handdator

Visa fullständig version : K-special


Snezz
2003-01-19, 15:06
Någon som vet vad det är gör GI värde på kolhydraterna i K-special?

spinkoo
2003-01-19, 15:07
Högt :)

Nä jag såg detta för bara några dagar sen, ska leta lite...;)

spinkoo
2003-01-19, 15:09
77 enligt Paulun. :smokin:

Inte så fasansfullt som jag hade för mig...

Källa: en bok jag har ;)

Snezz
2003-01-19, 15:16
oki.. tack så mycket!!
känns bättre att äta dom nu =)

Nate
2003-01-19, 18:08
Har för mig att jag läst att k-special ligger högre i värde än vanliga cornflakes. Och även att sockrade cornflakes (frosties exvis) ligger lägre än vanliga eftersom att sockret faktiskt sänker GI. Borde inte detta innebära att vanliga osockrade ligger över 90 i GI (sockers Gi-värde) och därmed att k-special ligger ännu högre än det?

Känner mig lat, orkar inte slå i mina miljontals GI-tabeller och kolla just nu, men har iaf för mig att k-special hör till de sämsta cornflakessorten man kan stoppa i sig.

skjut mig inte om jag har fel :cryout:

Grahn
2003-01-19, 18:09
Finns typ ingen frukostflinga som har värst bra GI alla e rätt kassa.

King Grub
2003-01-19, 18:16
Special K har, som Spinkoo skrev, inte särskilt högt GI, och hör väl till de bättre flingsorterna.

Kellogg's All-Bran är långsammare med sitt GI på 60, och deras fiberberikade All-Bran borde ligga ännu lägre.

Vill man göra flingorna långsammare är det annars bara att slänga i 20 gram psylliumfrön i tallriken. Då blir alla sorters corn-flakes långsamma.

Sverker
2003-01-19, 19:25
Originally posted by Nate
Har för mig att jag läst att k-special ligger högre i värde än vanliga cornflakes. Och även att sockrade cornflakes (frosties exvis) ligger lägre än vanliga eftersom att sockret faktiskt sänker GI. Borde inte detta innebära att vanliga osockrade ligger över 90 i GI (sockers Gi-värde) och därmed att k-special ligger ännu högre än det?

Känner mig lat, orkar inte slå i mina miljontals GI-tabeller och kolla just nu, men har iaf för mig att k-special hör till de sämsta cornflakessorten man kan stoppa i sig.

skjut mig inte om jag har fel :cryout:


GI har jag ingen aning om men K-special är gjord på ris och vete och inte majs.

Eftersom de flesta äter flakes med mjölk / fil / youghurt kan det vara bra att veta att både ris och vete kompletterar aminosyrorna i mjölk medan majs har en hopplös sammansättning som inte går att kombinera med något.

Bra att veta för de som vill utnyttja mjölken maximalt.

Snezz
2003-01-19, 20:12
Men vad skulle ni rekomendera till en bra frokust?

King Grub
2003-01-19, 20:16
Havregrynsgröt, mjölk och ägg!

All-Bran, mjölk, frukt, proteindrink!

Pasta och tonfisk! ;) (Inget skämt egentligen - bra mat blir inte sämre bara för att klockans visare pekar på en viss siffra).

Lellan
2003-01-19, 20:21
Originally posted by Sverker



Eftersom de flesta äter flakes med mjölk / fil / youghurt kan det vara bra att veta att både ris och vete kompletterar aminosyrorna i mjölk medan majs har en hopplös sammansättning som inte går att kombinera med något.



