handdator

Visa fullständig version : För en starkare eldkille!


stoffer
2006-09-11, 18:04
Hallå träningsgudar och annat drägg! *rolleyes*

Jag pluggar till brandman och tänkte ta tag i träningen ordentligt, så jag tänkte att detta var ett bra sätt. Med lite tur får jag lite tips och råd kanske också.

Stats:
EldKILLE
Vikt: 72kg, BF: 13-14% ?
Längd: 177cm
Ålder: 26år

1RM:
Benböj: 120kg (För 9 månader sen, har varit gravid! *rolleyes* )
Bänkpress: 90kg
Marklyft: 170kg
Löpning 3km: 13:07 :em: *cry*

I andra övningar gör jag inte maxlyft :)


Mål innan årets slut.
Benböj: 140kg
Bänkpress: 100kg
Marklyft: 200kg
3km löpning: under 12 minuter

Är detta ens möjligt eller ska jag minska målen lite?

stoffer
2006-09-11, 18:10
Dagens pass: Rygg+biceps.

Något förkyld, träningsvärk i ben, inget bälte, dålig i magen. ;)

Marklyft:
90kg: 10 snabba
130kg: 6, 6 (höll på att skita på mig vid 6:e reppet hela tiden, jobbigt!)
90kg: 10 snabba

Latsdrag:
50kg: 8, 8, 8

Skivstångsrodd:
40kg (:em: ): 10, 10, 10

Bicepscurl EZ-stång:
31.5kg: 8,
33kg: 8+2m.hjälp, 7
43kg: 3 negativa.

Sen bröt jag, jag har varit ordentligt förkyld och mådde inte så bra *spy* . Ett jäkla skitpass kändes det som, men skönt att komma tillbaks och börja lyfta lite efter 3 månaders uppehåll. *flex*

stoffer
2006-09-12, 21:09
Fan, just när man ska komma igång åkte jag på en än värre sjuka. Vet inte vad som är fel, men jag mår inte bra. Tar det nog lugnt till på måndag. *spy* *cry*

Kan passa på att posta mitt schema här:

Måndag: Ben, Axlar & Mage
Tisdag: Löpning
Onsdag: Bröst & Triceps
Torsdag: Löpning
Fredag: Rygg & Biceps

Ev. Simning på helgen.

sn00k
2006-09-12, 21:49
Ser ganska bra ut posta gärna några bilder =)*flex*

stoffer
2006-09-12, 21:54
Ser ganska bra ut posta gärna några bilder =)*flex*

Kan jag göra, men sist tyckte nån moderator de var för dåliga. Jag postar de jag har ändå. *popcorn*

sn00k
2006-09-12, 21:58
Grym rygg!. Önskar dig lycka till och se upp för skador :)

stoffer
2006-09-20, 18:00
Okej, jag har varit utan nät i några dagar, så jag har missat några uppdateringar! Träningen går bra även om jag har minskat ner på vikterna väldigt mycket och känner mig svag som en ärta! :(


Måndag 18/9 - Ben & Mage

Knäböj:
90kg: 3
110kg: 1
120kg: 1
90kg: 8, 8, 8

Raka marklyft:
90kg: 10, 10, 10

Vader i benpress:
Vikterna som fanns (150-200kg?): 20, 20, 20

Mage:
Situps: En massa!
Lek med medicinboll: Länge!

Kändes skönt att komma igång med benträningen igen, böjen kändes oförskämt lätt både teknikmässigt och styrkemässigt, så 140 innan jul känns inte omöjligt! Puh! Det var nog vad jag ansåg vara min största utmaning.

De raka marken höll jag bara i stången med 4 fingrar per hand, använde inte tummen alls, kändes fint i underarmarna efteråt ;)


Jag har varken kommit igång med kosten eller kardion, börjar bli dags att göra det nu för att få fason på träningen. Blir lite väl många lyxpizzor nu, typ varje dag ;)

stoffer
2006-09-20, 18:08
Onsdag 20/9

Svettig efter släckövningar i VARMA rum så byter jag om och går och gymmar direkt. Dagens pass: Bröst, Axlar och Triceps. Eftersom det blir så många muskelgrupper har jag nu i början dragit ner antal set en del för att hinna med. Dessutom kör jag väldigt intensivt detta pass, bara vila medan lyftarkompisen lyfter. Känns skönt och intensivt som fan!

Bänkpress:
60kg: 8, 8, 8 (Det var sjukt tungt, jag gjorde åttor på 75 innan sommaren)

Hantelpress:
25kg: 8, 8, 8 (också tungt, gjorde 12:or på 31kg innan sommaren)

Militärpress: (det här är pinsamt)
40kg: 4
30kg: 8, 8
20kg: 14

Baksida axlar (Framåtlutande hantellyft åt sidan?)
5kg :em: : 18, 16, 14

Dips:
Kroppsvikt: 11, 8

French press:
31.5kg: 14, 12 + 4 negativa

Kände mig tokigt svag i hela passet, tror det kan bero på att jag gjorde av med mycket vätska under släckövningen tidigare. Kanske också att jag körde passet så intensivt hade sin del i det hela också, hela passet tog knappt 30 minuter.

Nu är mina armar två oxfileér som hänger längs sidorna, de funkar inte till något som kräver styrka..

Bonus: Stanande och käkade i skolrestaurangen direkt efter träningen, Rimmad oxbringa med kokt potatis och pepparrotssås. MUMS! MÄTT!

Ikväll blir det energiladdning medelst öl med basgruppen. Tur att jag inte tränade drickmuskeln (Biceps va? ;) )

stoffer
2006-09-22, 17:48
Fredag 22/9 - Rygg och biceps efter en svettig övning

Äntligen hemma. Det har varit en väldigt rolig dag i skolan idag. Började 12.30 med en övning i brandgaskylning. Man släpper in gasol i en container som brinner, ett hav av eld strömmar in under taket. Ser väldigt vackert ut, men det blir självklart rätt varmt, framförallt när elden börjar sjunka ner mot där vi sitter. :Virro

Sen ska vi med hjälp av vatten sänka temperaturen i gaserna så de slutar brinna, det är inte svårt, men det är rätt lätt att bli lite stressad ;)

Efter den här övningen var det direkt in i gymet, svettig som få och utan vattenflaska (den hade jag supit bort under övningen).

Eftersom jag har haft ont i hamstring så körde jag teknik i marklyften istället för att lyfta tungt.

Marklyft: Teknik.
50kg: 1041 reps (nä, inte riktigt, men många iaf ;))

Frivändningar:
50kg: 20st

Latsdrag:
50kg: 10, 10, 9

Kabelrodd:
50kg: 12, 12
40kg: 12

Bicepscurl EZ:
31.5kg: 12, 12, 10
26.5kg: 14, 14

Avslutade dagen med att kasta gris medelst medicinboll :hbang:

stoffer
2006-09-23, 23:34
Lördag 23/9 - Löpning.

Kände för att komma igång med löpträningen idag, sprang ut en sväng på dryga 6km här i malmö, tyvärr var man tvungen att stanna upp för bilar ibland, så tiden säger inte så mycket. Kändes som jag flög fram och var inte särskilt trött när jag kom fram. ;)

Löpning 6km: ca 32 minuter

polaren
2006-09-24, 00:26
Hej! Har missat din journal, går fort att komma tillbaks till sin gamla styrka, så nöt på bara :thumbup:

Brandmansutbildning säger du, vad är det för krav på tidigare utbildning? Var kan jag läsa om utbildningen? :)

stoffer
2006-09-24, 14:23
Hej! Har missat din journal, går fort att komma tillbaks till sin gamla styrka, så nöt på bara :thumbup:

Brandmansutbildning säger du, vad är det för krav på tidigare utbildning? Var kan jag läsa om utbildningen? :)

Jag tror säkert jag snart är tillbaka, känner av i hela kroppen att jag är överansträngd nu bara. :)

För att komma in måste man ha allmän gymnasiekompetens och G i Svenska B eller svenska som andraspråk B, Engelska A, Matematik A och Samhällskunskap A. Sen måste man klara ett lätt konditionstest också, samt om man blir antagen så måste man klara läkarundersökning, arbets-ekg och en psykologträff. Inget som är särskilt svårt alltså.

Intagningsbetyget ligger på mellan 15 och 16 tror jag.

Kan helt klart rekommendera utbildningen, bland det roligaste jag gjort.

Kolla in: Bli Brandman! (http://brandman.srv.se)

polaren
2006-09-24, 22:57
Jag tror säkert jag snart är tillbaka, känner av i hela kroppen att jag är överansträngd nu bara. :)

För att komma in måste man ha allmän gymnasiekompetens och G i Svenska B eller svenska som andraspråk B, Engelska A, Matematik A och Samhällskunskap A. Sen måste man klara ett lätt konditionstest också, samt om man blir antagen så måste man klara läkarundersökning, arbets-ekg och en psykologträff. Inget som är särskilt svårt alltså.

Intagningsbetyget ligger på mellan 15 och 16 tror jag.

Kan helt klart rekommendera utbildningen, bland det roligaste jag gjort.

Kolla in: Bli Brandman! (http://brandman.srv.se)

Tack! Verkar väldigt roligt faktiskt, men jag kommer att gå ut med samlat betygsdokument då jag inte har haft möjlighet att läsa Idrott och hälsa A och B (bytte linje och det fick inte plats på schemat). Men det lär jag ju kunna ordna på komvux.

Tror brandmannayrket skulle passa mig rätt bra, och jag har ingen aning om vad jag ska göra efter gymnasiet, så jag kanske ska söka dit då :)

stoffer
2006-09-25, 15:56
Det är garanterat inte bortkastad tid tycker jag, det är både roligt och givande!


Dagens pass:

Måndag 25/9 - Ben

Böj:
90kg: 10, 10, 8

Raka marklyft (ont i baksidan av låren, körde toklätt)
60kg: 10, 10, 12

Vader i benpress:
Många skivor: 20, 20, 20

Gick lite bättre idag även om jag hade lite ont i benen när jag lyfte. Synd att jag inte kunde pressa ut de sista två reppen på sista setet böj så jag kunde få öka till nästa gång. Nåja, nästa gång så.

Kost idag: Suveränt, grötfrukost, ris och köttgryta och pasta med tonfisk och avokadoröra ikväll.

stoffer
2006-09-28, 16:55
Gårdagens pass

Onsdag 27/9

Dåligt med energi i kroppen som fasiken. Kändes inte bra nånstans.

Bänkpress:
60kg: 10, 10

Lutande hantelpress:
25kg: 10, 8
20kg: 8

Axelpress med hantlar:
15kg (:em:) : 10, 10, 8

Sidolyft med hantlar:
6kg: 10, 10, 10

Kabeldrag för baksida axlar:
15kg: 15, 15, 15

Dips: Åt hellvete, typ 6, 4 på kroppsvikt.

Frenchpress:

21kg: 10, 10, 10


Sen blev det stretchning och förbered för inspark för de nya brandmannastuderande. Mycket öl, sprit och grillmat.

Måååår inte bra idaaaag! :/

stoffer
2006-09-29, 17:36
Dagens pass: Rygg och biceps:

Dålig i magen, varje gång jag kör marklyft, jääkligt irriterande =)

Marklyft:
130kg: 10, 8, 6

Latsdrag:
50kg: 12, 12, 12

Kabelrodd:
50kg: 12, 12, 12

Bicepscurl EZ:
31.5kg: 10, 8, 8

stoffer
2006-10-04, 15:33
Jahapp.. då skriver man här igen. Lite dåligt med respons måste jag säga, det är ju ändå några som läser. Önska på om ni vill veta något!

Söndag 1/10:

Hjälpte syrran att flytta, tömde en lgh på 4:e och en på 5:e våningen, blev tre stora flyttsläp totalt, och upp med alla till en annan lägenhet på 5:e våningen, utan hiss.

Spektaklet tog 10h och gjorde att jag hoppade över min benträning på måndagen ;)

stoffer
2006-10-04, 15:37
Onsdag 4/10:

Bröst, axlar och triceps.

Jag har kännt mig väldigt svag och vek de gånger jag tränat hittils, det är bara ben och rygg som känns bra. Idag var inget undantag. Jag la till ett set vardera av hantelpress, dips och skullcrushers idag.

Bänkpress:
70kg: 5+1 m hjälp, 3 :(

Hantelpress:
20kg: 12, 12, 12

Militärpress:
30kg: 10, 8, 8

Drag till hakan:
30kg: 10, 10, 8

Baksida axlar med kabel:
12.5kg: 12, 12, 12

Dips:
Kroppsvikt: 13, 10, 6+4 m.hjälp

Skullcrushers EZ (frenchpress?):
21.5kg: 10
26.5kg: 6
21.5kg: 10

stoffer
2006-10-05, 13:48
Torsdag 5/10

Bestämde mig för att inte träna någon löpning idag då jag har träningsvärk i vaderna sen flytten i söndags. Gick upp, åt frukost, satte mig vid datorn och fick tråkigt.

Sen snörde jag på mig skorna och sprang 6km. Kändes bra, men jag glömde att ta tiden, gissar på runt halvtimmen.

Måste hitta några bättre skor att springa i. Min högersko har någon konstig upphöjning som ger mig ordentlig skoskav i hålfoten. Ont som fan.

Imorgon är det ryggdag och jobb!

stoffer
2006-10-07, 19:40
Fredag 6/10

Ryggdag med dålig energi

Veckans favoritpass blev lite av ett antiklimax då jag kände mig trött och orkeslös, började med att köra 10, 9, 3 på 130kg i mark, sen gick det utför.. fick inte någon riktig motivation. Måste lösa det till nästa gång!

Marklyft:
130kg: 10, 9, 3

Latsdrag:
55kg: 12, 10, 6

Kabelrodd:
55kg: 10, 10, 10

EZ-stångscurl:
31.5kg: 10, 10, 6

Där tog tiden slut och jag for iväg till jobbet.


Måste få upp energinivåerna och lite jävlar anamma när jag lyfter, någon som har några tips?

Sen börjar jag må illa lätt vid tunga högreps marklyft och knäböj, antar att jag överanstränger kroppen lite, men hur ska jag träna bort detta? Mer tunga marklyft, löpning, något annat?

polaren
2006-10-08, 07:31
Sen börjar jag må illa lätt vid tunga högreps marklyft och knäböj, antar att jag överanstränger kroppen lite, men hur ska jag träna bort detta? Mer tunga marklyft, löpning, något annat?

Jag tycker att du ska höja vikten i marken och köra 1-5 reps i varje set, variera från pass till pass. Då kommer du bli skitstark *flex*

stoffer
2006-10-08, 21:23
Jag tycker att du ska höja vikten i marken och köra 1-5 reps i varje set, variera från pass till pass. Då kommer du bli skitstark *flex*

Jag tror det ligger något i det du säger! Jag ska nog börja sänka repsen lite framöver. Basen kommer alltid att ligga på att jag ska göra två tioreppare innan jag höjer träningsvikten, men jag ska variera träningen lite mer kanske.

Har haft ett uppehåll på typ 3 månader från marklyft, så jag tar det lugnt i början, därför har jag begränsat mig till 130kg som träningsvikt.

Ska testa köra en trea på 150kg på fredag så får vi se hur det känns.

Imorgon är det bendag, ser jag fram emot som fan, nu ska jag sätta 3*10@90kg så jag får öka till 100kg i böjen!

stoffer
2006-10-09, 17:33
Måndag 9/10.

Vilken jävla skitdag. Allt har gått fel idag.
Jag har bara sovit 4 timmar inatt av olika anledningar, och jag försover mig så jag inte hinner äta frukost. Perfekt, jag gör det på rasten tänker jag. Men någon rast får vi inte, får vänta till lunch med att äta. Trycker i mig några mackor till lunch för att vi måste börja träna.
Men när jag kommer till gymmet så är det upptaget, de nya eleverna får någon lektion i friskvård/träningslära. Jag får inte använda powerracket, men smithen går bra. När jag kört första uppvärmningssettet blir jag ändå utkörd (smithen lät för mycket!).

