handdator

Visa fullständig version : Nybörjarträning !!


major Pectoralis
2006-09-10, 00:21
Verkar vara många unga nybörjare på forumet. Kan bidra med mina kunskaper och erfarenheter om ungdomsträning då ”jag sitter inne på en del”

LITE ALLMÄNT

1. Börja med att bygga upp styrkan centralt i kroppen, bygg inifrån och ut. När man har styrkan i bålen kan man börja träna extremiteterna. För denna träning är styrkegymnastik med kroppsvikten ofta bäst, ex. situps, ryggresningar, hunden, sidfläsk, armhävningar, parövningar etc.

2. Träna helkroppsprogram 2-3ggr i veckan. Man återhämtar sig snabbt som ung. Mer än 3 dagars vila blir oftast ”detraining”.

3. Börja lugnt och försök ha en progression och långsiktigt tänkande i träningen. Det är inte heroiska insatser på enskilda träningspass som ger resultat utan bra träning över längre tid.

4. Minns att de första snabba ökningarna beror på nervsystemet. Tro inte att du kan allt för att du ökat 10kg i bänkpress på en månad. Platån kommer. När nervsystemet är färdigprogrammerat tar det 6-8 veckor innan nya resultatförbättringar är märkbara.

5. Träna även kondition och rörlighet i unga år för att få en totalfysik/hälsa.

6. Lär dig rätt övningsteknik från början av någon som kan! Allmänt kan sägas: Upp med bröstet, upp med hakan och stå stadigt bredbent (atletisk hållning).

7. Lasta på successivt. Använd RMzoner, t.ex. 10-12RM: lasta på när du klarar 12 reps så att du precis klarar 10 reps med korrekt övningsteknik utan ”skiting”.

KONKRET

Detta är anpassat för en genomsnittlig 12-15-åring som uppfyller ”Lite allmänt punkt 1” och är genuint intresserad av att utveckla sin fysik;) .

Progression:
3 månader ”tillvänjning”: 2-3 x 12-15 (i närheten av RM)
Därefter ”Växelvis”:
pass 1: 3-4 x 8-10RM
pass 2: 3-4 x 10-12RM
pass 3: 3 x 12-15RM

Efter ca 6 månader: 4 set
Efter ca 9 månader ytterligare en RMzon: 4 x 6-8RM

Split.
Dag 1: Gym
Dag 2: kondition
Dag 3: vila

Pass med alternativa övningar (variera i 6 veckorsperioder om resultat uteblir)

Benpress/knäböj – inte tyngre än 15RM
Legcurl sittande/legcurl liggande/nordic curl
Bänkpress/bröstpress/hantelpress
Sittande rodd/liggande rodd/hantelrodd
Latsdrag smalt/latsdrag brett/chins
Militärpress/drag till hakan
Framåtlutad hantellyft/”omvända flyes”
Övningar för mage + ryggsträckarna

Extraövningar om man är ambitiös:
Liggande tricepsextension/push-down/bar-dips (nästa övning på tur)
Vadpress sitt/stå,
Shrugs
Bicepscurl/hantelcurl/hammercurl (alla stående)

PS. träna därutöver mycket mage. 20-30 minuter framför TV:n 2-3ggr i veckan är :D

Turin
2006-09-10, 10:43
Tycker alla nybörjare kan följa z_bumbis programförslag. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555


Magmuskler ska inte tränas på nått annat sätt än andra muskler. Man kör ju inte bänkpress med bara stången i 20-30 minuter, så varför ska man göra det med magen?

L-Sami
2006-09-10, 11:34
Tycker alla nybörjare kan följa z_bumbis programförslag. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555


Magmuskler ska inte tränas på nått annat sätt än andra muskler. Man kör ju inte bänkpress med bara stången i 20-30 minuter, så varför ska man göra det med magen?


Magen är bra att träna lite extra, för att det krävs en stark mage för att ha en bra hållning i olika övningar.

muffe85
2006-09-10, 11:38
ska och ska. man kan med fördel träna magen på fler pass, men tränar man magen mycket hårt behöver självklart magen längre återhämtningstid precis som alla andra muskler.

major Pectoralis
2006-09-10, 13:32
Tycker alla nybörjare kan följa z_bumbis programförslag. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=9555


Magmuskler ska inte tränas på nått annat sätt än andra muskler. Man kör ju inte bänkpress med bara stången i 20-30 minuter, så varför ska man göra det med magen?

Det är skillnad på muskler och muskelfiber. Magmusklerna är posturala.

Du har kankse aldrig kört 20-30 minuter bänkpress med stången kan du ju tillägga.
Att ha en grund med mycket mängdträning (antal kontraktioner) att utgå i från är aldrig fel ;)

Vissa tyngdlyftare från öst körde samma övningar förmiddag och eftermiddag, varje dag. Absolut inget jag rekommenderar för vanliga dödliga men i alla fall. Det kan gå.
Dessutom, många andra idrotter (simning, kanot, skidor, gymnastik) har liknande upplägg med grenträning FM, EM, varje dag.
Det är bara en fråga om vana och rätt avvägd belastning i förhållande til återhämtningsförmångan/kapaciteten.

petersson
2006-09-13, 08:06
bump

Fjod0r
2006-09-13, 10:21
Punk 4. Beror verkligen ökningarna på nervsystemet. Jag har alltid trott att det beror på att under de första sex veckorna utvecklas kappilärnätet i de redan befintliga musklerna. Dvs kroppen optimerar de redan befintliga istället för att nyproducera.


Har du hittat på allt själv eller kopierar du?

