handdator

Visa fullständig version : Koffein + Kreatin Monohydrat


muffe85
2006-09-11, 16:48
Det har varit på tal förut, men ja...
Citat från produkten: "Undvik drycker som innehåller koffein i samband med intaget av Kreatin Monohydrat"

Bakgrund: I en tidigare tråd kom fakta fram att man ska undvika koffein i samband med Kreatin Monohydrat eftersom Kreatinet lagras i vätskan som binds i kroppen och koffeinet är vätskedrivande, så koffeinet bromar/motverkar kreatin monohydrat (understrycker att det bara gäller för kreatin som är vätskebindande)

Nu är frågan, jag klarar inte att hålla mig undan koffein, och undrar hur mycket koffeinet motverkar kreatinet.
är det "värt" att ta kreatin om man tar koffein?
hur stor effektminskning har koffeinet mot kreatinet verkan
man man motverka bromsningen genom att dricka MER?

tack på förhand

Pepz
2006-09-11, 16:56
Koffeinet förlänger väl relaxationstiden medan kreatin förkortar den?
Så har jag lärt mig att de "motverkar" varandra..

King Grub
2006-09-11, 17:01
Koffein eliminerar tydligen helt kreatinets ergogena effekter.

muffe85
2006-09-11, 17:26
Koffein eliminerar tydligen helt kreatinets ergogena effekter.

så om man har tagit full dos Kreatin i säg 4 dagar, och tar sedan 3 koppar kaffe dag 5. är man tillbaka på ruta 1 då? (bortsett från den positiva effekt man fått under dessa 4 dagar)

Det går att ta Koffein om man använder annan sorts Kreatin, t.ex. icke vattendrivande?

King Grub
2006-09-11, 17:48
The data show that Cr supplementation elevates muscle PCr concentration and markedly improves performance during intense intermittent exercise. This ergogenic effect, however, is completely eliminated by caffeine intake.

http://jap.physiology.org/cgi/reprint/80/2/452

The fatigue-induced lengthening of RT was greater after caffeine intake than during placebo. Slowing of relaxation in fatigued muscle has been explained by inhibition of sarcoplasmic reticulum Ca2+-ATPase activity because of falling pH and ATP affinity. Our findings thus suggest that caffeine reduces the functional capacity of sarcoplasmic reticulum Ca2+ ATPase.

Our findings provide indirect evidence to suggest that facilitation of muscle relaxation may be important to the ergogenic action of creatine supplementation. First, we clearly show here that caffeine negates the beneficial effect of creatine loading on muscle RT. Second, our laboratory has previously reported that short-term caffeine administration, according to an identical intake regimen as used here, entirely counteracted the ergogenic effect of creatine loading in maximal intermittent muscle contractions.

In conclusion, the present study shows that short-term caffeine intake, but not acute caffeine intake, inhibits muscle relaxation. This negative impact of caffeine on RT counteracts the beneficial effect of creatine supplementation on muscle RT.

http://jap.physiology.org/cgi/content/full/92/2/513

Yankeee
2006-09-11, 17:50
Varför inte ta och ändra din livsstil så att du klarar dig utan koffein? Att inte klara sig utan koffein tyder på att något inte är som det ska.

Toljanen
2006-09-11, 18:06
Varför inte ta och ändra din livsstil så att du klarar dig utan koffein? Att inte klara sig utan koffein tyder på att något inte är som det ska.
Det påståendet gäller väl även för kreatin?

Yankeee
2006-09-11, 18:07
Den frågan gäller väl även kreatin?

Det är skillnad på att ta "tillskott" för att orka med vardagen och för att träningen ska gå bättre. Även om det första kan ha den effekten att träningen går bättre.

Fartman
2006-09-11, 19:02
Vid en måttlig koffeinkonsumtion (kaffe) känner iaf jag, och flera andra här på brädan effekt av kreatin. Placebo eller ej.

bulldoggen
2006-09-11, 20:53
Jag brukar dricka kaffe innan gymet, och då har jag tagit kcg2 rätt nyligt. Ibland blir det även en koffeintablett. Gäller samma för kre-alkalyn tillskott som för monohydrat i samband med koffein? Jag tycker mig i alla fall känna en rätt rejäl prestationshöjning av denna kombination.

Guccisneakers
2006-09-11, 21:01
Dricker en del lightdrycker vilket innehåller koffein, dock bara 1/4 av kaffes motsvarande innehåll, kom ni fram till nått i tråden eller??? ^^ Ska jag försöka sluta helt eller går en burk eller två lighter an?

muffe85
2006-09-11, 23:11
Varför inte ta och ändra din livsstil så att du klarar dig utan koffein? Att inte klara sig utan koffein tyder på att något inte är som det ska.

jag försökte en stund förut med att utesluta allt koffein under några veckor. först fick jag huvudvärk i någon dag och trötthet. vilket gick över, men jag var i allmänhet tröttare och så. Men jag antar att den tröttheten är en sorts placebo, alltså att man inte "ständigt" känner sig piggare än vad man är...

Jag jobbar inom byggbranchen med tidiga mornar och sena kvällar, är svårt att orka med utan kaffe/koffein :S:S

Men jag ska försöka följa ditt råd och trappa ned/sluta. min koffeinkonsumtion är rätt låg, men den finns där och har svårt att vara utan den.

martynj
2006-09-12, 00:43
Jag undrar också om detta gäller kre-alkalyn också.. Brukar ta koffein och kre-alkalyn innan jag tränar. Om de koffeinet sabbar kreatinets effekt kansek jag borde ändra upplägg! :(

thomasR
2006-09-12, 12:14
jag får extrem magknip om jag dricker kaffe nära inpå mitt intag av kcg2 :naughty:

bulldoggen
2006-09-12, 16:42
Skulle i alla fall vara intressant att få detta utrett. Vet att jag har frågat tidigare i någon tråd men inte fått något egentligt svar. Det verkar ju som att undersökningen som Grub hänvisade till går emot Fairings rekommendation att inta kcg2 och lean tillsammans för ökad effekt. Vilket är det egentligen som gäller?

Angus
2006-09-12, 16:59
Vid en måttlig koffeinkonsumtion (kaffe) känner iaf jag, och flera andra här på brädan effekt av kreatin. Placebo eller ej.

+1. detta har varit uppe förut och jag får helt klart bättre effekt av kre alkalyn , kp 3 kcg 2 om jag tar det med koffein.det grubben skriver kanske inte gäller dom mer lättuptagliga formerna av kreatin?:confused:

Johan.S
2006-09-12, 17:00
Gäller samma sak för te?

L-Sami
2006-09-12, 17:51
Gäller samma sak för te?

Te innehåller ju koffein så, men kanske inte lika mycket om man jämför med en koffeintablett på 200mg och en te kopp.

zoltan_hellhound
2006-09-12, 18:39
Koffein eliminerar tydligen helt kreatinets ergogena effekter.
Vad menas med ergogen?

Nithian
2006-09-12, 18:44
Vad menas med ergogen?


Prestationshöjjande effekt.

Fartman
2006-09-12, 19:47
Kom nu att tänka på en artikel som jag läst för ett tag sedan:
http://www.thefactsaboutfitness.com/news/coff_creat.htm
Vad säger ni experter?

Johan.S
2006-09-13, 14:52
Te innehåller ju koffein så, men kanske inte lika mycket om man jämför med en koffeintablett på 200mg och en te kopp.

Vad jag vet så innehåller det tein. Sen om det då har samma effekt som koffein vet jag inte.

Grub?

Fatalist
2006-09-13, 15:11
Vad menas med denna biten?

In conclusion, the present study shows that short-term caffeine intake, but not acute caffeine intake, inhibits muscle relaxation. This negative impact of caffeine on RT counteracts the beneficial effect of creatine supplementation on muscle RT.


Vad jag vet så innehåller det tein. Sen om det då har samma effekt som koffein vet jag inte.

Grub?

Tein är bara ett gammalt namn på koffein.

n1tro
2006-09-13, 15:16
koffein, koffein .. jobbade natt i 2 månader utan att röra en droppe kaffe medan polarna pimplade kaffe i truckarna i princip, FÖRSÖk o du klarar dig

aliquis
2006-09-16, 02:23
Vad jag vet så innehåller det tein. Sen om det då har samma effekt som koffein vet jag inte.

Grub?Det är samma sak tror jag.

WIRN
2006-09-16, 11:53
Det påståendet gäller väl även för kreatin?

