handdator

Visa fullständig version : Bernhards SL-Journal


Berra_88
2006-09-11, 20:20
Japp, då var det dags för att starta en träningsjournal, huvudsaken med den är hålla koll på ökningar mm, för nu så ska det exprimenteras lite med träningen. Dom två närmsta veckorna kör jag ganska lätt träning, för jag har tränat riktigt tungt den närmsta månaden inför U-VM i SL, som tyvärr gick åt skogen. Sen så ska det testas med massa nya program, närmst blir det Smolov.

Lite info om mig: 17 år, 178cm lång, vikt: 72,9kg

emmzan
2006-09-11, 20:22
Kul med fler SL-journaler. :thumbup: Trist med VM!

Börje H
2006-09-11, 20:23
Synd på VM:et Berra. Bara att bryta ihop och komma igen. Du har en lååååång karriär framför dig:thumbup:

-AG-
2006-09-11, 20:24
Kan bara instämma med emmzan, trist med utbommningen, men kul att du startar en träningsjournal. Lycka till!

Pinglan
2006-09-11, 20:26
Jag håller med -AG- som håller med Emmzan! Dessutom håller jag med Börje H :D Kör hårt, detta ska bli jättekul att följa!

Berra_88
2006-09-11, 20:27
Dagens pass:

Knäböj: 3x5x50kg
Benpress: 5x300kg, 5x350kg, 3x400kg
Dips: 5x30kg, 2x5x40kg
Triceps pressdown: 3x5x35kg

Blev extremt lätta böj, när jag la på 80kg kände jag min gamla skada i ryggen så det var bara att sänka. Jag verkligen hatar den här skadan, kom tillbaka för ca 1 månad sen, blir bara värre och värre. Värst var att jag gick ca 15 veckor innan man var helt frisk, och så åker den upp igen och har gått med den i ca 4-5 veckor till nu. Så istället blev det lite tunga benpress.

Miiix
2006-09-11, 20:28
Den här blir kul att följa!

har du länk till programmet du ska köra?

Berra_88
2006-09-11, 20:30
Tack allihopa! utbomningen har bara gjort mig mer träningsugen. Längtar alla redan tills onsdag:D

Berra_88
2006-09-11, 20:33
Den här blir kul att följa!

har du länk till programmet du ska köra?

Tack!

Japp de har jag. Skriv in ditt max i knäböj i kalkylatorn och ändra från pounds till kilo. Träningsprogrammet är endast knäböj. Marklyft blir helt uteblivet, men bänkpress kan man köra.

http://www.joeskopec.com/smolov.html

A.Pahkamaa
2006-09-11, 20:35
Ska bli kul att följa din träning. :thumbup:

Daniel Mattusch
2006-09-11, 20:35
Härligt med journal.

Du får äta(mycket) under det där schemat, jag har testat det själv och gav bra ökningar.

På det jag körde var det plyometrisk träning på viloveckan dock.

Har sett att det finns mindre skillnader i Smolovs schema ute på nätet.

Berra_88
2006-09-11, 20:41
Härligt med journal.

Du får äta(mycket) under det där schemat, jag har testat det själv och gav bra ökningar.

På det jag körde var det plyometrisk träning på viloveckan dock.

Har sett att det finns mindre skillnader i Smolovs schema ute på nätet.

Låter bra för målet är att komma upp i 82,5:an till december. Hur lång vila behövdes det mellan faserna? Hade tänkt att köra 3 veckors fasen, 1 vecka vila och sen ställa upp på DM med bara bälte. Hur mycket ökade du?

Daniel Mattusch
2006-09-11, 21:02
Låter bra för målet är att komma upp i 82,5:an till december. Hur lång vila behövdes det mellan faserna? Hade tänkt att köra 3 veckors fasen, 1 vecka vila och sen ställa upp på DM med bara bälte. Hur mycket ökade du?

Kollade nyss i programmet, alla siffor och datum var kvar. Jag körde 9 dagars vila mellan faserna enligt det jag skrivit in. Sista veckorna när det var som tyngst så körde jag nytt böjpass då jag kände mig fräsch igen. Mitt insatta pb var med bälte så jag körde så många pass som möjligt utan bälte(gick några pass)

Ingångsvikt 160. Nytt Pb efter första fasen var 165. Slut PB, 180. 1 månad senare vägde jag in på 89,7 och lyfte 190(lindor). Men de gav i princip ingenting, hade testat lindor 3-4 ggr innan bara.

jag skulle tippa på 20-25 kg ökning med bälte.

Skulle inte bli förvånad om du får ut riktigt många kg om du skall upp i vikt.

Kör hårt!

KRILLE!
2006-09-11, 21:14
Trevligt med ännu en SL journal, härligt att se att du har blivit mer taggad och inte deppat ihop över vm :hbang:

stahlberg
2006-09-11, 22:52
Trevligt med en ny SL-journal, dessutom med en av mina favorit-ungdomslyftare (och närapå klubbkompis numera :thumbup: ).

Bra att du tar nya tag efter VM. Intressant att du startar journal. (Då kan både du och Fetknoppen dessutom fungera som kolo-försökskaniner)

Jag håller med om att en sådan här träning kräver MASSOR av mat. Men det är bra att du planerar att gå upp i klass 82,5 kg. Viktökning (och klassbyte) kan behövas för att stimulera styrkeutvecklingen.

Berra_88
2006-09-12, 13:56
Tack KRILLE! och Stahlberg!

Japp, viktökning är nästan ett måste nu. Har knappt ökat någonting i kroppsvikt på ett år, är nog därför det har gått så segt med ökningarna. Det är bara ett problem, jag har svårt att gå upp i vikt. Men det ska vi ändra på:D. Sen är jag alldeles för lång för 75:an, vinnaren på VM var nästan ett huvud kortare än mig, och så vägde han mer än vad jag gjorde. Jag var även längst av allihop i min viktklass och vägde nästan minst.

scythe
2006-09-12, 14:36
Ska bli kul att följa dig. Besöker ständigt JSK:s hemsida och jag måste säga att jag är grymt imponerad av ökningarna du gjort sedan du började!

Tråkigt med utbommningen. Vad fick du i böjen?

Timme
2006-09-12, 16:51
Tjenare Berra! :D

Vi råkar faktiskt vara klubbkamrater. Jag har nyligen blivit medlem i JSK :)

Vi ses kanske på lördag? Det är tänkt att jag ska komma till JSK då.

Sällen
2006-09-12, 17:02
Jäklar det är ju berra, denna journal kommer att följas lika noggrannt som min egna :)

Pumpitup
2006-09-12, 17:37
Ska du aldrig träna!?

alldeles för lite verkstad här inne.....:D

Berra_88
2006-09-12, 17:49
Scythe: Jag fick "bara" 220kg, ingången på 215 underkänt 2-1 på djupet. Höjde till 220kg, tryckte mig ner för att verkligen få den godkänd, vilket den också blev 3-0. Jouni tyckte jag var alldeles för djup, så nästa vikt tänkte jag att det skulle bli nånting mellan första och andra böjen på djupet för att verkligen få en perfekt träff. 230 i sista blev som första böjen istället 2-1 underkänd.

Timme: Japp jag vet, såg dina marklyft på filmen, grymt! Kommer förmodligen inte ner på lördag, eftersom det inte är min träningsdag, och jag måste plugga igen en hel vecka i skolan nu som man tappat.

Sällen: Tackar!

Pumpitup: Jo jag har redan hunnit med 1 pass som står skrivet på första sidan:D. Jag startade ju journalen igår kväll:D

bubbe
2006-09-12, 18:28
Mina kolo-känningar talar om för mig att detta blir en mycket läst journal, vi är flera som är intresserade av vad eliten hittar på!

Berra_88
2006-09-12, 21:38
Jag tror jag har hittat ett teknik fel i mina sumo mark. Vid uträtningen så är min högra arm inanför låret, medans min vänstra är en bra bit utanför låret. Någon som har tekniktips i sumomark? Kan lägga in en film från VM, man ser hur tydligt som helst hur min vänstra arm är långt ifrån kroppen.

http://www.youtube.com/watch?v=_biCjA9O2CE

Erik__
2006-09-12, 22:02
Jag tror jag har hittat ett teknik fel i mina sumo mark. Vid uträtningen så är min högra arm inanför låret, medans min vänstra är en bra bit utanför låret. Någon som har tekniktips i sumomark? Kan lägga in en film från VM, man ser hur tydligt som helst hur min vänstra arm är långt ifrån kroppen.

http://www.youtube.com/watch?v=_biCjA9O2CE


jag har inget vettigt att säga förutom att jag tycker johannes gör ungefär samma sak http://www.jonkoping-styrkelyft.com/Film%20J%20EM%202006%20Johannes%20Magnus.wmv

han har ingen lösning på problemet?

stahlberg
2006-09-13, 11:27
Jag kan inte se filmen på denhär datorn. Men jag såg den igår kväll, och har (trots att jag är senil) ett litet synminne kvar av lyftet. Inte för att man nödvändigt behöver ha sett lyftet, eftersom du beskrivit problemet.

Har jag förstått dig rätt menar du att problemet är att den högra armen/handen är innanför låret och den vänstra armen/handen utanför låret då lyftet är fullbordat.

