handdator

Visa fullständig version : Bostadssegregation?


Baan
2006-09-09, 18:07
Som en spinoff på Ohly-tråden där alla blev upprörda över att staten skulle blanda sig in i bostadsmarknaden kom jag att tänka på en annan, ganska viktig fråga i dagens samhälle. Hur ska vi få bort dom invandrartäta områderna (och dom är många i invandrartäta städer skule jag vilja påstå...) -- om vi utgår från att dom i regel utgör något ont; så länge koncentration av invandrare är hög?

Jobba på hög sysselsättningsgrad hos invandrarna så att dom får lite fler valmöjligheter när det gäller bostad?

Låta staten gå in och på något sätt påverka marknade som Ohly nämnde?

LadyG
2006-09-09, 18:12
I Rinkeby byggdes ett antal radhus i miljonklassen eller strax däröver, men företaget höll inte på att få dem sålda öht.

Varför?

Jo, enligt lokaltidningen berodde det på att bankena lånar ogärna ut till personer med utländsktklingande namn (oavsett om de har sysselsättning eller ej) och få infödingar vill bo där.

Först när priset sänkts i omgångar och tidningen började rota i det hela började lånen godkännas. Säg den familj som kan köpa en sådan bostad kontant.

Vad gör man? Inte fan vet jag, men det är ett problem när folk inte kan få lån för att de har en viss typ av namn.

Baan
2006-09-09, 18:19
Det är också en intressant poäng, hur lätt är det att få ett villalån t ex om man heter något "konstigt" :) Vore sannerligen intressant göra en undersökning och se om det blir någon skillnad...

Vi kan även utvidga frågan till att diskutera om den fördelningen vi har idag är negativ/positiv? Jag skrev att vi skule utgå från att det är negativt då jag tror att det är det som gör att en del invandrare kommer på fel spår i livet, sen slog det mig att alla kanske inte håller med så det är fritt fram att diskutera med :)

Fartman
2006-09-09, 18:21
Som en spinoff på Ohly-tråden där alla blev upprörda över att staten skulle blanda sig in i bostadsmarknaden kom jag att tänka på en annan, ganska viktig fråga i dagens samhälle. Hur ska vi få bort dom invandrartäta områderna (och dom är många i invandrartäta städer skule jag vilja påstå...) -- om vi utgår från att dom i regel utgör något ont; så länge koncentration av invandrare är hög?

Jobba på hög sysselsättningsgrad hos invandrarna så att dom får lite fler valmöjligheter när det gäller bostad?

Låta staten gå in och på något sätt påverka marknade som Ohly nämnde?

Det här tror jag på, sen om dom flyttar eller inte är inte så viktigt. Det är ju ganska väl känt att folk som jobbar ställer till med mindre skit än de som är sysslolösa och har dålig framtidstro. Typ "arg ung man".
Skulle hela området i snitt ha det bättre ställt, alltså fler i arbete och således med bättre ekonomi så blir nog situationen i området också bättre.

Baan
2006-09-09, 18:24
Det här tror jag på, sen om dom flyttar eller inte är inte så viktigt. Det är ju ganska väl känt att folk som jobbar ställer till med mindre skit än de som är sysslolösa och har dålig framtidstro. Typ "arg ung man".
Skulle hela området i snitt ha det bättre ställt, alltså fler i arbete och således med bättre ekonomi så blir nog situationen i området också bättre.

Det jag funderar på om inte miljön i ett invandrartätt område kan leda till att man faktiskt inte vill jobba. Folk som utnyttjar systemet finns det ju gott om, visst man lever inte bra, men bättre än knega för en kass lön (även om man får lite mer över än bidrag). Den tankegången finns hos en del jag träffat. Jag tror det delvis inspireras av andra i samma situation. Om många runt omkring en jobbade istället så kanske det hade varit tvärtom?

Diggler
2006-09-09, 18:25
Man kan börja med att ordna fram jobb till de invandrare (och infödda) som är arbetslösa. Gärna utanför storstan så att folk slutar trängas.