Fjod0r
2006-09-13, 10:33
Dessutom. Varför ha med rekommendationer till ungdomar mellan 12-15? Det har debatterats massor, vilken lägsta ålder som är lämplig för tyngre styrketräning/styrketräning med vikter. 12 är högst diskutabelt. Faktum är att man innan puberteten inte tillgodogör sig styrketräning på samma sätt som tex. teknik/balans/motorik träning. Dvs. skillnaden på dem som tränar och inte tränar är ganska marginell. Jag skulle inte rekommendera någon under 15 att gå till gymmet. 15+ visst. Kör hårt, men inte yngre.

major Pectoralis
2006-09-13, 14:47
Punk 4. Beror verkligen ökningarna på nervsystemet. Jag har alltid trott att det beror på att under de första sex veckorna utvecklas kappilärnätet i de redan befintliga musklerna. Dvs kroppen optimerar de redan befintliga istället för att nyproducera.


Har du hittat på allt själv eller kopierar du?

Det jag skrev är en blandning av egna erfarenheter, mina erfarna tränares riktlinjer och det aktuella forskningsgläget.
Det som bekräftas av samtliga dessa källor tar jag som "sant"/funktionellt.

major Pectoralis
2006-09-13, 14:58
Dessutom. Varför ha med rekommendationer till ungdomar mellan 12-15? Det har debatterats massor, vilken lägsta ålder som är lämplig för tyngre styrketräning/styrketräning med vikter. 12 är högst diskutabelt. Faktum är att man innan puberteten inte tillgodogör sig styrketräning på samma sätt som tex. teknik/balans/motorik träning. Dvs. skillnaden på dem som tränar och inte tränar är ganska marginell. Jag skulle inte rekommendera någon under 15 att gå till gymmet. 15+ visst. Kör hårt, men inte yngre.

Nej, det kan vara svårt att bygga muskelvolym innan puberteten, pga. hormoner och annat.

Egentligen styrketränar man sedan den dagen man föddes. Bara de första stapplande stegen t.ex. måste vara en stor belastning. Att hoppa ner från en plint eller klättra (normal lek) är likaledes en stor belastning.

Det är snarare farligt för barn, även under 12, att inte styrketräna. Emellertid anser jag att man klarar sig länge med den egna kroppsvikten. Man skall inte träna hårdare än vad som krävs för att man skall förbättra sig.
När det är dags för gymträning beror mer på mental mognad och intresse.
Det är inte träningsform utan belastningen som är intressant. Tunga lyft kan man vänta med men att träna flera reps på lättare vikter i övningar man tekniskt behärskar är bara nyttigt.

RMzons tänket har jag stulit rakt av från NCSA. De, tillsammans med de övriga tunga organisationerna, har skrivit tänkvärda riktlinjer för styrketräning för barn. Nämnas bör att dessa organisationer är ytterst försiktiga med att ge rekommendationer som man "kan bli stämd för", således: det är idiotsäkert - enligt min mening.:)

Fjod0r
2006-09-13, 21:43
Nej, det kan vara svårt att bygga muskelvolym innan puberteten, pga. hormoner och annat.

Egentligen styrketränar man sedan den dagen man föddes. Bara de första stapplande stegen t.ex. måste vara en stor belastning. Att hoppa ner från en plint eller klättra (normal lek) är likaledes en stor belastning.

Det är snarare farligt för barn, även under 12, att inte styrketräna. Emellertid anser jag att man klarar sig länge med den egna kroppsvikten. Man skall inte träna hårdare än vad som krävs för att man skall förbättra sig.
När det är dags för gymträning beror mer på mental mognad och intresse.
Det är inte träningsform utan belastningen som är intressant. Tunga lyft kan man vänta med men att träna flera reps på lättare vikter i övningar man tekniskt behärskar är bara nyttigt.

RMzons tänket har jag stulit rakt av från NCSA. De, tillsammans med de övriga tunga organisationerna, har skrivit tänkvärda riktlinjer för styrketräning för barn. Nämnas bör att dessa organisationer är ytterst försiktiga med att ge rekommendationer som man "kan bli stämd för", således: det är idiotsäkert - enligt min mening.:)

Jag håller med om att alla mår bra av att träna styrketräning. Dock inte gymträning, eller möjligen väldigt begränsad gymträning. Det program du nämnde rent KONKRET är ju inte ett lätt program. Inte högreps heller, inte i min mening. För en SL:are kanske. Du verkar inte heller vara med på vad jag sa. Barn ska inte träna i syfte att förbättra sig. De ska träna i syfte att skapa bra vanor ha roligt och ge sig själva förutsättningar att någon gång i framtiden kunna välja vad de själv vill göra.

Svara gärna på första frågan ang punk 4.

regus
2006-09-13, 21:49
Vissa tyngdlyftare från öst körde samma övningar förmiddag och eftermiddag, varje dag. .

Sen knapra dom inte bara på skinkmackor ;)

major Pectoralis
2006-09-13, 23:38
Jag håller med om att alla mår bra av att träna styrketräning. Dock inte gymträning, eller möjligen väldigt begränsad gymträning. Det program du nämnde rent KONKRET är ju inte ett lätt program. Inte högreps heller, inte i min mening. För en SL:are kanske. Du verkar inte heller vara med på vad jag sa. Barn ska inte träna i syfte att förbättra sig. De ska träna i syfte att skapa bra vanor ha roligt och ge sig själva förutsättningar att någon gång i framtiden kunna välja vad de själv vill göra.

Svara gärna på första frågan ang punk 4.

De inledande förbättringarna beror på nervsystemet. Man koordinerar rörelsen bättre, slappnar av i antagonister och kopplar på mer av sin muskelmassa - i "rätt muskel".
Det är först efter detta stadie som muskler börjar växa i volym, sägs det.

Kapillärtäthet uppnår man med långa aeroba distanspass (kondition).

Naturligtvis skall barnen må bra. :thumbup:

Jag vill dock minnas någon undersökning jag hörde om där barn som styrketränade blev mer aktiva i hela sin livsstil eftersom de helt plötsligt orkade göra moment som de inte orkat med tidigare, t.ex. svinga sig i grenar etc.
Hälsovinsterna barnen får med styrketräning är: starkare muskler, starkare skelett och starkare muskelfästen. De blir helt enkelt "stryktåligare". Dessutom är det inte fel att träna in skivstångsteknik i unga år.
Repetitionsantalet är, som sagt, direkt tagna från de världsledande organisationerna på området. 6RM är den maxbelastning de rekommenderar barn att träna på. Belastningen på kroppen är, som sagt, många gånger högre om hoppar ner från en klätterställning....

