handdator

Visa fullständig version : Hur länge kan ni hålla andan ?


Bronkitkorv
2006-09-12, 08:52
Jag såg på hundra höjdare igår och då var det en snubbe "hålla andan mannen" som sa att vem som helst kan hålla andan i flera minuter om man gör rätt förberedelser... Jag provade idag att hyperventilera i 5 minuter sen höll jag andan liggandes i soffan och döm om min förvåning när jag tittade på klockan 2:33min s. Mitt tidigare rekord är strax över en minut bara. Nu ska jag göra detta varje dag och se om jag blir bättre. Jag utmanar er alla på en tävling.... Ni har hela denna veckan och nästa att slå era rekord..

Sofia4_4
2006-09-12, 08:56
Jag såg på hundra höjdare igår och då var det en snubbe "hålla andan mannen" som sa att vem som helst kan hålla andan i flera minuter om man gör rätt förberedelser... Jag provade idag att hyperventilera i 5 minuter sen höll jag andan liggandes i soffan och döm om min förvåning när jag tittade på klockan 2:33min s. Mitt tidigare rekord är strax över en minut bara. Nu ska jag göra detta varje dag och se om jag blir bättre. Jag utmanar er alla på en tävling.... Ni har hela denna veckan och nästa att slå era rekord..

inte länge. har mycket att göra. :D

jim
2006-09-12, 08:58
3:16

Efter 2 min är det bara vilja :D

Nina L
2006-09-12, 08:59
5 min 15 sek. Pallar inte slå det rekordet heller. Det är jävligt obehagligt att hålla andan så länge.

PM:a mig för autografer.

Fjod0r
2006-09-12, 09:00
2.16

Papi
2006-09-12, 09:32
5 min 15 sek. Pallar inte slå det rekordet heller. Det är jävligt obehagligt att hålla andan så länge.

PM:a mig för autografer.
Yikes, är det inte farligt att hålla andan så länge? *screwy*
Borde man inte svimma däromkring?

Slartibartfast
2006-09-12, 09:37
Yikes, är det inte farligt att hålla andan så länge? *screwy*
Borde man inte svimma däromkring?

Under vattnet kan det vara lite riskabelt, ja. Men inte i soffan. Man kan inte begå självmord genom att hålla andan. ;)

Nilsjohan
2006-09-12, 09:44
På Tanya Streeter´s hemsida så har hon träningsprogram för static apnea.

Static Apnea - The diver holds his/her breath floating face down in a swimming pool.

Tanya Streeter:
http://redefineyourlimits.com/

Nilsjohan
2006-09-12, 09:45
Under vattnet kan det vara lite riskabelt, ja. Men inte i soffan. Man kan inte begå självmord genom att hålla andan. ;)

Sångaren i INXS dog när han tog sig ett "stryp-runk" (har för mig att det var så, Peter Whalbeck brukade skämta om det)

TrasMannen
2006-09-12, 09:47
6 minuter

DavidN
2006-09-12, 09:57
.Jag såg på hundra höjdare igår och då var det en snubbe "hålla andan mannen" som sa att vem som helst kan hålla andan i flera minuter om man gör rätt förberedelser..

Absolut, och det tränas upp mycket lätt. Det är framförallt psyket du tränar upp. Tolerans mot "convulsions".


Jag provade idag att hyperventilera i 5 minuter sen höll jag andan liggandes i soffan och döm om min förvåning när jag tittade på klockan 2:33min s.
Tänk bara på att hyperventilera är det dummaste du kan göra om du ska ge dig ner under vatten eller är i en miljö där du kan skada dig genom att trilla eller liknande.
Oavsett så är det trams att hyperventilera, du får inte högre syrenivåer för att du gör det, bara lägre halt koldioxid.

DavidN
2006-09-12, 10:00
Yikes, är det inte farligt att hålla andan så länge? *screwy*
Borde man inte svimma däromkring?

Inte farligt, såvida du inte gör det farligt t.ex. genom att träna apnea ensam eller att träna det utan kunskap om faror och livräddning.

Svimmar gör du inte av någon magisk gräns, utan när du passerat din förmåga av någon anledning.

jwzrd
2006-09-12, 10:03
6 minuter

Du lider av mytomani?

Diggler
2006-09-12, 10:17
1 minut.

Bronkitkorv
2006-09-12, 10:23
Tänk bara på att hyperventilera är det dummaste du kan göra om du ska ge dig ner under vatten eller är i en miljö där du kan skada dig genom att trilla eller liknande.
Oavsett så är det trams att hyperventilera, du får inte högre syrenivåer för att du gör det, bara lägre halt koldioxid.

Jaha och varför gör fridykarna det isåfall ?

DavidN
2006-09-12, 11:15
Jaha och varför gör fridykarna det isåfall ?

Nej, fridykare hyperventilerar inte.
Det är det första du lär dig att ge fan i.

Jag kan bara tänka mig att du sett nåt extremmiffo som skiter i vilket och eller har nödutrustning och dykkamrater var tionde meter.

Att hyperventilera innan ett dyk är det bästa du kan göra om du vill råka riktigt illa ut

Sniggel
2006-09-12, 11:31
Man bör inte hyperventilera. Kroppen går efter hur mycket koldioxid man har i blodet för att avgöra om man har syrebrist elelr ej. Genom att hyperventilera får du bort mer koldioxid än vad som är vanligt och därmed finns risken att kroppen inte säger ifrån i tid när du har syrebrist, eftersom den inte vet om att du har det -> du svimmar.

petersson
2006-09-12, 11:34
höll andan i en minut för några veckor sen, det gick halvlätt.

Cykelmannen
2006-09-12, 11:58
1 minut och 32 sekunder är mitt rekord

Caixa**
2006-09-12, 12:07
Simmade 50 meter under vatten när jag gick på högstadiet (inklusive vändning). Var överlägset bäst i klassen..minns tyvär inte hur lång tid det tog, men tillräckligt lång för att göra klasskompisarna oroliga:)

jim
2006-09-12, 12:19
Om man ligger ner, är avslappnad och det är tyst i rummet och ingen som stör ens koncentration så är ajg övertygad om att de flesta med lite viljestyrka hade klarat iaf 3 minuter, 5-6 minuter skulle jag aldrig kunna motivera mig till även om jag klarar det fysiskt :)

Piranha
2006-09-12, 12:22
Om jag skulle försöka meditera och andas rätt och så, så skulle jag nog klara en halvtimme kanske 45 minuter tom, min grannes kusins svåger brevkompis på Malta gör det ibland.

Men nu vill jag inte det.

jim
2006-09-12, 12:23
Om jag skulle försöka meditera och andas rätt och så, så skulle jag nog klara en halvtimme kanske 45 minuter tom, min grannes kusins svåger brevkompis på Malta gör det ibland.

Men nu vill jag inte det.

Haha! :laugh: :thumbup:

Noodles
2006-09-12, 12:24
Vet inte hur länge jag klarar. Tycker inte det är speciellt behagligt och avstår gärna.

Det är klart svårare om man gör en fysisk ansträning samtidigt. Vet något TV-program där de skulle testa hur långt Terese Alshammar kunde simma under vattnet. Har för mig hon nådde närmre 80 m. Det är imponerande.

Tricklev
2006-09-12, 12:33
Inte den blekaste, men skulle nog kunna göra som piranha, om jag nu ville då.

Slartibartfast
2006-09-12, 13:02
Jag kan hålla andan längre än jag kan vara o-onanerad.

Men så är jag gammal fridykare också.

chidde
2006-09-12, 13:48
Om jag skulle försöka meditera och andas rätt och så, så skulle jag nog klara en halvtimme kanske 45 minuter tom, min grannes kusins svåger brevkompis på Malta gör det ibland.

Men nu vill jag inte det.

