handdator

Visa fullständig version : Ryggträning för avancerade!!


major Pectoralis
2006-09-11, 18:34
Det här är bra ryggträning för mig.

Allmänt:

1. Brösta upp dig.
2. Sträck i bottenläget
3. Accelerar vikten genom lyftet (explosivt men ryck inte), kontrollera på vägen tillbaks

PAss

Marklyft. 4 x 10RM, 1 minuts vila mellan set.
Denna övning är även bra för att få igång hormonerna!

Hantelrodd 5 x 5RM
Aktivera mycket muskelmassa!

Sittande rodd bred fattning. 2 x10RM + 3x8RM
Brösta upp dig, böj fram, böj bak, dra räcket till övre magen/nedre bröst. Bra övning aktiverar mycket muskelmassa: allt från hamstränings och ryggsträckare till småmuskler i bröstryggen.

Chins "50-100 snabba"
Variera: Till bröstet, till näsan, bakom nacke, med vikt, med hjälp, omvända. minst 50rep, "skiten skall upp". Sträva efter att göra alla repsen på så kort tid som möjligt. Mycket blod i musklerna!

framåtlutad hantellyft åt sidan 4x12-15RM
knip ihop skuldrorna och vinkla upp tummarna i toppläget.

Vad tycker ni? Såga på:D

z_bumbi
2006-09-11, 18:37
Vad vill du få ut?

nordland
2006-09-11, 18:40
Precis! vad vill du få ut av träningen? Satsar du på maraton eller bara allmänt välmående så ser de lysande ut..

flenders
2006-09-11, 18:42
Jag för en hade aldrig börjat med enarms handelrodd. Jag sparar alltid enarms övningar till sist (ifall man nu verkligen vill köra slut på muskeln). Hade bytt ut den mot stångrodd. Annars så förstår jag inte varför du skall träna lats på ett annat sätt än övriga rygg. Kör hårt och vila sedan mellan seten. Dra inte igång en kortfilm men att vila så du verkligen pallar prestera på nästa set tycker jag är ett måste.

major Pectoralis
2006-09-11, 18:56
Jag för en hade aldrig börjat med enarms handelrodd. Jag sparar alltid enarms övningar till sist (ifall man nu verkligen vill köra slut på muskeln). Hade bytt ut den mot stångrodd. Annars så förstår jag inte varför du skall träna lats på ett annat sätt än övriga rygg. Kör hårt och vila sedan mellan seten. Dra inte igång en kortfilm men att vila så du verkligen pallar prestera på nästa set tycker jag är ett måste.

Jag tycker hantelrodden har en fördel gentemot bent-over-row. I hantelrodd kan jag köra på med 50kg:s hantlar (5 reps). Däremot kan jag inte köra 5 reps med 100kg (2 x50kg) i bent-over-row, dvs. med ryggen parallel med golvet och draget till övre magen. Där ligger vikten snarare kring 80kg eller strax däröver. Varianten av skivstångsrodd där man mer eller mindre står upprätt och drar stången nära benen till nedre magen tror jag inte på.

major Pectoralis
2006-09-11, 18:57
Vad vill du få ut?

Stora muskler och bra hållning:D

Arf Pingvin
2006-09-11, 19:34
Marklyft. 4 x 10RM, 1 minuts vila mellan set.
Denna övning är även bra för att få igång hormonerna!


Jag hade avlidit efter två set. Om jag mirakulöst nog inte avlidit efter det där så skulle min rygg vara körd. 10RM är alltså 10 rep max. Det vill jag inte ens ta reda på i mark.


Chins "50-100 snabba"
Variera: Till bröstet, till näsan, bakom nacke, med vikt, med hjälp, omvända. minst 50rep, "skiten skall upp". Sträva efter att göra alla repsen på så kort tid som möjligt. Mycket blod i musklerna!


Varför göra fulchins när man kan göra strikta fina. Förstör inte min övning :cryout:

Kipping är ghey.

