handdator

Visa fullständig version : Persson vs. Reinfeldt, SVT 21.00


Baan
2006-09-10, 19:49
Snart dags då...!

Scratch89
2006-09-10, 19:50
Igen? :confused:

Baan
2006-09-10, 19:52
Men va fan. Det är val snart.

kimonque
2006-09-10, 19:55
förhoppningsvis börjar det hetta till nu mot slutet :)

Baan
2006-09-10, 19:57
GP går på knock á la CroCop vs Silva?

Baan
2006-09-10, 20:17
Fan djävla snack från båda sidor... vill höra lite konkreta förslag!

Snake
2006-09-10, 20:18
Hettar till lite nu.

ROID RAGEEEE!!!1!11 :Virro

Baan
2006-09-10, 20:19
Innan det blir slagsmål som när ryssarna diskuterar så kan vi nog kalla det en lugn diskussion...

mathor
2006-09-10, 20:19
Göran Persson har dominerat något otroligt hittills. Imponerande.

oath5
2006-09-10, 20:20
Reinfeldt blir uppägd *popcorn*

tossefar
2006-09-10, 20:20
Persson är alltid bäst på att prata. Rätt snygg också.

Baan
2006-09-10, 20:20
Känns som reinfeldt kommit tillbaks lite med energiskatten..

Gabbe
2006-09-10, 20:21
Reinfeldt beter ju sig som en barnunge!

(enligt mig)

Tricklev
2006-09-10, 20:23
Är det bara jag som tycker det känns ointressant när dom diskuterar växthuseffekten?

Scratch89
2006-09-10, 20:23
Tur att jag inte orkar se det idag. Jag får ju ändå inte rösta. :(

Snake
2006-09-10, 20:24
Är det bara jag som tycker det känns ointressant när dom diskuterar växthuseffekten?

Du kanske borde tänka längre än morgondagen?

Baan
2006-09-10, 20:24
Är det bara jag som tycker det känns ointressant när dom diskuterar växthuseffekten?

Ja.

sehnpaa
2006-09-10, 20:24
Är det bara jag som tycker det känns ointressant när dom diskuterar...Hyggligt överens.

Allan
2006-09-10, 20:25
Jag ser inte heller. Jag är inte alls övertygad om att den som är mest slängd i käften är den som är bäst på att få saker gjorda; och minst av allt i TV.

allan

Tricklev
2006-09-10, 20:25
Du kanske borde tänka längre än morgondagen?

Kanske om dom hade fört andra argument än "OMFG TRÄDEN TAR SLUT!" och "Varje människa måste ta ansvar." så kanske jag hade tyckt det var intressant.

Scratch89
2006-09-10, 20:26
Jag ser inte heller. Jag är inte alls övertygad om att den som är mest slängd i käften är den som är bäst på att få saker gjorda; och minst av allt i TV.

allan
:thumbup:

Baan
2006-09-10, 20:26
Jag ser inte heller. Jag är inte alls övertygad om att den som är mest slängd i käften är den som är bäst på att få saker gjorda; och minst av allt i TV.

allan

Jag tycker ändå att många förstagångsväljare och liknande bör se en debatt istället för att rösta som pappa alltid gjort... man får iaf lite koll på hur partierna ser på saker och ting.

aliquis
2006-09-10, 20:27
Shit, jävla fettogöran kan han hålla käften och inte avbryta hela tiden?

Lite synd om honom när han skulle försvara grön skatteväxling dock, antagligen inget han själv har velat införa ;)
Att göra elen dyr hjälper ju inte så mycket heller, bygg ut kärnkraften ffs.

King Grub
2006-09-10, 20:28
Första debatten jag ser på det här valet... och Reinfeldt beter sig som en tölp, en tölp som dessutom blev, som sagt ovan, ägd.

Baan
2006-09-10, 20:29
Han verkar lite spänd.

edit: även före ägningen.

Chrisso
2006-09-10, 20:29
GP går på knock á la CroCop vs Silva?

men tack pucko..

aliquis
2006-09-10, 20:30
(Dessutom om man avvecklar kärnkraft och brukar olja och kol vilket ju är de enda tillfälliga alternativet så ökar man ju inte bara växthuseffekten och dylikt utan släpper dessutom ut mer radioaktiva ämnen än vad man får från kärnkraftverken... Det finns ju dessutom bättre tekniker vad gäller kärnkraft nuförtiden.)

Ägningen måste jag ha missat :(

Scratch89
2006-09-10, 20:35
Trist om det nu är så att Reinfeldt blir "ägd". Han skötte sig bra förra debatten.

mela
2006-09-10, 20:36
Jag blir alltid förvånad över hur mycket saker Göran Persson säger om M som inte är sant.

Tricklev
2006-09-10, 20:36
Jag blir alltid förvånad över hur mycket saker Göran Persson säger om M som inte är sant.

Borde inte Reinfelt rätta till han då?;)

mela
2006-09-10, 20:37
Borde inte Reinfelt rätta till han då?;)

Till honom menar du? ;)

Det är inte alltid det går i en debatt - om Persson får sista ordet och så i debatten.

Bolio
2006-09-10, 20:38
Reinfeldt :thumbup:

Påminner inte Perssons debatteknik väldigt mycket om Allans? :)

OggeP
2006-09-10, 20:39
Debattledaren känns hyffsat mesig, i synnerhet när Person ryter till. Då vågar hon inte stå på sig.


Var är Adaktusson?

Kurash
2006-09-10, 20:39
Reinfeldt har verkligen inte gjort läxan idag.

Baan
2006-09-10, 20:40
Reinfeldt :thumbup:

Påminner inte Perssons debatteknik väldigt mycket om Allans? :)

Sluta smöra för allan.

mela
2006-09-10, 20:41
"Till skillnad från Fredrik Reinfeldt vill vi förbättra för den här kvinnan."

Så pratar han om bidrag. Heja Göran! Alla måste ha bidrag. Hurra hurra! Varför är bidrag normen?

kimonque
2006-09-10, 20:42
Debattledaren känns hyffsat mesig, i synnerhet när Person ryter till. Då vågar hon inte stå på sig.


Var är Adaktusson?

vet inte vad denna man heter, men jag tycker han är duktig
http://mobil.svt.se/content/1/c6/56/04/77/debatt_lennart_100.jpg

OggeP
2006-09-10, 20:43
vet inte vad denna man heter, men jag tycker han är duktig
http://mobil.svt.se/content/1/c6/56/04/77/debatt_lennart_100.jpg

Lennart Persson. Han är rätt ok tycker jag.

Tenzu
2006-09-10, 20:43
Sjukt jobbig gp är då. Reijne har inte fått svara på en enda fråga utan att gp är där och avbryter, kommenterar och beter sig som en drygboll helt utan hyfs.

Baan
2006-09-10, 20:45
Sjukt jobbig gp är då. Reijne har inte fått svara på en enda fråga utan att gp är där och avbryter, kommenterar och beter sig som en drygboll helt utan hyfs.

Han har väl inte avbrutit herr R alls? Uppfattar du hans lite agressiva och snabba svar som att avbryta herr R? Jag säger att det handlar om offensiv/defensiv.

OggeP
2006-09-10, 20:45
Debattledaren känns hyffsat mesig, i synnerhet när Person ryter till. Då vågar hon inte stå på sig.


Var är Adaktusson?

http://bubblare.se/partiet_tackar_dig_for_dina_insatser/

:bumbi

Stoltz
2006-09-10, 20:46
...Tjejen som är "debattledare" eller vad man ska kalla henne låten ju färgen skina igenom lite väl då och då.

tano
2006-09-10, 20:47
Varför är folk rädda för förändringar?

