handdator

Visa fullständig version : Ätardagen


Pain Barrier
2003-01-19, 20:17
Hur mycket skall till för att sabba en deff med ätardagen?
- Om man kör en per vecka...

Om man t.ex. äter en fet buffelunch, inklusive ett dussin sorters deserter, två påsar chips och 5 öl på kvällen, har man passerat gränsen då?? :rolleyes:

King Grub
2003-01-19, 20:47
Du sabbar inte en deff med en rejäl ätardag. Jag vet att det finns bra byggare som ligger mellan 10000-15000 kcal på ätardagarna.

stybb
2003-01-19, 21:44
För mig innebär inte en ätar dag att du kan äta allt du kommer över. Jag brukar köpa något jag e sugen på. 1 påse chips eller 1 godis påse eller en god köttbit med rejält fet sås med nån god efterrätt..

btw.. 10 000 kcal e jävligt mkt mat

Pain Barrier
2003-01-20, 21:38
10000+ kcal, låter snarare som jag får frossa lite mera... :D :eating:

Trax
2003-01-21, 18:22
10k kcal är väl egentligen ingen match om man äter mycket skräp. Däremot att äta 10 k kcal BRA mat det är svårt. :-)

/Trax

stybb
2003-01-21, 20:11
Käka 10k kcal i kycklingfile så får du en puss oavsett kön

Den ska vara stekt och ingen sås eller annat tillbehör :p

kanske lite vatten:hbang: :eating:

Pain Barrier
2003-01-22, 22:14
Stybb:
Bjuder du på kyclingen och vad blir det för pris?

Tror vi är flera som kan tänka oss att testa i så fall, iaf. jag...
:eating: :eating: :eating:

Dock är det nog ingen höjdare för njurarna...

betterbodies
2003-01-22, 22:53
Ätardagen pajar inte deffen utan den e nödvändig för å höja förbränningen efter ett tag. Jag inför ätar dag efter 4 - 5 veckor diet, därefter har jag den 1 gång i veckan...

Jag brukar då ligga på 7000- 9000 Kcal :thumbup:

made
2003-01-23, 07:16
betterbodies: Det finns väl fortfarande inga bevis på att EN ätardag hjälper till att höja förbränningen? Det är väl snarare en psykisk kick än nåt annat att frossa en dag. (Har för mig att det tar ett par dagar för förbränningen att få en "kick")

betterbodies
2003-01-23, 11:34
made:

Efter en lång tid på diet så sjunker förbränningen med tanke på att du intar lågt med Kcal ( du vet desto mer man äter dest mer bränner du ) när du då rätt vad det är ökar intaget med ca 5000Kcal extra så höjs förbränningen avsevärt eftersom du trycker i dig så mycke mat som kroppen måste ta hand om. När du sen återgår till det vanliga intaget dagen efter på ca 2500Kcal så e förbränningen höjd men börjar sakta å gå neråt igen när kroppen inte får i sig mer än 2500Kcal tills nästa vecka då man trycker igen.

Det är iaf vad jag fick lära mig när jag ytbilda mig till kost rådgivare samnt instruktör...

Men det e juh som sagt ett måste även för psyket...

:eating: :hbang: :eating:

betterbodies
2003-01-23, 11:37
made:

glömnde å säga det... om du själv har gått på diet 4-5 veckor å sen har en ätardag då du trycker i dig allt du kommer övar så kanske du har märkt att du svettas som ett djur !!! bara genom å sitta rakt upp å ner på en stol...

Det e termogensen (förbränningen) som höjs :thumbup:

stybb
2003-01-23, 12:18
Pain Barrier> hade jag pengar skulle jag lätt ge dig ett försök. 100 gram kycklingfile är ungefär 100 kcal. Då är alltså 1 kg 1k kcal

Då behöver du bara vräka i dig 10 kg kyckling. Det är alltså 10 såna påsar man köper på tex ICA :hbang: :hbang:

Priset varierer ju mellan 600 o 1000

Undrar om det finns något världsrekord

made
2003-01-23, 18:29
Självklart så måste förbränningen höjas temporärt, men frågan är väl vad det ger för effekt på en vecka, med tanke på vad du trycker i dig på en ätardag.

Jag tror att i slutändan så skiljer det sig inte jättemycket om man frossar en dag, den eventuella förbränningsökning som du temporärt får överstiger inte det kcal intag som du trycker i dig.

Summasummarum; till slut så blir det en psykologisk fördel, men inte mycket mer :)

Av de fåtal artiklar jag har läst som faktiskt förespråkar Ätardagen så kan jag inte minnas att nån av dom har angivit den höjda förbränningen som skäl till att frossa. Utan snarare att det är lättare att hålla en diet om man vet att man nån gång då och då får "frossa loss".
(Dock så kommer jag inte ihåg vilka artiklar det var så här på rak arm.)

Givetvis kan jag vara ute och cykla, men på de 2 "deffer" som jag gjort så fick jag marginellt bättre resultat på den strikta. Det skiljde sig inte mycket i mellan dom, förrutom ätardagen. (2-2.5kkcal, 5 morgonpromenader / vecka, 2 cardiopass / vecka, och styrketräning vars syfte var att se till att jag inte tappade för mycket muskler). Då var det iofs ruskiga ätardagar, jag åt så att jag mådde dåligt och var tvungen att lägga mig vid 19:30 ;)
Kanske detta är personligt dock..

Några gamla trådar där ätardagen diskuterats:

"Bäst på en ätardag" (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=6975&highlight=%E4tardag)
Ätardag (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=6676&perpage=15&highlight=ätardag&pagenumber=1)
Ätardag (aktuell nu) (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=7899&highlight=%E4tardag)

Det verkar minst sagt finnas skilda åsikter om ätardagen, inte så mycket om dess existens, utan mer vart dess fördelar ligger.

