handdator

Visa fullständig version : Bilplåt och flusstråd - fråga till svetskunniga koloiter


Yes
2006-09-11, 15:25
Jag vill minnas att vi har en del folk här som förstår sig på svetsning, så jag tänkte bara ställa en kort fråga... Funkar det bra att svetsa bilplåt med flusstråd, eller finns det uppenbara nackdelar man bör vara medveten om?

MasterChief
2006-09-11, 15:34
Jag kan inte ett skit om svetsning men jag är rätt bra på att googla :D :

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=206531

Yes
2006-09-11, 15:51
Jag kan inte ett skit om svetsning men jag är rätt bra på att googla :D :

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=206531
Tack! Fast jag hittade bara ett inlägg om flusstråd:

Kompisen hade biltemas med flusstråd, och det var enligt han rent skit, till att svetsa typ bilplåt iaf. jag har sett han svetsat, vad jag tycker iaf, är helt ok med MIG svets tidigare men det där såg ut som helvete.


Skulle gärna få det bekräftat, om det ofelbart blir bajs eller om man kan göra okej jobb med det. Kanske skall skaffa gas innan jag börjar svetsa i räsern, men för att laga rost på gamla Alfan är inte kraven riktigt lika höga. Själva svetsen kanske har betydelse också, min Esab-svets borde vara bättre än Biltemas iaf. :)

ContaBus
2006-09-11, 16:01
Skulle gärna få det bekräftat, om det ofelbart blir bajs eller om man kan göra okej jobb med det. Kanske skall skaffa gas innan jag börjar svetsa i räsern, men för att laga rost på gamla Alfan är inte kraven riktigt lika höga. Själva svetsen kanske har betydelse också, min Esab-svets borde vara bättre än Biltemas iaf. :)[/QUOTE]

Har själv haft ESAB o det är jävligt bra svetsaggregat. Sålde ett litet agg till en som svetsat i ca 20 år längre än vad jag själv gjort. O han sa att det hade gått fint med flussen. Men du ska nog ha ESAB eller likv märke. Annars ska du köra med skyddsgas o hela paketet om du ska använda dej av "Biltema"-kvalitet.

Yes
2006-09-11, 16:29
Hur är det med rost i fogarna, med tanke på att det blir mer slagg och skit?

ContaBus
2006-09-11, 20:09
Hur är det med rost i fogarna, med tanke på att det blir mer slagg och skit?
Du ska se till att det är plåtrent (dvs ingen rost) i det du ska svetsa. Vill man gå ett steg till, som jag, tvätta rent innan med T-röd. Sen när du har svetsat; ta bort allt som går att ta bort, slagg, svetsloppor mm. Sen är det upp till dej hur noga du är, kan ju fylla ojämnheter med spackel o sen måla. Oavsett vad du gör så när du målar, använd BÅDE grundfärg o toppfärg.

Yes
2006-09-11, 20:40
Okej, tack!

En rent svetsteknisk fråga; när man drar dit ny plåt, brukar det punktas fast eller svetsas hela vägen runt? Det jag tänkt fixa är rostangrepp på ena dörren(sitter typ mitt på) och det kan ju vara risk att plåten slår sig.

Jag har för övrigt bara lekt med svetsen på lite rörbitar, så jag är minst sagt nyburgare, men nångång måste man ju lära sig göra ordentliga saker. :)

Arf Pingvin
2006-09-11, 20:54
En rent svetsteknisk fråga; när man drar dit ny plåt, brukar det punktas fast eller svetsas hela vägen runt? Det jag tänkt fixa är rostangrepp på ena dörren(sitter typ mitt på) och det kan ju vara risk att plåten slår sig.

Punkta av just den anledningen.

ContaBus
2006-09-11, 20:59
Okej, tack!

En rent svetsteknisk fråga; när man drar dit ny plåt, brukar det punktas fast eller svetsas hela vägen runt? Det jag tänkt fixa är rostangrepp på ena dörren(sitter typ mitt på) och det kan ju vara risk att plåten slår sig.

Jag har för övrigt bara lekt med svetsen på lite rörbitar, så jag är minst sagt nyburgare, men nångång måste man ju lära sig göra ordentliga saker. :)
Precis: lätt att plåten slår sej om man helsvetsar, fördelen är dock att om man lägger en jämn o snygg helsvets så blir det mindre efterarbete med slipning, det går ofta att knacka till medan det är varmt. Egentligen ska man punktsvetsa eftersom det är en säkerhetsfråga, inget ska vara svetsat stumt, t ex får inte en tröskel helsvetsas. Men det är ju bara en dörr så det är helt ok.

Yes
2006-09-12, 14:48
Hmm, på vilket sätt är det en säkerhetsfråga?

ContaBus
2006-09-12, 14:55
Hmm, på vilket sätt är det en säkerhetsfråga?

När det gäller dörren spelar det ingen roll. Men t ex en tröskel ska kunna "knyckla" ihop sej om man krockar. Tror det har att göra med att krocken ska kunna fortplanta sej i delarna som fångar upp krocken. Inte helt säker...

Yes
2006-09-12, 15:17
När det gäller dörren spelar det ingen roll. Men t ex en tröskel ska kunna "knyckla" ihop sej om man krockar. Tror det har att göra med att krocken ska kunna fortplanta sej i delarna som fångar upp krocken. Inte helt säker...
Jaha, det vår så du menade. Men har det så stor effekt på plåtens förmåga att deformeras?

Det man vill är att karossen skall kunna deformeras, förutom själva kupén som bör hållas intakt. Utan deformation är det istället kroppen som får ta upp en jäkla massa kraft och det mår man inte så bra av.

Som en liten notis kan det nämnas att många formelbilar är byggda så att noskonen bara deformeras några centimeter(vid en frontalkrock och en given hastighet). Den lilla skillnaden gör att föraren kan överleva en riktigt brutal smäll.

Fast där handlar det förstås om mycket högre hastigheter än för personbilar.

På en äldre personbil vetifasen om det spelar så stor roll hur man gör. Jag tror sådana regler mest är tillämpbara på nyare bilar som har krocktestats nogrannt. Min gamla Alfa skulle kanske t.om. må bättre av att styvas upp lite.

ContaBus
2006-09-12, 16:31
Hehehe du har så rätt så. Lycka till.