handdator

Visa fullständig version : Vad-träning, skippa eller inte?


skyler
2006-09-11, 12:16
Hej!
Har en liten fråga till er kunniga på forumet...
Har rätt grova vader för att vara tjej och trots att jag haft tränings upphåll har de knappt minskat alls, vare sig i styrka eller storlek. Har alltid upplevt det som något negativt då jag fått komentarer för dom. Har dansat i några år, kört thai boxning och gym de senaste 2 åren. Nu är jag återigen tillbaka på banan och tränar på gym 4 dagar i veckan och då till den stora frågan: Min kille säger att jag ska undvika vadträning och även benpress för att inte bygga så mkt mer ben och framförallt vader.... Detta enligt mig kommer förstöra syftet med en allsidig träning och dessutom tror jag att vaderna snarare kommer bli hårdare än större och med minskat bf% kommer de kanske t.o.m. "krympa"? Vad är eran åsikt?

King Grub
2006-09-11, 12:18
Du behöver inte träna vader om du inte vill. Har du bra anlag för vader kommer dom att behålla sin storlek av ett normalt liv, och rent praktiskt är normala vadmuskler tillräckligt starka för att klara av alla sorters aktiviteter utan specifik träning.

Bolio
2006-09-11, 12:20
Träna som du vill träna, inte som din kille vill att du skall träna. Dock tror jag inte dina vader blir mindre på något sätt, och du behöver inte vara så himla stark i vaderna. Vi har styrkelyftare som böjer 350+ och marklyfter 350+ och som har små otränade vader. Vader är bara kosmetiskt, och om du är nöjd med storleken så kan du skita i att träna dem. Jag gör det. :)

tano
2006-09-11, 12:22
Du behöver inte träna vader om du inte vill. Har du bra anlag för vader kommer dom att behålla sin storlek av ett normalt liv, och rent praktiskt är normala vadmuskler tillräckligt starka för att klara av alla sorters aktiviteter utan specifik träning.

Exakt.

Dessutom kommer specifik vadträning av typen vadpress inte ge något positivt i sportsammang som t.ex. löpning.

pejo
2006-09-11, 13:26
Dessutom kommer specifik vadträning av typen vadpress inte ge något positivt i sportsammang som t.ex. löpning.

Varför är det så? Borde man inte kunna få ett bättre frånskjut i sprint (löpning, skridsko osv.) med starkare vader.

skyler
2006-09-11, 14:03
Tack för svaren! Då skippar jag vadträningen och kör ben som vanligt.