Personligen tror jag att man i Sverige varit försiktig med att rekommendera ungdomar att styrketräna av den anledningen att vi har ideel idrottverksamhet i Sverige och således ofta amatörer av varierande kvalité som ungdomstränare. Felaktigt utförda Knäböj, med tunga vikter, i unga år har skördat många offer genom idrottshistorien.:(

Damien Thorne
2006-09-14, 05:27
Jag tycker att du skrivit ett bra inlägg :thumbup:

Jag har hört från flera håll att gymträning inte rekommenderas förrän man är 15år. De flesta gym har tom 15års-gräns.

Men styrketräning enbart med den egna kroppsvikten tror jag är bra för 12-15åringar. (Som man brukade göra i gympan i grundskolan)

Guddi
2006-09-29, 08:05
Bra tråd Major Pec. Många sunda råd.

Jag undrar bara varför du inte har med någon övning för obliquerna och varför du har valt leg curl istället för good mornings?

Arne Persson
2006-09-29, 08:17
Jag tycker att du skrivit ett bra inlägg :thumbup:

Jag har hört från flera håll att gymträning inte rekommenderas förrän man är 15år. De flesta gym har tom 15års-gräns.

Men styrketräning enbart med den egna kroppsvikten tror jag är bra för 12-15åringar. (Som man brukade göra i gympan i grundskolan)

(Detta gäller Fjod0r också)
Det bygger på ren skär okunskap och inget annat! Det är viktigt att ungdomarna LÄR SIG STYRKETRÄNA SÅ TIDIGT SOM MÖJLIGT!!!! 12 år är en alldeles utmärkt ålder. Det är dock viktigt att man lär dom framför allt gott hyfs och god teknik!!! Skippa allt skitsnack om att det skulle vara farligt nu en gång för alla!!!!!

Dessutom behöver man inte ligga på några 15 reppare eller dyl. det går utmärkt att ligga runt 8-10 reps i de flesta övningarna!

Yip_man
2006-09-29, 08:20
Bra inlägg, Men varför 3mån tillvänjning på 15reps :confused:

Guddi
2006-09-29, 08:33
(Detta gäller Fjod0r också)
Det bygger på ren skär okunskap och inget annat! Det är viktigt att ungdomarna LÄR SIG STYRKETRÄNA SÅ TIDIGT SOM MÖJLIGT!!!! 12 år är en alldeles utmärkt ålder. Det är dock viktigt att man lär dom framför allt gott hyfs och god teknik!!! Skippa allt skitsnack om att det skulle vara farligt nu en gång för alla!!!!!

Dessutom behöver man inte ligga på några 15 reppare eller dyl. det går utmärkt att ligga runt 8-10 reps i de flesta övningarna!
Personligen så väntar jag på lite mer forskning inom området innan jag håller med till 100% men allt det du säger är bra tankar.

Jag tror personligen också mycket på att man ska lära barn god teknik tidigt, både för att de inte ska skada sig och för att de inte ska tappa rörlighet, som förstör utförandet va många övningar, under tillväxtspurten i övre tonåren.

Håller just nu på att diskutera den här frågan på ett annat forum där min "opponent" vill träna barnen med 5 reps och 5 set på 7-8RM. Jag försöker resonera för 8-15 reps på ett RM motsvarande 2RM över det verkliga reps antalet. En lönlös diskussion om man vill ha vetenskaplig evidens, men ändå väldigt intressant och det kommer upp många bra tankar.

Bra inlägg, Men varför 3mån tillvänjning på 15reps :confused:Varför stressa? för mig låter det som en bra idé.

Yip_man
2006-09-29, 08:44
Är det inte en induviduell bedömmning man bör göra. För mig låter det som slöseri med tid. Min sambo t.ex sätter jag på 8reps efter ca en månads tillvänjning på 12reps.

Arne Persson
2006-09-29, 08:59
Personligen så väntar jag på lite mer forskning inom området innan jag håller med till 100% men allt det du säger är bra tankar.

Jag tror personligen också mycket på att man ska lära barn god teknik tidigt, både för att de inte ska skada sig och för att de inte ska tappa rörlighet, som förstör utförandet va många övningar, under tillväxtspurten i övre tonåren.

Håller just nu på att diskutera den här frågan på ett annat forum där min "opponent" vill träna barnen med 5 reps och 5 set på 7-8RM. Jag försöker resonera för 8-15 reps på ett RM motsvarande 2RM över det verkliga reps antalet. En lönlös diskussion om man vill ha vetenskaplig evidens, men ändå väldigt intressant och det kommer upp många bra tankar.

Varför stressa? för mig låter det som en bra idé.

Det lär nog knappast komma någon sådan undersökning som är relevant. Här får snarare det sunda förnuftet råda.

Arne Persson
2006-09-29, 09:03
Jag tycker att du skrivit ett bra inlägg :thumbup:

Jag har hört från flera håll att gymträning inte rekommenderas förrän man är 15år. De flesta gym har tom 15års-gräns.

Men styrketräning enbart med den egna kroppsvikten tror jag är bra för 12-15åringar. (Som man brukade göra i gympan i grundskolan)


Hur lätt är det för många att köra chins jmf med latsdrag med anpassad vikt????

Hur lätt är det att köra handstående press jmf med tex militärpress med anpassad vikt.

Kroppen som sk belastning kan ibland vara alldeles för tung...... eller?

major Pectoralis
2006-09-29, 11:42
Bra inlägg, Men varför 3mån tillvänjning på 15reps :confused:

Det var 12-15RM och inte "15 reps" - stor skillnad. Tyngre belastning än så krävs inte för att nå fasens mål: tillvänjning och grundläggande styrka.
2-3 månader är lagom tid. Man skall skynda långsamt och inte ta till större träningsstimuli än vad som krävs för att utvecklas.

major Pectoralis
2006-09-29, 12:01
Bra tråd Major Pec. Många sunda råd.

Jag undrar bara varför du inte har med någon övning för obliquerna och varför du har valt leg curl istället för good mornings?

Good-mornings är en svår övning att lära ut till nybörjare (och erfarna ibland:D ). Annars väldigt bra. Egentligen skall man lära sig den typen av övningar först eftersom man på så viss lär sig "praktisk ergonomi", vilket är ovärderligt för både livet och styrketräningen.
Dock anser jag att man inte skall belasta tungt i övningar som goodmornings och knäböj för unga nybörjare. Därför är legcurl ett bättre alternativ - i den övningen kan de ta i.
Övningar som tränar muskelkorsetten är naturligtvis av största vikt.

Yip_man
2006-09-29, 12:22
Det var 12-15RM och inte "15 reps" - stor skillnad. Tyngre belastning än så krävs inte för att nå fasens mål: tillvänjning och grundläggande styrka.
2-3 månader är lagom tid. Man skall skynda långsamt och inte ta till större träningsstimuli än vad som krävs för att utvecklas.

Givetvis syftade även jag på 15RM, Tycker bara att det verkar vara en ganksa lång inlärningstid (därmed inte sagt att det är fel) och att man inte "får träna runt 6-8RM föränn efter 9månader"

Arf Pingvin
2006-09-29, 12:23
Dock anser jag att man inte skall belasta tungt i övningar som goodmornings och knäböj för unga nybörjare. Därför är legcurl ett bättre alternativ - i den övningen kan de ta i.
Övningar som tränar muskelkorsetten är naturligtvis av största vikt.

Knäböj är optimalt. Orkar de inte vikten får de börja lättare. Det är självreglerande, klarar de inte att ta i på tunga vikter så undviker de belastningar som senor och fästen inte klarar.

jwzrd
2006-09-29, 12:24
Good-mornings är en svår övning att lära ut till nybörjare (och erfarna ibland:D ). Annars väldigt bra. Egentligen skall man lära sig den typen av övningar först eftersom man på så viss lär sig "praktisk ergonomi", vilket är ovärderligt för både livet och styrketräningen.
Dock anser jag att man inte skall belasta tungt i övningar som goodmornings och knäböj för unga nybörjare. Därför är legcurl ett bättre alternativ - i den övningen kan de ta i.
Övningar som tränar muskelkorsetten är naturligtvis av största vikt.

Övningar som tränar muskelkorsetten är av största vikt (naturligtvis tom); men du rekommenderar ändå nybörjare att träna en isoleringsövning för hamstring?

Tricklev
2006-09-29, 12:36
Problemet med "kroppsviktsövningar" är ju att du inte kan anpassa vikten efter din egen styrka, en klen figur får mao ta i som fan för att lyckas med 2 push-ups, eller vad hans mål nu är.

Övningar med egna kroppen belastar kroppen på samma sätt som övningar med en skivstång, det blir inte automatiskt farligare för att en skivstång är med, kroppen känner inte av vad som gör det tungt, bara att det är tugnt.

petersson
2006-09-29, 12:41
Övningar som tränar muskelkorsetten är av största vikt (naturligtvis tom); men du rekommenderar ändå nybörjare att träna en isoleringsövning för hamstring?

Nått av stor vikt (anser jag) är att lära sig fälla i höften. Nått man kan öva på ett par gånger om dan hemma.

jwzrd
2006-09-29, 13:00
Nått av stor vikt (anser jag) är att lära sig fälla i höften. Nått man kan öva på ett par gånger om dan hemma.

Jag också. I min värld börjar man med t ex marklyft, militärpress, grepp och lite sånt för att lära sig hur man hanterar skivstänger samt tränar upp kroppen för att klara seriös träning längre fram.

major Pectoralis
2006-09-29, 14:09
Jag också. I min värld börjar man med t ex marklyft, militärpress, grepp och lite sånt för att lära sig hur man hanterar skivstänger samt tränar upp kroppen för att klara seriös träning längre fram.

Komplexa skivstångsövningar skall man lära sig tidigt. Dock anser jag att man skall använda sig av lätta skivstänger på 10-20kg. För vissa ungdomar tar det lång tid att lära sig ergonomin, speciellt om de börjar under puberteten då kroppsuppfattningen och rörligheten inte är på topp i detta livsskeende.....ingen nämnd, ingen glömd;) .

Dock tröttnar många snart om de inte "får ta i". Därför behöver de övningar som de behärskar för att känna att de lyckas och därigenom behåller intresset/motivationen.

Det är stor skillnad på en tung knäböj och en tung armhävning. Armhävningar belastar inga känsliga kroppsdelar. Tunga knäböj har bokstavligt talat knäckt många ungdomsryggar.

major Pectoralis
2006-09-29, 14:10
Nått av stor vikt (anser jag) är att lära sig fälla i höften. Nått man kan öva på ett par gånger om dan hemma.

självklart.....

major Pectoralis
2006-09-29, 14:14
Givetvis syftade även jag på 15RM, Tycker bara att det verkar vara en ganksa lång inlärningstid (därmed inte sagt att det är fel) och att man inte "får träna runt 6-8RM föränn efter 9månader"

Får och får.
Man skall avvakta med de tyngsta vikterna och övningarna tills dess de tillför något extra. Annars förstör man möjligheterna till progression i träningen.

major Pectoralis
2006-09-29, 14:39
Man kan även beakta att tillvänjningsfasen av nervsystemet tar ca. 6-8veckor. Dock tar det betydligt längre tid för en "grundtillvänjning" av muskel- och senfästen. Här brukar man räkna snarare 16 veckor, dvs. 4 månader....