Krampus
2006-09-11, 19:41
Jag hade avlidit efter två set. Om jag mirakulöst nog inte avlidit efter det där så skulle min rygg vara körd. 10RM är alltså 10 rep max. Det vill jag inte ens ta reda på i mark.



Varför göra fulchins när man kan göra strikta fina. Förstör inte min övning :cryout:

Kipping är ghey.

Bra inlägg. :thumbup:

major Pectoralis
2006-09-11, 20:22
Jag hade avlidit efter två set. Om jag mirakulöst nog inte avlidit efter det där så skulle min rygg vara körd. 10RM är alltså 10 rep max. Det vill jag inte ens ta reda på i mark.



Varför göra fulchins när man kan göra strikta fina. Förstör inte min övning :cryout:

Kipping är ghey.

Ha, ha, ha-:D 10RM x 4, 1 minuts vila:thumbup:

Fulchins finns inte i min värld heller*innocent*
Måste blivit något missförstånd.
Hela vägen ner, hela vägen upp, inget sprattlande, svingande eller ryckande här inte

super_sorken
2006-09-11, 20:28
Det blir ju en fulchin om du bara drar upp till näsan?;)

major Pectoralis
2006-09-11, 20:33
Det blir ju en fulchin om du bara drar upp till näsan?;)

Det beror sig på om du sträcker upp hakan eller inte. Prova och se!

BigForre
2006-09-11, 22:29
Jag tycker hantelrodden har en fördel gentemot bent-over-row. I hantelrodd kan jag köra på med 50kg:s hantlar (5 reps). Däremot kan jag inte köra 5 reps med 100kg (2 x50kg) i bent-over-row, dvs. med ryggen parallel med golvet och draget till övre magen. Där ligger vikten snarare kring 80kg eller strax däröver. Varianten av skivstångsrodd där man mer eller mindre står upprätt och drar stången nära benen till nedre magen tror jag inte på.

Jämför du skivstångsrodd med hantelrodd? När jag utför dessa två övningar är det en förbannad skillnad. I skivstångsrodden utförs med nästan bänkbrett grepp och armbågarna utåt (en omvänd bänk, för att skapa balans och harmoni ;) ) och förutom att ryggen i stort får arbeta bra, så får romberna äta ordentligt. Mina hantelroddar...hm är inte alls samma sak.

Arf Pingvin
2006-09-11, 22:31
Det blir ju en fulchin om du bara drar upp till näsan?;)


Det beror sig på om du sträcker upp hakan eller inte. Prova och se!


Vad har hakan med chins att göra *rolleyes*

Anonym112
2006-09-11, 23:53
Vad har hakan med chins att göra *rolleyes*

Övningen heter Hakor på svenska :) endel säger ju Hörrö, ska vi köra några set hakor? istället för chins.

Arf Pingvin
2006-09-12, 07:11
Övningen heter Hakor på svenska :) endel säger ju Hörrö, ska vi köra några set hakor? istället för chins.

Det var ryggträning för avancerade. Då är det full ROM som gäller. Raka armar, upp till bröstet.

major Pectoralis
2006-09-12, 11:31
Jämför du skivstångsrodd med hantelrodd? När jag utför dessa två övningar är det en förbannad skillnad. I skivstångsrodden utförs med nästan bänkbrett grepp och armbågarna utåt (en omvänd bänk, för att skapa balans och harmoni ;) ) och förutom att ryggen i stort får arbeta bra, så får romberna äta ordentligt. Mina hantelroddar...hm är inte alls samma sak.

nå jo, bent-over-row med skivstång är absolut en bra övning. Jag kör den ofta periodvis.

I sittande rodd kör jag med dryg axelbred fattning och armbågar utåt. Föredrar i dagsläget sittande rodd före bent-over-row med skivstång. Mycket för momentet där man lutar sig fram och bak.
Kan man visserligan kanske köra med skivstång också men.....det känns inte lika bra.

SWETiger
2006-09-12, 12:11
Det var ryggträning för avancerade. Då är det full ROM som gäller. Raka armar, upp till bröstet.
Är inte full ROM det som är basic?

Klo
2006-09-12, 12:33
Vad menar du med trådtiteln?

jwzrd
2006-09-12, 12:41
Det här är bra ryggträning för mig.

Allmänt:

1. Brösta upp dig.
2. Sträck i bottenläget
3. Accelerar vikten genom lyftet (explosivt men ryck inte), kontrollera på vägen tillbaks

PAss

Marklyft. 4 x 10RM, 1 minuts vila mellan set.
Denna övning är även bra för att få igång hormonerna!

Hantelrodd 5 x 5RM
Aktivera mycket muskelmassa!

Sittande rodd bred fattning. 2 x10RM + 3x8RM
Brösta upp dig, böj fram, böj bak, dra räcket till övre magen/nedre bröst. Bra övning aktiverar mycket muskelmassa: allt från hamstränings och ryggsträckare till småmuskler i bröstryggen.

Chins "50-100 snabba"
Variera: Till bröstet, till näsan, bakom nacke, med vikt, med hjälp, omvända. minst 50rep, "skiten skall upp". Sträva efter att göra alla repsen på så kort tid som möjligt. Mycket blod i musklerna!

framåtlutad hantellyft åt sidan 4x12-15RM
knip ihop skuldrorna och vinkla upp tummarna i toppläget.

Vad tycker ni? Såga på:D

När du skriver: 4 x 10RM, hur menar du då? 4 reps på din 10RM-vikt eller 10 reps... RM?

jwzrd
2006-09-12, 12:43
Jämför du skivstångsrodd med hantelrodd? När jag utför dessa två övningar är det en förbannad skillnad. I skivstångsrodden utförs med nästan bänkbrett grepp och armbågarna utåt (en omvänd bänk, för att skapa balans och harmoni ;) ) och förutom att ryggen i stort får arbeta bra, så får romberna äta ordentligt. Mina hantelroddar...hm är inte alls samma sak.

Alla tränar inte stångrodden så.

Damien Thorne
2006-09-12, 12:46
När du skriver: 4 x 10RM, hur menar du då? 4 reps på din 10RM-vikt eller 10 reps... RM?

Jag tolkade det som 4 set x 10 reps på en vikt där man klarar 10 reps

jwzrd
2006-09-12, 12:47
Jag tolkade det som 4 set x 10 reps på en vikt där man klarar 10 reps

Jag hade dött. Jag har gjort 10 reps på 200 i mark en gång och om inte sopslut så var jag rejält slut. 3 set till efter det så hade jag legat på golvet.

Damien Thorne
2006-09-12, 12:49
Det där med 50 reps i chinsen har jag läst om i något träningsprogram. Någon som kom ihåg vad det är för program?

Det var nån här på kolozzeum som skrev om det.

Man skulle göra så många man klarade och sen vila nån minut och sen köra igen så många man larade, enda tills man gjort sammanlagt 50st. Så det kunde bli en hel del set.

jwzrd
2006-09-12, 12:51
Det där med 50 reps i chinsen har jag läst om i något träningsprogram. Någon som kom ihåg vad det är för program?

Det var nån här på kolozzeum som skrev om det.

Man skulle göra så många man klarade och sen vila nån minut och sen köra igen så många man larade, enda tills man gjort sammanlagt 50st. Så det kunde bli en hel del set.

Det första schemat jag såg som innehåll det är Arnolds schema från encyklopedien.

Big Lou
2006-09-12, 12:51
Det där med 50 reps i chinsen har jag läst om i något träningsprogram. Någon som kom ihåg vad det är för program?

Det var nån här på kolozzeum som skrev om det.

Man skulle göra så många man klarade och sen vila nån minut och sen köra igen så många man larade, enda tills man gjort sammanlagt 50st. Så det kunde bli en hel del set.