Till en del beror det säkert på greppet om stången. Attden hand där du håller handryggen mot benet är lite längre utanför låret än den hand där du håller "handflatan" mot benet är nog ganska vanligt. Utför följande experiment. Ta en tom skivstång som i marklyft, med jämnt grepp och jämn fotställning. Lyft upp den med greppet som i vanliga marklyft. Sväng om greppet och gör om det. Byt sedan grepp så du har båda "handflatorna" mot benet, och till sist så du har båda handryggarna mot benet. Jämför händernas/armarnas placering. Det är mycket möjligt att armarna är en aning längre ut på den sida du har handryggen mot benet (också då du har BÅDA händerna så).

För att gå en aning off-topic en stund. Många marklyftare har problemet att fingrarna på den hand som har "handflatan" mot låret under en stor del av lyftet ovanför knäna vidrör låret. Detta medför ökad friktion, och kan i sin tur medföra problem med greppet. Det skulle alltså för sådana lyftare vara mycket fördelaktigt att kunna utföra marklyft med BÅDA handryggarna mot benet. (Detta går dock sällan eller aldrig i praktiken pga stångens benägenhet att röra sig ut från kroppen med ett sådant grepp. Som vi alla vet blir lyftet betydligt tyngre om stången är längre från kroppen. Biomekaniska undersökningar har visat att 10cm längre ut medför t.om DUBBEL belastning för kroppen. Därför lyckas denna teknik sällan)

Tillbaka till ursprungsfrågan. Om du upplever det att armen är så långt ut som ett problem, eller att den numera är längre utanför än vad den varit kan jag tänka mig fyra förklaringar till detta :
1. OSYMMETRISK STARTPOSITION. Man kan tänka sig att startpositionen är en aning osymmetrisk. Igår när jag såg filmen stannade jag den i startläget för att försöka hitta osymmetri. Detta lyckades jag inte göra, delvis för att det var svårt att se bilden när den var stor. Jag tycker dock INTE att den hand som är utanför benet i slutet av lyftet (vänster hand till vänster) skulle vara längre till vänster i starten. MÖJLIGEN är det tvärtom, och kan det i så fall påverka lyftets bana? Också andra former av osymmetri i startpositionen kan tänkas förekomma. Men JAG kan iaf INTE SE några.
2. OSYMMETRISK "KROPP". Ingen är helt symmetriskt byggd (har t.ex två exakt lika långa armar, två exakt lika långa lillifingrar etc). Kan du ha någon sådan kroppslig osymmetri, som påverkar? Å andra sidan skulle du då ALLTID (så länge du haft samma teknik) ha upplevt detta problem. (Naturligtvis kan ett nyligen gjort teknikbyte ha uppdagat en osymmetri som alltid funnits där. Har du gjort förändringar i tekniken nyligen?).

Osymmetri kan dock också finnas "inuti" kroppen. När man tränar tungt ansträngs kroppen. Det sker t.ex små kotförskjutningar. Hur ofta besöker du din kiropraktor? Det kan hända att han med ett litet ryck kan rätta till din marklyftställning tillbaka igen. Om du inte besökt kiropraktor ska jag påpeka att man bör göra det några gånger per år också när man inte upplever sig som skadad. Alla hårt tränande har "något" i kroppen som bör "rättas till", fastän de inte alltid märker detta. Beställ tid till kiropraktor. Men räkna med ett par träningsfria dagar efteråt.

3. OSYMMETRISK STYRKA. Om du - pga "obalans" i träningen eller pga att du börjat träna "snett" när du återhämtat dig från en skada - utvecklat osymmetri i de muskelgrupper som primärt (eller MÖJLIGEN sekundärt) arbetar i marklyft kan man tänka sig att felet ligger där. Man kan också omedvetet avbelasta ett tidigare skadat område för att "skydda det" från ansträngning (detta är som sagt omedvetet).

Tycker du något av detta verkar vettigt? Börja med ett kripraktorbesök, oberoende av om detta löser problemet eller ej!

Berra_88
2006-09-13, 20:49
Dagens pass:

Bänk: 2x100kg 1x110kg 2x1,5x120kg <-- kom halvägs på andra reppet på båda seten.
Klossbänk 10cm: 2x120kg 2x130kg
Press bakom nacken: 3x5x50kg
Hantellyft åt sidan: 3x5x12kg

Rodd 2000m max motstånd: 8.29,3

Började med rodd igen för att få lite blodcirkulation i ryggen så det läker lite fortare. Försökte göra 2:or på 120, båda första reppen var superlätta, men på de andra reppen kom jag bara halvägs*screwy*.

Helt ok pass!

Berra_88
2006-09-13, 21:03
Jag kan inte se filmen på denhär datorn. Men jag såg den igår kväll, och har (trots att jag är senil) ett litet synminne kvar av lyftet. Inte för att man nödvändigt behöver ha sett lyftet, eftersom du beskrivit problemet.

Har jag förstått dig rätt menar du att problemet är att den högra armen/handen är innanför låret och den vänstra armen/handen utanför låret då lyftet är fullbordat.

Till en del beror det säkert på greppet om stången. Attden hand där du håller handryggen mot benet är lite längre utanför låret än den hand där du håller "handflatan" mot benet är nog ganska vanligt. Utför följande experiment. Ta en tom skivstång som i marklyft, med jämnt grepp och jämn fotställning. Lyft upp den med greppet som i vanliga marklyft. Sväng om greppet och gör om det. Byt sedan grepp så du har båda "handflatorna" mot benet, och till sist så du har båda handryggarna mot benet. Jämför händernas/armarnas placering. Det är mycket möjligt att armarna är en aning längre ut på den sida du har handryggen mot benet (också då du har BÅDA händerna så).

För att gå en aning off-topic en stund. Många marklyftare har problemet att fingrarna på den hand som har "handflatan" mot låret under en stor del av lyftet ovanför knäna vidrör låret. Detta medför ökad friktion, och kan i sin tur medföra problem med greppet. Det skulle alltså för sådana lyftare vara mycket fördelaktigt att kunna utföra marklyft med BÅDA handryggarna mot benet. (Detta går dock sällan eller aldrig i praktiken pga stångens benägenhet att röra sig ut från kroppen med ett sådant grepp. Som vi alla vet blir lyftet betydligt tyngre om stången är längre från kroppen. Biomekaniska undersökningar har visat att 10cm längre ut medför t.om DUBBEL belastning för kroppen. Därför lyckas denna teknik sällan)

Tillbaka till ursprungsfrågan. Om du upplever det att armen är så långt ut som ett problem, eller att den numera är längre utanför än vad den varit kan jag tänka mig fyra förklaringar till detta :
1. OSYMMETRISK STARTPOSITION. Man kan tänka sig att startpositionen är en aning osymmetrisk. Igår när jag såg filmen stannade jag den i startläget för att försöka hitta osymmetri. Detta lyckades jag inte göra, delvis för att det var svårt att se bilden när den var stor. Jag tycker dock INTE att den hand som är utanför benet i slutet av lyftet (vänster hand till vänster) skulle vara längre till vänster i starten. MÖJLIGEN är det tvärtom, och kan det i så fall påverka lyftets bana? Också andra former av osymmetri i startpositionen kan tänkas förekomma. Men JAG kan iaf INTE SE några.
2. OSYMMETRISK "KROPP". Ingen är helt symmetriskt byggd (har t.ex två exakt lika långa armar, två exakt lika långa lillifingrar etc). Kan du ha någon sådan kroppslig osymmetri, som påverkar? Å andra sidan skulle du då ALLTID (så länge du haft samma teknik) ha upplevt detta problem. (Naturligtvis kan ett nyligen gjort teknikbyte ha uppdagat en osymmetri som alltid funnits där. Har du gjort förändringar i tekniken nyligen?).

Osymmetri kan dock också finnas "inuti" kroppen. När man tränar tungt ansträngs kroppen. Det sker t.ex små kotförskjutningar. Hur ofta besöker du din kiropraktor? Det kan hända att han med ett litet ryck kan rätta till din marklyftställning tillbaka igen. Om du inte besökt kiropraktor ska jag påpeka att man bör göra det några gånger per år också när man inte upplever sig som skadad. Alla hårt tränande har "något" i kroppen som bör "rättas till", fastän de inte alltid märker detta. Beställ tid till kiropraktor. Men räkna med ett par träningsfria dagar efteråt.

3. OSYMMETRISK STYRKA. Om du - pga "obalans" i träningen eller pga att du börjat träna "snett" när du återhämtat dig från en skada - utvecklat osymmetri i de muskelgrupper som primärt (eller MÖJLIGEN sekundärt) arbetar i marklyft kan man tänka sig att felet ligger där. Man kan också omedvetet avbelasta ett tidigare skadat område för att "skydda det" från ansträngning (detta är som sagt omedvetet).

Tycker du något av detta verkar vettigt? Börja med ett kripraktorbesök, oberoende av om detta löser problemet eller ej!

Har kollat på filmen hur många ggr som helst nu och jag är helt symetrisk ända fram till uträtningen, då stången flyttar sig en bit åt vänster. Jag tror jag vet vad det kan bero på, när jag nästan är uträtad så kommer tummen i kläm mot låret och då måste jag dra stången åt vänster så att jag inte klämmer tummen mellan låret och stången, vilket gör att jag tappar greppet. Nu när jag tänker efter så hände det här mig på SM om jag inte missminner mig. I mitt först lyft på 210kg så klämmer jag tummen mellan stången och låret vilket gör att det är omöjligt att räta ut helt och jag tappar stången.

stahlberg
2006-09-14, 07:24
Då föll tydligen mitt fina teori-resonemang i tusen bitar.