Precis, själv skippar jag heldre kreatinet än kaffet
Kaffe är viktigt för männskligheten

(min första post)

FreCKo
2006-09-19, 11:30
Varför inte bara prova? ;) Kreatin är ju rätt billigt ändå...

Ola Wallengren
2006-11-12, 12:04
Koffein minskar sannolikt inte effkten av kreatin vid vanlig styrketräning.

I studierna som det länkas till i ett tidigare inlägg (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1778580&postcount=5) minskar inte koffein den maximala styrkan utan snarare styrkan i upprepade mycket snabba set av 30,30,30, 20,20,20 och 10,10,10 reps, detta liknar inte vanlig styrketräning.

Försökspersoerna fick inte något koffein 20timmar före försöken, så de hade inte någon upp piggande effekt kvar, (snarare en baksmälla).

Fartman
2006-11-12, 15:53
Koffein minskar sannolikt inte effkten av kreatin vid vanlig styrketräning.

I studierna som det länkas till i ett tidigare inlägg (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1778580&postcount=5) minskar inte koffein den maximala styrkan utan snarare styrkan i upprepade mycket snabba set av 30,30,30, 20,20,20 och 10,10,10 reps, detta liknar inte vanlig styrketräning.

Försökspersoerna fick inte något koffein 20timmar före försöken, så de hade inte någon upp piggande effekt kvar, (snarare en baksmälla).
Intressant. Ibland blir man lite förvånad över hur dom går till väga.

messier11
2006-11-12, 16:25
om nu den omtalade relaxationstiden är det som gör en sån effekt borde väl en som äter koffein utan att "gå" på kreatin hamna så att säga på minus och få en försämrad prestation jämfört med en person helt utan nån av sakerna...?

-squat-
2006-11-12, 16:26
Även om koffein skulle göra att man tappade 2 reps i styrka så skulle jag aldrig sluta dricka kaffe för det. *drool*

muffe85
2006-11-12, 16:37
Även om koffein skulle göra att man tappade 2 reps i styrka så skulle jag aldrig sluta dricka kaffe för det. *drool*

Efter 5v koffeinfri kreatinkur kan jag inget mer än att hålla med dig.

messier11
2006-11-12, 16:42
Efter 5v koffeinfri kreatinkur kan jag inget mer än att hålla med dig.
så du vill påstå att det inte hjälper att hålla sig från kaffet?

muffe85
2006-11-12, 19:14
så du vill påstå att det inte hjälper att hålla sig från kaffet?

Det sa jag aldrig, men jag höll med om att det inte är VÄRT att ta bort kaffe(koffein) totalt ur kosten för någon fånig kreatinkur. det lär ju ska ge effekt med koffein+kreatin ändå, annars känns ändå enbart koffein som mer effektivt än enbart kreatin för mig.

nutz
2006-11-13, 20:36
Hellre kaffe och koffein än kreatin, alla gånger.

mvda
2006-11-14, 01:13
Det gäller väl, som så många gånger tidigare tagits upp, att hitta balansen. Om du känner att du vill dricka kaffe och att det är del av din vardag så ska du naturligtvis inte ge upp detta för de eventuellt extra (troligtvis relativt marginella) effekter som kreatinet skulle ge om du helt höll dig borta från kaffe.

För ett tag sen hävdades det väl att sex skulle inverka negativt på tränining, tror inte många slutade att ha sex för det precis.

Men dock en intressant fråga (kreatin & kaffe alltså).

muffe85
2006-11-14, 08:24
Det gäller väl, som så många gånger tidigare tagits upp, att hitta balansen. Om du känner att du vill dricka kaffe och att det är del av din vardag så ska du naturligtvis inte ge upp detta för de eventuellt extra (troligtvis relativt marginella) effekter som kreatinet skulle ge om du helt höll dig borta från kaffe.

För ett tag sen hävdades det väl att sex skulle inverka negativt på tränining, tror inte många slutade att ha sex för det precis.

Men dock en intressant fråga (kreatin & kaffe alltså).

mmm. jag skulle hellre bli en tanig anorexiasnubbe, än att sluta pippa.

b0sse
2006-11-14, 17:08
om koffein och kreatin nu skulle "ta ut" varandra, varför har dem stoppat koffein i SANs Fierce då?

nån som vet? det borde samma hela produktens syfte isåfall.