handdator

Visa fullständig version : Trampmaskin!


LuThe
2006-09-12, 14:08
Står 60-75 minuter och trampar på nivå 7 av 26 (26 tyngst) och bränner enligt maskinen över 1000 kcal. Varför visar den så mycket?

Visst är väll trampmaskin bättre än vanlig gång i fettförbränning/viktminskningssyfte? eller bör man variera ?

King Grub
2006-09-12, 14:10
1. Därför att du bränner så mycket?

2. Ingen form av träning ökar fettförbränningen över dygnet, om energibalansen är lika i jämförelserna. Det är ett sätt att öka på "energi ut", och där, som du märker, är intensivare former av träning, trappmaskin, löpning, osv, effektivare än promenader över samma tidsperiod.

Det är energibalansen som är den stora avgörande faktorn.

Person 1 gillar att äta. Han väljer att äta 3000 kcal. Utan konditionsträning förbrukar hans normala liv 2500 kcal. Eftersom han vill gå ned i vikt springer han dock en timme om dagen och förbrukar 1000 kcal. Totalt förbrukar han 3500 kcal över dygnet och slutar på ett underskott på 500 kcal.

Person 2 gillar inte att träna. Hans normala liv förbrukar också 2500 kcal, men eftersom han inte vill träna, men ändå vill gå ned lika mycket i vikt, äter han 2000 kcal i stället. Han slutar också på ett underskott på 500 kcal vid dagens slut.

Båda personernas fettförbränning är lika stor (förutsatt att det är två teoretiska personer med identiska förutsättningar i övrigt i exemplet) och båda personerna går ner lika mycket.

Sniggel
2006-09-12, 14:13
Tycker 1000 låter mycket. Speciellt om man ska gissa hur pass tungt nivå 7 av 26 är.
Man "har ju hört" att många träningsmaskiner överdriver energiförbrukningen.

King Grub
2006-09-12, 14:33
Konditionsmaskiner anger ofta ett visst mått av glädjesiffror, men 1000 kcal på 75 minuters konditionsträning är inte orimliga siffror.

Sniggel
2006-09-12, 14:53
Låter ändå som man får kämpa lite för att lyckas med det. Lät inte på LuThe:s post som om han körde jättehårt.
Man brukar ju höra att löpning ska vara effektivt sätt att göra av med kalorier och där brukar man höra 700 kcal på en timme som en generell siffra. Visst förstår jag att det varierar väldigt mycket från person till person.
Jag antar väldigt mycket i den här posten, och här antar jag mer. LuThe har knappat in sina stats i maskinen och maksinen har påstått att han legat på nivå 7 av 26, något som låter som ett lågintensivt pass. Jag har svårt att tro att man kan göra av med 1000 kcal på 1 timme om man kör lågintensivt.
Bäst vi frågar LuThe hur intensivt han tyckte att han körde?
I vilket fall så är vi nog överens om att träningsmaskinernas uppskattade energiförbrukning ofta är lite överdrivna.

LuThe
2006-09-12, 15:14
ja alltså jag kör ju lågintensiv just för att få lite extra fart på förbränningen... jag blir svettig som fan men jag kan utan program stå och prata med nån bredvid mig..

Grub, ja ligger redan på kcal underskott va gäller maten men jag kör 75 min trampmaskin dom dagar ja inte tränar, och 60 minuter trampmaskin Innan (okej?) gympasset dom dagar ja tränar..

Är det inte så att man sätter extra fart på förbränningen genom lågintensiv träning? tycker iaf det är skönt att stå där å trampa å lyssna på jenna jamesons ljudbok :D man försäkrar sig ju samtidigt att man ligger på underskott ..

Empe
2006-09-12, 15:18
Har du en sån där tv shop-trampmaskin? Låter som riktigt bra förbränning.

LuThe
2006-09-12, 15:25
Har du en sån där tv shop-trampmaskin? Låter som riktigt bra förbränning.


nej gymmets från Pulse typ.. juste .. nån som vet ungefär hur mkt man förbränner? eftersom när man går på bandet samma tid så blire ca 300-400 kcal .... hur kan då trampmaskinen bränna över 1000 kcal ? okej om det är s.k glädjesiffror men det skiljer trotts allt j*vligt mkt ...:confused:

Empe
2006-09-12, 15:34
Det är nog lite glädjesiffror, men i och med att man aktiverar kroppen på ett annat sätt med trampmaskin än med bandet så tror jag att man förbränner i alla fall 1.8x mer.
Har du eller kan du leta upp en bild på hur trampmaskinen ser ut?

LuThe
2006-09-12, 15:38
Det är nog lite glädjesiffror, men i och med att man aktiverar kroppen på ett annat sätt med trampmaskin än med bandet så tror jag att man förbränner i alla fall 1.8x mer.
Har du eller kan du leta upp en bild på hur trampmaskinen ser ut?

haha va spelar de för roll :D det är en vanlig maskin som man står å trampar på.. men ja kan försöka hitta en bild, va nu de skulle göra för skillnad :D

Fredrik_S
2006-09-13, 06:54
Om man jämför att gå/springa på plant underlag jämfört med uppförsbacke så går pulsen upp ganska mycket när det börja luta uppför. Att gå i en trappa tycker jag är lättare sätt att få upp pulsen än att springa på plant underlag. Så en trappmaskin är ett bekvämt sätt att få upp pulsen högt och också bränna många kalorier.

LuThe
2006-09-13, 07:04
Om man jämför att gå/springa på plant underlag jämfört med uppförsbacke så går pulsen upp ganska mycket när det börja luta uppför. Att gå i en trappa tycker jag är lättare sätt att få upp pulsen än att springa på plant underlag. Så en trappmaskin är ett bekvämt sätt att få upp pulsen högt och också bränna många kalorier.


mm de va då jag blev lite fundersam ifall jag bara brände dom lagrade kolhydraterna eller om trampmaskin räknas som lågintensiv träning:confused:

Du har rätt , jag har hög puls. runt 120 enligt maskinen men jag kan prata normalt utan problem..... de e svårt dedär :em: