handdator

Visa fullständig version : Problem med mat under dagen


Fnixen
2006-09-12, 12:20
Hej!
Tänkte om det kanske finns nån här som har lösning på ett problem jag har. Läser på högskolan och har föreläsningar/grupparbete de flesta dagar mellan 0900 och 1600. Problemet är att det är svårt att ta med sig mat som behöver kylas i vissa av lokalerna. Men till lunch skulle det kanske gå lösa med att man tar med sig en kylklamp kanske. Det verkliga problemet dyker upp efter skolan när jag oftast åker och tränar utan möjlighet att åka hem och äta emellan. Vill inte behöva äta massa skräpmat på donken så jag vill ha tips på vad man kan ta med sig som inte behöver ligga i kylskåp som man kan äta vid 16-tiden innan man drar och tränar, en gainer känns inte helt optimalt.. eller? Efter träningen kommer jag självklart hem så jag kan äta men det blir länge utan riktig mat.

7: Frukost
10: Kaffepaus -frukt och kanske en drickyougurt eller kaffe
12:Lunch
14: En frukt kanske???
16: ???
18-19-tiden: Middag

Kanske blev ett rörigt inlägg men jag har suttit på en föreläsning om blodplättar i 3 timmar nu så min hjärna är helt överbelastad

jim
2006-09-12, 12:25
Det ska inte behöva vara så svårt. Finns ganska mycket mat som klarar av att vara lätt rumstempererad och ändå vara god, pastasallader t ex, grova mackor? Det är bara att planera lite så tror jag du kommer på mycket som fungerar. Samtidigt så måste du ju inte äta på mcdeez bara för att du äter ute, finns bättre alternativ =)

Sniggel
2006-09-12, 12:43
Precis, mackor med nyttiga pålägg och tillägg duger nog utmärkt som mellanmål mellan frukost och lunch och/eller lunch och middag. Ha kvarg istället för smör på mackan, fettsnålt, extra protein och passar till många pålägg (t ex skinka, kalkon eller ost).

Med risk för att låta som kvargfanatiker kan du även testa följande "drink". Kräver nog att du har en mixer dock:
en burk kvarg (500g)
2 bananer
en skvätt mjölk (funkar med vatten också) för att konsistensen inte ska vara för tjock.
Mixa

Enkelt mellanmål med otroliga 60+ gram långsamt protein. Mättar ganska ok.
Inte så många kolhydrater dock (bröd till?;)).
Bör dock inte stå varmt för länge, här får du nog använda kylklamp.

bonydrop
2006-09-12, 12:44
Saker jag har med mig under dagar jag är på universitet på föreläsningar, beror lite på hur långa dagar också.

Matlådor med pasta eller ris och tonfisk och sallad. Tycker inte smaken är några problem efter att den varit i väskan några timmar. Som mindre mål kör jag med grova mackor, olika typer av nötter och ibland även lite vasslepulver.

jim
2006-09-12, 12:44
Precis, mackor med nyttiga pålägg och tillägg duger nog utmärkt som mellanmål mellan frukost och lunch och/eller lunch och middag. Ha kvarg istället för smör på mackan, fettsnålt, extra protein och passar till många pålägg (t ex skinka, kalkon eller ost).

Med risk för att låta som kvargfanatiker kan du även testa följande "drink". Kräver nog att du har en mixer dock:
en burk kvarg (500g)
2 bananer
en skvätt mjölk (funkar med vatten också) för att konsistensen inte ska vara för tjock.
Mixa

Enkelt mellanmål med otroliga 60+ gram långsamt protein. Mättar ganska ok.
Inte så många kolhydrater dock (bröd?;)).
Bör dock inte stå varmt för länge, här får du nog använda kylklamp.

Vi vet att du är kvargfanatiker, du behöver inte skämmas :D

Sniggel
2006-09-12, 13:23
Vi vet att du är kvargfanatiker, du behöver inte skämmas :D
Behöver jag inte? :em:

jim
2006-09-12, 13:27
Behöver jag inte? :em:

Nej, alla vet att bra människor missbrukar kvarg :)

Fnixen
2006-09-12, 20:49
Tja!

Grova mackor, pasta/ris+tonfisk och sallad. Note taken.

Kvarg.. aldrig förstått mig på det riktigt men det är väl värt ett försök

jim
2006-09-13, 08:13
Kvarg.. aldrig förstått mig på det riktigt men det är väl värt ett försök

Vad det är eller vad du ska använda det till?

Fnixen
2006-09-13, 11:45
Vad det är eller vad du ska använda det till?

Jag vet vad det är och vad det ska användas till.. Måste bara lära mig äta det..

jim
2006-09-13, 12:40
Jag vet vad det är och vad det ska användas till.. Måste bara lära mig äta det..

Hehe okej :) Hämta inspiration här! (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57828&highlight=kvarg)