handdator

Visa fullständig version : Hur tränar ni, ni som också tränar kampsport?


picko
2006-09-09, 16:07
Ja, som topicen lyder. Hur ser erat tränigschema ut, samtidigt som man tränar kampsport?

Jag menar, jag har hört flera lärare säga "Sluta att träna på gymmet, det får man bara sega muskler av". Vill helst inte sluta att träna på gym, men om det förstår såpass mycket som finns det inget val. Därför vill jag veta hur man ska kombinera gympassen med träningen.

Mvh

BRÖÖÖÖD
2006-09-09, 18:12
Att sluta träna på gym som kampsportare är dumt. På gymmet rekomenderar jag dig att träna upp din explosivitet och maxstyrka, vilket man har svårt att göra i kampsportslokalen.

Jag tycker att du ska börja och fråga dig vad du behöver mest: Teknik, maxstyrka, explosivitet, muskelåthållighet eller kondis. När du kommit på det är det dags att bygga ett schema.

Träna basövningar med reps inom området 1-5 om du vill ha explosivitet och maxstyrka.

Jag delar upp min träning i tre olika veckor:

Vecka 1
Måndag: Helkroppspass
Tisdag:Karate (hårt pass)
Onsdag:Karate (hårt pass)
Torsdag: Karate (lätt pass)
Fredag: Vila
Lördag: Karate (hårt pass)
Söndag: Karate (lätt pass)

Detta är min vilo- och teknikvecka.

Vecka 2
Måndag: Explosivt helkroppspass
Tisdag:Karate (hårt pass)
Onsdag:Karate (hårt pass)
Torsdag: Halvkroppspass
Fredag: Vila
Lördag: Karate (hårt pass)
Söndag: Halvkroppspass

Detta är min styrka- och explosivitetsvecka.

Vecka 3
Måndag: Vila
Tisdag: Backträning
Onsdag:Karate (hårt pass)
Torsdag: Karate (lätt pass)
Fredag: Vila
Lördag: Karate (hårt pass)
Söndag: Helkroppspass

Detta är min konditions- och muskeluthållighetsvecka.

LadyG
2006-09-09, 18:57
Håller med föregående talare. Just explosivitet har man mycket nytta av, även om ökad maxstyrka inte är fy skam det heller. Mitt upplägg är något annorlunda, jag försöker hinna med allt på samma vecka.

Måndag, morgoncykling, styrketräning kväll (helkroppspass)
Tisdag: Ju-jutsu
Onsdag: morgoncykling/HIIT (beror på vad vi gjorde på ju-jutsun)
Torsdag: Ju-jutsu
Fredag: Vila
Lördag: Morgoncykling, klättra em (Uthållighet)
Söndag: Ju-jutsu

Morgoncyklingen innebär att jag cyklar 1 mil så fort som möjligt. Onsdagen är ganska flytande, antingen cyklar jag på morgonen, milen som vanligt. Eller så väntar jag till kvällen och kör ett intervallpass så det ryker, beroende på vad vi gjorde på tisdagens kampsportsträning.

Fast jag är mycket inne på att förbättra konditionen, bränna fett och bibehålla styrka just nu. Du bör fundera på vad du vill uppnå först innan du börjar sätta ihop ett schema.

-bengan-
2006-09-10, 19:07
Det är bra tips du fått innan bara så du vet! men sedan beror det på hur mycket du ska satsa på din kampsport och dylikt. Jag tränar själv karate och jag går gärna och ofta till gymet också.

Lite extra muskler är aldrig fel.
+Mer tyngd i slagen
+explosivitet

- eventuell stelhet
med lite streching så slipper man jue det oxå:)

Givetvis beror det hela på hur du tränar... uthållighet kan man jue få på köpet om man kör lite fler reps och sånt:)

Själv kör jag 3 pass karate och 3-4 pass på gymmet!:) visserligen ska jag nog lägga in lite mer konditionsträning så jag orkar hoppa runt på mattan med alla muskler man har skaffat sig:P

grabben i skogen
2006-09-10, 19:11
det är skrämmande vad lite flera tränare vet om styrketräningens gagn.
din tränare verkar leva kvar på medeltiden.

Dav0d
2006-09-10, 19:11
Jag har hittat en nackdel med att ha stora lår dock. Jag har väldigt svårt att få in en triangel på motståndaren, måste sitta totalt perfekt för att få in den. Men styrkan i bena kompenserar ju detta självklart :)

-bengan-
2006-09-10, 19:19
Jag har hittat en nackdel med att ha stora lår dock. Jag har väldigt svårt att få in en triangel på motståndaren, måste sitta totalt perfekt för att få in den. Men styrkan i bena kompenserar ju detta självklart :)

men det är ju förutsatt att man då ska ligga på backen och försöka bryta ut varandra, kör man stående och ska sparka sönder varandra och eventuellt tåla lowkicks så är kraftiga ben ingen nackdel.;)

adis
2006-09-11, 08:14
Måndag - MMA
Tisdag - Submission Wrestling
Onsdag - Helkropps pass på gymmet
Torsdag - MMA
Fredag - Helkroppspass
Lördag - Lätt jogging
Söndag - Bara dega framför datorn / TV :)

-bengan-
2006-09-11, 09:23
Måndagar: karate 1,5 h
Tisdagar: Gym - bröst, mage, bicep (ska eventuelt köra box för att få lite flås)
Onsdag: Gym - rygg, ben ej vader
Torsdag: karate 1,5 h
Fredag: vila
Lördag: box 1,5 h
Söndag: gym - axlar,tricep, vader

Detta är en vecka då jag inte åker hem till mor å far, en vecka med planerad hemresa ser ut så här:

Måndagar: gym - rygg, ben med vader på morgonen. karate på kvällen 1,5 h
Tisdagar: Gym - bröst, mage, bicep
Onsdagar: gym - axlar, tricep
Torsdagar: karate 1,5 h
Fredag: vila
Lördag: vila/ cykling så fort far min fått hem motionscykeln
Söndag: karate (traditionell) 1,5 h

lite ändringar beroende på hur kroppen känner sig!:)