Fan, jag var ju så arg att bendagen hade blivit perfekt. Jaja, någon träning ska man väl få, så vi går och spelar inomhusfotboll istället. Jag som bara har sandaler står i mål. Räddar några bollar när helt plötsligt fröken niklas-fotbollsspelare kommer och skjuter från 5m. Jag räddade mest för att bollen träffade mig i ansiktet. Ont som fan. Nästa boll träffar mig mellan benen. AJ!

Sen trodde jag det var slut på missöden. Jag skyndar mig in i duschen så jag kan basta varmt innan mina polare kommer och ska basta, men så fort de kommer in så vädrar de ut all jävla värme och bastun blir en jäkla ljummen relaxsal. Fy fan.

Och nu ska jag bara skriva ett skolarbete som ska redovisas imorgon.

Naggande go!
2006-10-09, 18:11
Hahaha, jag lider med dig! (sorry garvet men...)

stoffer
2006-10-10, 14:03
Tisdag 10/10

Efterlängtad bendag!
Äntligen fick jag träna ben! Jag varierade träningen lite idag och körde lite färre reps men fler set på knäböjen. Kändes bra!

Knäböj:
100kg: 6, 6
100kg ATG: 3, 3, 3, 3

Stelbenta/raka marklyft:
90kg: 10, 10, 10

Vader i benpress:
Alla plattor jag fick tag på: 30, 20, 20


Sen blev det innebandy, jag, som är sämst i innebandy gjorde hälften av målen på mitt lag! Whoho! ;)

stoffer
2006-10-11, 16:35
Onsdag 11/10

Kort dag i skolan idag, vi fick skriva frågor till provet vi ska ha på fredag.. najs!

Dagens pass: Bröst (+triceps)

Bänkpress:
70kg: 5, 5 (övade lite på teknik, men tog ändå slut mig helt)
60kg: 10

Hantelpress:
25kg: 10, 6
20kg: 10

Militärpress:
30kg: 8, 8, 8 (för lite vila mellan seten)

Drag till hakan:
30kg: 10, 10, 10

Baksida axlar med kabel.
12.5kg: 12, 12, 12

Dips:
Kroppsvikt: 3, 1 negativ..

Jag ska testa ett nytt upplägg som kanske gör att jag kan träna triceps och biceps lite bättre än i nuläget. Hur låter detta:

Måndag: Bröst, Axlar, Biceps, Mage

Onsdag: Ben

Fredag: Rygg, Triceps

stoffer
2006-10-12, 14:22
Var och köpte nya skor på löplabbet i måndags. Sprang på band, kollade i speglar och hur jag belastar foten, sen fick jag prova tre olika skor som passade min fot och min pronering. Tog ett par Nike som kändes bäst, inte överdrivet dyra heller såg jag sen också :)

Torsdag 12/10 Löpning!

Gav mig ut och sprang idag, härligt väder, 15grader varmt och sol. Perfekt med shorts och t-shirt. Sprang vanliga sträckan på 6km med mina nya skor. Bättrade tiden sen förra gången jag tog tid på samma sträcka med en och en halv minut! ;)

Skönt som fan, nu är jag nystretchad och dags för duschen!

Tjingeling!

stoffer
2006-10-12, 15:54
Glömde skriva, tiden på dryga 6km var 30.36

stoffer
2006-10-13, 16:53
Ahh, en sån fredag! Härlig dag idag!

Dagens pass: Innebandy, roddmaskin och humörgymmande!

Eftersom jag har bestämt mig för att lägga om träningen till nästa vecka så passade jag på att leka av mig lite på gymmet istället. Men först spelade vi innebandy, 2 mot 2. Blir ganska mycket springande då vilket passar mig, bra träning.

Efter innebandyn blev det ungefär 2km rodd på tyngsta belastningen på roddmaskinen. Tog 7:50 ungefär (1:57min/500m tempo i snitt).

