handdator

Visa fullständig version : Cynisk bild på detta forum


Jonny
2003-01-19, 21:38
Efter att ha kollat omkring på de forum som finns tillgängliga angående kosttillskott här i Sverige, kan jag bara ge en dyster rapport:

Minst hälften av alla inlägg verkar vara skrivna av producenter, leverantörer, agenter eller återförsäljare som vill göra reklam för sina produkter och smutskasta konkurrenter.

Vad har den här killen för bevis för att backa upp sina tokiga påståenden, kanske ni frågar er? Ta er lite tid över och kolla in de andra forumen så lär ni upptäcka efter ett tag att bilden klarnar lite. Trenden tyder på att på vissa forum så diskuteras bara ett visst antal märken. De s.k "utomstående" märkena får oftast rätt mycket skit så fort de nämns, till skillnad från andra forum där de får bra med beröm.

Branschen verkar ha mutat in sina revir på de olika forumen, vilket gör en väldigt skeptisk till exakt ALLT man läser här, eftersom branschfolk försöker utge sig vara "vanligt" tränande människor. Vissa av dessa är rätt lätta att känna igen, medans andra använder sig av mer subtila metoder för att smutskasta konkurrenter. Dock kan man dra slutsatsen att eftersom diskussionerna på de olika forumen är så starkt begränsade till vissa märken, att det ligger branschfolk bakom det hela...

Sorgligt att dessa aktörer inte kan låta vanligt tränande folk få föra sin diskussion utan deras s.k "intelligenta marknadsföring".

Cyniskt, men sant...

Pecca
2003-01-19, 21:43
Har du tänkt på att kolozzeum är ett företag som vill gå med vinst? Eftersom kolozzeum inte säljer alla märken så vore det väl väldigt dumt att prata gott om vissa märken som man inte säljer?

Att det sedan finns producenter och återförsäljare på forumet ser jag som ett stort plus då dom ofta har en mycket högre kompetens om sina varor än vad vi vanliga döda har....

Dom pratar som du nämner ofta väldigt mycket skit om andra märken, men vilken försäljare gör inte det!?!? Dom är även väldigt snälla och svarar allt som oftast på den kritik eller de frågor som finns angående deras märke:thumbup:

Kan du t ex tänka dig Volvos ledning säga att Audi är en underbar bil och berätta om alla fördelar som den har? Svaret är nog med allra största sannorlikhet NEJ. Däremot så skulle dom gärna kommentera de brister som finns hos Audi som Volvo har lyckats bättre med!

EiseltUK
2003-01-19, 22:03
Det finns säkerligen en och annan tillverkare på Kolozzeum som inte vill ge sig till känna, men det finns flera som är "offentliga" och inte döljer det. Om en representant för ett företag hävdar något så bör man givetvis vara lite extra skeptisk och bedöma dess trovärdighet. Många gånger är det ju så att det kanske är företagen som håller inne på information som många vill ha.

Mvh
Henrik
www.eiselt.se

Pudzianovski
2003-01-19, 22:11
Du är ju otroligt smart Jonny. Har du kommit på det alldeles själv?

:smash:


;)

muskelbyggarn
2003-01-19, 22:26
Precis som Pecca skrev så varför skulle ex. nu kolozzeum i detta fall tala väl om andra märken? Har inte sett något direkt skitsnack från dem som är "nära" kolozzeum utan försöker hålla en så god ton som möjligt.

Däremot märks det direkt när rötäggen kommer tillbaka efter att ha blivit bannade för att slängt skit på märken som säljs här ex.

Ganska uppenbart...

Vänl,,,
Tobbe

AciDBL00D
2003-01-19, 23:01
EiseltUK kommer du från nått företag i såfall vilket...?

Pez
2003-01-19, 23:05
Originally posted by AciDBL00D
EiseltUK kommer du från nått företag i såfall vilket...?

EiseltUK = Henrik Eiselt.