Träningsfreak!
2007-03-31, 20:54
Ursäkta en nybörjare, men vad står RM för??:em:

King Grub
2007-03-31, 21:34
Rep Max. 1RM är alltså den vikt du klarar 1 repetition med. 10RM = en vikt du precis klarar av den tionde repetitionen med, osv.

Träningsfreak!
2007-04-01, 15:51
Rep Max. 1RM är alltså den vikt du klarar 1 repetition med. 10RM = en vikt du precis klarar av den tionde repetitionen med, osv.

Tackar!!

Allan
2007-04-01, 20:23
Tunga knäböj har bokstavligt talat knäckt många ungdomsryggar.

Det där tror jag inte alls på.

major Pectoralis
2007-04-01, 20:30
Det där tror jag inte alls på.

Hur menar du då? Jag menar inte att ryggen "gått av på mitten". Jag pratade om skador som t.ex. spondolys (om jag inte missminner mig). Detta är dock ingenting jag har någon personlig erfarenhet av utan något jag har fått berättat för mig av tränare och sjukgymnaster.

Allan
2007-04-01, 20:42
Visst kan folk skada sig men det är mycket sällsynt. Dels för att tunga böj inte direkt är den vanligaste styrkemätaren bland unga killar, dels för att den i sig inte innebär riskabla moment. Knäböjen har en automatisk gräns där kroppen inte orkar och då tar det pang bom slut.
Numer ska ju alla köra i powerrack men det normala är att man kastar stången; en rörelse som sker reflexmässigt. Men fortfarande innebär inte momentet någon överlast eller förskjutning av vare sig ryggkotpelare eller bäcken, vilket knäböjen i sig inte heller gör.
Jag skulle vilja säga att både mark och bänkpress innebär avsevärt större skaderisk än knäböj (och då ska man veta att skdefrekvensen hur som helst är låg)

major Pectoralis
2007-04-01, 20:58
Visst kan folk skada sig men det är mycket sällsynt. Dels för att tunga böj inte direkt är den vanligaste styrkemätaren bland unga killar, dels för att den i sig inte innebär riskabla moment. Knäböjen har en automatisk gräns där kroppen inte orkar och då tar det pang bom slut.
Numer ska ju alla köra i powerrack men det normala är att man kastar stången; en rörelse som sker reflexmässigt. Men fortfarande innebär inte momentet någon överlast eller förskjutning av vare sig ryggkotpelare eller bäcken, vilket knäböjen i sig inte heller gör.
Jag skulle vilja säga att både mark och bänkpress innebär avsevärt större skaderisk än knäböj (och då ska man veta att skdefrekvensen hur som helst är låg)

Jo, jag säger väl egentligen inte emot detta i stort men det kan påpekas att:

1) den dokumenterade skadefrekvensen av styrketräning är låg. Det känner jag till men det finns säkert ett visst mörkertal.

2) de som skadade sig i det här fallet var främst unga hockeyspelare som pressats till att träna hårt/dumt alltför tidigt av sina tränare. Om det är knäböjen, något annat moment i träningen eller helhetsbelastningen som varit orsak till skadorna är egentligen öppet men faktum kvarstår att det finns många ungdomar som skadat sig pga. träningsprogram som innehållit bl.a. tunga knäböj.

3) Jag är "andrahandskälla" och kan egentligen inte redogöra för alla detaljer och felkällor i detta sammanhang.

4) Den huvudsakliga poängen var egentligen att det inte är rekommenderbart att köra tunga knäböj innan man har tillräcklig träningsbakgrund, hållfasthet och funktionell teknik.

Allan
2007-07-22, 19:58
Jo, jag säger väl egentligen inte emot detta i stort men det kan påpekas att:

1) den dokumenterade skadefrekvensen av styrketräning är låg. Det känner jag till men det finns säkert ett visst mörkertal.

Det lär det knappast finnas. Skador som orsakas av djupa knäböj är...ja, vaddå? Menisker? Korsband? Ledband? Fästen? Jag vet faktsikt inte, och det vet inte ortopederna heller, eftersom de som kör mest djupa knäböj, dvs yftare, knappt är skadade. Har du något förslag på hur en typisk "knäböjsskada", eller för den delen annan styrketräningsskada, skulle kunna se ut?
Däremot finns det enorma problem i idrotter där man av olika tokiga anledningar förespråkar att stanna i parallellplanet - friidrott, hockey, utförsåkning. Men att påstå att deras problem beror på djupa böjar är som att säga att fotbollsspelare blir skalliga av att nicka bollen.

2) de som skadade sig i det här fallet var främst unga hockeyspelare som pressats till att träna hårt/dumt alltför tidigt av sina tränare. Om det är knäböjen, något annat moment i träningen eller helhetsbelastningen som varit orsak till skadorna är egentligen öppet men faktum kvarstår att det finns många ungdomar som skadat sig pga. träningsprogram som innehållit bl.a. tunga knäböj.

Ja, för det kan ju inte vara så att deras övriga träning kunde vara skadeprovocerande, nej? Eftersom jag fystränat hockeyspelare (och även andra idrotter på hyfsat hög nivå) kan jag nog säga att även om de hade ett träningsprogram som innehöll djupa böj, var ju resten av träningen inte snällt mot knäna heller.
Men jag kan säga att man inte blir direkt välsedd av tränarkåren om man ifrågasätter det vettiga i rätt mycket av dynamiken i många idrotter. För vad vet jag - jämfört med nån som gick på GCI på 1960-talet.

3) Jag är "andrahandskälla" och kan egentligen inte redogöra för alla detaljer och felkällor i detta sammanhang.

4) Den huvudsakliga poängen var egentligen att det inte är rekommenderbart att köra tunga knäböj innan man har tillräcklig träningsbakgrund, hållfasthet och funktionell teknik.