Statlig produktion tex.

tossefar
2006-09-09, 18:25
Segregation är inte alltid dåligt. Det är det lättaste sättet att slippa kriminalitet i sitt område, bara att köpa bostad där de lägre klasserna inte har råd att bo. Överklassen varken snor eller slår, speciellt inte på hemmarevir.

Baan
2006-09-09, 18:28
Segregation är inte alltid dåligt. Det är det lättaste sättet att slippa kriminalitet i sitt område, bara att köpa bostad där de lägre klasserna inte har råd att bo. Överklassen varken snor eller slår, speciellt inte på hemmarevir.

Man behöver inte nödvändigtivs dela upp alla i pack och överklass, finns väl ganska många steg.

christian
2006-09-09, 18:29
En rätttroende Muslim får väl ej heller låna eller låna ut pengar mot ränta? Eller har jag fått för mig fel? Då kan det bli problem ibland.


Tossefar: "överklassen" både slår och snor, fast på ett "snyggare" och inte lika uppseendeväckande sätt. Det har alltid funnits "blue collar crimes" och "white collar crimes". Men jag håller med, white flight är ett bra sätt för de som har råd och lust. Själv skulle jag aldrig tänka mig bo i t ex Tensta osv.

Trance
2006-09-09, 18:29
Hårdare straff, mer poliser, mindre bidrag mer jobb?

Baan
2006-09-09, 18:31
En rätttroende Muslim får väl ej heller låna eller låna ut pengar mot ränta? Eller har jag fått för mig fel? Då kan det bli problem ibland.

Tossefar: "överklassen" både slår och snor, fast på ett "snyggare" och inte lika uppseendeväckande sätt. Det har alltid funnits "blue collar crimes" och "white collar crimes".

Vad jag vet så handlar det enbart om att ta ränta, inte om lån i sig. Sen så skulle jag säga att dom som är så "rättroende" är det ganska få av; många muslimer anpassar sig till samhället dom bor i. Det finns värre saker att göra än betala ränta på villan...

Baha
2006-09-09, 18:33
Mkt problem löses om man fixar jobb, men givetvis skall ingen särbehandlas.

SWETiger
2006-09-09, 18:39
En rätttroende Muslim får väl ej heller låna eller låna ut pengar mot ränta? Eller har jag fått för mig fel? Då kan det bli problem ibland.


Tossefar: "överklassen" både slår och snor, fast på ett "snyggare" och inte lika uppseendeväckande sätt. Det har alltid funnits "blue collar crimes" och "white collar crimes". Men jag håller med, white flight är ett bra sätt för de som har råd och lust. Själv skulle jag aldrig tänka mig bo i t ex Tensta osv.
Finns ju alltid Jak (http://www.jak.se/), även om jag inte har någon större koll på hur det fungerar men räntefritt är det iaf. ;)

christian
2006-09-09, 18:48
Finns ju alltid Jak (http://www.jak.se/), även om jag inte har någon större koll på hur det fungerar men räntefritt är det iaf. ;)

Jo, det var därför jag hade en liten aning iaf. Men för att låna måste man spara där osv osv. Men shit the same, jag är inte muslim så jag får göra som jag vill. =)

Segregation är väl ändå rätt naturligt? Man vill hålla sig till sina egna, så att säga.
Discona i grundskolan, någon som kommer ihåg?, killarna står längs ena väggen, tjejerna längs andra. Damtoaletter, herrtoaletter. Märkesklubbar för inbördes beundran. Kolozzeum för dig som tränar. Osv osv etc. in absurdum.

Så länge det bara är ekonomin som bestämmer var man kan bo så är väl inte det hela världen? Jag grinar inte för att jag inte bor i ngn paradvåning på strandvägen... Men om det kommer bestämmelser vem som får bo var, eller vem som inte får bo var, är det illa. (Förutom viss nödvändig, positiv, särbehandling såsom ålderdomshem, handikappshus osv osv)

paddanboy
2006-09-09, 18:55
En lösningen är ju att minska invandringen kraftigt, för vart hamnar dagens invandrare? Inte är det ute på något torp i ingenstans utan där det redan finns tillräckligt.

Miljonprogrammet var ett misslyckat projekt. Vad gör man åt projekt som misslyckas? Det går att ösa in mer pengar, annars går det försöka spränga bort dem och stimulera avfolkning av dessa problemområden.

