handdator

Visa fullständig version : Reverse hypers


Bolio
2006-09-10, 15:49
Om man inte har en reverse hyper-maskin, hur gör man då övningen eller en övning som är så pass lik den som möjligt?

Bolio
2006-09-10, 15:55
Samma fråga ang. Glute/Ham-Raise också!

BigForre
2006-09-10, 16:00
En lite offtopic fråga till dig Bolio (eller någon annan som kikar in och har en förklaring), har själv en maskin för reverse hyperaxtensions nere på gymmet, dock ej beprövad då jag inte förstått syftet. För mig känns det som att erector spinae borde få arbeta på samma sätt i denna övning som i marklyft, en övning som jag nästan alltid börjar mitt ryggpass med. Brukar dock kompletera med vanliga resningar där jag rullar upp ryggen "kota för kota". Så helt enkelt vad är det som gör det till en bra övning?

Bolio
2006-09-10, 16:09
Reverse hyperextensions. For the mid to the very lowest part of the back, the Reverse Hyper machine is far superior to any back exercise. Not only does it completely work the low back but it will rotate the sacrum. Also, on every rep when the plates are under your face, it opens the disks and allows spinal fluid to enter, thus providing restoration in addition to strength building.

Axell
2006-09-10, 16:09
Förutsatt att man inte har något emot att se ut som ett hjon:

RH: Lägg dig åt fel håll på den vanliga ryggresningsställningen och håll om fot/benstödet med armarna. Kan bli lite obekvämt beroende på typ av ställning och kroppsform men det funkade bra för mig i alla fall.

GHR: Ställ en bänk framför en lat pulldownmaskin och placera knäna på den, ankra sedan fötterna under knädynan. Har man problem med att göra en hel kan man alltid använda maskinen för "omvänt motstånd" så att man får lite hjälp.

Axell
2006-09-10, 16:15
Vill du använda extra vikt i RH är det bara att ta med ett skärp som du spänner fast vikter till och sedan klänger runt fotlederna.

Vad gäller övningens funktion så tror jag det var någon här på forumet som kallade den för "rövgunga", det sammanfattar väl det hela ganska bra. Den tränar lilla stussen bättre än något annat jag har testat.

Bolio
2006-09-10, 16:17
Grymt! Tack Axell. Nu blir det till att se ut som en idiot på gymmet. *flex*

BigForre
2006-09-10, 16:30
Tack Bolio, kanske tar och undersöker den nästa ryggpass.

jwzrd
2006-09-10, 16:33
En lite offtopic fråga till dig Bolio (eller någon annan som kikar in och har en förklaring), har själv en maskin för reverse hyperaxtensions nere på gymmet, dock ej beprövad då jag inte förstått syftet. För mig känns det som att erector spinae borde få arbeta på samma sätt i denna övning som i marklyft, en övning som jag nästan alltid börjar mitt ryggpass med. Brukar dock kompletera med vanliga resningar där jag rullar upp ryggen "kota för kota". Så helt enkelt vad är det som gör det till en bra övning?

Testa den. Träningsmaskiner är det svårt att argumentera fram effekten hos.

sunkan
2006-09-10, 16:56
Samma fråga ang. Glute/Ham-Raise också!

kör finnen?

sen revers hyper vet jag inte riktigt men lägg dig över en såndär stor boll är väl det närmaste jag kan komma på

Bolio
2006-09-10, 16:56
Hur kör man finnen?

sunkan
2006-09-10, 16:58
Hur kör man finnen?
som glute ham raise fast du står med knäna på golvet och sätter fast fötterna under nåttt alternativt att du låter nån hålla i dem. Inte lika bra som riktig glute ham raise men du är rätt nära.