Iof är det en variant av omedveten avlastning för att skydda något (tummen), fastän det sker medvetet. Frågan är förstås varför tummen blir i kläm. Eller snarare : blir tummen mer i kläm för dig än för andra lyftare, och i så fall varför?

Jag tycker också att du borde fundera på om detta har medfört problem i marklyft, t.ex
- Probelem att lyfta sådana vikter du annars borde ha styrka för, eller
- Problem att öka i marklyft-styrka.

Timme
2006-09-14, 18:24
Timme: Japp jag vet, såg dina marklyft på filmen, grymt! Kommer förmodligen inte ner på lördag, eftersom det inte är min träningsdag, och jag måste plugga igen en hel vecka i skolan nu som man tappat.


Tack så mycket!

Tyvärr så var vikten inte mer än 180kg men förhoppningsvis så blir det ändring på det :)

Ah okej. Då syns vi nog någon annan gång om du inte kommer på lördag. :D

Berra_88
2006-09-15, 22:28
Dagens pass:

Marklyft (smal stil): 2x3x140kg, 3x160kg 2x3x170kg
Chins: 3x5x15kg
Smala Latsdrag: 2x5x80kg 4x90kg
Bicepscurl med SL-stång: 3x5x40kg

Rodd 2000m max motstånd: 8.16,4 s

Det känns verkligen i marklyftet att man har tävlat. Riktigt segt men det var inga problem alls med vikterna. Övade in lite ny sumo teknik på 50kg, testade att bredda lite, känndes mycket bättre och nu tror jag båda händerna hamnar på samma sida, istället för en utanför och en innanför.

Timme
2006-09-16, 07:58
Dagens pass:

Marklyft (smal stil): 2x3x140kg, 3x160kg 2x3x170kg
Chins: 3x5x15kg
Smala Latsdrag: 2x5x80kg 4x90kg
Bicepscurl med SL-stång: 3x5x40kg

Rodd 2000m max motstånd: 8.16,4 s

Det känns verkligen i marklyftet att man har tävlat. Riktigt segt men det var inga problem alls med vikterna. Övade in lite ny sumo teknik på 50kg, testade att bredda lite, känndes mycket bättre och nu tror jag båda händerna hamnar på samma sida, istället för en utanför och en innanför.


Bra pass där!

Hur mycket mer tror du att du tar i Sumo jämfört med smal i en maxning?

Berra_88
2006-09-16, 14:41
Bra pass där!

Hur mycket mer tror du att du tar i Sumo jämfört med smal i en maxning?

Skulle tippa runt 10 kg, jag har inte maxat i smalmark på mycket länge.

stahlberg
2006-09-16, 15:30
Var det fotställningen eller greppet du testade bredda?

Hoppas det var fotställningen. Det första som kom för mig när jag såg filmen var att du borde pröva en bredare fotställning. Detta var inte bara för greppets skull, utan för att en lyftare som ANNARS lyfter ultrabred sumo borde sträva efter att småningom ha ultrabred sumo- fotställning också.

Du har inte samma "knäproblem" i starten som Tomas Sundström verkar ha (film här i din journal), och det lär du inte få fast du breddar heller.

Berra_88
2006-09-16, 22:43
Var det fotställningen eller greppet du testade bredda?

Hoppas det var fotställningen. Det första som kom för mig när jag såg filmen var att du borde pröva en bredare fotställning. Detta var inte bara för greppets skull, utan för att en lyftare som ANNARS lyfter ultrabred sumo borde sträva efter att småningom ha ultrabred sumo- fotställning också.

Du har inte samma "knäproblem" i starten som Tomas Sundström verkar ha (film här i din journal), och det lär du inte få fast du breddar heller.

Jag ändrade fotställningen, det kändes mycket bättre med en bredare fotställning:D

stahlberg
2006-09-17, 08:59
Bra att du ändrade fotställningen (bredden). På basen av filmen tycker jag då att du är på rätt väg.

Berra_88
2006-09-18, 18:51
Dagens pass:

Explosiva knäböj: 3x3x80kg
Benspark: 3x5x35kg <-- superset
Bencurl: 3x5x25kg <-- superset

Explosiva Dips: 3x5x 25kg
Triceps pressdown: 5x30kg, 5x35kg, 5x40kg

Situps i maskin: 3x6x 6 plattor
Situps på snedbänk: 3x6x 25kg

Dagens pass var hyffsat lätt, jag körde alla set i alla benövningar lätta och explosiva. Även dipsen, resten var medeltungt. Exakt om en vecka börjar smolov:D.

Berra_88
2006-09-20, 17:58
Bänkpress med stopp: 1x100kg, 1x110kg, 1x120kg, 1x125kg (PB med stopp)
Lutande hantelpress: 5x32,5kg, 2x5x37,5kg
Press bakom nacken: 5x50kg, 5x55kg, 4x55kg
Hantellyft åt sidan: 3x5x12kg

Riktigt bra pass! Persade i bänken med stopp med 2,5kg. Alla lyft i bänken var fullt godkända, sista gick ganska lätt och kunde kanske ha gjort 127,5kg om jag hade gått på det direkt, men jag testade aldrig att lyfta på den vikten.

Timme
2006-09-20, 18:49
Bänkpress med stopp: 1x100kg, 1x110kg, 1x120kg, 1x125kg (PB med stopp)
Lutande hantelpress: 5x32,5kg, 2x5x37,5kg
Press bakom nacken: 5x50kg, 5x55kg, 4x55kg
Hantellyft åt sidan: 3x5x12kg

Riktigt bra pass! Persade i bänken med stopp med 2,5kg. Alla lyft i bänken var fullt godkända, sista gick ganska lätt och kunde kanske ha gjort 127,5kg om jag hade gått på det direkt, men jag testade aldrig att lyfta på den vikten.

Fy vad du är stark! Vad väger du nu?

Berra_88
2006-09-20, 18:54
Fy vad du är stark! Vad väger du nu?
Tackar!
Har ingen aning vad vikten ligger just nu på, men den har nog ökat något kilo sen VM.

Berra_88
2006-09-20, 21:22
Måste bara slänga in min böj som jag gjorde på serie omgång 3 :D.
http://www.youtube.com/watch?v=53hasL79JSA

Sällen
2006-09-20, 21:31
lika grymma vikter som vanligt :)

Timme
2006-09-20, 21:58
Tackar!
Har ingen aning vad vikten ligger just nu på, men den har nog ökat något kilo sen VM.

Vägde du fullt i 75 på VM eller vägde du några kg under 75?

Berra_88
2006-09-21, 17:28
Vägde du fullt i 75 på VM eller vägde du några kg under 75?
Jag vägde in på 72,9kg, var bland dom lättaste i min viktklass.

Berra_88
2006-09-22, 19:27
Dagens pass:
Negativa bänkpress: 2x120kg, 2x130kg, 2x2x140kg <--- (PB)
Marklyft: 3x5x120kg
Latsdrag smalt grepp: 3x5x80kg

Rodd 2000m max motstånd: 8.06,8

Fruktansvärt jobbigt att köra negativa bänkpressar, därför så körde jag inte många övningar. Nytt PB om man nu kan kalla de för det i negativa bänk.

Sällen
2006-09-22, 19:58
nice pass mannen:)

har inte du en broder som tävlar också? isf säg åt honom på skarpen att han ska börja med journal här också :D

stahlberg
2006-09-22, 20:27
Har en JSKare börjat träna Öjeby-bänkpress?:D . Det var till att ha sänkt vikterna i marklyft ordentligt.

Jag klagar inte, jag finner bara passet lite ovanligt (och därför intressant).

Berra_88
2006-09-24, 13:29
Har en JSKare börjat träna Öjeby-bänkpress?. Det var till att ha sänkt vikterna i marklyft ordentligt.

Jag klagar inte, jag finner bara passet lite ovanligt (och därför intressant).

Nja, öjebyn kör någon konstig variant i bänken, så här är deras:
v.1 Ganska lätt
v.2 Pers
v.3 Negativa

Men exakt 1 vecka efter man har kört negativa så är man i grym form i bänken, men då ska man köra lätta. Något som inte passar ihop, Därför har jag gjort mitt egna schema:D som ser ut så här:

v.1 Ganska lätt
v.2 Negativa
v.3 Pers

Mitt pass fungerar perfekt för mig, för exakt 1 vecka efter negativa bänk så sätter jag nästan alltid pers i någon from (repning/maxning). Så därför valde jag att köra dubbelpass denna veckan, för nästa vecka är det Bänk-DM.

Sen att det blev så få övningar beror på att det är nära tävling + att jag aldrig skulle orka köra mycket längre pga att negativa övningar kör slut på en totalt.

Berra_88
2006-09-24, 13:31
Varför jag kör lätta marklyft är för att Smolov börjar nästa vecka och att jag har haft en fruktansvärd trötthets känsla och lite smärta i höftpartiet och nedanför korsryggen.

stahlberg
2006-09-24, 17:24
Då är det Öjeby-INSPIRERAT i alla fall. För DE FLESTA tror jag Öjebyns fördelning fungerar bättre, men det är ju tur att du funnit ut vad som fungerar FÖR DIG.

Lillgrabben
2006-09-24, 18:10
Nu är det iofs länge sedan jag var till Öjebyn & tränade / tävlade, men jag hag nog aldrig hört talas om att ngn där tränar enligt:

* lätt
* pers
* negativ

För den skull kan det mkt väl stämma, men jag har nog inte hört talas om just den "passfördelningen".

Berra_88
2006-09-24, 19:10
Nu är det iofs länge sedan jag var till Öjebyn & tränade / tävlade, men jag hag nog aldrig hört talas om att ngn där tränar enligt:

* lätt
* pers
* negativ

För den skull kan det mkt väl stämma, men jag har nog inte hört talas om just den "passfördelningen".

Just den metoden gav David Holmberg till Johannes Dahl på landslagslägret. Har för mig att det skulle vara liknande det schemat som Tomas körde.

Lillgrabben
2006-09-24, 19:51
Just den metoden gav David Holmberg till Johannes Dahl på landslagslägret. Har för mig att det skulle vara liknande det schemat som Tomas körde.

Ja, är det så som Tomas tränar så funkar det säkert bra. Tomas har ju i allafall gåt framåt mycket.

Förvisso är de Öjebyprogram jag haft på papper gjorda av Kåre & jag har för mig att David & Kåres träning skiljer sig åt en ( hel?) del.

Tack för infot!

Berra_88
2006-09-25, 19:17
Knäböj: 4x9x122,5kg
Bänkpress med stopp: 1x100kg 1x110kg

Första dagen jag kör smolov, kan ju säga att det är hyffsat jobbigt. Jag är inte van vid hög reppare men ändå så var sista repet i sista setet lätt. Längtar tills onsdag:D då blir det 5x7x132,5kg om jag har rätt:whipped:

A.Pahkamaa
2006-09-25, 20:43
Knäböj: 4x9x122,5kg
Bänkpress med stopp: 1x100kg 1x110kg

Första dagen jag kör smolov, kan ju säga att det är hyffsat jobbigt. Jag är inte van vid hög reppare men ändå så var sista repet i sista setet lätt. Längtar tills onsdag:D då blir det 5x7x132,5kg om jag har rätt:whipped:

Det ska bli intressant att se hur smolov fungerar för dig, jag funderar på att testa det själv efter jul.

Berra_88
2006-09-27, 19:29
Knäböj: 5x7x132,5kg

Oj, det ser riktigt lamt ut att bara ha kört 1 övning, men jag kan säga att det är jobbigare än det ser ut:whipped:. I 4:e settet var några böjar grunda*grr* vilket konstigt nog kändes tyngre än sista settet där jag verkligen körde djuuuuupa knäböj:confused: för jag verkligen inte ville missa djupet. Alltså var 5:e settet lättare än 4:e, fast jag körde djupare i 5:e.

Timme
2006-09-27, 21:21
Knäböj: 5x7x132,5kg

Oj, det ser riktigt lamt ut att bara ha kört 1 övning, men jag kan säga att det är jobbigare än det ser ut:whipped:. I 4:e settet var några böjar grunda*grr* vilket konstigt nog kändes tyngre än sista settet där jag verkligen körde djuuuuupa knäböj:confused: för jag verkligen inte ville missa djupet. Alltså var 5:e settet lättare än 4:e, fast jag körde djupare i 5:e.

fy vad du är sjukt stark asså. 5set med 7 reps i böj på 132.5 *grr27*

Och endå så väger du ca 73kg! Det är väl utan utrustning du kör också?

Berra_88
2006-09-27, 23:29
fy vad du är sjukt stark asså. 5set med 7 reps i böj på 132.5 *grr27*

Och endå så väger du ca 73kg! Det är väl utan utrustning du kör också?
Tack!

Jag kör endast med bälte, nja jag tror jag väger mer nu:D

Berra_88
2006-09-29, 19:20
Knäböj: 7x5x140kg

Kändes riktigt tungt, funderar på att öka 5kg nästa vecka istället för 10kg som det står på schemat. Annars kommer jag aldrig orka mot slutet av nästa vecka. Fick lite ont i rumpan eller strax nedanför, har ingen aning vad det kan vara, men förmodligen går det över. Imorgon är det tävling!:D

Berra_88
2006-10-01, 17:42
Bänk DM:

WTF! Jag vägde in på 76,5kg!!! Alltså har jag ökat exakt 3,6kg på 3 veckor.

110kg: 3-0 godkänt
120kg: 3-0 godkänt
125kg: 3-0 godkänt

Bra tävling med 9/9 vita, sista på 125kg var riktigt lätt. Jag är helt säker på att jag hade klarat 127,5kg minst, kan även ha klarat 130kg i sista. Stången var inte den bästa, jag tror kullagrerna var utslitna för stången "följde" inte med utan var helt stum när man vred handlederna lite, men det var lika för alla.

Filmen från Bänk DM: http://styrkelyftaren.com/media/Film_060930_DM_BP.wmv

stahlberg
2006-10-01, 17:50
Grattis till ett bra bänkpress-resultat.

Det förvånar mig en aning att du verkar vara på väg mot klass 82,5 kg i bänk-SM, eftersom såväl svenska rekordet som årets ranking är något hårdare i klass 82,5 än i klass 75 kg (och du kommer att vara en LÄTT 82,5a). Räknar du med att en snabbt uppressad kroppsviktsökning ska ge såpass många extra kg att det är värt det? Eller vill ni försöka "dela på" medaljerna i klubben (klass 75 kg för Karppinen, 82,5 för dig)?

Berra_88
2006-10-01, 18:42
Grattis till ett bra bänkpress-resultat.

Det förvånar mig en aning att du verkar vara på väg mot klass 82,5 kg i bänk-SM, eftersom såväl svenska rekordet som årets ranking är något hårdare i klass 82,5 än i klass 75 kg (och du kommer att vara en LÄTT 82,5a). Räknar du med att en snabbt uppressad kroppsviktsökning ska ge såpass många extra kg att det är värt det? Eller vill ni försöka "dela på" medaljerna i klubben (klass 75 kg för Karppinen, 82,5 för dig)?
Nej det är inget som är uppgjort. Jag var helt chockad när jag fick veta vad jag vägde in på, jag trodde jag skulle väga absolut max 75kg. Nu är det absolut ingen idé att försöka banta till Bänk SM. Sen går jag inte in lika mycket för det när det gäller enbart bänkpress tävlingar utan jag tävlar bara för att det är kul. Det är Styrkelyft som är min grej, man har inte chans mot sådana som tävlar i enbart bänkpress. Men just nu så ligger jag 2:a i rankingen(dock inte uppdaterad efter helgens tävlingar), medans i 75:an så hade jag varit 3:a. Men kollar man på rankingen så känns en medalj inte så långt bort i 82,5:an på Bänk-SM.

Berra_88
2006-10-02, 19:31
Knäböj: 4x9x127,5kg
Bänkpress: 2x3x100kg 7x100kg

Missade en smolov dag förra veckan pga tävling, så det är därför det blev ett litet hopp bland dagarna (ej dag 4). Knäböjen kändes helt ok! inga problem alls. Bänkpressen kände jag för att reppa lite sista settet, dock inte till fail.

Berra_88
2006-10-04, 21:11
Knäböj: 5x7x137,5kg

Helt ok pass! inga problem alls:)

Timme
2006-10-04, 21:21
Grym viktökning! Är det svårt att äta så mycket som du måste göra för att gå upp eller är det inga problem alls?

Berra_88
2006-10-04, 21:26
Grym viktökning! Är det svårt att äta så mycket som du måste göra för att gå upp eller är det inga problem alls?
Tackar! Nej, jag tvingar inte i mig mat utan äter oftare, tar även gainers ibland utöver de vanliga måltiderna. Innan var jag lite slarvig ibland med maten.

Timme
2006-10-04, 21:35
Tackar! Nej, jag tvingar inte i mig mat utan äter oftare, tar även gainers ibland utöver de vanliga måltiderna. Innan var jag lite slarvig ibland med maten.

ah då förstår jag :) Hmm hur känns det att vara Sveriges bästa SLare? (ålder viktklass)

Berra_88
2006-10-07, 17:19
knäböj: 5x145

Körde endast 1 set, sen la jag ner. Jag mådde dåligt hela dagen (förkylning) och när jag hade kört min först femma började det snurra och jag kände mig riktigt kass. Så det blev till att åka hem och vila.

A.Pahkamaa
2006-10-07, 17:29
Fan va trist.

Kommer du fortsätta där du slutade med Smolov när du blir frisk igen eller kommer du börja om från början?

Krya på dig!

Berra_88
2006-10-07, 18:00
Knäböj: 10x3x155kg
Bänkpress med Katana-tröja: 15cm kloss: 150kg, 10cm: 160kg, 5cm: 160kg

Mådde lite bättre idag så jag åkte ner för att testa, den här gången mådde jag inte kasst utan bara lite trött. Ändå klarade jag alla reps och set, fast det var tungt! Jävla förkylning! Testade den nya katana-tröjan idag, den satt riktigt löst i armarna vilket berodde på att jag tog en storlek större än min Fury. Ändå så var det svårt att komma ner till 5 cm kloss. Vek in armarna lite vilket gjorde att jag fick en konstig lyftbana, men vikten kom upp lätt. Tröjan var annars riktigt bra att bänka i, underbar lyftbana på dom andra då jag inte vek in armarna. Får jag det att funka i tröjan så blir det nog en del extra kilon:D

Berra_88
2006-10-07, 18:02
ah då förstår jag :) Hmm hur känns det att vara Sveriges bästa SLare? (ålder viktklass)
Hehe, nja det känns precis som innan, man går ju inte och tänker på det varje dag precis.

Berra_88
2006-10-07, 18:03
Fan va trist.

Kommer du fortsätta där du slutade med Smolov när du blir frisk igen eller kommer du börja om från början?

Krya på dig!