Folk säger det är ok nu, jovisst det blir sämre och sämre, men om alliansen fick makten skulle allt gå åt hellskotta. Men VARFÖR skulle det göra det? Det blir inga förändringar som gör så att landet går åt helskotta!
landet ska få mer jobb? är inte det bra?
Bättre säkerhet för invånarna! är det en förfärligt falrig sak, blir folk rädda av säkerhet?

Har folk ens vett att försöka se hur förändringarna kan bli förbättringar?


och till sist
Göran BÖRJA PRATA OM DIN EGEN POLITIK FÖR ***!

OggeP
2006-09-10, 20:48
...Tjejen som är "debattledare" eller vad man ska kalla henne låten ju färgen skina igenom lite väl då och då.

Se min länk ovan :D

Tenzu
2006-09-10, 20:48
Han har väl inte avbrutit herr R alls? Uppfattar du hans lite agressiva och snabba svar som att avbryta herr R? Jag säger att det handlar om offensiv/defensiv.
eh jo? precis hela tiden är han där och tisslar, för att få R att bli stressad och det fungerar ypperligt för honom.
Det får dock samtidigt GP att framstå som ofantligt dryg.

tano
2006-09-10, 20:50
GÖRAN PRATAR EN MASSA SKIT!!! Nu Är Jag FÖRBANNAD Antingen Är HAN DUM ELLER SÅ TROR HAN SVENSKA FOLKET ÄR DUMMA!

Matte_Maiden
2006-09-10, 20:50
Känns som att en TV-sänd debatt med publik och hela tjaffset är ett enda crap shot. Sedan som Allan sa; vad säger att den som råkar vara rapp i käften är den bästa ledaren?

Att det väldigt ofta är så att de (Läs: Göran) kan dra en massa dynga utan att motståndaren kan försvara sig suger ju ännu mer, blir ju mer en pajkastning än ren politisk debatt. Detta passar ju dessutom perfekt för vår gode Göran eftersom han hellre pratar om alliansens politik än sin egen.

Förresten, varför har de massa publik som skriker efter varje replik? Det var så iallafall i en debatt jag såg för kanske en vecka sedan... Sjukt segt att behöva höra applåderna efter att x "knäckt" (oftast var det ju helt irrelevant om det x sa var bra ens) y.

Scratch89
2006-09-10, 20:51
Varför är folk rädda för förändringar?

Folk säger det är ok nu, jovisst det blir sämre och sämre, men om alliansen fick makten skulle allt gå åt hellskotta. Men VARFÖR skulle det göra det? Det blir inga förändringar som gör så att landet går åt helskotta!
landet ska få mer jobb? är inte det bra?
Bättre säkerhet för invånarna! är det en förfärligt falrig sak, blir folk rädda av säkerhet?

Har folk ens vett att försöka se hur förändringarna kan bli förbättringar?


och till sist
Göran BÖRJA PRATA OM DIN EGEN POLITIK FÖR ***!
:thumbup:

Jag har tittat i fyra minuter nu, och GP har inte sagt något om sin politik, förutom att han tyckte att betygsystemet var bra.

Allan
2006-09-10, 20:53
Debattledaren känns hyffsat mesig, i synnerhet när Person ryter till. Då vågar hon inte stå på sig.


Var är Adaktusson?

Åh, du vill ha kristdemokraten till debattledare. Men se det ville vare sig m eller s.


allan

Tenzu
2006-09-10, 20:55
Känns som att en TV-sänd debatt med publik och hela tjaffset är ett enda crap shot. Sedan som Allan sa; vad säger att den som råkar vara rapp i käften är den bästa ledaren?

Att det väldigt ofta är så att de (Läs: Göran) kan dra en massa dynga utan att motståndaren kan försvara sig suger ju ännu mer, blir ju mer en pajkastning än ren politisk debatt. Detta passar ju dessutom perfekt för vår gode Göran eftersom han hellre pratar om alliansens politik än sin egen.