Problemen lär flytta på kort sikt, men på längre sikt kan det va vettigt.

Baha
2006-09-09, 19:03
eller så kan man öka invandirngen och formligen trycka in folk av olika religion ochursprung i dessa områden till situatioen formligen exploderar och det blir en sorts "naturlig" avfolkning iaf

SWETiger
2006-09-09, 19:06
Viss segregation är naturligt, men jag tror bestämt på att områden med i princip uteslutande hushåll med ansträngd ekonomi och låg standard i boende kan ha en negativ effekt på folk som bor där och framförallt växer upp där. Att på ett eller annat sätt kunna erbjuda boende av högre standard (för högre kostnad såklart) skulle göra det mer troligt att någon som fått det bättre väljer att stanna kvar i området till exempel. Samtidigt bör lägenheter av lite lägre standard uppmuntras i rikare områden (för högre kostnad än de mindre attraktiva områdena). Utbyte skapar förståelse.

christian
2006-09-09, 19:17
Viss segregation är naturligt, men jag tror bestämt på att områden med i princip uteslutande hushåll med ansträngd ekonomi och låg standard i boende kan ha en negativ effekt på folk som bor där och framförallt växer upp där. Att på ett eller annat sätt kunna erbjuda boende av högre standard (för högre kostnad såklart) skulle göra det mer troligt att någon som fått det bättre väljer att stanna kvar i området till exempel. Samtidigt bör lägenheter av lite lägre standard uppmuntras i rikare områden (för högre kostnad än de mindre attraktiva områdena). Utbyte skapar förståelse.

Inte forcerat utbyte. Det skapar bara osämja.

Det finns ju, nästan, alltid ett lågkostnadsboende och ett högkostnadsboende inom ett givet område? Eller hur menar du nu?

Baan
2006-09-09, 19:18
Är segregation naturligt?

Mellanstadiedisco togs upp, men det är ju frivillig uppdelning. Bostadssegregation är inte frivillig uppdelning. Den är frivillig så länge du har pengar.

christian
2006-09-09, 19:26
Är segregation naturligt?

Mellanstadiedisco togs upp, men det är ju frivillig uppdelning. Bostadssegregation är inte frivillig uppdelning. Den är frivillig så länge du har pengar.

Visst är det skillnad på självförtroende i mellanstadiet och pengar på banken som vuxen. Inte gigantisk, men den finns.

Införskaffandet av pengar är naturligtvis olika svårt för olika personer. De som föddes med pengar har alltid lättare att skaffa mer och vice versa. Men jag vägrar tro på att om man gör sitt bästa och utforskar sina möjligheter inte har möjlighet till ett hyffsat valfritt boende och liv. I Sverige.

Pepparkakssmurfen
2006-09-09, 19:27
Om man tar ett invandrartätt område och byter ut 50% av invandrarinvånarna mot lika många svenskar med exakt likadan ekonomisk situation,blir det ett bättre bostadsområde för det?

Nej.

Det är den dåliga ekonomin som fuckar upp många bostadsområden inte invånarnas hår-/hudfärg.

SWETiger
2006-09-09, 19:52
Inte forcerat utbyte. Det skapar bara osämja.

Det finns ju, nästan, alltid ett lågkostnadsboende och ett högkostnadsboende inom ett givet område? Eller hur menar du nu?
Något forcerat utbyte har jag aldrig sagt något om, det tycker jag definitivt inte är en bra idé. En något ökad valmöjlighet i bostadsstandard och bostadsform i de mest ensidga områdena är det jag menar skulle kunna vara ett bra sätt att öka utbytet mellan segregerade klasser.

Baan
2006-09-09, 19:56
Införskaffandet av pengar är naturligtvis olika svårt för olika personer. De som föddes med pengar har alltid lättare att skaffa mer och vice versa. Men jag vägrar tro på att om man gör sitt bästa och utforskar sina möjligheter inte har möjlighet till ett hyffsat valfritt boende och liv. I Sverige.

