handdator

Visa fullständig version : Dagen efter en ätardag


TylerDurden84
2006-09-10, 22:10
Är det någon mer än mig som känner sig mätt dagen efter en ätardag? Magsäcken lär ju vara tömd efter en god natts sömn, men ändå har jag inget sug efter att äta något hela nästa dag.

Sker det en stor muskelnedbrytningen om man enbart skulle äta protein (ca 1,5 g/kg kroppsvikt) dagen efter då glyk.depåerna lär vara så gott som fyllda efter ätardagen?

Cerberus
2006-09-10, 22:13
nope, ja skulle lika gärna kunna ha ätardag varenda dag om det inte var så för att jag skulle bli fet som stryk :D

Brooklyn
2006-09-10, 22:15
nope, ja skulle lika gärna kunna ha ätardag varenda dag om det inte var så för att jag skulle bli fet som stryk :D
+1

TylerDurden84
2006-09-11, 14:40
Det kan ju även vara psyket som säger åt kroppen att den inte bör vara hungrig...

Cerberus
2006-09-11, 16:36
Snarare ett psykiskt beroende för mig, kan va sugen på godis fastän jag e helt proppmätt :(

Fartman
2006-09-11, 17:29
Näpp, jag brukar vara hungrig.. typ som att kroppen vill fortsätta äta lika mycket

Longshot
2006-09-11, 17:29
Snarare ett psykiskt beroende för mig, kan va sugen på godis fastän jag e helt proppmätt :(

Jag kan också vara sugen på godis fastän jag är proppmätt :cool:

Är det fel på mig? ;)

shut teh face
2006-09-11, 18:24
Kroppen vill gärna ha lite sötsaker när man är riktigt proppmätt, handlar om att kroppen behöver energi för att återhämta sig från den stora måltiden. :D

Ayla
2006-09-11, 18:44
Är det någon mer än mig som känner sig mätt dagen efter en ätardag? Magsäcken lär ju vara tömd efter en god natts sömn, men ändå har jag inget sug efter att äta något hela nästa dag.

Sker det en stor muskelnedbrytningen om man enbart skulle äta protein (ca 1,5 g/kg kroppsvikt) dagen efter då glyk.depåerna lär vara så gott som fyllda efter ätardagen?


Känner precis samma sak! Jag känner ingen hunger alls i ca 2 dagar efter, jag är inte sugen på något alls. Dagarna efter en ätardag äter jag inte mycket alls, är det dåligt tro? Eller kan kroppen ta av allt jag ätit under de dagar jag inte äter lika mycket? Har svårt att tvinga i mig ordentlig mat.

L-Sami
2006-09-11, 19:02
Jag brukar också vara jävligt mätt efter en "hög kaloridag" fast tvingar i mig ändå mat som jag brukar vanligtvis äta under de normala dagarna.

Brukar också ha en tendens att ha värsta energin och viljan att röra på mig eller träna dagen efter en hög kalori dag.

TylerDurden84
2006-09-11, 19:15
Det där med sötsaker känner jag med även om jag har käkat en megameny på McDonalds, det känner vi nog alla. Men jag tänker på just dagen efter att man har frossat som om det inte fanns nån morrondag. Det är då matlusten upphör helt och som nån annan nämnde att man känner för att röra på dig.

Gnusram
2006-09-11, 20:00
En megameny på McDonalds ger på sin höjd ett lätt illamående följt en halvtimme senare av hunger och sug efter riktig mat! :eating:

Ayla
2006-09-11, 20:12
Är det någon som vet vad det kan bero på att man känner mättnad så lång tid efter en ätardag? Då snackar vi inte bara ett Mc Donalds meal, utan mycket mat och godis!

Longshot
2006-09-11, 20:38
Är det någon som vet vad det kan bero på att man känner mättnad så lång tid efter en ätardag? Då snackar vi inte bara ett Mc Donalds meal, utan mycket mat och godis!

Ätardag = stort energiiöverskott ( i det här fallet )

Du har helt enkelt mycket bränsle kvar i maskinen?

Sunt förnuft är mitt svar grundat på och jag kan ha fel. :)

Sniggel
2006-09-11, 20:53
Det är så många faktorer som påverkar hungern. Om man blir mätt dagen efter man ätit mycket är det inte så konstigt. Kroppen är smart oh vet på något vänster att det har blivit många kalorier på sistone och reglerar hungern nedåt. Exakt vilka faktorer det är som reglerar detta vet jag inte dock.

Jag kan själv ibland få känslan av att vara mättare (under dagen) än vad jag tycker jag borde vara.

TylerDurden84
2006-09-11, 21:08
Är det någon som vet vad det kan bero på att man känner mättnad så lång tid efter en ätardag? Då snackar vi inte bara ett Mc Donalds meal, utan mycket mat och godis!

Främst för att depåerna är fulla skulle jag tro. Att magsäcken är fylld eller ej kan man utesluta här, för går man en hel dag utan att vara hungrig så har magen varit tom LÄNGE. Sen sitter nog mycket i psyket... att man inte borde käka nåt eftersom man frossade i mat/godis dagen innan, man kan kalla det dåligt samvete eller sunt förnuft;)

Ayla
2006-09-12, 05:55
Jag undrar hur ni definierar en ätardag...är det 1 pizza och godis eller hur mycket är det?

rhotkiw
2006-09-12, 09:21
Egentligen, om man skavara uppriktig, så borde man ju inte äta så mycket efter ätar dagen. För all energi töms ju inte just över natten, och äter man som vanligt så ligger man väl kvar av pizzan och allt man ätit innan väl?

TylerDurden84
2006-09-12, 09:23
Jag undrar hur ni definierar en ätardag...är det 1 pizza och godis eller hur mycket är det?

Ordet är svårdefinierat. Det varierar från person till person. En ätardag kan vara allt från en extra stor middag till en hel dag av frosseri av alla läckerbitar man kommer över.

rhotkiw
2006-09-12, 09:30
*screwy* Jag har ingen aning om defination av ätardag.. En ätardag för mig skulle säkert vara en påse chips, 4 hg lösgodis, läsk i mängder, pizza på en och samma gång.. Men för vissa kanske ätar dag är " en choklad pralin " sen är det bra.. Vad vet jag ..Jag har säkert massa utrymme för ätar dagar men jag har ingen aning om vad som är lagom så.

TylerDurden84
2006-09-12, 09:40
*screwy* Jag har ingen aning om defination av ätardag.. En ätardag för mig skulle säkert vara en påse chips, 4 hg lösgodis, läsk i mängder, pizza på en och samma gång.. Men för vissa kanske ätar dag är " en choklad pralin " sen är det bra.. Vad vet jag ..Jag har säkert massa utrymme för ätar dagar men jag har ingen aning om vad som är lagom så.

Det finns inget rätt och fel där. Men kommer man långt 500 kcal energiöverskott så kan man räkna med att mycket av energin blivit kroppsfett.

Pepz
2006-09-12, 09:51
ätardagar är till för att fylla på glykogendepåerna. detta gör man med vanlig mat i mängder! Inte en massa skräp.

Cerberus
2006-09-12, 10:07
ätardagar är till för att fylla på glykogendepåerna. detta gör man med vanlig mat i mängder! Inte en massa skräp.

De flesta gör det med asmycket skräp :D

Inte för att jag tycker att det e bra, mest osunt förhållande till mat..

Sniggel
2006-09-12, 10:10
ätardagar är till för att fylla på glykogendepåerna. detta gör man med vanlig mat i mängder! Inte en massa skräp.
+1

Fredrik_S
2006-09-12, 11:24
Jag brukar ibland vara osugen på godis i nästan en kvart efter jag ätit 900 gram choklad. Det är enda gången jag ärligt kan säga att jag inte vill ha mer godis.

Cerberus
2006-09-12, 12:16
Jag brukar ibland vara osugen på godis i nästan en kvart efter jag ätit 900 gram choklad. Det är enda gången jag ärligt kan säga att jag inte vill ha mer godis.

hhuuuujamej pöjk, hur fan orkar du få i dig så mkt?

TylerDurden84
2006-09-12, 12:50
Ibland känns det bara som magen inte har någon riktig botten...

Fredrik_S
2006-09-12, 13:48
Ibland känns det bara som magen inte har någon riktig botten...

Ibland? Som nämt tidigare är botten endast nådd under nån enstaka kvart någon gång i månaden. Resten av tiden handlar om att helt enkelt sluta äta fast man vill ha mer.

TylerDurden84
2006-09-12, 18:32
Ibland? Som nämt tidigare är botten endast nådd under nån enstaka kvart någon gång i månaden. Resten av tiden handlar om att helt enkelt sluta äta fast man vill ha mer.

Det är inte det att man är hungrig JÄMT heller... mer att man Aldrig blir mätt som är irriterande.