Vet bestämt att jag läst att man ska kombinera majs med linser för bästa aminosyraprofil, men det kan ju vara fel.. eller?:confused:

stybb
2003-01-19, 21:36
Jag käkar all bran 27% fiber.. den mest fiberrika alltså.. det är fint för magen och det håller mättnaden.. underbart

Molotov
2003-01-20, 00:02
Originally posted by stybb
Jag käkar all bran 27% fiber.. den mest fiberrika alltså.. det är fint för magen och det håller mättnaden.. underbart

Men smakar skit, inte sant?

stybb
2003-01-20, 00:32
nej vafan.. jag tycker e skit gott

Nate
2003-01-20, 07:05
fiber e ju hur gott som helst. De dära allbranstavarna kan man ju sitta och äta som godis. Brukar dessutom alltid späda ut gröten med kruskakli på morgonen.

mmmmm....fiber!:eating:

Pez
2003-01-20, 07:18
Originally posted by King Grub
Det har jag också läst. Även potatis+majs skall vara en bra kombination.

Det är inte potatis+ägg du syftar på Grub?

Många bud.. :D

/pez

Sverker
2003-01-20, 07:30
Lellan och King !

Majs är lite tjurigt.
Det är lysinet som begränsar i majs, fast ännu värre är att tryptofanet finns det ännu mindre av. Mjölk är också svag på tryptofan och ingen av de båda källorna blir bra tillsammans.
Vete eller ännu bättre ris kompleterar mjölken bra.

Potatis är en underskattad källa till protein och är nästan komplett men kan inte komplettera upp majsen.
Potatis + ägg är en bra kombination.

Linser har jag dålig koll på men det är möjligt att tryptofanet är i överskott här och hjälper majsen bättre än mjölk.



Att jag intresserat mig för detta är ju att jag själv håller ett relativt lågt proteinintag ca 2 g / kg kroppsvikt och jag äter extremt mycket vete, havregryn, ris och potatis. Då blir det viktigt att utnyttja det vegetabiliska proteinet på bästa sett.

Sverker
2003-01-21, 06:32
Han har säkert inte fel:)

Frågan blir ju snabbt oändligt komplex. Först måste man bestämma mot vilket protein man skall jämnföra.
Paulun har satt ägg till 100 i sin tabel men andra referensprotein är ju äggvita, ägg-albumin eller lakt-albumin från vassle.


Titta istället i tabellen hur vete " lyfter " mjölken över 100.
Eller hur potatis höjer värdet på självaste ägget.

Lellan
2003-01-21, 15:14
Originally posted by Sverker
Han har säkert inte fel:)

Frågan blir ju snabbt oändligt komplex. Först måste man bestämma mot vilket protein man skall jämnföra.
Paulun har satt ägg till 100 i sin tabel men andra referensprotein är ju äggvita, ägg-albumin eller lakt-albumin från vassle.


Titta istället i tabellen hur vete " lyfter " mjölken över 100.
Eller hur potatis höjer värdet på självaste ägget.

Jag var och kollade i affären på allbran 27% (såna där stavar) och jag vet ju att de är goda, och tydligen även jättebra med mjölk.

Men fattiglapp som jag är så kikade jag på innehållsförteckningen och köpte vetekli (eftersom de bestod av det, näst efter socker).

En bra proteinfrukost borde kunna se ut såhär: fiberhavregryn+vetekli (+ ev vetegroddar+psyllumfrön för det är vad jag har i gröten vanligtvis, pudrar över kanel och sötningsmedel också), minimjölk, med kokt ägg och fiskolja (om jag inte haft i mandlar/nötter i gröten) till..

Eller? (hoppas, för gott är det!):eating:

King Grub
2003-01-21, 15:19
Bättre kan det väl knappast bli? :thumbup:

Men är det verkligen så gott som du säger? Det låter som om det skulle bli cement i munnen. :D

Lellan
2003-01-21, 15:21
Originally posted by King Grub
Bättre kan det väl knappast bli? :thumbup:

Men är det verkligen så gott som du säger? Det låter som om det skulle bli cement i munnen. :D

ok, glömde skriva att det krävs en del vatten också.. :rolleyes: ;)

(dessutom är jag BRA hungrig efter morgonpromenaden! Kanske en bidragande faktor? :eating: )