Det där stämmer om du bortser från invandrare som inte har haft chansen att utbilda sig till rätt grej, och i många fall fått lämna sina liv för att börja om här... när dom är rätt gamla och dom flesta i deras ålder som bor här redan har väldigt bra ekonomi, kanske t o m äger sin egen bostad. Jag skulle vilja se lite mer variation var man placerar (nu är det iofs försent, den här diskussionen borde vi haft på 80-talet) dom här personerna och på så sätt försöker att skapa färre och mindre invandrartäta områden. Det känns lite som man gjort det enkelt för sig och fyllt alla miljonprojektbyggen med flyktingar..

Pepparkakssmurfen
2006-09-09, 19:59
Det där stämmer om du bortser från invandrare som inte har haft chansen att utbilda sig till rätt grej, och i många fall fått lämna sina liv för att börja om här... när dom är rätt gamla och dom flesta i deras ålder som bor här redan har väldigt bra ekonomi, kanske t o m äger sin egen bostad. Jag skulle vilja se lite mer variation var man placerar (nu är det iofs försent, den här diskussionen borde vi haft på 80-talet) dom här personerna och på så sätt försöker att skapa färre och mindre invandrartäta områden. Det känns lite som man gjort det enkelt för sig och fyllt alla miljonprojektbyggen med flyktingar..

Alltså är det den höga koncentrationen av invandrare i ett bostadsområde som du inte tycker om, eller de sociala problem som finns i många invandrartäta bostadsområden.Problem som har sin grund i dålig ekonomi och inte i invånarnas utländska bakgrund?

Baan
2006-09-09, 20:05
Alltså är det den höga koncentrationen av invandrare i ett bostadsområde som du inte tycker om, eller de sociala problem som finns i många invandrartäta bostadsområden.Problem som har sin grund i dålig ekonomi och inte i invånarnas utländska bakgrund?

Det här är ingen tråd där vi hackar på invandrare för sakens skull, jag är invandrare själv så det kan vi släppa.

För att vara på din fråga så både och, jag tycker inte det var rätt att skapa områden där det idag bor nästan 100% invandrare. Självklart tycker jag inte mo dom sociala problemen som finns också. Jag vill tro att om man hade spridit ut invandrarna lite bättre så hade många komit in i samhället bättre.

Pepparkakssmurfen
2006-09-09, 20:21
Det här är ingen tråd där vi hackar på invandrare för sakens skull, jag är invandrare själv så det kan vi släppa.

För att vara på din fråga så både och, jag tycker inte det var rätt att skapa områden där det idag bor nästan 100% invandrare. Självklart tycker jag inte mo dom sociala problemen som finns också. Jag vill tro att om man hade spridit ut invandrarna lite bättre så hade många komit in i samhället bättre.


Hur många % av invånarna får vara invandrare i ett bostadsområde tycker du?

Baan
2006-09-09, 20:24
Hur många % av invånarna får vara invandrare i ett bostadsområde tycker du?

Vaddå får? Bör kan jag tänka mig använda om vi ska få fram ett värde när det lutar mot att bli ett ghetto där folk inte kommer i kontakt med majoritetsbefolkningen, men det är ju inte så intressant i dagsläget. Vi kan tänka oss att när det kom många flyktingar -88 till -95 eller vad det var från mellanöstern och balkan så var det ganska mycket styrt på toppnivå var man skulle placera dessa människor. Hade man tänkt till lite då så tror jag man hade haft lite bättre fördelnign nu och kanske lite bättre integrerade invandrare.

Fed up
2006-09-09, 20:35
Som en spinoff på Ohly-tråden där alla blev upprörda över att staten skulle blanda sig in i bostadsmarknaden kom jag att tänka på en annan, ganska viktig fråga i dagens samhälle. Hur ska vi få bort dom invandrartäta områderna (och dom är många i invandrartäta städer skule jag vilja påstå...) -- om vi utgår från att dom i regel utgör något ont; så länge koncentration av invandrare är hög?

Jobba på hög sysselsättningsgrad hos invandrarna så att dom får lite fler valmöjligheter när det gäller bostad?

Låta staten gå in och på något sätt påverka marknade som Ohly nämnde?

Och hur ska i få bort de svensktäta områdena? Tycker det finns en hel del problem i sådana också.
Givetvis finns det många problem i invandrartäta områden, men jag tror att för stor homogenitet alltid är negativt. Många glömmer att det finns mycket negativt i svensktäta områden också.

Kwon
2006-09-09, 20:41
Det måste vara minst fem finländska, tre belgiska och två danska hushåll i varje bostadsområde för att kretsloppet skall fungera imho.

sehnpaa
2006-09-09, 20:42
Nåja, det är en lite osmaklig tanke att staten avgörar var man ska bo genom att byråkrater bestämmer vad "kommer i kontakt med majoritetsbefolkningen" och "stor homogenitet" betyder.

Trance
2006-09-09, 20:44
Och hur ska i få bort de svensktäta områdena? Tycker det finns en hel del problem i sådana också.
Givetvis finns det många problem i invandrartäta områden, men jag tror att för stor homogenitet alltid är negativt. Många glömmer att det finns mycket negativt i svensktäta områden också.

Som? Förutom eventuella svårigheter att få tag i cool mat.

Invandrartäta områden har problemet med att det blir lätt att inte komma in i det svenska samhället och det ligger dem till last rejält. Detta i sig ökar fattigdomen och vi mot dem-känslan som kan finnas. Detta är ju ett problem som vi svenskar slipper och då ligger före.

Jag tror den största tjänsten man kan göra är att underlätta för dem att försörja sig själva.

Fed up
2006-09-09, 20:54
Som? Förutom eventuella svårigheter att få tag i cool mat.

Invandrartäta områden har problemet med att det blir lätt att inte komma in i det svenska samhället och det ligger dem till last rejält. Detta i sig ökar fattigdomen och vi mot dem-känslan som kan finnas. Detta är ju ett problem som vi svenskar slipper och då ligger före.

Jag tror den största tjänsten man kan göra är att underlätta för dem att försörja sig själva.

Tex en utbredd (smyg)rasism, främlingsfientlighet och en stark vi-mot-dem-känsla. En inskränkthet och en stagnation. En feghet och en lathet.
Jag har alltid bott i svensk-täta områden själv, gått på såna skolor och gör nu praktik på en sådan. Skolan är helt stagnerad och väldigt okreativ, för de tvingas inte förändra och förbättra som på skolor med mer uppenbara problem.
Det finns en utbredd rasism på skolan, eleverna gör hitler hälsing, lärarna gör inget. Alla lägger bara locket på. Eleverna är livrädda för allt vad invandrare heter, men vet inte ett skit om det.
Det tycket jag är tråkigt och frustrerande.

Det jag menar är att jag tror att en minskad segregation gynnar alla, inte personer som bor i Rosengård.

Typ.

Trance
2006-09-09, 21:02
Ok, kanske det. Just nu kommer dessa ungdomar mest i kontakt med invandrare som slåss eller rånar, då blir det så. Se bara på denna brädan på antalet ungdomar som är extremt invandrarkritiska om vi säger så.

Kanske skulle det bli bättre om folk blev mer vana att leva bland invandrare under andra förhållanden.

SWETiger
2006-09-09, 21:05
Det jag menar är att jag tror att en minskad segregation gynnar alla, inte personer som bor i Rosengård.

Typ.
:thumbup: Skål på den! :smokin:

Fed up
2006-09-09, 21:12
Ok, kanske det. Just nu kommer dessa ungdomar mest i kontakt med invandrare som slåss eller rånar, då blir det så. Se bara på denna brädan på antalet ungdomar som är extremt invandrarkritiska om vi säger så.

Kanske skulle det bli bättre om folk blev mer vana att leva bland invandrare under andra förhållanden.

Precis, det är svårt att säga att man hatar blattar när ens bästa kompis är blatte.
Då får de gärna hata våld, rån och annat, men det blir svårare att generalisera. Men när en pojke vars pappa kommer från Chile blir retad och kallad blatte, då är det fan inte sunt!