50 set för min del....verkar jobbigt. :D

Damien Thorne
2006-09-12, 12:53
Det första schemat jag såg som innehåll det är Arnolds schema från encyklopedien.

Schwarzenegger?

Vad är encyklopedien? :em:

major Pectoralis
2006-09-12, 12:57
Jag tolkade det som 4 set x 10 reps på en vikt där man klarar 10 reps

:thumbup: På den vikt du klarar 10reps i första setet. Om du sedan klarar 5 reps i fjärde på samma vikt är mindre intressant.

jwzrd
2006-09-12, 13:00
Schwarzenegger?

Vad är encyklopedien? :em:

http://www.google.com/search?complete=1&hl=en&q=encyclopedia+of+bodybuilding

Skulle kunna länka till första träffen men jag vet inte hur pass anal moderatorstugan är med konkurerande webbshop kontra en webbshop.

jwzrd
2006-09-12, 13:00
:thumbup: På den vikt du klarar 10reps i första setet. Om du sedan klarar 5 reps i fjärde på samma vikt är mindre intressant.

Men målet med schemat är en maximering av muskelmassa och -volym?

Damien Thorne
2006-09-12, 13:06
http://www.google.com/search?complete=1&hl=en&q=encyclopedia+of+bodybuilding

Skulle kunna länka till första träffen men jag vet inte hur pass anal moderatorstugan är med konkurerande webbshop kontra en webbshop.

Tack :bow:

(bra beslut av dig ;) )

major Pectoralis
2006-09-12, 13:07
Det där med 50 reps i chinsen har jag läst om i något träningsprogram. Någon som kom ihåg vad det är för program?

Det var nån här på kolozzeum som skrev om det.

Man skulle göra så många man klarade och sen vila nån minut och sen köra igen så många man larade, enda tills man gjort sammanlagt 50st. Så det kunde bli en hel del set.

Grundtanken är enkel: :kickass:

En medelsvensson gör t.ex. 5 x 10 reps (ej RM) med 1 minuts vila mellan seten.
En tid senare gör han 5 x 10 reps med 45 sekunders vila mellan seten.
Ytterligare en tid senare gör han 5 x10 reps med 20 sekunders vila osv.
Till slut gör han alla 50 repsen i ett svep, kanske....:D

Personligen föredrar jag att göra så många reps jag klarar i varje set.
Se denna chins-del som "pump-delen" som följer den tunga "delen" - blod och tillväxtfaktorer till musklerna!
Dessutom ger chins-delen bra mängdträning: t.ex. 50 kontraktioner x 2 i veckan. Det blir 100i veckan och 52 000 chins om året! Den som inte svarar på det träningsstimulit....:(

z_bumbi
2006-09-12, 13:10
Det där med 50 reps i chinsen har jag läst om i något träningsprogram. Någon som kom ihåg vad det är för program?

Det var nån här på kolozzeum som skrev om det.

Arne P gillar den varianten, man kör så många reps man klarar i varje set och vilar man och ger sig på det igen. Om man klarar av ganska många reps i första setet är det en ganska lätt övning men kör man <10 i första så blir det ganska många set.

1 minuts vila efter 10 reps i marken på 10 rm lär inverka ganska rejält på repsantalet i setet efter.

major Pectoralis
2006-09-12, 13:11
Men målet med schemat är en maximering av muskelmassa och -volym?

Ja, detta moment i passet är för att slå på hormonproduktionen av testosteron och GH. Drick en gainer (eller motsvarande) samtidigt så får du insulin och slipper kortisolet på köpet;)

jwzrd
2006-09-12, 13:12
Ja, detta moment i passet är för att slå på hormonproduktionen av testosteron och GH. Drick en gainer (eller motsvarande) samtidigt så får du insulin och slipper kortisolet på köpet;)

Skippa pseudo-vetenskapen med mig. Jag undrar om schemat bara. Ditt syfte med schemat är att öka muskelmassan och -volymen?

major Pectoralis
2006-09-12, 13:12
Arne P gillar den varianten, man kör så många reps man klarar i varje set och vilar man och ger sig på det igen. Om man klarar av ganska många reps i första setet är det en ganska lätt övning men kör man <10 i första så blir det ganska många set.

