handdator

Visa fullständig version : politik


sissa
2006-09-10, 17:39
Man (jag) är inte insatt i politik. Jag tycker nog att det är lite obra.
Om man nu vill läsa på och sätta sig in lite, har ni några tips och ideer?
Hur gör man? :em:

Läsa på om de olika ideologierna verkar ju lämpligt (även om man väl inte kan knyta alla svenska partier till en viss ideologi) Ekonomi skulle man säkert ha nytta av att läsa eftersom det är typ det politik handlar, men det är ju så nedrans boring. Historia?

Hur har ni gjort/ skulle ni ha gjort?

(Nu behöver man ju inte gå från oinsatt till värsta proffset förstås)

Pudzianovski
2006-09-10, 17:49
Kolla: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ideologier

Desutom kolla in partiernas hemsidor och läs vilken politik de vill föra. Det brukar stå ganska enkelt vad de vill med sin politik.

Loke
2006-09-10, 17:52
Tja... Har man ett genuint intresse så kommer man långt med bara läsa en massa tidningar och titta en massa på tv under många år.

Annars är wikipedia smidigt, både svenska och engelska.

Själv har jag nog faktiskt lärt mig en hel del i skolan. Hänger man med ordentligt på samhällskunskapen så kan man bli bra mycket mer kunnig än svensson.

Pudzianovski
2006-09-10, 17:53
Glömde en viktig sak. Se eller lyssna på några valdebatter på tv/radio. De visar ofta på ett (tycker jag) tydlig sätt vad de olika partierna vill uppnå.

21:00 ikväll tex. Dock bara Göran och Fredrik.

sehnpaa
2006-09-10, 20:13
Fundera på hur samhället fungera när du är ute och promenerar och tro inte att politik bara är det man ser i debatterna på tv. :)

skaparn
2006-09-10, 21:18
Fundera på hur samhället fungera när du är ute och promenerar och tro inte att politik bara är det man ser i debatterna på tv. :)

Bra poäng. Det hela förvandlas till en tävling i debattpoänger och medryckande retorik ifall man bara lyssnar på debatter utan att verkligen funderat kring de frågor som tas upp, och vad som ligger bakom de begrepp och formuleringar som används. Så först ska man hänga med i gymnasial samhällskunskap, sen lyssna på Reinfelt vs. Persson.

sissa
2006-09-10, 21:29
Fundera på hur samhället fungera när du är ute och promenerar och tro inte att politik bara är det man ser i debatterna på tv. :)


Nä, det är det jag inte tror :) För då hade det ju räckt med att lyssna på debatter.
Som skaparn säger - Det som sägs och det som diskuteras får ju en helt annan innebörd om man är lite påläst och insatt (och intresserad)
Det är väl det som jag saknar. Nu blir det nästan lite meningslöst att lyssna.

Gandalf
2006-09-10, 21:34
Man ska absolut inte lyssna på några valdebatter för allt dom säger där tar dom avstånd ifrån efter valet utan vill man lära sig om partierna och politikern så ska man först och främst läsa Svensk politisk historia och sedan kan man ju läsa vad dom politiska partierna gjort eller vill göra.
En väldigt bra bok att läsa är " från mörkret stiga vi mot ljuset" som handlar om den svenska arbetarhistorien och efter att läst den boken så kommer man aldrig att rösta på något Arbetsgivarparti = Borgerligt parti.:cool: