handdator

Visa fullständig version : Motivation och godissug..


Ankeborg
2006-09-10, 10:28
Jag har tränat i sådär 1½ år nu, märker fler och fler resultat och har börjat få massor med muskler både på ställen jag visste och inte visste fanns. Dessvärre är jag tjock, har väl sådär 10-15 kg övervikt i fett och skulle behöva gå ned och bli smalare, något som jag redan gör då jag stadigt blivit mindre under 3-4 år samtidigt som musklerna blivit större. Mitt problem är bara att jag vissa gånger faller i otroligt godissug som jag ger efter för, kakor, fikabröd och godis - sånt som man inte ska äta, helt enkelt.

Så, hur man ska hålla motivationen uppe, hur man motverkar godissuget? Vad ska man göra för att inte få för sig att stoppa i sig en massa skit? Hur ska jag intala mig själv att jag inte behöver det hela? Hur gör du?

Tips, idéer och förslag tages tacksamt emot

blekfet2
2006-09-10, 10:34
köp en mixxer å gör "isglass", funkar hur bra som helst för att stilla godissuget, har själv samma problem serru =)


typ: hallon+isbitar+lite mjölk, fun light hallon.

skitgott.

Sverker
2006-09-10, 10:37
Psykologiskt är det nog bara att köpa en hel kasse med godis och äta upp allt på en gång. Effekten blir att du kräks åt tanken på godis och upptäcker att belöningen som godis kan ge inte alls är värdefull eller något att sträva efter.




Fysiskt gäller King Grubs deffguide. Att äta sunt och förnuftigt. Får du till balans i ätandet tror jag att godissuget försvinner.

willis
2006-09-10, 11:07
Frukt är också något som brukar stilla mitt sötsug.

Att göra glass med kesella/kvarg är också gott och nyttigt, samma princip som blekfets isglass. Kvarg+bär+ev. mjölk och frys ner. Riktigt gott!

SWETiger
2006-09-10, 12:02
Psykologiskt är det nog bara att köpa en hel kasse med godis och äta upp allt på en gång. Effekten blir att du kräks åt tanken på godis och upptäcker att belöningen som godis kan ge inte alls är värdefull eller något att sträva efter.
Fungerar definitivt inte för mig, tycker sötsaker mer kan liknas mer vid ett missbruk. Inte låter en alkoholist sig avskräckas av bakfyllan? *spy*

Fysiskt gäller King Grubs deffguide. Att äta sunt och förnuftigt. Får du till balans i ätandet tror jag att godissuget försvinner.
Fungerar på mig, inget godissug sålänge man ger kroppen annat bränsle. :thumbup:

Cerberus
2006-09-10, 15:02
Fungerar definitivt inte för mig, tycker sötsaker mer kan liknas mer vid ett missbruk. Inte låter en alkoholist sig avskräckas av bakfyllan? *spy*


Fungerar på mig, inget godissug sålänge man ger kroppen annat bränsle. :thumbup:

samma här, lägg fokus på att äta mycket bra mat. Mängder med grönsaker, godissuget är psykologiskt.

mini
2006-09-10, 15:19
Tuggummi, Läckerol, Cola light och annat sött men i det närmsta energifritt är livräddare. Är man hemma kan man borsta tänderna med stark tandkräm. Te, gärna lite fruktigt eller kryddigt, med sötningsmedel funkar också för mig.

mats-
2006-09-10, 15:50
köp en mixxer å gör "isglass", funkar hur bra som helst för att stilla godissuget, har själv samma problem serru =)


typ: hallon+isbitar+lite mjölk, fun light hallon.

skitgott.

Hallon, isbitar, mjölk och fun light hallon, allt tillsammans i en mixer?
Eller förstod jag fel? Tänkte på att du hade + mellan dom andra och sen "," innan fun lighten.. =)

Fredrik_
2006-09-10, 16:05
Så, hur man ska hålla motivationen uppe, hur man motverkar godissuget? Vad ska man göra för att inte få för sig att stoppa i sig en massa skit? Hur ska jag intala mig själv att jag inte behöver det hela? Hur gör du?

Jag har haft samma problem, och varit rätt fet pga detta. Käkat någorlunda normalt för det mesta, men periodvis ballat ur och ätit alldeles för mycket skit (ingen "botten" i mig).

Vad som hjälpt mig är att käka väldigt regelbundet, mer proteinrikt och mycket grönsaker/frukt. Håller jag mina 6 mål om dagen (+träningsshake de dagar det är aktuellt) så försvinner suget nästan fullständigt. Är jag t.ex. ute och reser med jobbet och missar mål eller käkar sämre mat så kommer suget tillbaks som ett brev på posten.

Tror du vet mycket väl rent logiskt att du inte behöver äta skräpet och att det inte gör någon som helst nytta.

mirrranda
2006-09-10, 16:10
Om jag blir godissugen så brukar jag göra gröt..stillar sötsuget ganska rejält ;)

blekfet2
2006-09-10, 16:15
Om jag blir godissugen så brukar jag göra gröt..stillar sötsuget ganska rejält ;)


allvarligt? :D

Nithian
2006-09-10, 17:19
Om jag blir godissugen så brukar jag göra gröt..stillar sötsuget ganska rejält ;)

Du kommer snart bli en kesogröt om du fortsätter. :booty:

mirrranda
2006-09-10, 17:23
E jag redan..!

Gröt är fan godast i världen, vet inte hur man kan tycka illa om det? :confused:

Ps. gissa vad jag äter nu :D

mats-
2006-09-10, 22:32
Hallon, isbitar, mjölk och fun light hallon, allt tillsammans i en mixer?
Eller förstod jag fel? Tänkte på att du hade + mellan dom andra och sen "," innan fun lighten.. =)

Nån?

coxie
2006-09-10, 23:01
"A moment on the lips, but an eternity on the hips" Tänkt det högt varje gång du ser en frestelse, hjälper alltid mig (speciellt om du tänker på cristina applegate när hon säger det)

Cerberus
2006-09-10, 23:10
"A moment on the lips, but an eternity on the hips" Tänkt det högt varje gång du ser en frestelse, hjälper alltid mig (speciellt om du tänker på cristina applegate när hon säger det)

stämmer bra, fast en evighet behöver det inte va :D

Mattiazz
2006-09-11, 06:52
Massa tuggummin :P skorpor och riskakor :) lossas att det är skitgott så tror du sj på det snart.

Juliette
2006-09-11, 09:14
Hallon, isbitar, mjölk och fun light hallon, allt tillsammans i en mixer?
Eller förstod jag fel? Tänkte på att du hade + mellan dom andra och sen "," innan fun lighten.. =)
Jag brukar ha frysta hallon och sprite zero i en mixer, tycker det är ännu godare, blir som sorbet :eating: :eating:

Var ju inte mig du frågade visserligen, men ville tipsa om detta ändå.

mats-
2006-09-11, 10:47
Jag brukar ha frysta hallon och sprite zero i en mixer, tycker det är ännu godare, blir som sorbet :eating: :eating:

Var ju inte mig du frågade visserligen, men ville tipsa om detta ändå.
Jag frågar alla =)
Är lite trött på 1 burk kesella 1%, 2 dl minimjölk, 2 dl lättfil..