Förresten, varför har de massa publik som skriker efter varje replik? Det var så iallafall i en debatt jag såg för kanske en vecka sedan... Sjukt segt att behöva höra applåderna efter att x "knäckt" (oftast var det ju helt irrelevant om det x sa var bra ens) y.
Jo, VAD de säger är helt irrelevant egentligen. Det som betyder någonting i denna typ av debatt är hur de främställer sig själva som personer och även om GP skulle "vinna" enligt gängse standard så har han ändå betett sig som en översittare - en karikatyr av vad som skär sig i ögonen för medelsvenssom så jag tror ändå att GP går ut som förlorare ur denna debatt.

Baan
2006-09-10, 20:57
Heh, kikade på aftonbladets poll om om vem som tog hem matchen. Uppenbarligen var det Herr R me stor marginal. Undrar om dom som röstade ens såg debatten?

OggeP
2006-09-10, 20:59
Åh, du vill ha kristdemokraten till debattledare. Men se det ville vare sig m eller s.


allan

Ja, jag tycker att Adaktusson är bättre som debattledare. Men det kanske jag är ensam om.

Tenzu
2006-09-10, 21:02
Ja, jag tycker att Adaktusson är bättre som debattledare. Men det kanske jag är ensam om.
Adaktusson är lysande, hon som var nu hade inte stones att säga nej till Perssons "jag måste bara säga" efter att R skulle ha slutordet på rundan.

Stoltz
2006-09-10, 21:02
Se min länk ovan :D

Den är rätt rolig och konspirationsvisande, men man kan klippa allting så det ser helt sjukt ut, som den här videon gör.
Dock så tycker jag att hon är färgad, men itne riktigt lika sjukt som den här videon förösker visa ;)

aliquis
2006-09-10, 21:04
Är det bara jag som tycker det känns ointressant när dom diskuterar växthuseffekten?Sålänge ingen av dem till utvecklad kärnkraften så har de ju ingen lösning på den. Socialdemokraterna vill ju avveckla den och då spelar det ju ingen roll hur mycket de höjer skatterna, på vilket sätt blir elen renare för det?

OggeP
2006-09-10, 21:06
Den är rätt rolig och konspirationsvisande, men man kan klippa allting så det ser helt sjukt ut, som den här videon gör.
Dock så tycker jag att hon är färgad, men itne riktigt lika sjukt som den här videon förösker visa ;)

Ja jag vet, det går att vinkla det mesta bara man klipper rätt, men visst tycker jag att man märker en viss nyans hos henne i dagens debatt.

Baan
2006-09-10, 21:07
Sålänge ingen av dem till utvecklad kärnkraften så har de ju ingen lösning på den. Socialdemokraterna vill ju avveckla den och då spelar det ju ingen roll hur mycket de höjer skatterna, på vilket sätt blir elen renare för det?

Du har inte tänkt så mycket på miljöskattfrågan va? Dyrare bensin -> folk söker andra energikällor -> finare luft. Skicka ett mess till skaparn annars så kan du nog få en hel del info.

Stoltz
2006-09-10, 21:07
Ja jag vet, det går att vinkla det mesta bara man klipper rätt, men visst tycker jag att man märker en viss nyans hos henne i dagens debatt.

Definitivt!

sissa
2006-09-10, 21:10
Har inte sett så många debatter innan i år, typ ingen, men göran borde dra ner på flinandet. Vet att kritik mot hans "bufflighet" har funnits länge, men jag har inte reagerat så värst på det innan ( brukar väl inte glo så mkt debatter och liknande heller förvisso) men ikväll reagerade jag på det. Såg inge bra ut.

aliquis
2006-09-10, 21:10
"Till skillnad från Fredrik Reinfeldt vill vi förbättra för den här kvinnan."

Så pratar han om bidrag. Heja Göran! Alla måste ha bidrag. Hurra hurra! Varför är bidrag normen?Som sagt, nu vet man ju inte vad problemet är men chansen är ju stor att hon bara har blivit förtidspensionerad för att socialdemokraterna tyckte att det var praktiskt då hon verkade få svårt att få jobb så då tog man bort problemet... Rätt många av de som är förtidspensionerade, sjukskrivna, på vuxendagis eller arbetsförnedring tycker säkert att de skulle kunna jobba.

aliquis
2006-09-10, 21:11
Han har väl inte avbrutit herr R alls? Uppfattar du hans lite agressiva och snabba svar som att avbryta herr R? Jag säger att det handlar om offensiv/defensiv.De har ju haft 30/90 s på sig o så, men göran avbröt ju hela tiden innan reinfeldt hade talat till punkt.

Scratch89
2006-09-10, 21:14
De har ju haft 30/90 s på sig o så, men göran avbröt ju hela tiden innan reinfeldt hade talat till punkt.
Inte ens när FR skulle ha sista ordet kunde GP hålla tyst, men jag tror att någon redan sagt det i tråden.

aliquis
2006-09-10, 21:19
eh jo? precis hela tiden är han där och tisslar, för att få R att bli stressad och det fungerar ypperligt för honom.
Det får dock samtidigt GP att framstå som ofantligt dryg.(21:22:43) (Hagge) han avbryter ju vad nu moderaten heter hela tiden också
(21:22:47) (Hagge) de har ju typ 30 eller 90 sekunder var
(21:22:55) (Hagge) han kan ju vänta några sekunder..
..
(21:40:43) (tager) så JÄVLA respektlös "stadsminister" vi har
(21:40:52) (tager) hur svårt kan det vara att föra en vanlig debatt?
(21:42:25) (tager) !"!%!"#

Du är iaf inte ensam om att notera det ;)

aliquis
2006-09-10, 21:21
Åh, du vill ha kristdemokraten till debattledare. Men se det ville vare sig m eller s.


allanÄgd :D

aliquis
2006-09-10, 21:25
Du har inte tänkt så mycket på miljöskattfrågan va? Dyrare bensin -> folk söker andra energikällor -> finare luft. Skicka ett mess till skaparn annars så kan du nog få en hel del info.Var då snäll och berätta för mig vad den alternativa energikällan är. Nu tänker jag dock inte främst på bilar utan el, men även vad gäller bilar så fraktas ju etanolen från brasilien för tillfället och de odlar det antagligen i gamla regnskogsområden? Det heter väl dessutom att med vissa källor så får man inte ens ut mer energi än vad man tillför för att producera dem... (majs?)
Tossan i #örebro är duktig på att tala sig varm för vätgas, men även denna måste man väl framställa från exempelvis havsvatten? Och i den processen förbrukas väl minst lika mycket energi som man får ut när man sedan gör om det hela till vatten igen. Varifrån tar man den energin?

Bolio
2006-09-10, 21:27
Snälla sluta aliquis. Börja inte något inläggsmaraton nu. :/

OggeP
2006-09-10, 21:29
Snälla sluta aliquis. Börja inte något inläggsmaraton nu. :/

Gör mig sällskap. Ignorefunktionen är fantastisk :love:

Baan
2006-09-10, 21:34
Gör mig sällskap. Ignorefunktionen är fantastisk :love:

Att jag inte fick den idéen tidigare...

PowPow
2006-09-10, 21:42
Varför är folk rädda för förändringar?

Folk säger det är ok nu, jovisst det blir sämre och sämre, men om alliansen fick makten skulle allt gå åt hellskotta. Men VARFÖR skulle det göra det? Det blir inga förändringar som gör så att landet går åt helskotta!
landet ska få mer jobb? är inte det bra?
Bättre säkerhet för invånarna! är det en förfärligt falrig sak, blir folk rädda av säkerhet?