Swetiger: :thumbup: (det skulle ju stå "...inte bara personer från Rosengård)

christian
2006-09-09, 21:20
Det där stämmer om du bortser från invandrare som inte har haft chansen att utbilda sig till rätt grej, och i många fall fått lämna sina liv för att börja om här... när dom är rätt gamla och dom flesta i deras ålder som bor här redan har väldigt bra ekonomi, kanske t o m äger sin egen bostad. Jag skulle vilja se lite mer variation var man placerar (nu är det iofs försent, den här diskussionen borde vi haft på 80-talet) dom här personerna och på så sätt försöker att skapa färre och mindre invandrartäta områden. Det känns lite som man gjort det enkelt för sig och fyllt alla miljonprojektbyggen med flyktingar..

Sant, men de som faktiskt är flyktingar av humanitära skäl är försvinnande få och borde kunna hållas under axlarna av statliga myndigheter tills de kommit på fötterna.

Att sätta alla problem på en plats har aldrig fungerat, någonsin.

Trance
2006-09-09, 21:26
Precis, det är svårt att säga att man hatar blattar när ens bästa kompis är blatte.


Tro mig, det är väldigt vanligt. "Fyfan vad alla blattar är idioter. Förutom du då, du är ju som vi." Folk är inte rationella eller smarta direkt.

christian
2006-09-09, 21:45
Tro mig, det är väldigt vanligt. "Fyfan vad alla blattar är idioter. Förutom du då, du är ju som vi." Folk är inte rationella eller smarta direkt.

Tur att inte du generaliserar, då. :Virro :D

Trance
2006-09-09, 21:50
Tur att inte du generaliserar, då. :Virro :D

Jag generaliserar vilt, hurså? Det får man göra, om man gör det rätt. Som jag gör.

LadyG
2006-09-09, 21:52
Tro mig, det är väldigt vanligt. "Fyfan vad alla blattar är idioter. Förutom du då, du är ju som vi." Folk är inte rationella eller smarta direkt.

Det där är så vanligt att man blir mörkrädd.

Problemet är att rasismen är mer integrerad i samhället än invandrarna. Fundera på hur lätt det skulle vara att få ett jobb, bli accepterad i en ny social grupp, ta ett lån eller köpa något på avbetalning om ni hette något som inte klingade svenskt (eller nordiskt).

För danskar, normänn och finnar utsätts inte för samma behandling, de är nästan lika välkomna in i det svenska samhället som en svensk. Så varför inte lika välkomnande mot icke-skandinaver?

Jet
2006-09-10, 10:43
I Rinkeby byggdes ett antal radhus i miljonklassen eller strax däröver, men företaget höll inte på att få dem sålda öht.

Varför?

Jo, enligt lokaltidningen berodde det på att bankena lånar ogärna ut till personer med utländsktklingande namn (oavsett om de har sysselsättning eller ej) och få infödingar vill bo där.

Först när priset sänkts i omgångar och tidningen började rota i det hela började lånen godkännas. Säg den familj som kan köpa en sådan bostad kontant.

Vad gör man? Inte fan vet jag, men det är ett problem när folk inte kan få lån för att de har en viss typ av namn.

Sånt snack är klassiskt skitsnack. Så låt säga att jag som svensk kommer in och vill låna till en bostad, har 400k i årsinkomst, inga skulder, och minuten efter kommer Mustafa som har samma förutsättningar in... Båda har fast jobb sen flera år.

Då får jag lån men inte han?

Baan
2006-09-10, 10:50
Sånt snack är klassiskt skitsnack. Så låt säga att jag som svensk kommer in och vill låna till en bostad, har 400k i årsinkomst, inga skulder, och minuten efter kommer Mustafa som har samma förutsättningar in... Båda har fast jobb sen flera år.

Då får jag lån men inte han?

Kan iofs vara en intressant faktor att många Mustafas kanske kommit hit ganska sent i livet och inte har jobbat i särskilt många år. Tänk t ex ngn som kommit hit runt -93, då tar det ju ett par år att lära sig språket, eventuellt få någon utbildnig och hitta jobb. När man lägger ihop totala antal år man arbetat i Sverige blir det ju inte särskilt många. Någon jämnåring svensk kanske har jobbat 3x så lång tid.... och kan tyckas sitta säkrare åp sitt jobb.