handdator

Visa fullständig version : Diagram ritning


rQx
2006-09-10, 19:26
Hej

Söker ett program där man kan rita upp kurvor och diagram på sin aktieportfölj om det finns något smidigt program? Excell har för lite kolumner och finns lite tekniska bitar att lösa.

sehnpaa
2006-09-10, 19:51
Man blir lite nyfiken på vad du pysslar med. :)

Quattro Pro i WordPerfect Office ska visst kunna hantera fler kolumner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Quattro_Pro

Spring iväg till affären. :whipped:

rQx
2006-09-10, 20:35
Visst blir du, det är jag också för jag vet knappt själv :D

Jo, fler kolumner hittade jag i GSCalc eller vad det hette i min förra tråd. Men jag upptäckte nu att skulle jag använda mig av excel och liknande program skulle jag fått koda ganska mycket så jag undrade om det fanns enklare vis.

Cilia
2006-09-10, 20:38
Jag tycker det låter som om du föröker pressa in för mycket information i ett dokument.
Frågan är om du får ut ngt av att ha så noggrann info.
Du ser nog trenderna ändå.
Det är en konst att kunna sålla det är många som inte klarar det

rQx
2006-09-10, 20:42
Jag vill bara ha ett enkelt diagram över hu min aktie portfölj ökar och sjunger, ett linje diagram med procent på X och 365 dagar på Y. Just nu har jag ett dokument som räknar ut vinsten i kr och procent på varje aktie och hela protföljen när jag skriver in kursen för dagen. Problemet är att %-talen kommer alltid på samma ruta. Så det går inte att få in i diagramet. Kan lösas med att procenten också skrivs i kolumenen för varje dag men då behövs det kolumner för vinst och portföljvärde på båda också. Som i sin tur kräver. .. o.s.v.

Cilia
2006-09-10, 20:49
Jag vill bara ha ett enkelt diagram över hu min aktie portfölj ökar och sjunger, ett linje diagram med procent på X och 365 dagar på Y. Just nu har jag ett dokument som räknar ut vinsten i kr och procent på varje aktie och hela protföljen när jag skriver in kursen för dagen. Problemet är att %-talen kommer alltid på samma ruta. Så det går inte att få in i diagramet. Kan lösas med att procenten också skrivs i kolumenen för varje dag men då behövs det kolumner för vinst och portföljvärde på båda också. Som i sin tur kräver. .. o.s.v.
jag förstod precis vad du ville ha
vad jag menar är att jag tror du får samma bild av det hela om du lägger in det per vecka istället eller snitten av kursen per vecka.

rQx
2006-09-10, 21:07
Ja, men det blir samma problem där! Iofs kan jag lägga in det själv men saken är att jag vill ha allt automatisk bara jag skriver in dagens kursförändringar! :D Får börja med veckovis som du sa sen får jag pilla med det andra kanske :P

Cilia
2006-09-10, 21:13
Ja, men det blir samma problem där! Iofs kan jag lägga in det själv men saken är att jag vill ha allt automatisk bara jag skriver in dagens kursförändringar! :D Får börja med veckovis som du sa sen får jag pilla med det andra kanske :P
jag har liknande diagram men för andra ändamål så jag förstår vad du behöver

jag skulle dock lägga in dagarna i fallande ordning dvs i raderna istället för i kolumnerna och sen ställa in diagrammet så det plockar upp det som X sen lägger du själva diagrammet som ett fristående blad.

Detta förutsatt att du inte har fler aktietyper än 256 st.

rQx
2006-09-10, 21:15
Haha, småsparare som jag är med 8 aktier så är det lungt. Men jag är statistik freak! :D .. Går det att få fler rader än kolumner? då kan det till och med kanske gå.. bara det med att procenttalet kommer på samma ruta varje gång :S

Cilia
2006-09-10, 21:19
Haha, småsparare som jag är med 8 aktier så är det lungt. Men jag är statistik freak! :D .. Går det att få fler rader än kolumner? då kan det till och med kanske gå.. bara det med att procenttalet kommer på samma ruta varje gång :S
du vänder bara på det och ja det finns fler rader
vet inte vad max är för jag har aldrig provat men tror det är ett par tusen

% kan du ju räkna åt andra hållet med

rQx
2006-09-10, 21:27
Okej!
Får kolla på det mer imorgon! :D

The_RobRoy
2006-09-10, 21:47
Såhär har jag gjort tidigare:

Länk till excelfil (ftp://robroy.mine.nu/aktieexempel.xls)

rQx
2006-09-11, 11:59
Tack! Precis sånt jag tänkte göra på ett ungefär! :D

The_RobRoy
2006-09-11, 12:02
Tack! Precis sånt jag tänkte göra på ett ungefär! :D

Förstår inte hur raderna inte kan räcka till.

Cilia
2006-09-12, 20:09
Såhär har jag gjort tidigare:

Länk till excelfil (ftp://robroy.mine.nu/aktieexempel.xls)
varför lägger du inte respektive diagram som ett eget blad?
mycket snyggare och dessutom kan du döpa bladen så du hittar diagrammen lättare

rQx
2006-09-12, 20:32
Förstår inte hur raderna inte kan räcka till.
Det var kolumnerna som inte räckte till, och således fick jag ändra till rader! :D

Det börjar bli highskill på mitt diagram nu! :D

The_RobRoy
2006-09-12, 20:44
varför lägger du inte respektive diagram som ett eget blad?
mycket snyggare och dessutom kan du döpa bladen så du hittar diagrammen lättare

För att jag inte hade använt excel alls innan den kursen (är ingen ekonom ;)) och för att jag inte direkt bryr mig, skulle bara ha diagramen till en powerpoint.