Har folk ens vett att försöka se hur förändringarna kan bli förbättringar?


och till sist
Göran BÖRJA PRATA OM DIN EGEN POLITIK FÖR ***!

Nu får du ursäkta om jag låter nedvärderande, det är inte meningen. Men tror du verkligen, på fullaste allvar, att det är fler jobb, högre säkerhet och allmänna förbättringar som folk är rädda för? Då kan ju verkligen inte ha tänkt speciellt länge på frågan. Anledningen till att många väljer att ta avstånd från ett eventuellt maktskifte är självklart inte att de är rädda för att förändringarna ska få goda följder, utan att de, tvärt emot, ska få förödande följder. Det måste du väl ändå förstå? Inom politik kan man omöjligt välja sida genom att titta på de olika partiernas mål, det är självklart tillvägagångssättet som måste granskas.

Och du, och alla andra, måste väl förstå att Göran Persson inte kan börja prata om egna kommande förändringar på samma sätt som Fredrik Reinfeldt. Debatten framskrider i en kontext där Göran representerar det parti som varit regerande i Sverige under större delen av den moderna tiden. Den som vid det här laget inte vet vad Göran Perssons och socialdemokraternas politik går ut på och är uppbyggd kring, måste ha levt blundandes de senaste årtioenden, för att inte tala om den senaste mandatperioden. SJälvklart måste han ta upp eventuella kommande förändringar och förslag som han och hans parti tagit fram - men du måste väl förstå att han på intet sätt kan bygga upp sin argumentation på samma sätt som ett ledaren för ett utmanarparti gör?

Bolio
2006-09-10, 21:44
Gör mig sällskap. Ignorefunktionen är fantastisk :love:

Tack för tipset. Nu är du, aliquis och Baan ignorerade. Frid och fröjd. :love:

AFanatic
2006-09-10, 22:05
till Perssons "jag måste bara säga" efter att R skulle ha slutordet på rundan.

...och det om något visar väl vilken personlighet Persson har. Jag tyckte han uppförde sig dåligt och ordbajsade mest om sådant som inte riktigt har med frågorna som ställdes att göra. Han flög omkring men vågade aldrig landa.

tano
2006-09-10, 22:10
Nu får du ursäkta om jag låter nedvärderande, det är inte meningen. Men tror du verkligen, på fullaste allvar, att det är fler jobb, högre säkerhet och allmänna förbättringar som folk är rädda för? Då kan ju verkligen inte ha tänkt speciellt länge på frågan. Anledningen till att många väljer att ta avstånd från ett eventuellt maktskifte är självklart inte att de är rädda för att förändringarna ska få goda följder, utan att de, tvärt emot, ska få förödande följder. Det måste du väl ändå förstå? Inom politik kan man omöjligt välja sida genom att titta på de olika partiernas mål, det är självklart tillvägagångssättet som måste granskas.

Och du, och alla andra, måste väl förstå att Göran Persson inte kan börja prata om egna kommande förändringar på samma sätt som Fredrik Reinfeldt. Debatten framskrider i en kontext där Göran representerar det parti som varit regerande i Sverige under större delen av den moderna tiden. Den som vid det här laget inte vet vad Göran Perssons och socialdemokraternas politik går ut på och är uppbyggd kring, måste ha levt blundandes de senaste årtioenden, för att inte tala om den senaste mandatperioden. SJälvklart måste han ta upp eventuella kommande förändringar och förslag som han och hans parti tagit fram - men du måste väl förstå att han på intet sätt kan bygga upp sin argumentation på samma sätt som ett ledaren för ett utmanarparti gör?

Det är lungt , det nedvärderande träffade mig inte alls. Det är verkligen itne så att jag tror människor är rädda för bra förändringar, men däremot tror jag de inte insett att förändringarna kan vara goda. Tvärtom ser jag många som direkt tar avstånd till allt vad högerpolitik står för, inann de ens hört argumenten ljuda.