Man ska inte köra någonting innan man har dessa kriterier. Så då kunde vi lägga ner pojkhockey, många friidrottsgrenar och hela alpina landslaget på en gång. Den kompression ett störtlopp utsätter en ung människas ryggrad för överstiger med råge vad en knäböj gör, unga gymnaster (och där snackar vi tillväxthämmande träning, precis som kampsport!!!) förstör sina axlar mer än några styrketräningsövningar och simmare sliter ut sina leder.

Att fokus hamnat på styrketräningen beror på en person. Och han heter Björn Ekblom. Han vill f ö inte prata om det här.

major Pectoralis
2007-07-22, 20:31
Det lär det knappast finnas. Skador som orsakas av djupa knäböj är...ja, vaddå? Menisker? Korsband? Ledband? Fästen? Jag vet faktsikt inte, och det vet inte ortopederna heller, eftersom de som kör mest djupa knäböj, dvs yftare, knappt är skadade. Har du något förslag på hur en typisk "knäböjsskada", eller för den delen annan styrketräningsskada, skulle kunna se ut?
Däremot finns det enorma problem i idrotter där man av olika tokiga anledningar förespråkar att stanna i parallellplanet - friidrott, hockey, utförsåkning. Men att påstå att deras problem beror på djupa böjar är som att säga att fotbollsspelare blir skalliga av att nicka bollen.

Som jag tidigare skrev: Styrketräningen är extremt befriad från skador. Det område som är utsatt är ländryggen. Jag pratade inte specifikt om djupa knäböj och jag förstår ärligt talat inte var du fått det ifrån. Som du själv skriver finns problem i idrotter som friidrott, hockey etc.

Ja, för det kan ju inte vara så att deras övriga träning kunde vara skadeprovocerande, nej?

:confused: jo, det var ju precis det jag skrev...

Eftersom jag fystränat hockeyspelare (och även andra idrotter på hyfsat hög nivå) kan jag nog säga att även om de hade ett träningsprogram som innehöll djupa böj, var ju resten av träningen inte snällt mot knäna heller.
Men jag kan säga att man inte blir direkt välsedd av tränarkåren om man ifrågasätter det vettiga i rätt mycket av dynamiken i många idrotter. För vad vet jag - jämfört med nån som gick på GCI på 1960-talet.

Det har jag inte erfarit. De idrottstränare jag varit i kontakt med (och de är ganska många) har varit väldigt öppna för att pröva både nya och gamla ideér.

Man ska inte köra någonting innan man har dessa kriterier. Så då kunde vi lägga ner pojkhockey, många friidrottsgrenar och hela alpina landslaget på en gång. Den kompression ett störtlopp utsätter en ung människas ryggrad för överstiger med råge vad en knäböj gör, unga gymnaster (och där snackar vi tillväxthämmande träning, precis som kampsport!!!) förstör sina axlar mer än några styrketräningsövningar och simmare sliter ut sina leder.
Att fokus hamnat på styrketräningen beror på en person. Och han heter Björn Ekblom. Han vill f ö inte prata om det här.

Det är mycket möjligt att denne Björn är skyldig. Jag tror dock du missförstått det jag skrivit. Unga människor bör inte köra störtlopp som är över deras nivå av samma anledning som kvinnliga aplinister kör i andra störtloppshang än de manliga. Alpina störtlopp har för övrigt skördat sina offer. Jag håller absolut med om att gymnastik och simning ibland, och framförallt i vissa länder, är att jämföra mera med barnmisshandel än idrott. Följaktligen borde också dessa aktiviteter "förbjudas" långt innan man bannlyste knäböjen, ja.

Allan
2007-07-22, 20:51
Björn Ekblom (http://www.ihs.se/templates/ihsEmployee.aspx?id=485)

major Pectoralis
2007-07-22, 21:50
Björn Ekblom (http://www.ihs.se/templates/ihsEmployee.aspx?id=485)

Ok, fint CV. Hursomhelst är jag av den uppfattningen att utvecklingen inte styrs av enskilda aktörer. En enskild aktör kan mycket väl vara betydelsefull men kan inte påverka utvecklingen utan strukturella förutsättningar. Om denne professor Björn varit inflytelserik så beror det således på att han har haft ett ansenligt strukturellt stöd ute i idrotts-Sverige. Annars hade han inte fått något gehör för sina teser (vilka de exakt nu är). Kort sagt: han kan inte ensam lastas.

Fetknoppen
2007-11-22, 12:44
Det var 12-15RM och inte "15 reps" - stor skillnad. Tyngre belastning än så krävs inte för att nå fasens mål: tillvänjning och grundläggande styrka.
2-3 månader är lagom tid. Man skall skynda långsamt och inte ta till större träningsstimuli än vad som krävs för att utvecklas.

Jag tycker efter att som hastigast ha gått igenom din inledande text att det inlägg som du startade tråden med var riktigt bra. Det ger en god bild av hur träning för barn/ungdomar ska bedrivas.

Jag kan tillägga lite om vad forskning har kommit fram till de senaste åren. I några studier delade man upp barn i två grupper och lät den ena gruppen träna 6-12 reps och den andra fick träna ca 20 reps. Den totala arbetsbördan var likvärdig grupperna emellan om jag inte missminner mig. När man sedan följde barnen genom puberteten visade det sig att dem som tränat fler reps (ca 20) fick betydligt bättre styrkeutveckling när de fortsatte träna. Vad detta beror på vet man inte med säkerhet idag. Att centrala nervsystemet utvecklas annorlunda är en teori, men man har också teorier om att högrepsträning leder till större aktivering av satellitceller, vilket möjliggör större hypertrofi när barnet nåt puberteten.

Fetknoppen
2007-11-22, 12:59
Hur menar du då? Jag menar inte att ryggen "gått av på mitten". Jag pratade om skador som t.ex. spondolys (om jag inte missminner mig). Detta är dock ingenting jag har någon personlig erfarenhet av utan något jag har fått berättat för mig av tränare och sjukgymnaster.