Resten får du räkna ut själv... :D

/pez

Pez
2003-01-19, 23:18
Skulle bara vilja ifrågasätta det Jonny skriver... Det finns ingen med "kommersiellt intresse" som jag på rak arm kan nämna som inte är öppen med det.
Om "Jonny" vet om några skulle det vara skoja att höra om han kunde nämna dessa?
På rak arm kan nämnas "Fairing", "EiseltUK" och "Muskelbyggarn" som har kommersiella intressen inom kosttillskott. Men dom smyger ju inte direkt med det.

Sen att vissa pushar för vissa märken, snackar skit om andra osv. hänger ju ihop med att folk uttrycker åsikter om dessa och det är ju det "Kosttillskott"-kategorin är till för.

Det har förekommit att medlemmar har visat sig ha kommersiella intressen i vissa märken och i vissa fall har det gått så långt att vi moderatorer har fått lov att banna dom då deras "skitkastande" har gått över styr. Men de som i dagens läge är aktiva på forumet sköter det jävligt snygg, de gör t.ex. oftast reklam för sina produkter (som oftast finns att tillgå i Kolozzeums egen webshop) indirekt genom att ställa upp med svar på frågor och information till medlemmar som vill ha det - dvs erbjuder enbart ökad service till våra medlemmar.

Sen finns det självklart medlemmar utan kommersiella intressen som talar väl om vissa märken i hög grad, då de tycker att dessa produkter håller hög kvalitet, bra pris osv... och det är alltifrån lågbudget till dyra märken, svenska, europeiska, amerikanska...u name it. Ingen urskiljning sker eller finns utöver det faktum att vissa märken har fler anhängare än andra. Vad det beror på kan du ju gissa själv.

mvh
/pez

The Dwag
2003-01-20, 09:42
Vem bryr sig vad tillverkare skriver ?

Templet.nu
2003-01-20, 11:27
Ett helt öppet forum, ej styrt av kommersiella intressen finns på Templet.nu (http://www.templet.nu). Dock är det inte så många som skriver där. Kanske en öppning för lite friare diskussioner rörande kosttillskott.

Ondjultomte
2003-01-20, 11:34
Att inte så många skriver där(förutom att templet är relativt nytt?)
kan vara att marknaden är mättad på forum för byggare sporten är ju inte så stor ...

Templet.nu
2003-01-20, 11:54
Originally posted by Ondjultomte
Att inte så många skriver där(förutom att templet är relativt nytt?)
kan vara att marknaden är mättad på forum för byggare sporten är ju inte så stor ...

Instämmer .... det finns många, många forum relaterat till träning. Templet har funnits sedan juni förra året, dvs i ett halvår ungefär.

EiseltUK
2003-01-20, 13:38
Kolozzeum är ju ett öppet forum så länge man inte bara skriver här för att göra reklam. Forumets moderatorer har inget direkt med kosttillskottsföretag att göra vad jag vet och de avgör när någon gör ett övertramp mot reglerna på forumet.

Mvh
Henrik

Petrus
2003-01-20, 15:15
Originally posted by EiseltUK
Kolozzeum är ju ett öppet forum så länge man inte bara skriver här för att göra reklam. Forumets moderatorer har inget direkt med kosttillskottsföretag att göra vad jag vet och de avgör när någon gör ett övertramp mot reglerna på forumet.

Mvh
Henrik

Vet inte vad jag ska säga om det. När jag godtog en förfrågan om att bli moderator även på ett annat forum tyckte inte "ägarna" till Kolozzeum om det eftersom det skulle innebära att jag gav "dubbla budskap"...:confused: Hur skulle jag kunna göra det om inte moderatorerna är partiska? Med andra ord är man som moderator på Kolozzeum mer eller mindre tvingad till att stödja Kolozzeums produkter och inga andra för att få sitta som moderator. Därav valde jag det andra forumet som inte hade samma åsikt.

Vänligen,,,
Petrus

EiseltUK
2003-01-20, 15:21
Vet inte något om det.... du kanske gjorde något som ansågs vara olämpligt?

/ Henrik

Petrus
2003-01-20, 15:23
Originally posted by EiseltUK
Vet inte något om det.... du kanske gjorde något som ansågs vara olämpligt?

/ Henrik

Ja! Ställde efter förfrågan upp som moderator på den andra forumet, vilket i "ägarna till Kolozzeum" ansåg skulle förmedla "dubbla budskap". Moderatorer ska inte förmedla några budskap, utan bara hålla ordning (enligt mig)! Men så är tydligen inte fallet här...

Vänligen,,,
Petrus

EiseltUK
2003-01-20, 15:30
Som moderator har du väl tillgång till alla e-postadresser til dem som loggar in? Kanske uppfattades det som en risk att dessa skulle föras vidare? Det finns väl andra som är moderatorer på flera forum så det kanske inte var anledningen.

/ Henrik

Petrus
2003-01-20, 15:39
Originally posted by EiseltUK
Som moderator har du väl tillgång till alla e-postadresser til dem som loggar in? Kanske uppfattades det som en risk att dessa skulle föras vidare? Det finns väl andra som är moderatorer på flera forum så det kanske inte var anledningen.

/ Henrik

Risk? :laugh: Finns inte den risken för andra moderatorer som sitter som moderator på flera forum, menar du?

Ärlighet varar längst som sagt!

Vänligen,,,
Petrus

z_bumbi
2003-01-20, 15:39
När vi ändå är igång och diskuterar ägarna så vilka är det som äger kolozzeum ?
Jag har aldrig fått någon klarhet i detta nämligen och det står inget på hemsidan...Är det en hemlis ? Annars vore ju en liten företagspresentation på sin plats kanske.

Är ägarna någon gång inne på forumet ?

Varför säger det "tjoffs, splasch" när man kastar tomater i asfalt ? :D

EiseltUK
2003-01-20, 15:47
Från början startade Eiselt upp sidan tillsammans med Bartoll i samband med att vi drog igång Ironman. När Eiselt sedan flyttade lager så kunde vi inte hantera postorder längre och la ned vår egna webshop på www.eiselt.se och Fairing tog över kolozzeum.

Mvh
Henrik

Petrus
2003-01-20, 15:58
Är det Fairing som äger och producerar Exell också då eller?

Vänligen,,,
Petrus

z_bumbi
2003-01-20, 16:10
Eiselt: Tackar !

PS Använd inte formuleringen "att ni inte klarade av" utan t ex "pga ändrad fokus inom företaget". Låter nästan som att ni av en slump upptäckte att ni inte kunde sköta om postorder längre :D

EiseltUK
2003-01-20, 16:38
Originally posted by Tinner
Är det Fairing som äger och producerar Exell också då eller?

Vänligen,,,
Petrus

Eiselt tillverkar Exell, men Fairing äger det. Vi säljer ju som du kanske vet vissa råvaror till flera svenska företag.

/ Henrik

EiseltUK
2003-01-20, 16:40
Originally posted by z_bumbi
Eiselt: Tackar !

PS Använd inte formuleringen "att ni inte klarade av" utan t ex "pga ändrad fokus inom företaget". Låter nästan som att ni av en slump upptäckte att ni inte kunde sköta om postorder längre :D

Det var ett lite negativt ordval. Vi valde helt enkelt bort det eftersom vi nu i första hand satsar på våra återförsäljare och vill då inte konkurrera med dem. I gengäld har flera webshopar fått ta över den försäljning vi tidigare hade.

/ Henrik

Petrus
2003-01-20, 16:42
Ok, tack för svaret. Som kund känns det alltid tryggare att köpa något när man vet vilka/vem som står bakom produkterna.

Vänligen,,,
Petrus

EiseltUK
2003-01-20, 16:49
...så du kan ringa och gnälla om du inte är nöjd. :)

/ Henrik

Lord_X
2003-01-20, 21:02
Originally posted by The Dwag
Vem bryr sig vad tillverkare skriver ?
Ja, eftersom att alla är partiska, så måste jag väl tyvärr hålla med dig om det, din kaxiga fan :D

Pez
2003-01-20, 21:27
Originally posted by The Dwag
Vem bryr sig vad tillverkare skriver ?

Ja med tanke på hur mycket strunt som dom skriver... *host* Lasse... :D

/pez

Fairing
2003-01-21, 07:40
Nu tror jag Henrik driver med er!!!
Jag såg inte detta inlägg förens nu.

Fairing sköter postorderverksamheten men "äger" inte Kolozzeum.Vi har del i vinsten.