Nja, jag körde idag och det funkade, men jag hoppade över gårdagens pass. Så det blir ju inte exakt efter schemat*grr*
Jag känner mig bättre idag, bara täppt i näsan och lite slemmig i halsen och lite småhosta.

Berra_88
2006-10-09, 19:13
Knäböj: 4x9x132,5kg

Inga problem alls, tappade ryggen lite på dom 2-3 sista repsen i sista settet. Varför jag tappade rygggen lite berodde nog på att jag väldigt djupt nere på dom 3 sista. 3 pass kvar!

A.Pahkamaa
2006-10-09, 20:52
Visst har du gjort en egen variant av Smolov, om jag inte har räknat fel?
Vilken ändring har du gjort?
Om jag ska pröva Smolov efter jul så hade jag tänkt skriva in ett max som är runt 10 kg lägre än mitt egentliga max, men din variant kanske funkar bättre. :)

Berra_88
2006-10-09, 21:01
Visst har du gjort en egen variant av Smolov, om jag inte har räknat fel?
Vilken ändring har du gjort?
Om jag ska pröva Smolov efter jul så hade jag tänkt skriva in ett max som är runt 10 kg lägre än mitt egentliga max, men din variant kanske funkar bättre. :)
Jag skrev in mitt riktiga max, men när jag kom till andra veckan så höjde jag bara 5 kg på alla dagarna(egentligen skulle jag ha höjt 10kg). Tredje veckan så höjde jag ytterligare 5 kg. Så på andra och tredje veckan sänkte jag vikterna med 5 kg. Fattar du?

A.Pahkamaa
2006-10-09, 21:05
Jag skrev in mitt riktiga max, men när jag kom till andra veckan så höjde jag bara 5 kg på alla dagarna(egentligen skulle jag ha höjt 10kg). Tredje veckan så höjde jag ytterligare 5 kg. Så på andra och tredje veckan sänkte jag vikterna med 5 kg. Fattar du?

Jepp.

Ska du köra alla 13 veckor eller blir det bara dom tre första?

Berra_88
2006-10-09, 21:12
Jepp.

Ska du köra alla 13 veckor eller blir det bara dom tre första?

Jag ska köra 7 veckor, jag kör efter den här: http://www.joeskopec.com/smolov.html

A.Pahkamaa
2006-10-09, 22:41
Jag ska köra 7 veckor, jag kör efter den här: http://www.joeskopec.com/smolov.html

10 veckor inklusive "vilan" på 3 veckor då :)

Hur ska du träna under dom tre veckorna du inte kör böj?

http://www.ontariostrongman.ca/Resources/training/smolovsquatcycle.htm

Här tycker dom att man ska köra explosiva och plyometriska övningar, och kanske några enstaka negativa lyft i veckan.

Berra_88
2006-10-09, 22:53
10 veckor inklusive "vilan" på 3 veckor då :)

Hur ska du träna under dom tre veckorna du inte kör böj?

http://www.ontariostrongman.ca/Resources/training/smolovsquatcycle.htm

Här tycker dom att man ska köra explosiva och plyometriska övningar, och kanske några enstaka negativa lyft i veckan.
Jag kör så här: 3 veckor fas1, vila 1 vecka, tävling, vila 1 vecka, sen fas2 4 veckor, sist tävling. Alltså 9 veckor om jag har rätt, jag tar 1 vecka mindre vila.

A.Pahkamaa
2006-10-09, 23:12
Jag kör så här: 3 veckor fas1, vila 1 vecka, tävling, vila 1 vecka, sen fas2 4 veckor, sist tävling. Alltså 9 veckor om jag har rätt, jag tar 1 vecka mindre vila.

Okej, du verkar ha valt ett vettigt upplägg, det hade nog blivit för mycket om du följt hans schema till punkt och pricka. Lycka till med träningen!

Berra_88
2006-10-11, 20:37
Knäböj: 5x7x142,5kg
Bänkpress: 3x3x60kg

Gick lätt alla setten, inga problem nånstans. Körde även lite explosiva bänkpressar. Jag testade även min dräkt till marken, men jag var för tjock runt benen så jag har nu sprättat upp den, tog minst 1 timme!

Berra_88
2006-10-13, 22:04
Knäböj: 7x5x150kg
Negativ bänkpress: 3x120kg, 2x130kg, 2x140kg, 2x150kg PB

7 set 5 reps på 150 kg i böjen, hyffsat jobbigt, men jag failade inte ett enda reps och alla var riktigt djupa. Låren har växt något fruktansvärt under Smolov, varit tvungen att sprätta både mark och böjdräkt. Låren mäter 60cm nu! Innan så var dom runt 56-57cm. Avslutade passet med ett Pb i negativ bänk, ett PB på 10kg om jag har rätt*screwy*

budadi
2006-10-13, 22:15
Knäböj: 7x5x150kg
Negativ bänkpress: 3x120kg, 2x130kg, 2x140kg, 2x150kg PB

7 set 5 reps på 150 kg i böjen, hyffsat jobbigt, men jag failade inte ett enda reps och alla var riktigt djupa. Låren har växt något fruktansvärt under Smolov, varit tvungen att sprätta både mark och böjdräkt. Låren mäter 60cm nu! Innan så var dom runt 56-57cm. Avslutade passet med ett Pb i negativ bänk, ett PB på 10kg om jag har rätt*screwy*
*popcorn* :bow:

A.Pahkamaa
2006-10-13, 22:31
7x5x150 av en ungdom som väger mindre än 80 kg är riktigt jävla bra!

Berra_88
2006-10-14, 15:28
Knäböj: 10x3x160kg

Woho! klar med första fasen, dom första setten var riktigt lätta, sen blev det bara tyngre och tyngre:whipped:. Sista settet var precis att man orkade. Sen så räknade jag ut hur många reps jag har gjort i knäböj på 3 veckor:
343 reps! (endast arbetsset, inga uppvärmningsset inräknade)

budadi
2006-10-14, 15:47
Knäböj: 10x3x160kg

Woho! klar med första fasen, dom första setten var riktigt lätta, sen blev det bara tyngre och tyngre:whipped:. Sista settet var precis att man orkade. Sen så räknade jag ut hur många reps jag har gjort i knäböj på 3 veckor:
343 reps! (endast arbetsset, inga uppvärmningsset inräknade)


343 reps :hbang: och att det är riktigt grymma vikter gör ju inte det hela sämre. Du måste ha ökat ganska mycket i kroppsvikt sen du började med det där programmet ?

Berra_88
2006-10-14, 16:01
343 reps :hbang: och att det är riktigt grymma vikter gör ju inte det hela sämre. Du måste ha ökat ganska mycket i kroppsvikt sen du började med det där programmet ?
Tackar! Jo jag har gått upp nästan 4 kg, och bena har blivit grova som satan nu:D

Sällen
2006-10-14, 16:08
343 reps!:eek:

Bara för nyfikenhetens skull, vad mäter benen? :D

Berra_88
2006-10-14, 16:14
343 reps!:eek:

Bara för nyfikenhetens skull, vad mäter benen? :D
Tror jag skrev de längre upp, ca 60 cm nu:D

Sällen
2006-10-14, 16:16
nice, såg det inte :D

Daniel Mattusch
2006-10-14, 16:20
Härligt att du klarade det! Kör på sista veckorna nu. Hur gör du i mellanfasen nu, vilar/kör spänst/kör lätta böj?

Berra_88
2006-10-14, 16:26
Härligt att du klarade det! Kör på sista veckorna nu. Hur gör du i mellanfasen nu, vilar/kör spänst/kör lätta böj?
Jag kör 1 pass med utrustning på måndag, sen tävling lördag, vila en vecka sen så kör jag igång. Under vilan så kör jag nog extremt lätta och explosiva knäböjar.

budadi
2006-10-14, 16:36
Jag kör 1 pass med utrustning på måndag, sen tävling lördag, vila en vecka sen så kör jag igång. Under vilan så kör jag nog extremt lätta och explosiva knäböjar.

Visst siktar du på sv rek i 82an i böj ? Tror du det blir nå pers i bänk/mark också ?

Berra_88
2006-10-15, 14:18
Visst siktar du på sv rek i 82an i böj ? Tror du det blir nå pers i bänk/mark också ?
Japp de gör jag, fast jag har inte tagit på mig utrustningen ännu:D. Går det bra så blir det nog pers i alla fall i någon utav grenarna.

budadi
2006-10-15, 14:19
Japp de gör jag, fast jag har inte tagit på mig utrustningen ännu:D. Går det bra så blir det nog pers i alla fall i någon utav grenarna.


Ok, håll oss uppdaterade om hur det går med utrustning då *popcorn* Lycka till

Timme
2006-10-15, 14:26
Så sjukt bra! Knäböj din favorit övning?

Berra_88
2006-10-15, 16:20
Så sjukt bra! Knäböj din favorit övning?
Tackar! Japp det har det alltid varit. Knäböj är tungt, jobbigt, plågsamt men underbart!

Berra_88
2006-10-16, 20:01
Knäböj med dräkt och lindor:
2x180kg<-- godkänt djup*screwy*
1x210kg<-- godkänt djup:D

Bänkpress med stopp:
1x100kg
1x110kg

Holy shit!
Stänkte 210kg som papper, och den var flera cm under godkänt djup. Så djup böj var längesen jag gjorde, det blev ju inte sämre av att den var superlätt. Sen bänkpressen kändes normalt. Siktar på att göra minst 233 i böj och 125 i bänk. Marken har jag ingen aning för det har jag inte kört snart på en månad:D. Ingångarna blir: 210-110-205. Lyftet på 210 filmades och kommer läggas upp på JSK:s hemsida, jag kan länka till den sen så kan ni få se.

budadi
2006-10-16, 20:04
härliga böjar :thumbup:

Timme
2006-10-16, 20:32
SJuuukt bra mannen!

Berra_88
2006-10-17, 06:14
Min superlätta böj på 210kg: http://www.jonkoping-styrkelyft.com/Film%20KB%20Okt%2016%2006.wmv

Timme
2006-10-17, 06:53
Min superlätta böj på 210kg: http://www.jonkoping-styrkelyft.com/Film%20KB%20Okt%2016%2006.wmv

Så enormt grymt! Vad är ditt PB på i böj?

edit: Asså helt sjukt bra fart du hade på böjen!

Berra_88
2006-10-17, 15:40
Så enormt grymt! Vad är ditt PB på i böj?

edit: Asså helt sjukt bra fart du hade på böjen!
Jag har gjort 230kg godkänt på träning och 225kg godkänt på tävling.

edit: det är titanium lindor och inte Metal lindor fastän det ser ut som det.

budadi
2006-10-17, 15:43
Min superlätta böj på 210kg: http://www.jonkoping-styrkelyft.com/Film%20KB%20Okt%2016%2006.wmv


Sluta vara olaglig, man får inte böjja så lätt :whipped:

Berra_88
2006-10-17, 17:07
Sluta vara olaglig, man får inte böjja så lätt :whipped:
Hehe! kolla bara på din klubbkompis Tomas, alla hans böjar är för lätta!

budadi
2006-10-17, 17:20
Hehe! kolla bara på din klubbkompis Tomas, alla hans böjar är för lätta!

Men han är omänsklig , han räknas inte *innocent*

damir_T
2006-10-18, 17:05
Såg böj filmen,! Såg ju redigt lätt å bra ut :D haha, med tanke på hur trötta dina ben borde vara ;)

Timme
2006-10-21, 17:19
Ett enormt Grattis till din enormt grymma böj på DM som gav dig rekord på 233!

HookersUnited
2006-10-21, 18:06
Men vad i helvete? Jag tror jag börjar med fingervirkning istället.

Timme
2006-10-22, 02:01
Men vad i helvete? Jag tror jag börjar med fingervirkning istället.

:laugh:

Berra_88
2006-10-22, 19:07
Ett enormt Grattis till din enormt grymma böj på DM som gav dig rekord på 233!
Tackar! tog även svenskt rekord sammanlagt:D men jag tror du hade redan åkt då.

Tävlingen:

Vägde in på 75,15kg

Knäböj:
210kg<--- 3-0 godkänd
225kg<--- 2-1 godkänd
233kg<--- 3-0 godkänd

Bänkpress:
110kg<--- 3-0 godkänd
120kg<--- 3-0 godkänd
125kg<--- 3-0 godkänd

Marklyft:
205kg<--- 3-0 godkänd
215kg<--- 3-0 godkänd
227,5kg<- 3-0 godkänd

Sammanlagt: 585kg

26/27 vita lampor:D

Hade inte samma tryck som tidigare i veckan, förmodligen beror det på att jag inte sov jättemånga timmar. Plus att jag matchade min flickvän innan jag tävlade, lindade även henne. Jag åt endast 2 mackor och 1 och 1/2 minimeal mellan klockan 04:45 till 18:30 så man kan ju säga att jag var helt utsvulten efter tävlingen. Värst var nog att tävlingen försenades en bra bit så när jag var färdig uppvärmd, så hade dom inte ens börjat med prisutdelningen på förra gruppen, så det var inte den mest optimala tävlingen att sätta pers på. Men det gick riktigt bra ändå, riktigt nöjd med resultatet och 26/27 vita lampor. Nästa mål är att göra 600 till sista chansen den 2:a december i Jönköping.

Min åsikt: riktigt nöjd med tävlingen!

Timme
2006-10-22, 19:16
Tackar! tog även svenskt rekord sammanlagt:D men jag tror du hade redan åkt då.

Tävlingen:

Vägde in på 75,15kg

Knäböj:
210kg<--- 3-0 godkänd
225kg<--- 2-1 godkänd
233kg<--- 3-0 godkänd

Bänkpress:
110kg<--- 3-0 godkänd
120kg<--- 3-0 godkänd
125kg<--- 3-0 godkänd

Marklyft:
205kg<--- 3-0 godkänd
215kg<--- 3-0 godkänd
227,5kg<- 3-0 godkänd

Sammanlagt: 585kg

26/27 vita lampor:D

Hade inte samma tryck som tidigare i veckan, förmodligen beror det på att jag inte sov jättemånga timmar. Plus att jag matchade min flickvän innan jag tävlade, lindade även henne. Jag åt endast 2 mackor och 1 och 1/2 minimeal mellan klockan 04:45 till 18:30 så man kan ju säga att jag var helt utsvulten efter tävlingen. Värst var nog att tävlingen försenades en bra bit så när jag var färdig uppvärmd, så hade dom inte ens börjat med prisutdelningen på förra gruppen, så det var inte den mest optimala tävlingen att sätta pers på. Men det gick riktigt bra ändå, riktigt nöjd med resultatet och 26/27 vita lampor. Nästa mål är att göra 600 till sista chansen den 2:a december i Jönköping.

Min åsikt: riktigt nöjd med tävlingen!

Det ska du vara!

Det var riktigt tråkigt att jag var tvungen att åka :( Jag han bara se din första mark (givetvis så såg jag dina böjar och bänkar).

Bänkarna var perfekta!

Stort grattis till ditt sammanlagda rekord också!

Sedan så var Tittis rekord på rekord smått otroligt också! Först så knäckte hon dåvarande rekord i mark med 2.5kg (tror jag) i andra lyftet sedan så totaltförnedrade hon 140kg vilket var rekord ökning på nytt med 7.5kg!

Nu är jag nyfikiken på att höra om hur det gick för stolpen, Damir och Magnus.

Berra_88
2006-10-22, 20:01
Det ska du vara!

Det var riktigt tråkigt att jag var tvungen att åka :( Jag han bara se din första mark (givetvis så såg jag dina böjar och bänkar).

Bänkarna var perfekta!

Stort grattis till ditt sammanlagda rekord också!

Sedan så var Tittis rekord på rekord smått otroligt också! Först så knäckte hon dåvarande rekord i mark med 2.5kg (tror jag) i andra lyftet sedan så totaltförnedrade hon 140kg vilket var rekord ökning på nytt med 7.5kg!

Nu är jag nyfikiken på att höra om hur det gick för stolpen, Damir och Magnus.

Tackar!
Jo men mest otroligt tyckte jag var att hon fick 115kg lätt i andra böjen när halva lindan flög iväg på vägen ner. Sen så skötte jag lindningen, upplindningen lapparna mm, så jag hann inte lämna in lappen i tid, typ 2-3 sekunder försent*grr* så hon fick bara 117,5kg till sista. Sen höll jag på att bli ägd av henne på poäng, hon gjorde 0,8 poäng mindre än mig tror jag.

Stolpen lyckades inte fixa rekordet i marken, fick den upp till knäna tror jag. Damir gjorde 160-140-205. Magnus tror jag gjorde 850 sammanlagt.

budadi
2006-10-22, 20:04
grattis till sv rek :thumbup:

Berra_88
2006-10-22, 20:11
grattis till sv rek :thumbup:
Tack! varför var inte du med på DM?

budadi
2006-10-22, 20:20
Tack! varför var inte du med på DM?

För jag valde att hoppa över eftersom jag kör ett 12veckors schema som bygger på att man ska tävla vecka 12, och darför sparar jag mig till lucialyftet , kmr bli en jävla massa pers iaf :)

Timme
2006-10-22, 20:42
Tackar!
Jo men mest otroligt tyckte jag var att hon fick 115kg lätt i andra böjen när halva lindan flög iväg på vägen ner. Sen så skötte jag lindningen, upplindningen lapparna mm, så jag hann inte lämna in lappen i tid, typ 2-3 sekunder försent*grr* så hon fick bara 117,5kg till sista. Sen höll jag på att bli ägd av henne på poäng, hon gjorde 0,8 poäng mindre än mig tror jag.

Stolpen lyckades inte fixa rekordet i marken, fick den upp till knäna tror jag. Damir gjorde 160-140-205. Magnus tror jag gjorde 850 sammanlagt.

Det var som tusan! Vad hade ni valt som tredje lyft i böjen?

Oj! Fräckt att nästan bli ägd av sin tjej på poäng :D

Synd på stolpens rekord försök. Har han klarat vikten på träning?

Pinglan
2006-10-22, 20:42
Vilken otroligt bra tävling! Grattis! Hälsa Titti och gratulera också :thumbup:

stahlberg
2006-10-22, 23:43
Först och främst grattis.

Där har vi ett problem i Sverige : tävlingarna tycks ofta försenas så att de inte stämmer överens med tidtabellerna. Här i Finland har vi helt lyckats få bort det problemet (åtminstone i större tävlingar, typ FM). Tidsschemat är helt enkelt uppbyggt så att tidtabellerna håller. Detta måste väl också kunna lyckas i Sverige?

Det är väldigt irriterande när man värmt upp enligt en tidigare angiven tidtabell, och mitt i allt får höra att tävlingen börjar en halv timme senare (eller bara att den börjar "senare", helt utan angiven tid).

-AG-
2006-10-23, 10:07
Först och främst grattis.

Där har vi ett problem i Sverige : tävlingarna tycks ofta försenas så att de inte stämmer överens med tidtabellerna. Här i Finland har vi helt lyckats få bort det problemet (åtminstone i större tävlingar, typ FM). Tidsschemat är helt enkelt uppbyggt så att tidtabellerna håller. Detta måste väl också kunna lyckas i Sverige?

Det är väldigt irriterande när man värmt upp enligt en tidigare angiven tidtabell, och mitt i allt får höra att tävlingen börjar en halv timme senare (eller bara att den börjar "senare", helt utan angiven tid).

"I Sverige"...

Sverige är ett stort land Stålis, jag upplever inte att vi har de problemen här uppe.

O.W.
2006-10-23, 10:16
Alla större tävlingar där det ingår prisutdelningar brukar problemet uppstå då och då. Spelar ingen roll ifall det är i norr eller söder.

Berra_88
2006-10-23, 20:58
Explosiva knäböj: 5x3x50kg
Benspark: 3x5x40kg
Bencurl: 3x5x25kg
Press bakom nacken: 3x5x50kg
Axelpress i maskin: 3x5x70kg

Helt ok pass! Tar det lugnt nu denna veckan eftersom smolov börjar nästa vecka igen. Känner mig knappt trött efter tävlingen, tyckte nästan vissa smolov träningspass var jobbigare än hela tävlingen:laugh:. Men bra ökningar har det ju gett hittils, 8kg pers i böj och 5kg i mark utan att ha lyft ett enda marklyft på 4 veckor, dessa lyft var inte absolut max heller.

Big Lou
2006-10-24, 07:13
Explosiva knäböj: 5x3x50kg
Benspark: 3x5x40kg
Bencurl: 3x5x25kg
Press bakom nacken: 3x5x50kg
Axelpress i maskin: 3x5x70kg

Helt ok pass! Tar det lugnt nu denna veckan eftersom smolov börjar nästa vecka igen. Känner mig knappt trött efter tävlingen, tyckte nästan vissa smolov träningspass var jobbigare än hela tävlingen:laugh:. Men bra ökningar har det ju gett hittils, 8kg pers i böj och 5kg i mark utan att ha lyft ett enda marklyft på 4 veckor, dessa lyft var inte absolut max heller.

Ditt knäböj på DM såg onekligen lätt ut, såg ut att vara en bit från max.
:thumbup:

Berra_88
2006-10-25, 21:46
Marklyft vanlig stil (med överhandsgrepp utan tumlås): 5x5x110kg
Latsdrag: 3x5x70kg
Ryggresningar med 25kg på ryggen: 3x8

Testade lite konstiga grepp i marken för skoj skull, så det är inga problem med greppet:D. Körde annars väldigt lätt, helt ok pass.

Berra_88
2006-10-27, 19:00
Knäböj: 5x3x110kg
Negativa bänkpress: 3x120kg, 2x130kg, 1,5x140kg

Lite lätta, djupa knäböjar, inga problem! Kändes segt i negativa bänkpressen, sista settet så trodde passaren att jag bara skulle göra en etta, så han la tillbaka stången. Så jag fick lyfta tillbaka direkt, vilket i sin tur gjorde att jag inte orkade hålla emot hela vägen ner.
Helt ok pass!

Berra_88
2006-10-30, 23:18
Knäböj:
3x117,5kg
4x135kg
3x4x152,5kg
5x152,5kg

Gick riktigt segt och tungt idag, berodde nog på att jag tryckte i mig en hel hamburgertallrik 10 min innan träningen, inte smart:smash:.

Fantomen
2006-10-30, 23:29
Hej Bernhard! Vad anväder du för dräkt i böjen? Har förstått att du använder super plussen, men har du wide stance eller vanlig på den?

budadi
2006-10-30, 23:36
Knäböj:
3x117,5kg
4x135kg
3x4x152,5kg
5x152,5kg

Gick riktigt segt och tungt idag, berodde nog på att jag tryckte i mig en hel hamburgertallrik 10 min innan träningen, inte smart:smash:.


Fina vikter, det är inte bra att äta precis före träning fyfy :whipped:

Timme
2006-10-30, 23:50
Knäböj:
3x117,5kg
4x135kg
3x4x152,5kg
5x152,5kg

Gick riktigt segt och tungt idag, berodde nog på att jag tryckte i mig en hel hamburgertallrik 10 min innan träningen, inte smart:smash:.


12 set på sjuka vikter *grr27*

Asså, hjälp!

Berra_88
2006-10-31, 01:40
Hej Bernhard! Vad anväder du för dräkt i böjen? Har förstått att du använder super plussen, men har du wide stance eller vanlig på den?
Jag har wide stance!

Berra_88
2006-10-31, 01:41
Fina vikter, det är inte bra att äta precis före träning fyfy :whipped:
Tackar! ne, men vad ska man göra om man har haft över 2 timmars teorilektion på körskolan:eating:. Får hitta någon annan lösning...

Berra_88
2006-10-31, 01:42
12 set på sjuka vikter *grr27*

Asså, hjälp!
nej nej, det är endast 6 set :p

budadi
2006-10-31, 02:13
Tackar! ne, men vad ska man göra om man har haft över 2 timmars teorilektion på körskolan:eating:. Får hitta någon annan lösning...

Du tar med dig mat dit *slap*

Berra_88
2006-11-02, 18:47
Knäböj:
3x107,5kg
3x125kg
4x145kg
3x3x162,5kg
2x5x152,5kg

Riktigt nöjd över detta passet! Fick ett par riktigt fina träffar på 162,5kg som var riktigt lätta, annars var resten ganska tungt.

budadi
2006-11-02, 19:13
Knäböj:
3x107,5kg
3x125kg
4x145kg
3x3x162,5kg
2x5x152,5kg

Riktigt nöjd över detta passet! Fick ett par riktigt fina träffar på 162,5kg som var riktigt lätta, annars var resten ganska tungt.
*yourock*

Berra_88
2006-11-03, 19:58
Knäböj:
4x117,5kg
4x125kg
5x4x145kg

Bänkpress:
2x120kg <-- fick ytterst lite hjälp på sista
2x120kg <-- ingen hjälp:) PB
0x127,5kg<-- riktigt riktigt nära, träffade lite fel på bröstet*grr*
0x127,5kg<-- träffade helt fel på bröstet, inte ens nära

Knäböjen gick smidigt idag. Bänkpressen gick inget vidare enligt mig, även att det blev ett PB. Tekniken stämde inte riktigt idag i bänken, träffade fel på bröstet flera gånger*screwy*.

Berra_88
2006-11-03, 20:12
Knäböj:
4x117,5kg
4x125kg
5x4x145kg

Bänkpress:
2x120kg <-- fick ytterst lite hjälp på sista
2x120kg <-- ingen hjälp:) PB
0x127,5kg<-- riktigt riktigt nära, träffade lite fel på bröstet*grr*
0x127,5kg<-- träffade helt fel på bröstet, inte ens nära

Knäböjen gick smidigt idag. Bänkpressen gick inget vidare enligt mig, även att det blev ett PB. Tekniken stämde inte riktigt idag i bänken, träffade fel på bröstet flera gånger*screwy*.

Glömde att jag körde lite smalbänk också
smalbänk:
4x100kg
5x90kg

Timme
2006-11-03, 23:18
Knäböj:
4x117,5kg
4x125kg
5x4x145kg

Bänkpress:
2x120kg <-- fick ytterst lite hjälp på sista
2x120kg <-- ingen hjälp:) PB
0x127,5kg<-- riktigt riktigt nära, träffade lite fel på bröstet*grr*
0x127,5kg<-- träffade helt fel på bröstet, inte ens nära

Knäböjen gick smidigt idag. Bänkpressen gick inget vidare enligt mig, även att det blev ett PB. Tekniken stämde inte riktigt idag i bänken, träffade fel på bröstet flera gånger*screwy*.

Tråkigt att bänken inte riktigt gick som du ville men roligt med PB!

Imorgon åker jag och min lillebror iväg till Jönköping (farsan kör bil)
Vi kommer att träna i JSK vid 14.00 eller 14.30 Vi kanske syns? Eller ska du inte alls träna på lördag?

Berra_88
2006-11-04, 01:49
Tråkigt att bänken inte riktigt gick som du ville men roligt med PB!

Imorgon åker jag och min lillebror iväg till Jönköping (farsan kör bil)
Vi kommer att träna i JSK vid 14.00 eller 14.30 Vi kanske syns? Eller ska du inte alls träna på lördag?
OK! jag ska också träna, lite markteknik och bänktröja. Skulle Ståhlberg också komma?

stahlberg
2006-11-04, 07:43
Troligen kommer jag eftersom jag nu är i Stockholm (kaffe+internet 29kr).

För att ha varit i Stockholm säkert 50 gånger så vet jag ovanligt lite om staden. Jag har så gott som alltid besökt bara vissa platser, och tagit tunnelbana eller haft bil (med chaufför, själv har jag inte körkort). Jag har alrdig "turistat" här i egentlig mening. Staden ger ett mer internationellt intryck. Den verkar större än Helsingfors (och det är den ju också, för i Helsingfors bor bara 550.000 människor. Men i verkligheten är skillnaden mindre, för Helsingfors-regionen omfattar också Esbo och Vanda, så tillsammans bor där nog ca 1 miljon invånare).

Man får iaf tala sitt eget modersmål (=svenska) här, vilket inte alltid är fallet i Helsingfors. Allting verkar fruktansvärt dyrt, men är egentligen numera ganska billigt. Jag har svårt att vänja mig vid kronans låga värde (jämfört med den finska euron alltså). Men t.ex kaffe och internet skulle kosta mellan 40 och 45 kr i Helsingfors, här är det alltså 29 kr.

Timme
2006-11-04, 09:23
OK! jag ska också träna, lite markteknik och bänktröja. Skulle Ståhlberg också komma?

Skoj!

Jo då, Stålis kommer :D Det blir riktigt kul :)

Berra_88
2006-11-04, 23:44
Bänk med Katana tröja:
20cm kloss: 2x120kg
10cm kloss: 1x140kg
5cm kloss: 1x150kg
ner till bröstet med stopp: 1x150kg

marklyft:
många x 120kg
1x160kg

Riktigt nöjd med passet, även att "trycket" var helt borta så pressade jag upp 150kg med stopp ganska lätt. Det var svårare att komma ner än att komma upp med Katana tröjan. Tröjan är lätt att styra, men fruktansvärt hård! Sen i marken så var det teknik träning, kom fram till att flytta ut greppet några cm och att låsa anorlunda med tummen så att tummen inte drar lika mycket mot innerlåret. Körde så många att jag tappade räkningen, lade på 160kg för att se om greppet funkade, och det gjorde det!

Timme
2006-11-04, 23:53
Bänk med Katana tröja:
20cm kloss: 2x120kg
10cm kloss: 1x140kg
5cm kloss: 1x150kg
ner till bröstet med stopp: 1x150kg

marklyft:
många x 120kg
1x160kg

Riktigt nöjd med passet, även att "trycket" var helt borta så pressade jag upp 150kg med stopp ganska lätt. Det var svårare att komma ner än att komma upp med Katana tröjan. Tröjan är lätt att styra, men fruktansvärt hård! Sen i marken så var det teknik träning, kom fram till att flytta ut greppet några cm och att låsa anorlunda med tummen så att tummen inte drar lika mycket mot innerlåret. Körde så många att jag tappade räkningen, lade på 160kg för att se om greppet funkade, och det gjorde det!

Ditt pass gick ju mycket bra. Bänken var fin. Hur många gånger har du bänkat med katana tröjan? Var det första?

Skönt att du hittade ett nytt grepp i marken också. Lycka till med din fortsatta träning! Knäck på bänk SM!

stahlberg
2006-11-05, 00:36
Jag var också på plats. Synd att jag inte nästan alls hann titta på när du tränade pga "mina" egna lyftare. Så mycket hann också jag se att det inte verkade så lätt att sänka stången med den nya tröjan.

budadi
2006-11-05, 19:37
Visst har du superplussen i böj bernhard ? isf vilken storlek ?

Berra_88
2006-11-05, 21:17
Visst har du superplussen i böj bernhard ? isf vilken storlek ?
Japp de har jag, storlek 36.

budadi
2006-11-05, 21:44
Japp de har jag, storlek 36.

Okej, undra hur stor 38an kommer va på mig *screwy* beställde en förra veckan. Tog då länge att få den... Är den svårare att böjja i än vanliga plussen ?

Berra_88
2006-11-05, 22:50
Okej, undra hur stor 38an kommer va på mig *screwy* beställde en förra veckan. Tog då länge att få den... Är den svårare att böjja i än vanliga plussen ?
Den kommer vara alldeles för stor, om du inte har riktigt grova ben. Jag tycker den var svår att köra in, men nu är den underbar när man kan den. Var beställde du någonstans?

budadi
2006-11-05, 22:52
Den kommer vara alldeles för stor, om du inte har riktigt grova ben. Jag tycker den var svår att köra in, men nu är den underbar när man kan den. Var beställde du någonstans?

Om den är massor för stor byter jag den mot en 36a men om den bara är lite så syr jag väl in . okej de låter bra :) powerzite

Berra_88
2006-11-06, 22:14
Knäböj:
4x107,5kg
4x125kg
4x145kg
3x162,5kg
2x4x162,5kg

lätta bänkpress:
5x5x80kg

Idag gick det riktigt bra med knäböjen, kändes ganska lätt och jag hade nog kunnat göra ett par reps till, men jag följer schemat exakt så man fick avstå från att reppa lite mer. Bänkpressen var helt ok, lätta explosiva. Riktigt nöjd med dagens pass!

Timme
2006-11-06, 22:56
Knäböj:
4x107,5kg
4x125kg
4x145kg
3x162,5kg
2x4x162,5kg

lätta bänkpress:
5x5x80kg

Idag gick det riktigt bra med knäböjen, kändes ganska lätt och jag hade nog kunnat göra ett par reps till, men jag följer schemat exakt så man fick avstå från att reppa lite mer. Bänkpressen var helt ok, lätta explosiva. Riktigt nöjd med dagens pass!

Imponerande böjar som vanligt. Läskiga vikter, speciellt med tanke på att de är RAW.

Är det orginal programmet du följer nu eller hade du sänkt höjningarna lite?

oggen
2006-11-07, 09:25
Kör du med bälte i böjen?

Berra_88
2006-11-07, 13:04
Imponerande böjar som vanligt. Läskiga vikter, speciellt med tanke på att de är RAW.

Är det orginal programmet du följer nu eller hade du sänkt höjningarna lite?
Tackar! Nej, den här fasen har jag inte ändrat något på, var bara förra. Men klarar jag inte ända ut så kommer jag att sänka.

Berra_88
2006-11-07, 13:05
Kör du med bälte i böjen?
Japp, jag kör med endast bälte i knäböj.

Timme
2006-11-07, 13:10
Tackar! Nej, den här fasen har jag inte ändrat något på, var bara förra. Men klarar jag inte ända ut så kommer jag att sänka.

Härligt! kämpa på, det vore grymt coolt om du klarar alla passen utan att trappa ned på höjningarna.

Berra_88
2006-11-08, 20:01
Knäböj:
3x107,5kg
3x135kg
3x152,5kg
3x3x162,5kg<--- LÄTT
3x170kg<--- PB:D LÄTT

Stående skivstångscurls med Z-stång.
3x5x45kg

Superset, 10 reps hammer curls 10 reps hantelcurls på varje arm = 40 reps per set, 2 set.

WOHO! vilket tryck jag hade i böjen idag, 162,5kg var rikigt lätt. Avslutade med 3 reps på 170kg också lätt, kändes som jag hade klarat 5 reps, men jag följer schemat exakt så jag gjorde aldrig det. Efter knäböjen var jag inte det minsta trött så jag lade in lite vassraggar övningar:D

A.Pahkamaa
2006-11-08, 20:19
Grattis till pers! Kommer du köra någon mer tävling i år?

Timme
2006-11-08, 20:55
Enormt bra Berra!
Grattis till PB.

Men vad sjutton är vassraggar övningar? Vader? Biceps?

budadi
2006-11-08, 21:42
böjarna :eek:
Du får ta och sluta kötta så mkt i böj, vill ha en chans å slå dig när jag blir junior *rolleyes*

Berra_88
2006-11-09, 16:38
Tack allihop!
A.Pahkamaa:
japp, jag ska vara med på Bänk-SM 25 november, JSK record breakers 2 december, jag är även reserv till Lag-SM i som går 16 december.
Timme:
vassraggar övningar är övningar som endast spännräkor på stranden kör:D som tex biceps.
budadi:
hehe, du har långt kvar innan du blir junior, du hinner också öka.

Timme
2006-11-09, 16:56
Tack allihop!
A.Pahkamaa:
japp, jag ska vara med på Bänk-SM 25 november, JSK record breakers 2 december, jag är även reserv till Lag-SM i som går 16 december.
Timme:
vassraggar övningar är övningar som endast spännräkor på stranden kör:D som tex biceps.
budadi:
hehe, du har långt kvar innan du blir junior, du hinner också öka.

ah nu fattar jag! De raggar ju i vassen för att de inte vågar att visa sina spinkiga och patetiska ben :D

Berra_88
2006-11-10, 21:05
Knäböj:
3x117,5kg
3x135kg
4x152,5kg
4x5x162,5kg

Bänkpress:
4x5x100kg

Lutande hantelpress:
3x6x32,5kg

Flyes:
3x6x19kg

Idag var knäböjen riktigt tung, men jag lyckades göra 5 reppare på 162,5kg, något som jag knappt fattade själv*screwy*. Bänkpressen var ganska lätt, körde även lite assistans med slavdrivaren Esko:whipped:

Berra_88
2006-11-14, 01:10
Knäböj:
3x107,5kg
3x125kg
3x145kg
5x5x162,5kg

Bänkpress med fötterna i luften:
5x5x70kg

Riktigt nöjd med dagens pass, första setet på 162,5kg var riktigt lätt. Sen i bänken körde jag med benen i luften pga av att jag fick krampkänslor i benen efter knäböjen.

damir_T
2006-11-18, 10:30
jaha nu hitta jag din jurnal också! Blir att följa! Ska du till klubben idag? Vi kommer dit vid 1 typ:) Kanske ses, Ha det bra!

Akilles
2006-11-21, 18:18
Låter bra för målet är att komma upp i 82,5:an till december. Hur lång vila behövdes det mellan faserna? Hade tänkt att köra 3 veckors fasen, 1 vecka vila och sen ställa upp på DM med bara bälte. Hur mycket ökade du?

Har du ätit upp dig något ännu?