1 minuts vila efter 10 reps i marken på 10 rm lär inverka ganska rejält på repsantalet i setet efter.

njaa, jag brukar tappa 1-2 reps per set

major Pectoralis
2006-09-12, 13:14
Skippa pseudo-vetenskapen med mig. Jag undrar om schemat bara. Ditt syfte med schemat är att öka muskelmassan och -volymen?

ha, ha. Det är rätt skippa pseudo-bla,bla. :D

Ja, syftet är att öka muskelmassa!

Damien Thorne
2006-09-12, 13:14
Arne P gillar den varianten

Japp. Nu klarnar det... Det var han som var den person som skrivit om det tidigare. :D

major Pectoralis
2006-09-12, 13:16
Japp. Nu klarnar det... Det var han som var den person som skrivit om det tidigare. :D

Möjligen, men i så fall har vi båda "kommit på det"

Suveränt två oberoende källor som bekräftar samma sak. Kan säkert hitta många fler. Mångchinsträning är en klassiker sedan Bubba och stenklubban:D

z_bumbi
2006-09-12, 13:16
njaa, jag brukar tappa 1-2 reps per set

På vilka vikter?

jwzrd
2006-09-12, 13:19
ha, ha. Det är rätt skippa pseudo-bla,bla. :D

Ja, syftet är att öka muskelmassa!

Ok, min enda synpunkt - bortsett från att jag hellre kört stångrodd och hantelrodd än hantelrodd och sittande rodd - är att 4x10RM i marklyft är pantat rent ut sagt. Antingen är du megahulken sett till återhämtning eller så är det du Långt ifrån max i dina set.

Jag känner till en kille på brädan som nog hade klarat flera omgångar med 10RM i det mesta, men inte ens han tror jag hade klarat det i mark. Det är för många reps.

Med ditt syfte hade jag hellre ändrat till 4x5 i marken och 4xrunt 8 i resten.

major Pectoralis
2006-09-12, 13:20
På vilka vikter?

Som bäst 10RM på 130kg, i dagsläget efter att inte ha kört marklyft på någon månad: 120kg.
Mil ifrån de stora resultaten men jag kör inte övningen för styrkelyft.
Då hade jag kört 3 x 3-5 reps, med 3-5 minuters vila.
Hade funkat bra det också i muskeluppbyggande syfte.

major Pectoralis
2006-09-12, 13:22
Ok, min enda synpunkt - bortsett från att jag hellre kört stångrodd och hantelrodd än hantelrodd och sittande rodd - är att 4x10RM i marklyft är pantat rent ut sagt. Antingen är du megahulken sett till återhämtning eller så är det du Långt ifrån max i dina set.

Jag känner till en kille på brädan som nog hade klarat flera omgångar med 10RM i det mesta, men inte ens han tror jag hade klarat det i mark. Det är för många reps.

Med ditt syfte hade jag hellre ändrat till 4x5 i marken och 4xrunt 8 i resten.

Tack för komplimangen: Megahulken i återhämtning:D

Om så är fallet :confused: kan det bero på min gedigna bakgrund av mångsrepsträning samt det faktum att jag sysslat med uthållighetsidrott också.

jwzrd
2006-09-12, 13:24
Tack för komplimangen: Megahulken i återhämtning:D

Om så är fallet :confused: kan det bero på min gedigna bakgrund av mångsrepsträning samt det faktum att jag sysslat med uthållighetsidrott också.

Nej, antagligen på att du inte ligger på 10RM som du säger kombinerat med att du är ganska liten fysiskt sett och därför återhämtar dig snabbare.

Klo
2006-09-12, 13:37
Som bäst 10RM på 130kg, i dagsläget efter att inte ha kört marklyft på någon månad: 120kg.