Fairing äger inte varumärket Exell vi köper färdiga produkter från lev. av Exell eftersom att vi sköter Web-Shopen Kolozzeum.
Vem som köper in råvaror för Exell har ni redan läst.

Andra som har ekonomiska intressen i Kolozzeum vill vara anonyma och det respekterar jag och vill dom framträda är det upp till dom.

Ny marknadschef för Exell kommer att presenteras inom kort.

Jag personligen var med och designade förpackningen till Exell men Exell skall ej förknippas med Fairing som använder helt andra råvaror och annan kvalitet.

Mvh/Lasse

The Dwag
2003-01-21, 09:44
Originally posted by Fairing
Nu tror jag Henrik driver med er!!!
Jag såg inte detta inlägg förens nu.

Fairing sköter postorderverksamheten men "äger" inte Kolozzeum.Vi har del i vinsten.

Fairing äger inte varumärket Exell vi köper färdiga produkter från lev. av Exell eftersom att vi sköter Web-Shopen Kolozzeum.
Vem som köper in råvaror för Exell har ni redan läst.

Andra som har ekonomiska intressen i Kolozzeum vill vara anonyma och det respekterar jag och vill dom framträda är det upp till dom.

Ny marknadschef för Exell kommer att presenteras inom kort.

Jag personligen var med och designade förpackningen till Exell men Exell skall ej förknippas med Fairing som använder helt andra råvaror och annan kvalitet.

Mvh/Lasse


Ni skulle ha mig som marknadschef... jag är ärlig:angel: lite krav har jag dock ! Tjänstebil...valfri sen jämnförbar lön med nu!
Fria arbetstider....

GhostFace
2003-01-21, 10:49
Originally posted by The Dwag



Ni skulle ha mig som marknadschef... jag är ärlig:angel: lite krav har jag dock ! Tjänstebil...valfri sen jämnförbar lön med nu!
Fria arbetstider....


Nej nej inte Dwagen inte...Det skulle bli för mycket svinn på kosttillskotten i lagret ! :naughty: :angel: :D

EiseltUK
2003-01-21, 11:07
Ok, jag ska inte överdriva Lasses del i Kolozzeum, men eftersom de andra är okända inom branschen så är det ju ganska ointressant.

/ Henrik

EiseltUK
2003-01-21, 11:47
Originally posted by The Dwag



Ni skulle ha mig som marknadschef... jag är ärlig:angel: lite krav har jag dock ! Tjänstebil...valfri sen jämnförbar lön med nu!
Fria arbetstider....

Du får nog nöja dig med fritt SL-kort. The Exell Towers ligger inom pendlingsavstånd.

/ Henrik

The Dwag
2003-01-21, 14:08
Originally posted by EiseltUK


Du får nog nöja dig med fritt SL-kort. The Exell Towers ligger inom pendlingsavstånd.

/ Henrik

Neeeee då stannar jag kvar på världens bästa företag !

http://www.abb.se/global/abbzh/abbzh255.nsf/viewname/ABB_Logo/$file/ABB_Logo.gif

Det gäller att se bestämd ut ! :thumbup:
http://dwag.freeservers.com/images/dwag_3.jpg

EiseltUK
2003-01-21, 14:35
Aha... spionen.

/ Henrik

The Dwag
2003-01-21, 14:48
Originally posted by EiseltUK
Aha... spionen.

/ Henrik

Nope.... Torped/ Indrivare :D

GhostFace
2003-01-21, 16:32
Originally posted by The Dwag
Nope.... Torped/ Indrivare :D

Yep !
Det är den där 'typiska Balkan-jugoslaviska turklooken' med silverhalsbandet & svart T-shirt som ger det hotfulla intrycket av det jaa ! :angel: :D ;)

Fairing
2003-01-21, 16:48
en jugge med Torshammare som smycke och syntol i biccerna är alltid lite läskiga:laugh:

The Dwag
2003-01-21, 18:26
Originally posted by Fairing
en jugge med Torshammare som smycke och syntol i biccerna är alltid lite läskiga:laugh:


Tur att man är 100% Svenskt Biff Kött !:smokin: