handdator

Visa fullständig version : konstigt sug


LisaB
2006-09-11, 07:51
Jag kan ibland framåt kvällskvisten känna ett konstigt sug i magen. Först trodde jag att jag var hungrig - tog mig ett kvällsmål. men dte fungerade inte, suget är fortfarande kvar. då tänkte jag att jag kanske var törstig eftersom det ibland kan vara svårt att skilja på de två olika känslorna. men icke sa nicke! Det här upplever jag som ganska konstigt eftersom jag annars är väldigt bra på att känna efter vad min kropp vill ha. Är det någon av er som kanske har en funderare på vad det kan vara?

rhotkiw
2006-09-11, 07:58
Samma här...Vet ej vad man ska göra åt det, tyvärr.:banned

Milia
2006-09-11, 08:02
magkatarr?

LisaB
2006-09-11, 08:12
magkatarr?

Men mår man inte dåligt av det?

Extas
2006-09-11, 20:21
liknande sug brukar jag känna ca 1 timme efter jag ätit midda
det är irreterande :P

mirrranda
2006-09-11, 20:26
Jag kan få något sorts "mättnads-sug", dvs att jag helt enkelt blir hungrig av att jag är mätt. Wacko *screwy*

emmzan
2006-09-11, 20:35
Man kan ha magkatarr med milda symtom som t.ex en sugande känsla i magen.

Milia
2006-09-12, 07:51
sug efter maten kan också vara att man ätit för lite fett. Man känner sig mätt men ändå hungrig, mätt eftersom man nyss fyllt magen med mat, men hungrig eftersom man inte fått tillräckligt av ALLA näringsämnen.
Om det gått för länge mellan måltiderna får man också ett sug efter att man ätit, för kroppen signalerar att den vill ha mer mat.
Och nej, man behöver inte må dåligt av magkatarr, däremot av magsår.
Magkatarr kan visa sig enbart genom en sugande känsla högt upp i magen, precis under revbenen typ.

Fredrik_S
2006-09-12, 11:38
Magkatarr kan visa sig enbart genom en sugande känsla högt upp i magen, precis under revbenen typ.

Är man bara hungrig precis under revbenen då? Eller är det nån annan form av sugkänsla du menar?

Milia
2006-09-12, 14:20
Hmm....jo så kanske man kan beskriva det. Man kan känna ett sug i magen som liknar hunger, eftersom mat i magen lindrar lite.
Råden för magkatarr i övrigt är ju att äta lite men ofta, vilket jag tror de flesta gör här ändå... Men viss mat kan ju trigga igång suget mer än andra. Banan sägs vara lindrande, bröd likaså, äpplen funkade inte alls för mig när jag hade det, inte kaffe heller. Men vad man klarar av och inte är såklart individuellt så man får prova sig fram.
Men enbart "sug" från magen behöver inte alls vara magkatarr, utan oftast har man ont i magen, under revbenen också, en svidande känsla.

roge
2006-09-12, 15:25
Det här suget verkar ha en konstig tendens att drabba folk med kroppsfett under 5%=P

Extas
2006-09-12, 18:12
sj sitter man här med det där suget just nu :(

LisaB
2006-09-12, 19:11
sug efter maten kan också vara att man ätit för lite fett. Man känner sig mätt men ändå hungrig, mätt eftersom man nyss fyllt magen med mat, men hungrig eftersom man inte fått tillräckligt av ALLA näringsämnen.
Om det gått för länge mellan måltiderna får man också ett sug efter att man ätit, för kroppen signalerar att den vill ha mer mat.
Och nej, man behöver inte må dåligt av magkatarr, däremot av magsår.
Magkatarr kan visa sig enbart genom en sugande känsla högt upp i magen, precis under revbenen typ.

där sa du något. Jag ska testa att öka mitt fettintag så får vi se vad som händer.

tack för alla svar;)

Milia
2006-09-13, 07:56
Det här suget verkar ha en konstig tendens att drabba folk med kroppsfett under 5%=P
Kan ha att göra med att man begränsar sin kost nämnvärt då, och får magen för lite mat, alltså för lite mat i magsäcken, finns det för lite mat som neutraliserar magsyran, vilket kan göra att man får magkatarr.

knazcandy
2006-09-13, 08:37
Jag kan ibland framåt kvällskvisten känna ett konstigt sug i magen. Först trodde jag att jag var hungrig - tog mig ett kvällsmål. men dte fungerade inte, suget är fortfarande kvar. då tänkte jag att jag kanske var törstig eftersom det ibland kan vara svårt att skilja på de två olika känslorna. men icke sa nicke! Det här upplever jag som ganska konstigt eftersom jag annars är väldigt bra på att känna efter vad min kropp vill ha. Är det någon av er som kanske har en funderare på vad det kan vara?

Jag har också samma problem. Ca en 30-60 minuter efter tex lunch så kan jag få ett sug i magen. Stoppar jag däremot något i munnen (bara lite) så lindras suget. Mitt problem är dock magkatarr.
Känner jag så brukar jag fundera på vad jag har ätit precis innan. Var det stekt mat, hade jag mycket kryddor, vitlök, sura produkter som vinäger osv.. Under vissa perioder tex stress och kanske ett slarvigt matintag kan man tänka på att vara lite försiktig med de produkterna som framkallar suget.
Annars rekomnederar jag en Omeprazol som numera finns att köpa receptfritt på Apoteket.:)

Tolkia
2006-09-13, 12:29
Det här suget verkar ha en konstig tendens att drabba folk med kroppsfett under 5%=P
Ironi? ;)

Kan ha att göra med att de inte äter så mycket att de håller sig mätta, för att behålla kroppsfettprocentenunder 5%, kanske (alternativt på att de äter väldigt ensidigt, då är det också svårare att hålla sig mätt och undvika "sug")?