Ja spondylolys och spondylolisthes är skador som dokumenterats i samband med skivstångsträning hos yngre individer. Dock bör det betonas att i de miljöer där detta har konstaterats har man aldrig lagt energi på att utröna vad i skivstångsövningarna som givit upphov till skadorna. Då jag själv tränar en hel del ungdomar i olika idrotter vågar jag med ganska stor säkerhet säga att det är bristande teknik i skivstångsträningen som ger upphov till skadorna.

Samtidigt ska man inte på något sätt tro att detta är något unikt för styrketräning. Även unga tjejer som har ett hästintresse och rider en del får i större utsträckning dessa skador, ofta då i samband med fall från hästryggen. Hockeyspelare drabbas, gymnaster, mm, mm. Det finns med andra ord inget som säger att korrekt utförd styrketräning ger upphov till spondylolys och spondylolisthes, och precis som i alla andra situationer kan man säga att om inga olyckor inträffar så uppkommer inga skador. Därför tycker jag att det är tragiskt att så många föräldrar är rädda för att släppa iväg sina barn till gymet. Fotboll går däremot bra, trots att ingen idrott skadar så många barn för livet. Föräldrarna behöver utbildning helt enkelt.

major Pectoralis
2007-11-22, 13:06
Jag tycker efter att som hastigast ha gått igenom din inledande text att det inlägg som du startade tråden med var riktigt bra. Det ger en god bild av hur träning för barn/ungdomar ska bedrivas.

Tackar :)

Jag kan tillägga lite om vad forskning har kommit fram till de senaste åren. I några studier delade man upp barn i två grupper och lät den ena gruppen träna 6-12 reps och den andra fick träna ca 20 reps. Den totala arbetsbördan var likvärdig grupperna emellan om jag inte missminner mig. När man sedan följde barnen genom puberteten visade det sig att dem som tränat fler reps (ca 20) fick betydligt bättre styrkeutveckling när de fortsatte träna. Vad detta beror på vet man inte med säkerhet idag. Att centrala nervsystemet utvecklas annorlunda är en teori, men man har också teorier om att högrepsträning leder till större aktivering av satellitceller, vilket möjliggör större hypertrofi när barnet nåt puberteten.

Intressant.

major Pectoralis
2007-11-22, 13:10
Ja spondylolys och spondylolisthes är skador som dokumenterats i samband med skivstångsträning hos yngre individer. Dock bör det betonas att i de miljöer där detta har konstaterats har man aldrig lagt energi på att utröna vad i skivstångsövningarna som givit upphov till skadorna. Då jag själv tränar en hel del ungdomar i olika idrotter vågar jag med ganska stor säkerhet säga att det är bristande teknik i skivstångsträningen som ger upphov till skadorna.

Samtidigt ska man inte på något sätt tro att detta är något unikt för styrketräning. Även unga tjejer som har ett hästintresse och rider en del får i större utsträckning dessa skador, ofta då i samband med fall från hästryggen. Hockeyspelare drabbas, gymnaster, mm, mm. Det finns med andra ord inget som säger att korrekt utförd styrketräning ger upphov till spondylolys och spondylolisthes, och precis som i alla andra situationer kan man säga att om inga olyckor inträffar så uppkommer inga skador. Därför tycker jag att det är tragiskt att så många föräldrar är rädda för att släppa iväg sina barn till gymet. Fotboll går däremot bra, trots att ingen idrott skadar så många barn för livet. Föräldrarna behöver utbildning helt enkelt.

Jag tolkar det som ett förtydligande.

Jag vill än en gång poängtera att Jag ser rätt utförd styrketräning som skadeförebyggande träning. Om jag fick det att låta som att rätt utförd styrketräning skulle vara farligt så var det inte min mening.
Om man jämför med andra sporter så är styrketräning en skadefri tränings-/tävlingsform.
Jag håller med om att många föräldrar har en obefogad rädsla för att låta sina barn styrketräna.

Fetknoppen
2007-11-22, 15:07
Jag tolkar det som ett förtydligande.

Jag vill än en gång poängtera att Jag ser rätt utförd styrketräning som skadeförebyggande träning. Om jag fick det att låta som att rätt utförd styrketräning skulle vara farligt så var det inte min mening.
Om man jämför med andra sporter så är styrketräning en skadefri tränings-/tävlingsform.
Jag håller med om att många föräldrar har en obefogad rädsla för att låta sina barn styrketräna.

Då är vi rörande överens. Och jag har inte tolkat något av dina tidigare inlägg som något annat heller:)

major Pectoralis
2009-07-13, 21:42
I USA är man inte rädd för att styrketräna tidigt....

wMx7rDE4m0w

Ky7DbRHL3E8

KiXaMNWMTT4

z_bumbi
2009-07-14, 09:07
De är är ungefär lika gamla som de yngsta tyngdlyftarna jag har sett i Sverige så det är inte så unikt, jag ser det däremot inte som något så särskilt positivt och tycker att tävlingsverksamhet i den åldrarna och med skivstänger mycket väl kan få vänta några år.

WorkOutBuddy
2009-07-14, 11:32
Usch säger/skriver jag bara, usch!

major Pectoralis
2009-07-14, 11:57
De är är ungefär lika gamla som de yngsta tyngdlyftarna jag har sett i Sverige så det är inte så unikt, jag ser det däremot inte som något så särskilt positivt och tycker att tävlingsverksamhet i den åldrarna och med skivstänger mycket väl kan få vänta några år.

Jodå, det finns säkert många skräckexempel även i Sverige och i andra sporter också.

Jag ser heller inget positivt i att pressa små barn mot deras vilja. Om man stöttar dem i linje med deras vilja ser jag däremot inga större problem mer än att den typen av agenda på sikt kan förta glädjen för idrott och motion.

Anledningen till att jag lade upp filmerna var mest att jag ville visa att det ffa är en kulturfråga om vad som är "rätt och fel". I USA finns även speciella barngym etc.

major Pectoralis
2009-07-14, 12:03
Jodå, det finns säkert många skräckexempel även i Sverige och i andra sporter också.