Missförstå mig inte, jag kör också med ätardagar (dock kommer jag att testa att ha dem var 3.e vecka denna gången). Men jag har dem för att deffen helt enkelt blir enklare (min "ventil") och för att sambon ska stå ut med mig ;)

ugly_kid
2003-01-23, 21:39
Trax; inte för att det spelar så stor roll men kan man verkligen förkorta 10000 kcal till 10k kcal.

stybb
2003-01-23, 21:48
ugly> självklart

ugly_kid
2003-01-23, 21:50
Jag tänkte att eftersom k i kcal betyder kilo så blir det då 10kilo kilo kalorier

stybb
2003-01-23, 23:30
hehe

Du har inte läst en matte kurs för lite.. skämt o sido..

kcal = kilo kalorier. Det har du mycket rätt i..

Men Kilo betyder 1000..

ugly_kid
2003-01-23, 23:35
jo jag vet att kilo betyder 1000 och då blir ju 10k= 10 000
då blir det ju 10 kilo kilocalorier

stybb
2003-01-23, 23:38
Nu e vi på djupt vatten.. Man skulle kunna säga så.. Men jag vet inte varför man skriver "kcal"

Sverker
2003-01-24, 07:11
En kalori är den värmemängd som krävs för att värma ett gram vatten en grad från 14.5° - 15.5° ( måste ha varit ett dåligt uppvärmt lab som forskaren arbetade i :D )

Denna värmemängd är alldeles för liten att använda i näringslära så då använder man istället värmemängden för ett kilogram vatten dvs en kilokalori.

I ett modernt upplyst samhälle skall man naturligtvis använda det standardicerade SI-systemet och använda enheten joule.

En kilokalori ( kcal ) = 4.2 kilojoule ( kj ).

Helt plötsligt så blir ett gram protein inte 4 kcal utan 17 kj :confused: och jag kommer fortfarande att räkna erergibehovet med kcal :D

Linnet
2003-01-24, 23:13
Sverker är det inte 4,18?:nono: (jag vet jag är en besserwisser)

Trax
2003-01-25, 06:54
ugly_kid> Varför skulle man inte kunna förkorta ner det till 10 k kcal? Kilo betyder ju tusen...... 10 k = 10 tusen... :-)

/Trax

Sverker
2003-01-25, 17:38
Självklart är det 4.18 kj, vid 20°. Men avrundat till två siffrors nogrannhet blir det 4.2:)

ugly_kid
2003-01-25, 17:47
trax: eftersom du redan har ett k med i kcal.
så det rätta borde vara att säga 1miljon cal

Ola
2003-01-25, 18:41
Lämpligt är ju att förkotta det Mcal
M=miljon

Pain Barrier
2003-01-26, 20:12
Originally posted by stybb
Pain Barrier> hade jag pengar skulle jag lätt ge dig ett försök. 100 gram kycklingfile är ungefär 100 kcal. Då är alltså 1 kg 1k kcal

Då behöver du bara vräka i dig 10 kg kyckling. Det är alltså 10 såna påsar man köper på tex ICA :hbang: :hbang:

Priset varierer ju mellan 600 o 1000

Undrar om det finns något världsrekord

Stybb:
Om du har husmorsinstinkter i dig, kommer du i och för sig undan billigare om du köper hela kycklingar och tillagar, och sen skär bort fett och ben, på Willys eller annan lågprisaffär. ;)

(Fettet lär dessutom vara nyttigt, men för testen i fråga så...)

Och ännu billigare kommer man oftast undan om man köper Rosters (hankyckling), den har något högre kilopris än vanlig kyckling, men för det mesta har de mycket mer muskelmassa per kg...

- För egen del var det dock 2 år sen sist jag hade disciplin nog att utföra en sådan matlagningsoperation... :p

EiseltUK
2003-01-27, 01:25
Originally posted by Sverker
En kalori är den värmemängd som krävs för att värma ett gram vatten en grad från 14.5° - 15.5° ( måste ha varit ett dåligt uppvärmt lab som forskaren arbetade i :D )


Ska det inte dessutom vara i havsnivå?

/ Henrik

EiseltUK
2003-01-27, 01:34
Originally posted by Pain Barrier
Hur mycket skall till för att sabba en deff med ätardagen?
- Om man kör en per vecka...

Om man t.ex. äter en fet buffelunch, inklusive ett dussin sorters deserter, två påsar chips och 5 öl på kvällen, har man passerat gränsen då?? :rolleyes:

Jag har hållit koll på utsödndringen av ketonkroppar under en veckas ketodiet. Efter en ätarkväll (lördag) så börjar kroppen utsöndra ketoner på söndag eftermiddag, vilket är ett tecken på att kroppen bryter ned fett. Då med en timmes promenad på söndagsmorgonen och bara några enstaka gram kolhydrater.

Om man äter tillräckligt mycket protein så håller den termodynamiska effekten ämnesomsättningen igång. Om man dessutom går på en ketogen effekt så ger fettförbränningen också en omsättningshöjande effekt eftersom det är krångligare för kroppen att använda fett som energi istället för kolhydrater.

En svullodag av den dignitet som du beskriver ovan leder nog till ökad fettackumulering så att du förlorar några dagars diet bara för att bränna det du svullat. Om en ätardag hjälper till att höja omsättningen så har den nog gått ned till en normal nivå lagom till att man har bränt upp svulladagens kalorier.

Mvh
Henrik