Att Göran Persson kommer från en mandatperiod kan jag inte förstå att det skulle ge han rätten att aabra gnälla på en oppositions politik och ignorera sin egen. Det är knappast så att den politik som drivits är fulländad, det krävs förändringar. Och sjävklart kommer hans politik innebära nyheter, annars vore det hög tid att byta partiledare för sossarna?, men det var just ignoransen av sin egen politik som gör mig irriterad.

PowPow
2006-09-10, 22:23
Det är lungt , det nedvärderande träffade mig inte alls. Det är verkligen itne så att jag tror människor är rädda för bra förändringar..

I
I
I
V

Varför är folk rädda för förändringar?

Folk säger det är ok nu, jovisst det blir sämre och sämre, men om alliansen fick makten skulle allt gå åt hellskotta. Men VARFÖR skulle det göra det? Det blir inga förändringar som gör så att landet går åt helskotta!
landet ska få mer jobb? är inte det bra?
Bättre säkerhet för invånarna! är det en förfärligt falrig sak, blir folk rädda av säkerhet?



...men däremot tror jag de inte insett att förändringarna kan vara goda. Tvärtom ser jag många som direkt tar avstånd till allt vad högerpolitik står för, inann de ens hört argumenten ljuda.

Okej, var ser du dem? Jag förstår inte vilka du menar.
Jag menar inte att folk inte är fast i sina egna tankesätt - men skulle det vara speciellt utmärkande för folk som röstar på just Socialdemokraterna? Vad gör en övertygad moderat bättre än en övertygad socialdemokrat?

Att Göran Persson kommer från en mandatperiod kan jag inte förstå att det skulle ge han rätten att aabra gnälla på en oppositions politik och ignorera sin egen. Det är knappast så att den politik som drivits är fulländad, det krävs förändringar. Och sjävklart kommer hans politik innebära nyheter, annars vore det hög tid att byta partiledare för sossarna?, men det var just ignoransen av sin egen politik som gör mig irriterad.

Du menar alltså att du inte hör Göran Persson tala om sin egen politik alls? Då undrar jag vilka debatter du följer. Jag tycker han tar ställning till ganska mycket. Skillnaden är att Göran Perssons politik bygger på en politik som redan finns. Självklart låter det mer innehållsfullt att komma med förslag om skattelättnad för valda delar av befolkningen, utsäljning av sjukhus et cetera, medan Göran Perssons politik mer bygger på att fortsätta på det lagda språret. Men det är ju så verkligheten ser ut: Politiken idag är socialdemokratisk och det kommer så bestå om valet skulle sluta med en socialdemokratisk vinst. Då kan han ju inte börja komma med vallöften och förslag på saker som han inte har några planer på att genomföra.

Socialdemokraterna är för den politik som förs idag, Moderaterna är emot den. Moderaterna lägga alltså fram förslag på förändring. Med detta i åtanke så förstår jag inte hur man kan rikta kritik mot det faktum att Göran Persson kritiserar den politik som utmanar honom. Att göra något annat vore i mina ögon inget annat än dumdristigt.

Bolio
2006-09-10, 22:26
Vad gör en övertygad moderat bättre än en övertygad socialdemokrat?

Att moderaten är bättre för Sverige. :)

PowPow
2006-09-10, 22:27
Att moderaten är bättre för Sverige. :)

Jag menade i ovan nämnda sammanhang såklart ;)

backflash
2006-09-10, 22:29
Tvärtom ser jag många som direkt tar avstånd till allt vad högerpolitik står för, inann de ens hört argumenten ljuda.