*slap* *slap*

jag tog tiden på det en period när vi hade badkar förut
minns tyvärr inte vilken tid jag fick, men klarade längre och längre för varje gång

det var efter jag såg en kille på badhuset när jag tränade på nautilus förut. han kunde simma två längder längs botten utan att gå upp, mäktigt :bow:

Piranha
2006-09-12, 13:53
*slap* *slap*

jag tog tiden på det en period när vi hade badkar förut
minns tyvärr inte vilken tid jag fick, men klarade längre och längre för varje gång

det var efter jag såg en kille på badhuset när jag tränade på nautilus förut. han kunde simma två längder längs botten utan att gå upp, mäktigt :bow:


Fan så coolt ... (i en 50 meters basäng).

Jag imponeras personligen mer i badhuset av dem som gör bomben ifrån 5 meters och stänker ner halva stället.

chidde
2006-09-12, 13:56
Fan så coolt ... (i en 50 meters basäng).

Jag imponeras personligen mer i badhuset av dem som gör bomben ifrån 5 meters och stänker ner halva stället.

nää, bassängen är nog bara 25m.. så han simmade fram och tillbaka
men efter halva sträckan blir bassängen 4m djup och han simmade längs med botten hela tiden

jwzrd
2006-09-12, 13:56
Fan så coolt ... (i en 50 meters basäng).

Jag imponeras personligen mer i badhuset av dem som gör bomben ifrån 5 meters och stänker ner halva stället.

Särskillt om de håller andan i 6 minuter när de gör den!

jim
2006-09-12, 13:59
Fan så coolt ... (i en 50 meters basäng).

Jag imponeras personligen mer i badhuset av dem som gör bomben ifrån 5 meters och stänker ner halva stället.

Varför tänkte jag direkt "eriksdalsbadet"? ;)

Speedzter
2006-09-12, 14:20
Har alltid haft lätt att hålla andan.. 2 minuter är inte alls jobbigt, det behöver jag ingen förberedelse för.

Höll 4.03 framför datorn en gång, men då var det mycket vilja. Fortfarande utan någon direkt träning eller några direkta förberedelser dock.

DavidN
2006-09-12, 14:50
*slap* *slap*
det var efter jag såg en kille på badhuset när jag tränade på nautilus förut. han kunde simma två längder längs botten utan att gå upp, mäktigt :bow:
dude.... du menar inte mig? :B

Jag brukade alltid dyka efter träningarna förr hehe, plus att jag brukade slicka botten vid fyrameterssidan hehe...

chidde
2006-09-13, 02:13
dude.... du menar inte mig? :B

Jag brukade alltid dyka efter träningarna förr hehe, plus att jag brukade slicka botten vid fyrameterssidan hehe...

vafan?! kan det ha varit du?
har vi snackat innan vi lärde känna varandra?

det enda jag minns av den killen var att han berättade hur man skulle gå tillväga för att kunna klara andan
ta det lugnt, få inte panik... för man förbrukade tydligen mycket om man tog i. sen var det också viktigt att alltid säga till badvakten så han har koll ifall nåt skulle hända, även om man var säker

is that you? :)

DavidN
2006-09-13, 06:21
vafan?! kan det ha varit du?
har vi snackat innan vi lärde känna varandra?

det enda jag minns av den killen var att han berättade hur man skulle gå tillväga för att kunna klara andan
ta det lugnt, få inte panik... för man förbrukade tydligen mycket om man tog i. sen var det också viktigt att alltid säga till badvakten så han har koll ifall nåt skulle hända, även om man var säker

is that you? :)

Det var ett tag sen, men jag brukade "ställa till med lite" därnere :B
Jag fick en "reserverad" bana som jag kunde dyka på.
Jag brukade mest dyka 25or på olika tider och slänga in en 50a lite då och då samt maxa en gång.

Bronkitkorv
2006-09-13, 06:31
Nej, fridykare hyperventilerar inte.
Det är det första du lär dig att ge fan i.

Jag kan bara tänka mig att du sett nåt extremmiffo som skiter i vilket och eller har nödutrustning och dykkamrater var tionde meter.

Att hyperventilera innan ett dyk är det bästa du kan göra om du vill råka riktigt illa ut
Men vad är det dom gör då när dom tar såna djupa andetag ?
Jag dyker förövrigt inte så jag bryr mej inte om jag skulle svimma vilket jag aldrig gjort hittills.

BajareN
2006-09-13, 06:31
Det var ett tag sen, men jag brukade "ställa till med lite" därnere :B
Jag fick en "reserverad" bana som jag kunde dyka på.
Jag brukade mest dyka 25or på olika tider och slänga in en 50a lite då och då samt maxa en gång.

:laugh:

DavidN
2006-09-13, 07:52
Men vad är det dom gör då när dom tar såna djupa andetag ?
Jag dyker förövrigt inte så jag bryr mej inte om jag skulle svimma vilket jag aldrig gjort hittills.

Om man inte dyker spelar det inte så stor roll, jag ville mest bara lägga in en liten poäng i att det är livsfarligt att kombinera.
När man förbereder sig på ett viktigt dyk så brukar man antingen ligga på rygg och koppla av så mycket det bara går i några minuter eller hänga på nånting.
Precis innan dyket så tar man några djupa andetag utan att överdriva (så det inte liknar hyperventilering) och tajmar in det sista som ska hjälpa dig till botten eller för att slå världrekordet på åtta minuter.

DavidN
2006-09-13, 07:53
:laugh:
mästaren på innehållsrika poster - strikes again!

Bronkitkorv
2006-09-13, 09:45
Om man inte dyker spelar det inte så stor roll, jag ville mest bara lägga in en liten poäng i att det är livsfarligt att kombinera.
När man förbereder sig på ett viktigt dyk så brukar man antingen ligga på rygg och koppla av så mycket det bara går i några minuter eller hänga på nånting.
Precis innan dyket så tar man några djupa andetag utan att överdriva (så det inte liknar hyperventilering) och tajmar in det sista som ska hjälpa dig till botten eller för att slå världrekordet på åtta minuter.
Ok då förstår jag vad dom sysslar med :thumbup:

AlexGBG
2006-09-13, 09:47
att bli bättre på att hålla andan är ganska lätt och därför ganska roligt, jag å brorsan tävlade i poolen i thailand. jag vann, inte så konstigt då jag är bättre än honom på att hålla just andan.
morsan trodde dock att jag hade dött å störde mig lite efter kring 3 minuter..

Perscitus
2006-09-13, 10:11
Strax över tre minuter liggandes i soffan, med lite desperat rundvandring och kramande av kuddarnapå slutet. I vattnet har jag inte tagit tid men har simmat 50 meter med vändning utan simfenor under vattnet. *flex*

Niclaaas
2006-09-13, 10:18
1 minut kanske

Whistler
2006-09-13, 10:48
3:30 på soffan.
70m utan utrustning i 25m-bassäng.
50m utan utrustning 50m-bassäng.


Gillar ni att hålla andan borde testa att spela UV-rugby. Mycket rolig aktivitet. :D

Bronkitkorv
2006-09-14, 08:54
3:05 idag... utan hyperventilering ska jag tillägga.

Perscitus
2006-09-14, 09:45
70m utan utrustning i 25m-bassäng.
50m utan utrustning 50m-bassäng.
Ska dessa inte vara tvärt om? Är ju lättare om man slipper vända. :)

Caixa**
2006-09-14, 09:50
Ska dessa inte vara tvärt om? Är ju lättare om man slipper vända. :)

Nope, man vinner på att få skjuta ifrån kanten..

70 meter är f.ö mycket bra! Imponerande:thumbup:

Niclaaas
2006-09-14, 14:57
1 minut kanske

testade idag... klarade 1,01. känner mig grym ;)