad det nu är. Jävligt otrevligt.

cheesian
2006-09-13, 06:59
Prata med personen som gjort dig arg och förklara varför på ett sakligt och lugnt sätt. Få personen att förstå varför du känner dig arg, gör så att personen sätter sig in i din situation. På det sättet få personen att förstå varför du är arg och gör så att ditt ego blir återupprättat genom att personen du är arg på ber om förlåtelse och verkligen menar det. Sätt ner din fot när någon gör dig arg men var fortfarande civiliserad, se till att få ditt ego återupprättat. Om personen ej förstår eller har en helt annan syn på saken är det upp till dig att få honom att förstå genom ditt agerande.

Om inte annat får du hämnas på ett smart sätt, dvs inte börja slåss.