Även om du har en poäng här så är den största nackdelen att folk tar avstånd från politik innan de har hört något argument alls. De är visst rädda för förändringar. De är rädda för att välja något som inte har passerat forskning. Forskning i det här fallet är deras upplevelser, deras tankar, det de har fått berättat (media/undersökningar/vetenskaplig forskning). Det som har passerat genom de faktorerna i det här fallet är vad som 'är'. Det här tankesättet är dock inte det enda som förekommer, däremot kännetecknar det vår tid kan man kanske säga. Kanske därför det sällan blir stora skillnader mellan blocken?

pragmatist
2006-09-10, 22:43
Exemplet med det förtidspensionerade kvinnan var oerhört talande tycker jag, och det var synd att Reinfeldt inte gjorde en större grej av skillnaden i diagnos och lösningsförslag. Socialdemokraternas ryggmärgsreaktion i detta fall är att höja bidrag. Det föresvävar dem liksom inte att det är något fundamentalt skumt med att en 36-åring (som tydligen kan ta hand om barn själv) är helt förtidspensionerad, och att problemet kanske är att hon just är förtidspensionär och att man borde göra en kraftinsats för att hon ska kunna göra en comeback i arbetslivet i någon form och återvinna lite makt över sin egen tillvaro.

Persson började istället svamla om arbetare som är utslitna efter ett hårt arbetsliv bla bla - hon var 36! Visst, det kan ju hända att hon är så ledbruten och förstörd vid 36 års ålder att hon aldrig kan arbeta mer, men det var ganska talande att Perssons analys inte över huvud taget var inriktad mot att man faktiskt kunde göra något åt kvinnans grundsituation (eller försöka i alla fall). Eller att systemet svikit den här kvinnan genom att ge upp och förtidspensionera henne förmodligen av bekvämlighetsskäl.

Baan
2006-09-10, 22:47
Frågan var nu iofs hur hon skulle lösa sin ekonomska situation; man behöver inte direkt ifrågasätta hennes diagnos och om hon verkligen är riktigt så dålig att hon itne kan jobba, man bör utgå från att den är korrekt. R hade inte heller något svar på hur man skulle göra ifall kvinnan faktiskt inte kunde arbeta.

pragmatist
2006-09-10, 23:33
Frågan var nu iofs hur hon skulle lösa sin ekonomska situation; man behöver inte direkt ifrågasätta hennes diagnos och om hon verkligen är riktigt så dålig att hon itne kan jobba, man bör utgå från att den är korrekt. R hade inte heller något svar på hur man skulle göra ifall kvinnan faktiskt inte kunde arbeta.

Varför bör man utgå ifrån det? Det är väl en i högsta grad relevant fråga om en 36-åring som kan ta hand om sina egna barn verkligen saknar arbetsförmåga helt?

Poängen med mitt inlägg var i alla fall att det inte över huvud taget föresvävade Persson att man kunde göra något åt hennes grundsituation.

aliquis
2006-09-10, 23:52
Snälla sluta aliquis. Börja inte något inläggsmaraton nu. :/Jag orkar inte skriva ihop inlägg o ha mig nu när editfunktionen är så värdelös, så då skiter jag i det och svarar på respektive inlägg istället.

aliquis
2006-09-10, 23:54
PowPow: Precis, jag tycker alltid att det är lite förvånande och taskigt med "men vad vill ni då", "vad tänker ni göra åt", "vad kommer ni förändra"? Antagligen i princip ingenting, för att det ju redan är deras grejer som körs nu.

PowPow
2006-09-11, 00:52
PowPow: Precis, jag tycker alltid att det är lite förvånande och taskigt med "men vad vill ni då", "vad tänker ni göra åt", "vad kommer ni förändra"? Antagligen i princip ingenting, för att det ju redan är deras grejer som körs nu.

Fast visst kommer de göra något. Jag menar, handlingsplaner, motioner och dylikt läggs fram, avslås, underkänns och genomgås ju hela tiden. Skillnaden är ju att de inte kommer göra något spciellt bara för att de får makten. Makten har de ju haft länge, och saker har förändrats (till det bättre eller till det sämre, det låter jag vara osakt - det är inte ens relevant i denna diskussion) under tidens lopp.