Jag ser heller inget positivt i att pressa små barn mot deras vilja. Om man stöttar dem i linje med deras vilja ser jag däremot inga större problem mer än att den typen av agenda på sikt kan förta glädjen för idrott och motion.

Anledningen till att jag lade upp filmerna var mest att jag ville visa att det ffa är en kulturfråga om vad som är "rätt och fel". I USA finns även speciella barngym etc.

Sägs det i alla fall. Fast den glädjen kan å andra sidan uppenbarligen försvinna ändå - utan stöttning/pressning.

Commando1980
2009-07-14, 13:15
Jodå, det finns säkert många skräckexempel även i Sverige och i andra sporter också.

Jag ser heller inget positivt i att pressa små barn mot deras vilja. Om man stöttar dem i linje med deras vilja ser jag däremot inga större problem mer än att den typen av agenda på sikt kan förta glädjen för idrott och motion.

Anledningen till att jag lade upp filmerna var mest att jag ville visa att det ffa är en kulturfråga om vad som är "rätt och fel". I USA finns även speciella barngym etc.

hur vanliga är dessa?

major Pectoralis
2009-07-14, 13:42
Jag förklarar närmare vad jag menade med att lägga upp youtube ovan.

Jag tycker att exploatering av barn är djupt oetiskt.

Förekomsten av rätt bedriven barnstyrketräning tycker jag är positivt. Förekomsten av barntävlingar med sunda normer och väderingar tycker jag är positivt.

Hela frågan vilar egentligen ytterst på frågan om "den fria viljan". Finns den?

Många i Sverige reager på barn som styrketränar och barn som tävlar. Man gör bedömningen att dessa två förekomster "bryter mot den fria viljan". Denna bedömning upplever JAG vilar på den aktuella bedömmarens egna dåliga självkänsla och egna dåliga självförtroende samt på bristande kunskap; bedömmaren tycker det är tråkigt att förlora; bedömmaren tycker det är tråkigt att styrketräna. Båda dessa saker beror på okunskap samt oerfarenhet.

I Sverige har vi i alla tider pressat barn mot deras vilja. Det kallas "uppfostran" och är nödvändigt för att ett samhälle skall fungera.
Ingen tycker att inskränkningar i "den fria viljan" i form av uppfostran är fel. Alla förstår nämligen syftet: det är för kollektivets och - i förlängningen - för individens bästa.
Jag anser att även styrketräning och tävlingar är för individens bästa. Styrketräningen ger självförtroende och självkänsla. Detta är bra för individen.
Tävlande lär individen att tackla med- och motgångar samt att, i förlängningen, inrätta sig i samhällskollektivet (vilket är nödvändigt för att vi skall kunna leva tillsammans, vilket vi måste för att överleva). Detta är grunden i ett starkt och stabilt psyke, dvs. ett psyke som är väl rustat för att möta livets med- och motgångar. Dessa livets motgångar kommer antagligen att bli fler och fler för samtliga i Sverige i framtiden. Jag tror nämligen vi kommer att närma oss USA på den punkten också.

I Sverige tvingar vi i dagsläget barn till skolan. Där tvingar vi dem att läsa i huvudsak teoretiska ämnen - även om barnen inte har någon naturlig fallenhet eller vilja därför.
Ofta är därtill skolans koppling till vardagskunskap och egennytta mycket svag. Skolan handlar i huvudsak om sortering och gradering, dvs. kollektivisering (en potentiell fördel med rådande betygsinflation är dock att hierarkipyramiden kanske kan bli plattare). I Sverige tvingar Vi även små barn att äta maträtter de inte tycker om, etc., etc. Allt detta är exempel på uppfostran.
Frågan man måste ställa sig, tycker jag, är: "När är det rätt och fel att inskränka mot den fria viljan och uppforstra/fostra? Därtill måste man ställa sig den högst essentiella frågan - varför?"

Vissa samhällen har haft en hög nivå av formella inskränkning i den "fria viljan". Exempel på detta är kommunist- och naziregimer som styrt med terror, propaganda, personkult, censur m.m. Kollektviseringen är total. Det finns inget/litet utrymme för individens fria vilja.
Sedan har vi andra samhällen som totalt saknat formella inskräkningar i den fria viljan; man saknar lagar samt gemensamma normer och värderingar (och de lagar som finns bryter man mot). Dessa samhällen har också styrts med terror ("djungelns lag"). I denna typ av samhällen finns ingen jämställdhet, ingen jämlikhet, ingen "fri vilja" och f.f.a. mycket få genuina mänskliga värderingar.
Sedan har vi en tredje samhällsform som har få formella inskränkningar i den "fria viljan" men som å andra sidan har stora informella inskränkningar i den "fria viljan". I dessa samhällen styr staten och kommersiellt starka magnater samhället, fast "bakom kullisserna" genom extremt stark informell "propaganda" via multimedia, mode, trender etc. Multimedia leder också till en mycket stark social kontroll (dvs. grupptryck) som påverkar den fria viljan. Jag kan se en del likheter mellan t.ex. face-book och terrorsamhällenas angivaresystem; information som individen inte vill skall komma kollektivet till kännedom gör det ändå - om någon vill. Därtill kan man fråga sig hur "fri" man är om man ständigt måste vara anträffbar via mobil?

Frågan är även: har vi många fritänkare i Sverige? Eller är vi fortfarande en inrättad och likformig militärstat (fast nu utan vapen) som styrs av den lutherska nordeuropeiska kulturtraditionen (dvs. "Arbeit macht frei").

Man kan även fundera över vad "svenska dygder" som ödmjukhet, lågmäldhet, flitighet, tysthet osv. har för koppling till förtryck och den fria vilja. Vem har hittat på det där och för vems skull?

I USA finns mycket av allt, positivt såväl som negativt. Är det ett uttryck för den fria viljan eller inskränkningar av densamma?