Ryggträning för avancerade...? *whatever*

Yip_man
2006-09-12, 14:37
Ryggträning för avancerade...? *whatever*

+1*rolleyes*

major Pectoralis
2006-09-12, 22:27
tja, jag är ganska liten: 175cm, 75kg.
Under Sveriges medel både vad gäller längd och vikt:D

Dock, 10RM x 4 i marklyft med 1 minuts vila har jag gjorde vid flera tillfällen. Det GÅR. Dock kanske det är bättre för psyket än för musklerna*rolleyes* Vem vet?

Tack för synpunkterna. Tror jag skall omvärdera marklyftsträningen.

ha, ha, ha KLO. Bra synpunkt där med. Men man måste ha en bra trådtitel om man vill att folk skall läsa den!
Det verkar ha funkat. Den närmar sig 1000wiews:cool:

Bolio
2006-09-12, 22:33
Får man fråga hur gammal du är och hur länge du har tränat du stora bröstmuskel?

major Pectoralis
2006-09-12, 22:41
Får man fråga hur gammal du är och hur länge du har tränat du stora bröstmuskel?

Vågar man säga det till en förotsuppviglare?

Jag är 22 och styrketränar sedan jag var tolv. Har dock utövat de flesta sporter och således aldrig kunnat lägga alla energi på styrkan - förrän nu!

Bolio
2006-09-12, 22:45
Vågar man säga det till en förotsuppviglare?

Jag är 22 och styrketränar sedan jag var tolv. Har dock utövat de flesta sporter och således aldrig kunnat lägga alla energi på styrkan - förrän nu!

:)

Anonym112
2006-09-12, 22:59
Vågar man säga det till en förotsuppviglare?

Jag är 22 och styrketränar sedan jag var tolv. Har dock utövat de flesta sporter och således aldrig kunnat lägga alla energi på styrkan - förrän nu!

WTf!? och 130x10 i mark?

armbrytarn
2006-09-12, 23:00
tja, jag är ganska liten: 175cm, 75kg.
Under Sveriges medel både vad gäller längd och vikt:D

Dock, 10RM x 4 i marklyft med 1 minuts vila har jag gjorde vid flera tillfällen. Det GÅR. Dock kanske det är bättre för psyket än för musklerna*rolleyes* Vem vet?

Tack för synpunkterna. Tror jag skall omvärdera marklyftsträningen.

ha, ha, ha KLO. Bra synpunkt där med. Men man måste ha en bra trådtitel om man vill att folk skall läsa den!
Det verkar ha funkat. Den närmar sig 1000wiews:cool:
vikten och längden stämmer ändå i harmoni

Anonym112
2006-09-12, 23:07
Oh, såg inte att du bara vägde 75.

Då var de ju starkt! :thumbup: keep up the good work.

Nitrometan
2006-09-13, 08:03
Jag gissar att du har sysslat en del med långdistansidrottande?

Då är det svårt att lära sig styrketräning eftersom de ligger i varsin ände av träningsskalan.

Fjod0r
2006-09-13, 10:35
Jag gissar att du har sysslat en del med långdistansidrottande?

Då är det svårt att lära sig styrketräning eftersom de ligger i varsin ände av träningsskalan.

Vadå svårt att lära sig styrketräning? är väll inte svårare än att lära sig några andra halvsanningar?

jwzrd
2006-09-13, 10:54
Vadå svårt att lära sig styrketräning? är väll inte svårare än att lära sig några andra halvsanningar?

På vad sätt är styrketräning en halvsanning?

Fjod0r
2006-09-13, 11:31
På vad sätt är styrketräning en halvsanning?

Det är mycket man tror är det bästa och lite man vet är helt rätt. Riktlinjer finns det ju. Men inga precisa sanningar.

Vill inte ha den här debatten med dig för du kommer försöka måla in min röv i ett hörn för ett ordval som kan debatteras, det kommer säkert gå bra och du kommer säkert tycka att det är kul. Men jag har ingen större lust med det. Därför ska jag nu omformulera så kanske vi kan få ett svar på min fråga istället för motfrågor från andra.

