handdator

Visa fullständig version : Börja gå...

Snezz
2003-01-19, 21:00
Jag har bestämt mig att börja gå på mårgonen.. och nu undrar jag hur lånt (min) och hur ofta behöver jag går för att se bra resultat? givetvis även styrketräning och bra kost. Eftersomn det blir innan skolan kan det bli svårt om det blir för länge..

Tack i förhand

Linnet
2003-01-19, 21:39
Mellan 45-60 min borde funka.

Åse Columbus
2003-01-20, 15:12
Ta det lungt i början....kan bli lite antikänsla när man börjar....

jag skulle börja med 20 min o sedan öka på....hur långt tid innan du ser resultat är beroende på hur mycket du har från början som ska bort.....

men klart det bästa sättet att skala lite på konturerna .....

Åse

Lord_X
2003-01-20, 18:11
Originally posted by Åse Columbus
klart det bästa sättet att skala lite på konturerna .....

Åse
Jaså, hurså då? Fett bränns ju alltid vid lågintensivt arbete, så man kan ju lika gärna gå på kvällen.

Åse Columbus
2003-01-21, 11:00
Men då har du ju laddat lite kolhydrater under dagen som kroppen tar först i sin förbränning innan den släpper på fettet.

Lord_X
2003-01-21, 15:38
Originally posted by Åse Columbus
Men då har du ju laddat lite kolhydrater under dagen som kroppen tar först i sin förbränning innan den släpper på fettet.
Och då lägger man på sig fettet igen?
Äh, det är det där jag inte fattar.. Kolhydrater måste brytas ner för att användas, glykogen, och överflödet blir till fett. Glykogenet används inte annat än vid högintensiv träning och fettet vid lågintensiv.
Det borde ju inte spela någon roll om man ätit eller inte på länge, (morgonpromenad eller kvällspromenad) vad gäller fettförbränningen. :confused:

King Grub
2003-01-21, 16:02
Så pass lågintensiv träning att kroppen enbart använder fett som bränsle är nog inte promenader. Åtminstone en del av energiåtgången kommer att vara från kolhydrater, om det finns sådana tillgängliga.

Lord_X
2003-01-22, 13:23
Och om det inte finns det så tuggar kroppen i sig muskler!
Alltså är det väl bara bra om man har ätit så att det finns glykogen ifall att, man bränner fett men annan energi (förutom musklerna) finns om det behövs.
Förresten så undrar jag om man verkligen är så "tömd" på morgonen som många påstår.. Energiförbrukningen ligger på bara 1/4 när man sover som när man är vaken.. Alltså måste man väl vara relativt tömd innan läggdags för att man inte ska ha någon "extra energi" förutom fettet när man sen ska ut och gå på morgonen? Säg att man sover 8 timmar, då har det väl bara gått åt samma mängd energi som när man är vaken i 2 timmar, och då är man ju inte direkt tömd om man ätit på kvällen innan.

:blah: Någon kunnig som kan ge mig några svar på detta?

King Grub
2003-01-22, 13:27
För att minimera muskelnedbrytningen kan man ju ta en vassledrink strax innan man ger sig ut. Det tas upp snabbt, och om det finns protein i omlopp behöver ju inte kroppen tära på musklerna lika mycket.

Om man baserar sista måltiden på fett och protein så har man inte särskilt mycket kolhydrater kvar på morgonen tror jag.

Sverker
2003-01-22, 14:14
Den stora skillnaden mellan att promenera på morgonen jämfört med att promenera på kvällen är insulinnivåerna.

På morgonen är insulinet nära noll och kroppen har mycket lättare att frisätta fett från fettdepåerna.
På kvällen är risken större att det cirkulerar lite insulin som bromsar frisättningen från fett.

Finns det inte fria fettsyror i blodet som musklerna kan använda så använder de istället glykogenet.

Åse Columbus
2003-01-22, 15:16
Tur att Sverker finns..tycker jag............orkar ibland inte med att förklara.......tack ska du ha!!!!

Åse

Lord_X
2003-01-22, 15:32
Sverker, Tackar ödmjukast för svaret :)

Åse, Det håller jag helt och hållet med dig om.

mangs
2003-01-22, 15:41
Men vad som är tänkvärt är att det är bättre att gå på kvällen än inte alls!
Har gått nu varje kväll i tre veckor och känner faktiskt skillnad jämört med tidigare. Skall testa en period med enbart morgonprommisar och se ifall resultatet blir annorlunda.

Tror inte att det spelar så stor roll när man går (annat än i teorin).

Helen@
2003-01-23, 05:25
Tror inte att det spelar så stor roll när man går (annat än i teorin).

Håller med Mangs där.......

Morgon/kvällspromenad bränner precis lika många Kcal oavsett vilken tid på dygnet man går, bara det att andelen fettenergi är något högre på morgonpromenixen dvs tom mage (Se Sverkers inlägg) .......men det är marginellt........Jag har testat båda varianterna under 2 olika deffperioder och har inte märkt någon som helst skillnad, what so ever......

Så, I all välmening, råder jag Dig att förbränningsträna när det passar Dig, oavsett tid på dygnet. :)

Mvh Helena

Pez
2003-01-23, 05:44
Mycket intressant ändå.. tycker det är bra att nån ifrågasätter lite av de "självklarheter" som finns inom träning. :thumbup:
Annars får man ju aldrig reda på hur saker o ting förhåller sig, eller om folk har olika uppfattningar/erfarenheter.

Kommer själv varva kvälls och morgonpromenader.. har lite svårt att gå upp om mornarna. :sleep:

Gonatt då!
/pez :D

Grahn
2003-01-23, 06:33
Morgonpromenader är ju bäst men all rörelse är ju givetvis bra. Spec om man går på en lågkolhydrats diet eller har bra kondition.

Man ska inte göra det för komplicerat tycker jag, ökar man aktivitetsgraden och minskar kcal så blir man smalare.

betterbodies
2003-01-24, 06:31
minst 45 min iaf :rolleyes:

Visa börjar med typ 45min å ökar succesivt men när jag börjar gå kör jag på direkt med 90 min :hbang: Å kör det hela dieten :smokin:

Lord_X
2003-01-24, 08:25
Originally posted by betterbodies
minst 45 min iaf :rolleyes:

Visa börjar med typ 45min å ökar succesivt men när jag börjar gå kör jag på direkt med 90 min :hbang: Å kör det hela dieten :smokin:
Håller med!!
Går man igång för mjukt så tappar man ju motivationen.

Miko
2003-02-07, 14:35
Vem vill poppa en ECY-Stack före man går och lägger sig ;)

Nate
2003-02-07, 16:22
Morgonpromenader är det skönaste som finns ju! Jag promenerar nästan alltid på morgonen oavsett om det är diet eller inte bara för att jag mår bra av det. Dessutom blir man jätteppigg resten av dagen.

Brukar alltid promenera i 90 minuter med min bärbara radio från 06:00 till 07:30 lyssnandes till morgonzoo :)

fast inte nu, är invalidiserad mer eller mindre pga min fotinflammation...

Diana
2003-02-07, 19:17
håller me till 100% , skulle definitivt gå morronprommisar även om de inte gjorde ett skit för fettminskningen, välbefinnandet efteråt e fan underbart!:thumbup:

betterbodies
2003-02-08, 09:30
Jag jobbar 2-skift så ena veckan går jag på morgonen andra veckan på dagen å det funkar alldeles utmärkt :D