Sedan började dagens gympass:

Frivändning med press:
25kg: 15, 12, 10, 10 (brände bra i axlarna, hade orkat fler)

Brutalbänk för mage:
kroppsvikt: 8, 3 (långt ifrån mitt max som ligger på 18 reps, men kände av i korsryggen idag)

Benlyft med kompis som puttar ner dem:
Kroppsvikt (benvikt? ;)): 30 reps? 40 reps? många iaf.

Underarmar, rulla ut på fingrarna - in igen - curla - repetera
30kg: 18, 15, 12

Bicepscurl med rep i kabel (hammergrepp)
37.5kg: 25
45kg: 20
50kg: 15

Bicepscurl med stång (normalt grepp)
Olika vikter(kommer inte ihåg): 25, 20, 28

Sen stretching och bastu.

Fy så härlig dag!

stoffer
2006-10-16, 16:36
Måndag 16/10, nytt schema!

Schemabytet blev en succe. Mycket mer tryck i triccarna nu än på förra schemat.

Dagens pass då, Rygg och triceps:

Chins: 8, 7, 5

Marklyft teknik:
50kg: 20
100kg: 14, 14
70kg: 6

Skivstångsrodd:
40kg: 12
50kg: 10, 10

Dips:
Kroppsvikt: 20, 14, 8 (bättre än att bara orka 3st på förra passet)

Frenchpress med EZ:
31.5kg: 10, 10, 8 (ökade med 10kg sen förra passet)

Pushdowns i kabel:
40kg: 10
45kg: 8
30kg: 22

Imorgon är det innebandy! ;)

stoffer
2006-10-18, 19:00
Tisdag 17/10:

Innebandy och bordtennis efter skolan, kul och svettigt.

stoffer
2006-10-18, 19:10
Onsdag 18/10

Nu är jag utmattad, men har haft ännu en härlig dag!

Vi hade ingen lektion innan lunch idag så vi passade på att åka och träna istället, sen käkade vi en kanonlunch i matsalen och begav oss till dagens lektion:

Stegar!
Tja, vad ska man säga, alla vet ju hur man använder en stege. Men detta är två olika sorter, en sammansatt och en utskjutbar. Höga som tusan är dem och kräver två man för att ställa upp. Det som slår mig mest är hur genomtänkta de är. Iaf det var alltså hopp och lek under överinseende för att lära oss hantera stegarna. Vi sätter upp den högsta utkjutsbara stegen först, antingen är den tolv eller sexton meter hög. Vi var tvugna att vara extra försiktiga för att klassen innan oss hade lyckats välta en av dem när de var fullt utskjutna. Ajaj!

Tja, vi har iaf ställt upp den högsta stegen och jag tänkte testa klättra upp för den. Den vajar och gungar rätt ordentligt när man klättrar, men känns ändå säker. Tyvärr hade en låsanordning som låser fast den översta stegbiten gått sönder i fallet vid det tidigare missödet. När jag börjar klättra på den översta biten, på en höjd av strax över tre våningar så glider den stegbiten ner, med mig på!
Min stövel kläms mellan två stegpinnar med stålhättan på andra sidan så den kilar fast. Så då sitter man uppe i luften med en fot fast i stegen. Ajaj. Men jag fick iaf av mig stöveln iaf och kunde klättra ner en bit och rycka loss den. Sen fick vi inte klättra på de stegarna nåmer. :)

Kul som fan hade vi iaf, byggde broar mellan hus med skarvstegarna och lekte av oss lite. Svettiga blev vi också.

Efter den lektionen var det dags för innebandy igen, spelade 3 matcher.

Nu är jag helt slut i kroppen, men rolig skola går man på iaf!


Dagens pass: Ben!

Knäböj:
100kg: 8, 8, 8

Raka marklyft:
90kg: 8, 8 , 8

Vadpress:
alla vikter jag fick tag på: 20, 20, 20

stoffer
2006-10-24, 22:23
Nu slutar jag rapportera i den här tråden. Dels på grund av dålig respons, men även för att hela träningsdagboksgrejjen känns rätt meningslös för mig just nu.

Gött mos.