Vadå svårt att lära sig styrketräning? är väll inte svårare än att lära sig något annat?

Nitrometan
2006-09-13, 11:55
Vadå svårt att lära sig styrketräning? är väll inte svårare än att lära sig något annat?
Nån som har kört långdistans tidigare vill gärna träna länge och bli "kardiovaskulärt trött" av sina träningspass. Detta för att "känna att de har tränat".

Det är inte bästa sättet att bli stark.

Det brukar ofta ta tid för dessa personer att lära sig acceptera detta.

Det vara det jag syftade på.

Fjod0r
2006-09-13, 12:00
Nån som har kört långdistans tidigare vill gärna träna länge och bli "kardiovaskulärt trött" av sina träningspass. Detta för att "känna att de har tränat".

Det är inte bästa sättet att bli stark.

Det brukar ofta ta tid för dessa personer att lära sig acceptera detta.

Det vara det jag syftade på.

Bra poäng!

armbrytarn
2006-09-13, 12:03
Det är mycket man tror är det bästa och lite man vet är helt rätt. Riktlinjer finns det ju. Men inga precisa sanningar.

Vill inte ha den här debatten med dig för du kommer försöka måla in min röv i ett hörn för ett ordval som kan debatteras, det kommer säkert gå bra och du kommer säkert tycka att det är kul. Men jag har ingen större lust med det. Därför ska jag nu omformulera så kanske vi kan få ett svar på min fråga istället för motfrågor från andra.

Vadå svårt att lära sig styrketräning? är väll inte svårare än att lära sig något annat?
om man sysslat med långdistans och uthållighet är musklerna uppbyggda med såkallade vita fibrer, medans styrketräning som är explosivt är uppbyggt med röda. kan ta ett tag för musklerna att vänja om sig med andra ord ?

armbrytarn
2006-09-13, 12:06
om man sysslat med långdistans och uthållighet är musklerna uppbyggda med såkallade vita fibrer, medans styrketräning som är explosivt är uppbyggt med röda. kan ta ett tag för musklerna att vänja om sig med andra ord ?
oj tvärtom mena jag

Fjod0r
2006-09-13, 12:19
om man sysslat med långdistans och uthållighet är musklerna uppbyggda med såkallade vita fibrer, medans styrketräning som är explosivt är uppbyggt med röda. kan ta ett tag för musklerna att vänja om sig med andra ord ?

Var det där en fråga ett svar eller ett påstående? Nitro har väll precis förklarat vad han menade

jwzrd
2006-09-13, 12:20
På tal om avancerad ryggträning, när får vi se filmen på dig, armbrytarn, där du gör 10 enarmschins? Har vi inte väntat länge nog?

armbrytarn
2006-09-13, 12:48
På tal om avancerad ryggträning, när får vi se filmen på dig, armbrytarn, där du gör 10 enarmschins? Har vi inte väntat länge nog?
har ingen videocam. funderar dock på att införskaffa när man har sparat ihop med studiebidraget

armbrytarn
2006-09-13, 12:50
Var det där en fråga ett svar eller ett påstående? Nitro har väll precis förklarat vad han menade
hade inte uppdatera innan jag skrev posten. + dedär var ett påstånde, sånt påverkar när man börjar träna

Fjod0r
2006-09-13, 21:51
om man sysslat med långdistans och uthållighet är musklerna uppbyggda med såkallade vita fibrer, medans styrketräning som är explosivt är uppbyggt med röda. kan ta ett tag för musklerna att vänja om sig med andra ord ?

Du borde utrycka dig klarare. Det låter som man får det ena om man tränar det och att man genom att byta träningsmetod får det andra. Samansättningen är till största delen medfödd. Det går att ändra på till viss del, men huvud delen är fortfarande det man föds med. Nitro förklarade vad eventuella svårigheter kan vara bättre. Du kan inte välja vad du föds med.